فیلم های جذابی که مناسب کودک و نوجوان هستند

بیشتر والدین اغلب مواقع نگران محتوای فیلم‌هایی هستند که فرزندانشان تماشا می‌کنند. از این رو، انتخاب فیلم مناسب کودک همیشه دغدغه‌ی اصلی آنها برای تفریحات فرهنگی خانوادگی است.

علاوه بر این، بهتر است فیلم یا انیمیشن طوری انتخاب شود که پیام آموزشی هم برای کودک داشته باشد. یعنی والدین بتواند به واسطه تماشای فیلم با هم، مفاهیم و رفتارهای جدیدی را به فرزندان خود بیاموزند. کودکان و نوجوانان به‌علت قدرت تخیل و هم‌ذات‌پنداری بیشترشان، بیشتر تاثیر می‌پذیرند و به موضوعات توجه می‌کنند. از این رو رسانه، خصوصا سینما بستر مناسبی برای این است که آنان را با مسائل مهم فرهنگی آشنا کنیم.

بر این اساس، روزیاتو در ادامه چندین فیلم و انیمیشن را برایتان انتخاب کرده که والدین می‌توانند بدون نگرانی آنها را به فرزندان خود پیشنهاد دهند. همراهمان باشید.

ورود (۲۰۱۶) Arrival

فیلم ورود یکی از فیلم های خارجی مناسب برای کودکان است. این داستان علمی تخیلی مربوط به ورود موجودات بیگانه به زمین است. چون یک زن قوی در این فیلم نقش فرمانده را دارد و همچنین نشان دادن چگونگی ارتباط برقرار کردن ما به‌عنوان یک گونه با دیگر گونه‌ها (در این انیمیشن موجودات فضایی)، به صحنه‌های اکشن کمتر توجه کرده است. این فیلم برای بحث کلاسی موضوعاتی عالی دارد. دانش‌آموزان می‌توانند حرف‌های زیادی دربار تصمیم‌های سیاسی و شخصی انسان‌ها بزنند و تبادل نظر کنند.

وال ای (۲۰۰۸) Wall-E

فیلم مناسب کودک

یکی از انیمیشن های مناسب کودکان و ساختۀ والت دیزنی، وال‌ای محصول سال ۲۰۰۸ است. این فیلم سینمایی دربارۀ ازدیاد جمعیت انسانی و نابودی محیط زیست برای بچه ها طراحی و ساخته شده است و سعی دارد حول این موضوع با آن‌ها ارتباط برقرار کند. وال ای که یک روبات دوست‌داشتنی است مدام تلاشش را می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کند.

لیگ خودشان (۱۹۹۲) A League of Their Own

فیلم مناسب کودکان

لیگ خودشان از فیلم های مناسب کودکان است که بر اساس زندگی واقعی دختران لیگ حرفه‌ای بیسبال دهۀ چهل میلادی ساخته شده است. این فیلم کلاسیک باعث می‌شود کودکان به ارزش ورزشکاران زن در طول تاریخ فکر کنند. دانش‌آموزان با تماشای این فیلم می‌توانند ببینند که چطور سخت‌کوشی و کار گروهی به‌عنوان عوامل مهم در موفقیت نقش دارند.

غول آهنی (۱۹۹۹) The Iron Giant

فیلم مناسب کودک

در انیمیشن غول آهنی اطلاعاتی در مورد دهه ۱۹۵۰ میلادی وجود دارد. در این دهه و بعد از جنگ جهانی دوم، دنیای غرب تغییراتی زیادی کرد و روند مدرن شدن اروپا و آمریکا آغاز شد. در این دهه چیزهای نگفتۀ زیادی دربارۀ تقابل فناوری و طبیعت وجود دارد. اما چیزی که بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها می‌توانند از این قصۀ دوستی کودک و روبات یاد بگیرند، پذیرش عواقب زود قضاوت کردن است و این‌که قهرمان بودن همیشه به یک شکل نیست و بچه‌ها می‌توانند به شکل‌های مختلفی قهرمان زندگی خودشان باشند.

تایتان‌ها را به‌خاطر داشته باش (۲۰۰۰) Remember the Titans

فیلم مناسب کودک

انیمیشن تایتان‌ها را به یاد داشته باش، یک داستان واقعی و الهام‌بخش در مورد یک تیم فوتبال دبیرستانی است. اتفاقات فیلم مربوط به مشکلات و پیروزی‌هایی است که این تیم تازه‌تاسیس با آنها روبه‌رو می‌شود. تاریخ واقعی تشکیل این تیم سال ۱۹۷۱ است. موضوع تعصب و تبعیض نژادی که در این فیلم مطرح شده، به بچه‌ها کمک می‌کند تا دربارۀ روابط نژادی با دید انتقادی فکر کنند.

نمایش ترومن (۱۹۹۸) The Truman Show

فیلم مناسب کودک

نمایش ترومن یکی دیگر از فیلم های مناسب کودکان است که برای تابستان امسال به شما پیشنهاد می‌دهیم. شخصیت اصلی در این فیلم طنز، یک فروشندۀ بیمه است که کشف می‌کند همۀ آدم‌های اطراف او بخشی از یک نمایش هستند که استادانه طراحی شده و همۀ جنبه‌های زندگی‌اش با موسیقی تکمیل می‌شود. کودکان بعد از دیدن این فیلم بی‌تردید از عواقب دنیای رسانه‌محور ما سؤال خواهند کرد.

کوکو (۲۰۱۷) Coco

فیلم مناسب کودک

انیمیشن کوکو از فیلم های مناسب برای کودکان است که داستان رسم روز مردگان در مکزیک است و کودکی که برخلاف خواستۀ خانواده‌اش می‌خواهد نوازنده بشود. این فیلم با ادای احترام به سنت‌ها و عادات مکزیکی‌ها، کودکان را وادار می‌کند به این موضوع فکر کنند که ما چگونه می‌توانیم اعضای درگذشتۀ خانواده‌مان را به‌خاطر بسپاریم و به آن‌ها احترام بگذاریم.

مثل بکهام شوت بزن (۲۰۰۲) Bend It Like Beckham

فیلم مناسب کودک

مثل بکهام شوت بزن از فیلم های مناسب کودک و نوجوان ، هیجان‌انگیز و آموزنده است. دختری ساکن انگلستان تلاش می‌کند تا رویاهای فوتبالی خود را دنبال کند و در عین حال، به ارزش‌های سنتی هندی والدینش احترام بگذارد. این داستان شادی‌آور به موضوع دنبال کردن آرزوها در رابطه با بحث‌هایی درمورد خانواده‌های نسل دوم مهاجران و هویت فرهنگی‌شان می‌پردازد.

منجمد (۲۰۱۳) Frozen

فیلم مناسب کودکان

در صدر نسل جدید شاهزاده‌­های دیزنی، دختر زیبایی به نام «السا» ایستاده است. او به شدت در تلاش است تا یک راز جادویی را مخفی نگاه دارد؛ این که او می‌تواند برف و یخ ایجاد کند. با وجود این که او تا سنین جوانی موفق شد قدرتش را پشت پرده‌­ها پنهان نگاه دارد، اما به طور اتفاقی سرزمین خود، «آرندل»، را در یک یخبندان بی­‌پایان گیر انداخت. خواهر کوچک­تر او، «آنا»، تلاش می­‌کند با آغاز یک جستجوی بزرگ برای یافتن السا، اوضاع را به حالت قبلی برگرداند. در میانه این جستجو او با یک دهقان مهربان به نام «کریستوف»، گوزن شمالی او و یک آدم­‌برفی سخنگو آشنا می­‌شود. این فیلم کودکانه به دختربچه­‌ها یاد می­‌دهد برای نجات زندگی خود به یک مرد احتیاجی ندارند و همینطور عشق واقعی، همیشه در خانواده یافت می­‌شود.

در جست و جوی نمو (۲۰۰۳) Finding Nemo

فیلم مناسب کودکان

پدر و مادرهای محافظه­‌کار، قطعا به خوبی با شخصیت «مارلین»، که یک دلقک‌ماهی و پدر «نمو» است، ارتباط برقرار خواهند کرد. مارلین، تلاش می­‌کند تنها فرزند باقی­مانده خود، نمو، را از خطرات مختلف دور نگه دارد؛ اما مانند هر نوجوان دیگر، نمو پسربچه‌­ای بازیگوش است و قانون­‌های پدرش را زیر پا می­‌گذارد. با گم شدن نمو، مارلین به سفری دور و دراز به آن سوی اقیانوس برای یافتن پسرش را شروع می­‌کند و در این راه با دوری، ماهی آبی فراموشکار، و بسیاری موجودات جالب دیگر آشنا می­‌شود.

نوشته فیلم های جذابی که مناسب کودک و نوجوان هستند اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.