فیلم «اورکا» ترانه هم قاچاق شد

مشخص نیست چرا این فیلم با وجود سپری شدن این زمان طولانی، امکان اکران نیافته و در نهایت پس از حضور در چند جشنواره بین المللی، به این شکل در دسترس مخاطب ایرانی قرار گرفته است؛ اتفاقی که قطعاً به نفع سینمای ایران نیست و امنیت سرمایه گذاری در این حوزه را با چالش‌های جدی‌تر مواجه می‌سازد.

ساعتی پیش، نسخه با کیفیت فیلم سینمایی «اورکا» نخستین اثر سحر مصیبی در مقام کارگردان و با بازی محوری ترانه علیدوستی لو رفت.

در ادامه لو رفتن زنجیره فیلم‌های سینمایی، این بار یک فیلم سینمایی دیگر با بازی ترانه علیدوستی لو رفت و بدین ترتیب، نسخه با کیفیت سه گانه «برادران لیلا»، «تفریق» و «اورکا» بدون آنکه روی پرده به نمایش درآیند، در دسترس مخاطب ایرانی قرار گرفت. این فیلم فاقد هرگونه لوگو نظیر نسخه بازبینی است و منشاء لو رفتن آن نیز احتمالاً همچون سه فیلم نامبرده و «بی‌رویا» هومن سیدی و «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا» کاهانی مشخص نخواهد شد.

فیلم سینمایی «اورکا» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی و نویسندگی طلا معتضدی یکی از آثاری بود که در سال ۱۳۹۸ فیلمبرداری‌اش در شمال ایران، چابهار و تهران مقابل دوربین روزبه رایگا انجام شد و نکته جالب اینکه مهتاب کرامتی در مقابل طراح لباس و سامان مقدم به عنوان مشاور کارگردان به این پروژه همکاری می‌کردند.

این درام ورزشی، بر اساس زندگی واقعی الهام‌السادات اصغری شناگر ایرانی، ماجرای ثبت رکورد شنا در آب‌های آزاد را دستمایه داستان قرار داده بود و ترانه علیدوستی در یک بازی قابل توجه، نقش اصلی فیلم را بازی کرد. مسعود کرامتی، مهتاب نصیرپور، ارمیک‌ قریبیان، محمد رشنو، حسن زارعی، فاطیما نیشابوری، سپیده علایی و مهتاب کرامتی گروه بازیگران «اورکا» را تشکیل می‌دهند.

مشخص نیست چرا این فیلم با وجود گذشت این زمان طولانی، امکان اکران نیافته و در نهایت پس از حضور در چند جشنواره بین المللی، به این شکل در دسترس مخاطب ایرانی قرار گرفته است؛ اتفاقی که قطعاً به نفع سینمای ایران نیست و امنیت سرمایه گذاری در این حوزه را با چالش‌های جدی‌تر مواجه می‌سازد.

به نظر می‌رسد تداوم انتشار نسخه‌های لو رفته این فیلم‌ها از چند منبع مشخص نشان می‌دهد، اقدامات بازدارنده موثری برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها انجام شده و اگر این رویه تداوم داشته باشد، هر فیلمی که در جشنواره‌های بین المللی به نمایش درآید، باید احتمال قاچاق شدنش توسط عده‌ای خاص و عرضه‌اش از کانال‌های تلگرامی را داشته باشد که به منزله مرگ اقتصادی سرمایه گذاران این آثار خواهد بود.