ممنوع شدن انیمیشن «South Park» در چین و عذرخواهی هجوآمیز و متفاوت سازندگان

بدنبال انتشار یک اپیزود انتقادی از سریال انیمیشن «South Park»، پخش این سریال در چین ممنوع شده است. سریال «South Park» توسط تری پارکر و مت استون ساخته شده و یک انیمیشن سریالی مختص بزرگسالان است که داستان های آن حول مورد ۴ دانش آموز مدرسه ابتدایی به نام های کایل بروفلوفسکی، اریک کارتمن، استن مارش و کنی مک کورمیک روایت می شود. این سریال که پر از طنزی گزنده و هجوآمیز و البته الفاظ رکیک است به عنوان یکی از محبوب ترین سریال های انیمیشنی عصر حاضر شناخته می شود.

داستان های «South Park» در شهر خیالی کلرادو گذشته و اولین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. اکنون فصل بیست و سوم این انیمیشن در حال پخش بوده و در کنار انیمیشن های «The Simpsons» و «Family Guy» طولانی ترین سریال های انیمه تاریخ تلویزیون هستند. اخیراً ساخت سه فصل دیگر از سریال «South Park» نیز تایید شده، سریالی بسیار انتقادی و گزنده که هیچ گروه مذهبی، سیاسی یا حتی سلبریتی ها را از تیغ تیز کمدی های هجوآمیز خود مستثنی نکرده است. هفته گذشته اپیزود دوم فصل بیست و سوم این انیمیشن با عنوان «گروه در چین» (Band In China) منتشر شده که با جشن ۷۰ سالگی تاسیس چین کمونیست همزمان شد.

بدنبال انتشار یک اپیزود انتقادی از سریال انیمیشن «South Park» نسبت به سانسور و خفقان در این کشور، پخش این سریال در چین ممنوع شده است.

انتشار تصویر وینی خرسه به دلیل شباهت آن را شی جین پینگ، رییس جمهور چین، در این کشور ممنوع است.

در این اپیزود که دو داستان را روایت می کند، یک تهیه کننده هالیوودی تصمیم می گیرد که از گروه موسیقی متال استن یک فیلم بسازد، تنها به این شرط که این فیلم سیاست های سانسوری چین قابل پخش بوده و به مذاق مقامات این کشور خوش بیاید. در این میان، رندی، پدر استن، پس از کساد شدن کار و بارش در ساوث پارک، در حال تلاش برای فروختن ماریجوانا در چین دستگیر شده و به یک اردوگاه کار اجباری در این کشور فرستاده می شود و آنجاست که با وینی خرسه که او نیز زندانی چین است مواجه می شود. به خاطر انتقاد این اپیزود از رابطه بین هالیوود و دولت چین، مقامات این کشور پخش سریال «South Park» را در چین ممنوع کردند. به ادعای برخی منابع، تمام کلیپ ها و ویدیوهایی این اپیزود از تمامی پلتفرم های آنلاین در چین حذف شده است.

بیشتر بخوانید: سانسور وینی خرسه؛ حذف شخصیت های کارتونی در اینترنت چین به بهانه «آلودگی فکری»

بدنبال انتشار یک اپیزود انتقادی از سریال انیمیشن «South Park» نسبت به سانسور و خفقان در این کشور، پخش این سریال در چین ممنوع شده است.

البته انیمیشن «South Park» هیچ انتشار رسمی در چین ندارد و تنها نسخه های قاچاق و به صورت غیرقانونی دانلود شده است که در این کشور در میان طرفداران سریال ردو بدل می شود. از آنجایی که در اپیزود یاد شده به برخی موضوعات ممنوعه در فرهنگ پروپاگاندایی و سیاسی چین اشاره شده؛ مانند دالایی لاما، وینی خرسه و پیوند اعضای بدن، این اپیزود حتی در صفحات ویژه ای که در پلتفرم های WeChat، پلتفرم شبیه Weibo، سرویس استریمینگ Youku و پلتفرم Baidu Tieba برای سریال وجود داشت نیز حذف شده است. همچنین اپیزود اخیر این انیمینشن به ماجرای مربوط به اظهارات داریل موری، مربی تیم بسکتبال هیوستون راکتس، پرداخته که از تظاهرات اعتراضی طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ حمایت کرده بود.

بدنبال انتشار یک اپیزود انتقادی از سریال انیمیشن «South Park» نسبت به سانسور و خفقان در این کشور، پخش این سریال در چین ممنوع شده است.

بدنبال واکنش های مقامات چین مبنی بر بایکوت کردن مسابقات این تیم و برداشتن حمایت های مالی، سازمان NBA بابت این موضوع از دولت چین عذرخواهی کرده است. پارکر و استون نیز با پای گذاشتن در مسیری مشابه اما با تن و هدفی متفاوت، در صفحه توئیتری خود از دولت چین عذرخواهی جالبی کرده اند. متن این عذرخواهی که همانند اپیزودشان گزنده است می گوید: «عذرخواهی رسمی از چین از طرف تری پارکر و مت استون. مانند NBA، ما نیز ورود سانسور چین به خانه ها و قلبهایمان را خوشامد می گوییم. ما نیز پول را بسیار بیشتر از آزادی و دموکراسی دوست داریم. شی [شیس جین پینگ، رئیس جمهور چین] اصلاً هیچ شباهتی به وینی خرسه ندارد. ساعت ۱۰ چهارشنبه سیصدمین اپیزود ما را ببینید. زنده باد حزب بزرگ کمونیست چین! بادا که محصول ذرت پاییز امسال پربار باشد! حالا دیگه با هم دوستیم چین؟».

بدنبال انتشار یک اپیزود انتقادی از سریال انیمیشن «South Park» نسبت به سانسور و خفقان در این کشور، پخش این سریال در چین ممنوع شده است.

چین دومین بازار بزرگ سینمایی در جهان پس از هالیوود بوده و هالیوود نیز در سال های اخیر در زمینه فروش بلاک باسترها به بازار چین متکی بوده است. بر اساس برآوردها، در سال ۲۰۲۲، سینمای چین جای هالیوود را در رتبه اول بزرگترین بازارهای سینمایی جهان خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: سینمای سانسور و ایدئولوژی؛ چگونگی ظهور بلاک باسترهای مورد تایید حزب کمونیست چین

نوشته ممنوع شدن انیمیشن «South Park» در چین و عذرخواهی هجوآمیز و متفاوت سازندگان اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.