جنجال سانسور بازی‌ها توسط سونی؛ دیدگاه بازی‌سازان در مورد این حواشی چیست؟

به نظر می‌رسد Sony به خاطر جریانات و جنجال‌های جنسی و ترند #MeToo بعضی از محتویات را برروی بازی‌های PlayStation سانسور می‌کند.

به گزارش پردیس‌گیم، به نظر می‌رسد Sony به تازگی بعضی از محتویات حاوی صحنه‌های واضح جنسی را سانسور کرده و محدودیت‌هایی را در بازی‌های این چنینی جهت عرضه برروی PlayStation اعمال می‌کند. این گزارش که به تازگی توسط The Wall Street Journal منتشرشده،‌ توسط چندین منبع مختلف و ناشناس جمع‌آوری شده است.

در این گزارش آمده که چندین تن از توسعه‌دهندگان از این سیاست جدید Sony ناامید شده‌اند؛ مخصوصا در کشور خانه این شرکت، ژاپن، که بازی‌ها نسبت به دیگر نقاط جهان از محتویان جنسی واضح‌تری برخوردار هستند. آن‌ها نه تنها از اعمال محدودیت برروی رویکرد خلاقانه و توسعه بازی‌های‌شان ناراحت هستند، بلکه اعلام کرده‌اند فقدان دستور‌العمل‌های کتبی و مشخص در این مورد نیز مشکل‌ساز است.

مدیرعامل یکی از استودیو‌های کوچک ژاپنی در این مورد می‌گوید:

"شما تا زمانی که بازی را تکمیل کرده و برای بررسی بفرستید، نمی‌دانید که آن‌ها چه چیزی خواهند گفت. و اگر آن‌ها خوشحال نباشند، و حتی اگر همان مقدار صحنه‌های جنسی را چند روز پیش قبول کرده باشند، امکان دارد بازی شما را رد کنند؛ و آنجاست که ما باید بازی را برگردانده و از کارکنان خود بخواهیم بازی را تغییر دهند. این اتفاق بسیار پرهزینه و سخت است. "

یک فرد اجرایی دیگر در یکی استودیو‌های ژاپنی در این مورد گفته است:

"چیزی که آن‌ها به ما می‌گویند عملا این است که خودتان بروید و چیزی مناسب برای ارائه پیدا کنید. "

قضیه از جایی شروع شد که چند ماه پیش نیز یکی از تهیه‌کنندگان سابق Blizzard به نام "مارک کِرن" در چندین سری توییت درباره این اتفاقات و سانسورهای اعمال‌شده از سوی شعبه آمریکای‌شمالی Sony صحبت کرده بود.

وی که سابقه کار برروی عناوینی نظیر World of Warcraft ،Starcraft و Diablo II را دارد، در رشته توییت‌هایی به PlayStation و شعبه آمریکای‌شمالی Sony اعتراض کرده آن‌ها را به سانسورکردن محتویات نسخه ژاپنی Sony متهم کرده است.

"موجی جدید از پاک‌سازی و به اصطلاح خردگرایی در حال رسیدن به صنعت بازی است. شعبه آمریکای‌شمالی Sony در حال دیکته‌کردن استاندارهای سانسور خود به شعبه ژاپنی این شرکت است. آمریکا سابقه‌ی طولانی و درازی در ترس از اخلاقیات دارد و اکنون نیز برای باری دیگر در میان چنین چیزی قرار گرفته‌ایم. این اتفاق و سیاست‌ها پس از مدتی مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد ولی خب برای اکنون واقعا مسخره و زشت است."

"به نظر من اینکه آمریکای‌شمالی در حال تحمیل‌کردن استاندارهای خود به دیگر کشورها، فرهنگ‌ها و توسعه‌دهندگان خارجی بازی‌ها است، ‌واقعا موضوعی آزاردهنده و بد است. اینکه آمریکای‌شمالی در حال تعیین‌کردن سیاست جهانی در زمینه اخلاقیات است، واقعا مشکل‌ساز بوده و من آن را سرکوب فرهنگی می‌نامم. چطور است اصلا دوباره از قالب‌تان بیرون آمده و شروع به استعمار کنید. "

"از دید تجاری، در پروبال‌دادن و توجه به این ترس و و سانسور خطری نهفته است. همانند تمامی ترس‌ها، این نیز از هیجان و واکنش شدید و بیش از حد حاصل شده است. واقعا چیز خیلی بزرگ و مهمی وجود ندارد و خب حقیقت نیز این است که خریداران اهمیت نمی‌دهند و تنها متخصصین و رسانه‌های اجتماعی هستند که واکنش نشان داده و اعتراض می‌کنند. "

"آن‌هایی که واقعا بازی‌های شما را خریداری می‌کنند، به سانسور اهمیت چندانی نمی‌دهند؛ هم‌چنین، هیچ‌گونه چیزی به نام "بازار انباشته‌شده" در آن بیرون وجود ندارد که با سانسورکردن به صورتی جادویی شروع به خرید بازی‌های‌تان کنند. از Star Wars یا Marvel Comics بپرسید؛ چنین کارهایی جواب نمی‌دهد. "

"از طرف دیگر، تا جایی که به یاد دارم در اکثر اوقات مقابله و عقب‌زدن سانسورکردن، نه تنها سبب افزایش فروش شده، بلکه به بیشتر دیدن‌شدن بازی نیز کمک می‌کند. به نظرم دل خود را به دریا زده و چنین سیاستی را هم امتحان کنید. "


این اتهامات بدون دلیل و مدرک و تنها در تاریکی و پشت پرده به Sony وارد نشده است, علاوه بر "کرن"، شرکت XSEED Games (توسعه‌دهنده‌ای آمریکایی که از اعضای سابق Square Enix تشکیل‌شده)، سازنده Senran Kagura Burst Re: Newal چندی پیش در توییتر اعلام کرد که حالت Intimacy Mode از نسخه PS4 بازی حذف شده چرا که آن‌ها محبور به احترام‌گذاشتن به درخواست‌ها و خواسته‌های صاحب پلتفرم بوده‌اند.

" بازی Senran Kagura Burst Re: Newal کمی با تاخیر عرضه خواهد شد. چرا که ما محبور به بازرسی و حذف حالت تعاملی Intimacy Mode از نسخه PS4 بازی هستیم. ما این کار را به خاطر احترام به درخواست و خواسته‌های صاحب پلتفرم انجام می‌دهیم. نسخه Steam این بازی همراه با این حالت و هم‌زمان با نسخه PS4 منتشر خواهند شد. ما به زودی تاریخ انتشار بازی را اعلام خواهیم کرد. از صبر شما متشکریم. "

اما پس از این، "تام لیپچولتز" که سابقه تهیه‌کنندگی در XSEED Games را دارد با اشاره به بیانیه بالا گفت:

"اگر اکنون برای چیزهایی که دوست ندارید مقاومت نکنید، زمانی که بحث به چیزهایی که دوست دارید برسد، قضیه را از پیش باخته‌اید."

من علاقه‌ای به حالت Intimacy Mode در بازی ندارم ولی همیشه برای حذف‌نشدن آن مقاومت کردم. چرا که خب … سانسورکردن و اعمال سلیقه از همین جا شروع می‌شود. به اوایل دهه 90 خوش آمدید! "

و خب بد نیست بدانید تنها این شرکت نیست که ادعا دارد مجبور شده به خاطر خواسته‌های Sony چیزهایی را از عناونیش حذف کند. شرکت PQube نیز به خاطر Sony عرضه بازی Omega Labyrinth Z را برروی 2 پلتفرم PS4 و PS Vita کنسل کرده است.

"واقعا باعث ناراحتی است که مجبوریم عرضه بازی Omega Labyrinth Z برروی 2 پلتفرم PS4 و PS Vita و تمامی نواحی غربی را برای همیشه کنسل کنیم. بیشتر از این در این مورد صحبت نخواهیم کرد. از حمایت شما متشکریم."

و اما اخیرا نیز یکی از بازی‌هایی که احتمالا عده‌ی بسیاری متوجه ایجاد تغییرات کوچک و سانسور در آن شده‌اند، عنوان جدید و تحسین‌شده‌ی شرکت Capcom یعنی Devil May Cry V است. این بازی دارای مبارزاتی خلاقانه و جذاب، دیالوگ‌هایی جالب، و شیاطین و دشمنانی به یاد ماندنی است و مطمئنا به خاطر صحنه‌های جنسی شناخته نمی‌شود. اما خب به نظر می‌رسد Sony نسبت‌ به صحنه‌های خاص بازی حساس است.

در این بازی صحنه‌ای وجود دارد که "دانته" دوست و همراه نزدیک خود یعنی "تریش" را از داخل یک دشمن نجات می‌دهد. در این صحنه وی در حالی که هیچ لباس بر تنش نیست، از شکم هیولا افتاده و "دانته" او را گرفته و برروی زمین می‌گذارد. دوربین بازی در این لحظه تا حد واضحی برهنگی را نشان می‌دهد ولی احتمالا بازیکنان نسخه غربی بازی برروی PlayStation 4 چنین چیزی را ندیده‌اند چرا که تا حدی سانسور شده است. اگرچه نسخه‌های Xbox One ،PC و نسخه ژاپنی PS4 بازی این صحنه دست نخورده باقی مانده است.

اما به صورت جالبی صحنه دیگری در بازی وجود دارد که برروی تمامی نسخه‌ها در تمامی مناطق تماما سانسور شده است. در این صحنه، شخصیت "لیدی" برای صحنه‌ای کوتاه و بسیار کم از پشت به صورت برهنه دیده می‌شود که البته در هیچ نسخه‌ای از بازی این صحنه قابل مشاهده نیست. مشخص نیست که دقیقا دلیل حذف این صحنه از بازی چه چیزی بوده است.

اما Sony چه می‌گوید؟ یکی از سخن‌گویان این شرکت به Wall Street Journal گفته است که دلیل این تغییرات و سانسورهای کوچک نگرانی Sony از تبدیل‌شدن به هدفی برای اقدامات قانونی است: "Sony نگران این است که شرکت تبدیل به هدفی برای اقدامات قانونی و اجتماعی تبدیل شود. ما اولویت یا راهنمای خاصی در این مورد نداریم چرا که این سیاست به صورت ناگهانی به خاطر جنبش #MeToo ایجاد شده است."

سخنگوی دیگری نیز اضافه کرد: "Sony به عنوان صاحب پلتفرم در قبال کاربران مسئول است. به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان می‌توانند محتویات مناسب و متعادل را برای عرضه برروی پلتفرم پیشنهاد دهند. "

البته عده‌ای هستند که مشکلی با این سانسورها و تغییرات نداشته و حتی از آن استقبال می‌کنند ولی عده‌ی بسیاری مخالف این جرکت هستند. چرا یک بازی نظیر Devil May Cry V دستخوش تغییر می‌شود ولی عنوانی نظیر Metro Exodus که حتی گاهی صحنه‌های برهنه و جنسی بیشتری دارد دست نخورده باقی می‌ماند. یک سکانس چه مشخصاتی باید داشته باشد تا مورد قبول واقع شود؟ هدف از این کار چیست؟ این‌ها از سوالاتی هستند که هیچ پاسخ قاطع و دقیقی برای‌شان وجود ندارد.

نظر شما چیست؟ آیا شما نیز با سانسورکردن بازی‌ها مخالف هستید یا به نظرتان بعضی از محتویات خاص واقعا نیاز به تغییر دارند؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.