سال نو میلادی در قاب سینما؛ بهترین فیلم های تاریخ با موضوع «کریسمس»

در روزهای پایانی سال و در حالی که به کریسمس نزدیک می شویم، بسیاری از فیلم های جدید و قدیمی با بن مایه کریسمس توسط میلیون ها بیننده در سراسر جهان دیده می شوند. در حالی که فیلم های زیادی با این موضوع خاص وجو دارند که به کلاسیک های پرتکرار دوران تعطیلات سال نو تبدیل شده اند و هر ساله تکرار می شوند؛ فیلم هایی مانند «چه زندگی شگفت انگیزی» (It’s a Wonderful Life) و «سرود کریسمس» (A Christmas Carol)، اما فیلم های بسیار دیگری ساخته شده اند که از تماشای آن ها در ایالام تعطیلات سال نو نهایت لذت را خواهید برد.

امروزه سرویس های استریمینگ مانند آمازون، هولو و نتفلیکس فیلم های مخصوص خود با موضوع کریسمس را دارند که برخی از آن ها نیز فیلم های خوبی از آب درآمده اند. با این وجود می توان برخی فیلم ها را بهترین فیلم های تاریخ سینما با این موضوع خاص دانست که برخی فیلم هایی کلاسیک بوده و برخی دیگر در سال های اخیر ساخته شده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین فیلم های تاریخ سینما با بن مایه کریسمس و جشن های سال نو میلادی آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: در شب کریسمس مردم گوشه و کنار جهان چه غذاهایی را میل می کنند

۱۰- کرامپوس (۲۰۱۵)

فیلم و کریسمس

فیلم «کرامپوس» (Krampus) ساخته مایکل دوهرتی از یک روایت کلیشه ای استفاده می کند: کودکی در یک خانواده پرتنش و مشکل دار رفته رفته باور خود به بابا نوئل را از دست می دهد و برای شعله ور شدن دوباره آتش ایمان او به سانتای دوست داشتنی، اتفاقی خاص رخ می دهد. اما این بار خبری از دیدار با بابا نوئل مهربان نیست و پسربچه داستان با کرامپوس روبرو می شود، شخصیتی ضد بابا نوئل در داستان های فولکلور اروپا که افراد خطاکار و به بیراهه رفته را سخت تنبیه می کرده است. فیلم کمدی-ترسناک دوهرتی برداشتی تلخ از جشن کریسمس است. با بازیگرانی مانند آدام اسکات، تونی کولت و دیوید کوشنر، فیلم «کرامپوس» خنده هایی معمول و ترس های در بهترین زمان ممکن را برای شما رقم زده و می توان آن را بهترین فیلم با بن مایه کریسمس در سال های اخیر دانست.

۹- تنها در خانه (۱۹۹۰)

فیلم و کریسمس

فیلم «تنها در خانه» (Home Alone) بدترین کابوس های والدین در دوران تعطیلات سال نو را به تصویر می کشد. چیزی که در ابتدا برای کوین مک آلیستر مطرود به یک رویا شبیه است، با جا ماندن از ماشین خانوادگی که قرار است به تعطیلات سال نو برود به یک مبارزه خوفناک برای زنده ماندن علیه دو سارق نگون بخت تبدیل می شود. این فیلم که در زمان اکران خود در سال ۱۹۹۰ به یک فیلم محبوب و پرفروش تبدیل شد و تا به امروز نیز از محبوبیت آن کاسته نشده، از آن دسته فیلم های مربوط به دوران جشن کریسمس است که نمی توان آن را نادیده گرفت زیرا هر ساله به صورت روتین از شبکه ها و سرویس های مختلفی به نمایش در می آید. دیدن اینکه شخصیت های جو پشی و دانیل استرن به روش های مختلف و با تله هایی شکنجه می شوند که کوین از وسایل بازی و هر چیزی که در دسترسش باشد می سازد برای همگان جذاب است اگر چه گاهی بعضی از سکانس های آن شبیه پیش درآمدی بر فرانچایز «اره» (Saw) است.

۸- جان سخت (۱۹۸۸)

فیلم و کریسمس

بدون شک «جان سخت» (Die Hard) بهترین فیلم اکشن تمام دوران است که داستان آن در دوران عید کریسمس رخ می دهد. این موضوع آن را ذاتاً به یک فیلم کریسمسی تبدیل نمی کند اما این موضوع نیز باعث نشده که مردم از تماشای این فیلم در دوران تعطیلات سال نو میلادی دست بکشند. برای بسیاری کریسمس اتفاق نمی افتد مگر این که مرگ هانس گروبر در اثر سقوط از برج ناکاتومی پلازا را ببینند. در کیفیت شاهکار جان مک تیرنان در ژانر اکشن هیچ شکی وجود ندارد. این فیلم داستان هوشمندانه، پرتنش، خونین و پر از انفجار یک نفر در مقابل یک لشکر است در شرایطی که جان مک کلین (بروس ویلیس) یک تنه در مقابل گروهی از تروریست های آلمانی که قصد خرابکاری در ایام کریسمس را دارند می ایستد و نقشه آن ها را ناکام می گذارد. هر خط از دیالوگ این فیلم قابل بازگویی مداوم و هر صحنه اکشن آن هیجان انگیز است.

بیشتر بخوانید: سنت های رایج کریسمس از کجا و بر چه مبنایی شکل گرفته اند؟

۷- اسکروج (۱۹۸۸)

فیلم و کریسمس

نمونه واقعی یک فیلم عجیب و غریب که انتظار دیدن بیل مری در دوران اوج شهرتش به عنوان شخصیت اصلی آن را ندارید، فیلم «اسکروج» (Scrooged) به کارگردانی ریچارد دانر را باید تاریک ترین برداشتی دانست که از رمان کوتاه «سرود کریسمس» چارلز دیکنز صورت گرفته است. این فیلم یک برداشت متفاوت اما جذاب و گاهی سادیستیک از این اثر کلاسیک مشهور است. فرانک کراس (بیل مری) نقش شخصیت اسکروچ را بازی می کند، یک مدیر بیرحم تلویزیونی که به خاطر کار کشیدن بیش از حد از کارکنان خود برای تولید یک برنامه جذاب بر اساس «سرود کریسمس» در ایام تعطیلات تنبیه می شود.

فیلم و کریسمس

در طی ۳ سفر روحی خود، کراس با میراثی تاریکی که از خود به جای گذاشته روبرو می شود؛ مرد بی خانمانی که در اثر کارهای او در سرما یخ می زند و می میرد و فرزند یکی از کارمندانش که در بیمارستان بستری می شود. این فیلم از آن دسته فیلم های کالت با موضوع کریسمس است که روایتی بزرگسالانه و دارای پیامی تلخ از سال نو میلادی ارائه می دهد. جلوه های ویژه فیلم نیز در زمان خود بسیار جالب توجه و پرهزینه بود و هنوز هم در میان فیلم های با موضوع کریسمس مورد توجه خاص قرار می گیرد.

۶- اِلف (۲۰۰۳)

فیلم و کریسمس

قبل از آن که ویل فرل در نقش ران برگندی در مجموعه فیلم های «گوینده» (Anchorman) بازی کند او نقش بادی اِلف را بازی می کرد، انسانی که در میان اِلف های بابا نوئل بزرگ شده بود. در فیلم «اِلف» (Elf) ویل فرل که علاقه زیادی به جشن و خوشگذرانی دارد نمی تواند ببیند که پدر واقعی اش در لیست مغضوبان بابا نوئل قرار داشته باشد. به همین دلیل تصمیم می گیرد پدرش را ترغیب کند که دست از سبک رفتاری خود برداشته تا از این فهرست بدنام خارج شود. سخت است فیلمی را به اندازه «الف» کریمسی تصور کرد و همه این موضوع را مدیون ویل فرل هستیم. این فیلم را باید فیلمی برای تمام افرادی دانست که از روزها قبل برای جشن کریسمس برنامه ریزی کرده و همان هفته اول دسامبر هدایای خود برای ایام کریسمس را خریداری کرده اند.

۵- بتمن باز می گردد (۱۹۹۲)

فیلم و کریسمس

فیلم «بتمن باز می گردد» (Batman Returns) ظاهراً هیچ شباهتی به یک فیلم با بن مایه کریسمس ندارد اما سیرکی از فلاکت برای کسانی است که می خواهند خیلی زود از عید سال نو بگذرند طوری که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است. در فیلم «بتمن باز می گردد» ساخته تیم برتون، هیچ کسی حال و روز خوشی ندارد. غرق در خشم، فریب و ناامیدی، بتمن مجبور می شود که در طول ایام تعطیلات سال نو میلادی بار دیگر به وظیفه خطیر خود بازگشته و مانع از کشته شدن پسران گاتام توسط پنگوئن شود، مکس شرک را از بدست گرفتن منبع تامین انرژی الکتریسیته شهر باز دارد و مانع از انتقام زن گربه ای از شرک به خاطر تلاش برای کشتن او شود. دومین فیلم برتون در فرانچایز بتمن یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی است که تاکنون ساخته شده و اگر کمی با دقت به آن نگاه کنید متوجه پیام های مخفی درون داستان آن برای کسانی که در ایام کریسمس حال و روز خوشی ندارند خواهید شد.

بیشتر بخوانید: روستای ترزفورد انگلیس؛ ۷ هفته با عجیب ترین جشن کریسمس اروپا

۴- داستان کریسمس (۱۹۸۳)

فیلم و کریسمس

«داستان کریسمس» (A Christmas Story) یک فیلم تلویزیونی است که همواره در ایام کریسمس از شبکه های مختلف پخش می شود که فیلمی بسیار جذاب و سرگرم کننده برای ایام تعطیلات سال نو به شمار می آید. رالف پارکر مرد میانسالی است که داستان هایی از ایام کودکی خود در یکی از عیدهای سال نو را روایت می کند. وی در آن زمان تنها ۹ سال سن داشته و پدرش با یک هدیه بسیار دوست داشتنی او را شگفت زده می کند.اگر چه داستان فیلم با مورد اذیت و آزار قرار گرفتن رالف در مدرسه آغاز می شود و به هدیه مورد علاقه او در روز عید کریسمس کشیده می شود اما نمای کلی خانواده رالف که در فیلم به تصویر کشیده می شود آن چیزی است که باعث جذابیت و محبوبیت این فیلم شده است. خانواده رالف ثروتمند نبوده و زندگی و روابط بی نقصی نیز ندارند اما در کنار هم هستند و همین اتحاد و رابطه گرم بین آنهاست که به جادوی فیلم تبیدل می شود.

۳- معجزه در خیابان سی و چهارم (۱۹۴۷)

فیلم و کریسمس

داستان فیلم «معجزه در خیابان سی و چهارم» (A Miracle On 34th Street) در مورد شخصی است که به خاطر بابا نوئل بودن محاکمه می شود که فیلمی متمایز از تمام دیگر فیلم هایی است که با موضوع کریسمس ساخته شده است زیرا داستان و روایتی بسیار منحصربفرد را ارائه می دهد. صحنه های مربوط به دادگاه بسیار نیشدار و گفتمان خانواده والکر برای پشتیبانی از مردی که ادعا می کند بابانوئل است بسیار منطقی به نظر می رسد. اگر می خواهید کسی را به عید کریسمس و جشن گرفتن در این ایام ترغیب کنید بدون شک دیدن این فیلم برگ برنده شما خواهد بود.

۲- چه زندگی شگفت انگیزی (۱۹۴۶)

فیلم و کریسمس

این فیلم افسانه ای با موضوع کریسمس داستانی را روایت می کند که هر از چند گاهی همه ما باید با چشمان خود دیده تا تحت تاثیر قرار بگیریم. با دیدن فیلم «چه زندگی شگفت انگیزی» به این نتیجه خواهید رسید که دنیا بدون شما چیزی کم داشت و اگر شما نبودید اطرافیان شما شرایط بهتری نداشتند. این فیلم داستان طولانی و پیچیده زندگی موفق جرج بیلی و سپس شکست او را روایت می کند که تماشای آن چندان هم ساده نیست اما این که فیلم نشان می دهد خوب و بد برای همه ما اتفاق افتاده باعث شده که فیلم «چه زندگی شگفت انگیزی» همواره در میان بهترین و تاثیرگذارترین فیلم های تاریخ سینما قرار داشته باشد.

فیلم و کریسمس

هر چقدر که باهوش، بااستعداد و توانمند باشید، در برهه هایی از زندگی همه چیز بر سر شما آوار می شود و دست به هر کاری که می زنید با در بسته مواجه می شوید. زندگی همین است و متاسفانه فرشته ای وجود ندارد که بتواند مسیر زندگی و تصمیمات اشتباه شما را تغییر دهد. اما این فیلم را داریم که به ما می آموزد همیشه امیدی هست.

۱- سرود کریسمس ماپت (۱۹۹۲)

فیلم و کریسمس

همه چیز با ماپت ها بهتر می شود و یک فیلم با موضوع کریسمس بر اساس یک رمان کلاسیک نیز از این قاعده مستثنی نیست. فیلم «سرود کریسمس ماپت» (The Muppet Christmas Carol) یک فیلم ساده اما مفرح است که تنها جیم هنسون و تیم او توانایی خلق چنین اثری را دارند. داستان این فیلم عروسکی نیز از رمان «سرود کریسمس» چارلز دیکنز گرفته شده است که داستانی در مورد رفاقت، خوش قلب بودن، کمک به دیگران و مراقبت دوستان و اطرافیان بودن را روایت می کند. این فیلم از هر لحاظ بی نقص و کامل است و در هر سطحی بهترین فیلم تاریخ سینما با مضمون کریسمس خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مقصد گردشگری عالی در جهان برای جشن کریسمس

نوشته سال نو میلادی در قاب سینما؛ بهترین فیلم های تاریخ با موضوع «کریسمس» اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.