شاگرد علیه استاد: ویژه برنامه فوتبالی جام ملت‌ها بدون «عادل فردوسی پور»

پس از روی کار آمدن علی فروغی ۳۰ ساله به عنوان رییس جدید شبکه ۳ سیما، شاهد اتفاقات عجیبی در این شبکه تلویزیونی پر مخاطب سازمان عریض و طویل صدا و سیما هستیم. سازمانی که خروجی و اثربحشی برنامه ها و فعالیت هایش با وجود بودجه های هزاران میلیارد تومانی، سال به سال افت می کند و مخاطبان بسیاری از دست داده است. این پسر جوان قصه ما به قول احسان خان علیخانی، فرزند باجناق غلامعلی حداد عادل (رییس سابق مجلس) بوده و به نظر می رسد با تجربه نزدیک به صفر در امر برنامه سازی و مدیریت کلان رسانه، قصد تحول بنیادین در این شبکه جوان پسند امتحان پس داده دارد. تیر اول را چند ماه پیش به پر بیننده ترین برنامه تاریخ تلویزیون ایران شلیک کرد و عادل فردوسی پور محبوب را از اجرای چند برنامه ۹۰ منع کرد.

دعوای رسانه ای علی فروغی جوان با عادل خان که سبب روی آنتن نرفتن این برنامه پس از سالها اجرای موفق و مرتب و مستمر شده بود، ختم به خیر شد و ۹۰ دوباره برای تحلیل رقابت های لیگ خلیج فارس به صحنه برگشت. اگر چه عادل هیچ گونه موضع گیری مستقیم درباره این مدیر جوان نکرده است اما به نظر می رسد که تنها پول و سرمایه اجتماعی، سبب شده تا این دو جوان قصه ما، سوختن و ساختن را بر دعوای علنی، ترجیح دهند. چه قبول کنیم چه قبول نکنیم، عادل فردوسی پور شبکه ای در یک شبکه است و رسانه ملی، فردی در قد و قواره های عادل ندارد. اما گویا به نظر مدیر جوان، یک جایگزین خوب برای او وجود دارد: محمد حسین میثاقی!

محمد حسین میثاقی، مجری جوان برنامه های فوتبالی شبکه ۳ و شبکه نسیم سازمان است و در چند سال اخیر، اجراهای و گزارش های تند و سریع موفقی را در کارنامه خود ثبت کرده است. زبان بدن را می شناسد و اطلاعات فوتبالی گسترده او به اندازه ای هست که بیننده متخصص فوتبال را راضی کند. او در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و المپیک ۲۰۱۶ برزیل، گزارش های خوبی را ارائه داد که با استقبال هواداران ورزش ملی همراه شد. مخصوصا در برنامه فوتبال ۱۲۰ محمد حسین میثاقی در شبکه ورزش، که آیتم های کوتاه سریع و پر محتوایش که با هدایت عادل خان همراه شده، بیننده زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

اکنون خبر رسیده است که پس از اجرای موفق عادل و تیمش در ساخت ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، ساخت ویژه برنامه فوتبالی جام ملت های آسیا که از نیمه دوم دی ماه روی آنتن خواهد رفت، به محمد حسین میثاقی و محمد رضا احمدی و تیم وی واگذار شده و باید شاهد اجرای او در این برنامه باشیم. مشخص نیست که عادل برای پوشش زنده رقابت های تیم ملی فوتبال ایران راهی امارات متحده عربی می شود تا گزارش های داغ و نوستالژیک خود را از پایتخت لاکچری گردهای آسیا روایت کند یا او عطای جام ملت ها را به لقایش می بخشد و مثل بقیه ملت، منتظر قهرمانی ایران پس از مدت ها در این رقابت ها خواهد ماند!

برای تماشاگران تلویزیون ایران، رقابت های جام ملت های آسیا، جذاب تر از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. چرا که همه منتظر یک بازی تمام هجومی شاگردان کیروش در مقابل تیم های شرکت کننده در مرحله گروهی و حذفی بوده و فقط قهرمانی در جام ملت های آسیا ۲۰۱۸ امارات می تواند ایرانیان را راضی کند. ماموریت خیلی سخت تیم ملی به نظر می رسد که با نفراتی که در اختیار دارد، مصداق Mission: Impossible نباشد!

حالا می‌توان به صراحت نوشت که عادل فردوسی‌پور و محمدحسین میثاقی هم دیگر رابطه خوب گذشته را ندارند و تنها ارتباط آنها در فوتبال ١٢٠ خلاصه می‌شود که در حالتی بدبینانه باید گفت که از ‌سال بعد یکی از این دونفر در این برنامه حضور خواهد داشت. میثاقی بعد از جنجال‌های مربوط به‌ویژه برنامه جام‌جهانی که سر آغاز درگیری‌های عادل فردوسی‌پور با مدیران شبکه سه و سازمان صداوسیما بود‌، به یک‌باره از برنامه نود جدا شد و اجرای برنامه فوتبال برتر را برعهده گرفت. هرچند ابتدا اعلام کرد آیتم‌های ویژه‌برنامه نود را باز هم خودش اجرا خواهد کرد اما مرور زمان نشان داد که دیگر او هیچ ارتباطی با نود ندارد. حالا هم که با تصمیم علی فروغی ویژه‌ برنامه جام‌‌ملت‌های آسیا را او به همراه احمدی اجرا خواهد کرد.

نوشته شاگرد علیه استاد: ویژه برنامه فوتبالی جام ملت‌ها بدون «عادل فردوسی پور» اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.