مصاحبه جالب جید ریموند: در بازی‌های خطی شما حکم موش درون ماریچ را دارید اما در جهان‌باز خود شما خالق آن مارپیچ هستید

Jade Raymond

همانطور که در پردیس گیم نیز پوشش داده شد، حدود یک ماه و نیم قبل، جید ریموند از EA Motive جدا شد. از آنجا که ایشان در کمک به ساخت استودیو نقش رهبری را داشته و مدت زمان زیادی را صرف کار کردن روی یک بازی که همچنان معرفی نشده است نموده این اتفاق خیلی تعجب‌آور بود. حالا که تک و تنهاست، خیلی از مردم میخواهند بدانند حرکت بعدی جید ریموند چه خواهد بود. خوشبختانه، او چیزهای کوچکی در جشنواره‌ی سرگرمی بیلبائو در اینباره عنوان کرده.

به نقل از dualshockers و طبق GamesIndustry.biz، در بخش سوال و جواب ارائه‌ی خانم ریموند به شکلی مستقیم درباره‌ی پروژه بعدی او سوال پرسیده شده. البته، با توجه به اینکه احتمالاً پروژه در مراحل ابتدایی کار خود است ایشان اطلاعات کاملی منتشر نکرد ولی اشاراتی به آن داشت. وی چنین بیان کرده، "ایده‌هایی در کتاب‌های علمی تخیلی وجود داشته که کم کم به واقعیت و سپس به چیزی عادی تبدیل شده‌اند"، مثل متاورس و اینکه اکنون میتواند زمینه‌ی کاری برای چیزهایی که هنگام بچگی از آنان الهام گرفته ببیند؛

"هنوز نمیتوانم بگویم روی چه چیزی کار میکنم. فعلاً میتوان نام پروژه‌ی فوق سری روی آن گذاشت. ولی فکر میکنم اگر به چیزهایی که به خاطرشان هیجان‌زده بوده‌ام گوش کنید، یک ایده، یک فرصت وجود دارد که برای مدت زیادی به آن فکر کرده‌ام و بالاخره در آستانه‌ی عملی کردن آن هستیم…

برای من بسیار جالب بوده که خیلی از ایده‌ها که در کتاب‌های علمی تخیلی وجود داشته‌اند به آهستگی تبدیل به واقعیت و سپس اتفاقی معمولی شده‌اند. یک مثال کلاسیک برای این موضوع متاورس است. و سعی نمیکنم متاورس را بسازم ولی زمانی یک ایده‌ی دور از ذهن بود و حالا چیز خیلی معمولی‌ای در نظر گرفته می‌شود. همه با آن آشنایی دارند. ایده‌های مشابه دیگری وجود دارد که در زمان جوانی برای من خیلی الهام بخش بوده‌اند و حالا مواد لازم برای به واقعیت تبدیل کردن آن‌ها را میتوانم ببینم. این یک سرنخ است."

همانطور که می‌بینید، او این موضوع را نیز مشخص کرده که میتوانیم ایده‌ای کلی درمورد افکار یا سیستم‌های مربوط به پروژه بعدی وی را با نگاه کردن به صحبت‌های او در این جشنواره به دست آوردیم. حالا، جید ریموند دقیقاً درمورد چه چیزی صحبت کرده؟ خب، GamesIndustry.biz ذره بین خود را در آورده و متوجه تأکید خانم ریموند روی درگیر نمودن بازیکن و اینکه چطور گیمینگ درحال تبدیل شدن به تجربه‌ای اجتماعی است شده.

ایشان دریافته که بازی‌ها درحال گرایش پیدا کردن به مدل "مشارکت شبکه‌ای" هستند که در آن فقط توسعه دهندگان و بازیکنان نقش ندارند، بلکه همه افراد شامل آن می‌شوند. از جمله کاربران YouTube، استریمرهای زنده و حتی بازدیدکنندگان. جید ریموند می‌گوید هنوز عنوانی را ندیده که از این موضوع استفاده کند و آنان را در آمیزد، حتی با اینکه باور دارد از دیدگاه یک توسعه دهنده اتفاق "خیلی هیجان انگیزی" است؛

"در بازی‌های سنتی اکشن ماجراجویی طرز تفکر به خصوصی وجود داشت؛ "چه داستانی میخواهیم بگوئیم؟ چه مارپیچ و معمایی میخواهیم برای هر مرحله بسازیم؟" به عنوان بازیکن کار شما لذت بردن از داستان بود ولی به عنوان موش وظیفه‌ی شما به پیدا کردن مسیر در مارپیچ خلاصه میشد. تجربه‌ی جهان باز متفاوت است. موضوع در اینجا ساختن داستان خودتان است، جایی که خودتان تصمیم می‌گیرید کارها را چطور انجام دهید. شما موش داخل مارپیچ نیستید. درگیری بازیکن اینجا بیشتر است.

فکر میکنم اکنون سوال بزرگ و هیجان انگیز برای من این است که چطور آن تجربه میتواند اجتماعی و معاشرتی شود؟ چطور بازیکنان میتوانند نه تنها داستان خود را بسازند بلکه آن داستان‌ها را اجتماعی کنند و به شکلی معنی دار آن‌ها را به اشتراک بگذارند؟ فکر نمیکنم هنوز جواب این سوال را داشته باشیم و به نظرم این موضوع جالبی برای مد نظر قرار دادن است…

حالا وقتی به اتفاقاتی که درحال افتادن است نگاه میکنم، وقتی چیزهای هیجان‌انگیزی که در بازی‌ها پیش می‌آید می‌بینم، متوجه می‌شوم که مدل متفاوتی درحال پیدا شدن است که با اسم مدل "درگیری شبکه‌ای" به آن فکر میکنم. معنی این اسم یعنی شما نه تنها بازیکن و خالق را در نظر می‌گیرید، بلکه به بسیاری از نقش‌های مابین این دو نیز توجه دارید.

تغیر پیدا کردن اکوسیستم و پیدایش تمام این نقش‌های جدید را دیده‌ایم ولی هنوز بازی‌ای ندیدیم که تمام آن نقش‌های مختلف را با هم یکی کند. داشتن نقشی به عنوان یک بیننده داخل بازی و نه فقط از طریق YouTube یا استریم کردن چه معنایی میتواند داشته باشد؟ فکر میکنم این موضوع، اگر بازی طراحی می‌کنید، مورد خیلی هیجان‌انگیزی باشد."

درحالی که این سخنان خیلی مبهم هستند، به نظر می‌رسد حرکت بعدی جید ریموند خیلی بلندپروازانه باشد و امکان دارد تمرکز اجتماعی بیشتری داشته باشد. میتوانید مطمئن باشید در صورت معرفی شدن خبرش را در پردیس گیم خواهید شنید.