نقد و بررسی بازی WWE 2K19

نقد و بررسی بازی WWE 2K19

"به قلم رضا لیاقت"

با وجود نمایشی بودن مسابقات WWE، هیجان ناشی از تماشای آن‌ها به قدری زیاد بوده که تا به امروز هم در سراسر دنیا بیننده‌های زیادی داشته باشد. سری WWE 2K در سال‌های اخیر چندان در انتقال این هیجان به گیمر‌ها موفق نبوده است. ولی WWE 2K19 موفق شده این هیجان را به خوبی در قالب یک بازی ویدیویی منقل کند، هرچند که همزمان با مشکلات فنی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی WWE 2K19 شخصی‌سازی بی‌نظیر آن است. از ورود کشتی‌گیر تا Finisher‌ها همگی قابل شخصی‌سازی هستند و این حس را به بازیکن القا می‌کنند که در حلقه‌ی مبارزه حضور دارد. این موضوع بخصوص در بخش MyPlayer اهمیت خود را نشان می‌دهد زیرا می‌توانید کشتی‌گیری که می‌سازید را دقیقا به آن کسی که می‌خواهید تبدیل کنید. کشتی‌گیر‌ها در مجموع پنج سبک بازی متفاوت دارند که هر کدام نیز به دو زیرشاخه مجزا تقسیم می‌شوند. برای مثال سبک Powerhouse بر روی قدرت تمرکز دارد و دو زیر مجموعه آن Beast و Hero هستند. زیرمجموعه Beast بر روی قدرت حملات تمرکز دارد و زیر مجموعه دیگر به ضد حمله‌ها تکیه می‌کند.

هر چیزی که در این تصویر می‌بینید قابل شخصی سازی است.

بخش داستانی MyCareer دارای یکی از بهترین تجربه‌های داستانی در میان بازی‌های ورزشی می‌باشد. داستان این بخش کاملا به حس و حال WWE وفادار و تنوع مراحل آن تقریبا قابل قبول است، هرچند در بعضی مواقع تکراری می‌شود. طنز بازی نیز لذت‌بخش بوده ولی گاها بی‌مزه می‌شود. این بخش بدون عیب هم نیست و بزرگترین مشکل آن هماهنگ نبودن صدا و تصویر هنگام اجرای Cutscene‌های بازی است. همچنین برخلاف سایر بازی‌های 2K، پیشرفت کشتی‌گیر وابسته به پرداخت‌های درون برنامه‌ای نیست و سرعت پیشرفت در بخش MyPlayer منطقی است.

هسته اصلی گیم پلی بازی کاملا جذاب و هیجان انگیز است و نسبت به نسخه‌ی قبل تغییر چندانی نکرده. موسیقی بازی نیز به خوبی حس هیجان را به مخاطب منتقل می‌کند، هرچند تعداد آهنگ‌های آن می‌توانست بیش‌تر باشد. همچنین هر کشتی‌گیر یک موسیقی تم مخصوص دارد(مثلا John Cena) که این‌ها نیز با جزئیات دقیق در بازی حضور دارند. گزارشگر‌ها هم به خوبی هرچه تمام‌تر هیجان ناشی از بعضی حرکات را انتقال می‌دهند. با این حال مشکلات فنی و باگ‌ها به این تجربه آسیب می‌زنند. این مشکلات تا حدی زیاد می‌شوند که گاهی اوقات امکان تمام کردن یک دست را از بازیکن می‌گیرند. برای مثال دکمه‌هایی که باید برای QTE فشار بدهید گاهی اوقات پشت اسم بازیکنان قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند. آیتم‌های جانبی و برخی کشتی‌گیران تنها از طریق VC(Virtual Credit) قابل باز کردن هستند و نکته مثبت آن است که مقدار کافی VC را بدون پرداخت‌های درون برنامه‌‌ای نیز می‌توانید بدست بیاورید.

نقد و بررسی کشتی کج

یکی از باگ‌های بازی. کشتی‌گیر میان طناب‌ها گیر کرده و نمی‌تواند هیچ حرکتی انجام دهد.

بخش Showcase پس از غیبت در نسخه‌ی قبل به WWE 2K19 بازگشته‌است. این بخش داستانDaniel Bryan را از وقتی که به عنوان یک کشتی‌گیر ناشناس در مقابل John Cena قرار گرفته تا زمانی که موفق به کسب قهرمانی‌های متعدد می‌شود دنبال می‌کند و در این میان اتفاقات مهمی مانند مصدومیت‌ها یا بازگشت‌های وی را نیز به تصویر می‌کشد. مهم‌ترین ویژگی این بخش آن است که بازیکن کاملا با آن ارتباط می‌گیرد و واقعی بودن داستان آن را می‌پذیرد. اهدافی که در هر مرحله از بازیکن خواسته می‌شود اتفاقاتی است که واقعا رخ داده و Cutscene‌های بازی که متداوما در میان هر دست رخ می‌دهند نیز کاملا موفق می‌شوند که داستان Daniel را به خوبی بازگو کنند.

Daniel Bryan در بخش Showcase

2K Towers نام بخش جدیدی است که به بازی اضافه شده. در این بخش که تجربه‌ای مشابه بخش Towers در عنوان Mortal Kombat ارائه می‌دهد، بازیکن باید بصورت متوالی با چندین کشتی‌گیر بازی کند. این بازی‌ها می‌توانند از قوانین عادی پیروی کنند یا قوانین خاصی داشته باشند. 2K Towers علاوه بر حالت معمولی در بخش MyPlayer نیز حضور دارد و در آن بازیکن می‌تواند با فتح این برج‌ها کشتی‌گیر خود را Level Up کند.

Tower‌ها در بخش MyPlayer.

گرافیک بازی نسبت به نسخه‌های قبلی تغییر چندانی نکرده‌است و هنوز هم زیباست، کیفیت مدل کشتی‌گیر‌ها بسیار خوب است و تنوع و کیفیت مدل تماشاچی‌ها نیز بالا است. رابط کاربری نیز بازی به‌گونه‌ای است که بازیکن به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند، ولی در بعضی مواقع، مثل بخش انتخاب کشتی‌گیر، کاملا دست و پا گیر است. بعضی مشکلات گرافیکی نیز در نور پردازی بازی وجود دارند ولی چندان به چشم نمی‌آیند.

بازبینی تصویری:

نقد و بررسی کشتی کج

کیفیت مدل تماشاچیان

نقد و بررسی کشتی کج

انتخاب‌های بخش داستانی، بعضی از این انتخاب‌ها در داستان تاثیر دارند و تعدادی نیز تاثیر خاصی ندارند.

Replay‌ها لحظات هیجان آور مانند این را به خوبی ثبت و نشان می‌دهند.

نقد و بررسی کشتی کج

بعضی بخش‌های مبارزه بازی شامل Mini Game‌های این‌چنین هستند.

نقد و بررسی کشتی کج

ضعف نور پردازی بازی، به پنجره ون دقت کنید.

نقد و بررسی کشتی کج

رابط کاربری بازی. حالت‌های زیاد هر دست بازی عادی.

نکات مثبت

شخصی سازی بالا

بخش داستانی خوب

موسیقی خوب

Pay to Win نبودن

نکات منفی

هماهنگ نبودن صدا و تصویر در بعضی مواقع

مشکلات فنی زیاد

و در پایان

WWE 2K19 کاملا حس و حال WWE را به بازیکن منتقل می کند. شخصی سازی با جزئیات بالا، بخش داستانی خوب و هیجان عالی از علت‌هایی هستند که این عنوان را یکی از موفق ترین WWE 2K‌های اخیر می‌کند. ولی مشکلات فنی زیاد در بخش‌های مختلف مانع از این می‌شود که WWE 2K19 بتواند پتانسیل کامل خود را نشان بدهد.

Verdict

WWE 2K19 can completely relay WWE’s atmosphere. High customization with a lot of details, good story mode and good excitement are reasons why this game is one of the best WWE 2K games in the recent years. But technical issues in different parts of the game prevent WWE 2K19 to show its full potential.

Score PC Version : 8