خالق قیصر با «جسدهای شیشه‌ای» در شبکه نمایش خانگی

مسعود کیمیایی، کارگردان ایران، قصد دارد تا به کاروان کارگردانان سازنده سریال های شبکه نمایش خانگی بپیوندد.

در روزگار داغ بودن فروش محصولات شبکه نمایش خانگی و حضور گسترده بازیگران و کارگردانان در این مختصات هنری ایران امروز که کمی حال و هوایش با سینما و تلویزیون متفاوت است، استاد کیمیایی قصد دارد تا نخستین تجربه خود را در این شبکه، ثبت کند.

مسعود کیمیایی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۹۸ که از ۱۲ بهمن لغایت ۲۲ بهمن در سراسر کشور برگزار می شود، حضور خواهد یافت. او فیلم «خون شد» را به دبیرخانه جشنواره فرستاده است و باید منتظر نظر هیات انتخاب سینمای ایران باشیم تا از بین صد واندی فیلم ثبت شده در دبیرخانه این جشنواره مهم سینمایی کشور، اسامی بیست و اندی فیلم راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران را شاهد باشیم.

به نظر می رسد جدید ترین فیلم سینمایی مسعود کیمیایی، همچون روال ادوار گذشته جشنواره، در فهرست مسابقه سینمای ایران باشد و فضای جذابی را برای جشنواره امسال رقم بزند.

جشنواره ای که ترکیب هیات انتخاب سینمای ایران، حرف و حدیث های زیادی را در محافل سینمایی کشور در پی داشته است. کیمیایی در فیلم خون شد، از سعید آقاخانی، چهره فعال سینمایی سال های اخیر که حضور موفقی در گیشه های داغ فیلم های کمدی داشته، استفاده کرده و برای نخستین بار، شاهد تغییرات اساسی استاد در ترکیب بازیگران فیلم او هستیم.

با این حال، دفتر استاد، ساخت نخستین سریال برای شبکه نمایش خانگی را تایید کرده است. نام این سریال، جسدهای شیشه ای نام دارد.

جسدهای شیشه ای چیست؟

اینکه آیا شورای صدور پروانه برای ساخت سریال های شبکه نمایش خانگی،‌‌با این نام سریال کیمیایی موافقت کرده یا نه و این نام مثل برخی از نام های سریال های اخیر، دقیقه ۹۰، تغییر خواهد کرد، هنوز مشخص نیست. اما به هر حال، نام «جسدهای شیشه ای» برای طرفداران اندیشه و محصولات هنری استاد کیمیایی، نام شناخته شده ای محسوب می شود.

سال ۱۳۸۰ بود که مسعود کیمیایی ، کتاب جسدهای شیشه ای را منتشر کرد. رمانی جذاب که تا به امروز بیست و شش بار تجدید چاپ شده است و به نظر می رسد با ساخت و نمایش سریال جسدهای شیشه ای در شبکه نمایش خانگی که احتمالا به سال ۱۳۹۹ برسد، شاهد افزایش انتشار این کتاب استاد خواهیم بود. در ایران، فروش کتاب های رمان در سال های اخیر به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته و شبکه های اجتماعی نیز در معرفی و فروش بهتر و بیشتر این محصولات، بی تاثیر نبودند.

کتاب جسدهای شیشه ای از تالیفات مسعود کیمیایی توسط انتشارات آتیه به چاپ رسید و بارها تجدید چاپ شده است. انتشارات اختران، اخیرا این کتاب را روانه بازار نشر کرده است. این رمان فارسی، دارای چندین شخصیت به نام های: کاوه، طاووس، طلعت، طاهر، علی خان، رحیم، سروش، رضا، ثریا،احمد، آباجان، نعیم و میرزا اسدالله خان است.

مسعود کیمیایی

تصویر روی جلد کتاب جسدهای شیشه ای نوشته مسعود کیمیایی که ناشران مختلف در دهه هشتاد و نود آن را تجدید چاپ کردند

هنوز اطلاعاتی درباره ستارگان سینمای ایران که قرار است در نخستین تجربه سریالی استاد کمیمایی، ایفای نقش کنند، منتشر نشده است. برای خوانندگان رمان جسدهای شیشه ای که با حال و هوا و داستان و روایت شیرین کیمیایی در این اثر آشنا هستند، جالب توجه خواهد بود که چه بازیگرانی قرار است در چه لوکیشن و میزانسنی، نقش آفرینان شخصیت های کتاب جسدهای شیشه ای کیمیایی باشند.

ساخت سریال از روی کتاب های رمان، هم در داخل و هم خارج از کشور، یکی از راه های جذب مخاطب محسوب می شود و کیمیایی اکنون قصد دارد تا این اتفاق را از نیمه دوم سال ۹۸ آغاز و محصول خود را در بوته نقد تماشاگران آثارش در سال ۱۳۹۹ قرار دهد.

در سال آینده، احتمالا هم شاهد اکران «خون شد» باشیم و هم «جسدهای شیشه ای». سالی که احتمالا شاهد بلیط ۳۰ هزار تومانی سینماها باشیم، با حضور کارگردانان شهیر سینمای ایران همراه شده است.

خالق «گوزن ها» و «قیصر» در سن ۷۸ سالگی، همچنان به فکر جریان سازی در سینمای ایران است و امیدواریم روند استاد باعث تغییرات اساسی در مذاق مخاطب سریال های شبکه نمایش خانگی شود که این روزها با سناریوهای دم دستی و روایت های آبکی و میزانسن های لاکچری به زور مانکن و مدل و آرایش و موسیقی، تلاش می‌کند بفروشد و از دام دانلود غیرقانونی در امان باشد. مسعود کیمیایی و سریال جسدهای شیشه ای، فعلا هیچ صفحه رسمی در اینستاگرام ندارد.

حتما ببینید: مدگردی با «عایشه گل جوشکن» هنرپیشه ترک

نوشته خالق قیصر با «جسدهای شیشه‌ای» در شبکه نمایش خانگی اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.