۱۰ فیلم مشهور هالیوودی که برای جلب رضایت تماشاچیان دوباره فیلمبرداری شدند

در هالیوود، نمایش آزمایشی برای هر فیلم حساس و مهمی امری ضروری به حساب می آید. بعد از ماه های طولانی کار بر روی یک فیلم، برای سازندگان فیلم سخت است که بتوانند نتیجه ی کار خود را با یک ذهن باز بررسی کنند و حتی از آن سخت تر، پیش بینی عکس العمل مخاطبین است. در چنین شرایطی، نمایش آزمایشی فیلم به سازندگان اثر این امکان را می دهد که نه فقط نقاط ضعف کار را پیدا کنند، بلکه کل آن را هم تغییر دهند. هر کسی می تواند در نمایش آزمایشی فیلم شرکت کند؛ تنها چیزی که لازم است داشتن یک نگاه کاملاً بی طرفانه است. در ادامه به فیلم های هالیوودی ای می پردازیم که برای جلب رضایت تماشاچیان دوباره فیلمبرداری شدند.

۱- سانست بولیوار (Sunset Blvd)

«سانست بولیوار» فیلمی نوآر با فضایی تاریک، درباره زندگی تراژیک ستاره های هالیوودی است که توانست به موفقیت زیادی دست پیدا کند. این فیلم جوایز بسیاری از جمله ۳ اسکار دریافت کرد، اما همه ی این موفقیت ها را مدیون اولین تماشاچیان خود بود. نسخه ی آزمایشی فیلم در همان دقایق ابتدایی توانسته بود همه ی تماشاچیان حاضر در سالن را به خنده وادارد اما این وضعیت چندان دوام نیاورده بود و ظرف ۳۰ دقیقه، همان تماشاچیان سردرگم شده بودند و دیگر نمی دانستند با یک فیلم درام مواجهند یا یک فیلم کمدی. بسیاری از تماشاچیان که دیگر مایل به دانستن پایان فیلم نبودند، شروع به ترک سالن کردند.

وقتی بیلی وایلدر، کارگردان فیلم، از یکی از تماشاچیان پرسید مشکل فیلم چه بود، او گفت: «تا حالا چنین فیلم مزخرفی ندیده بودم.» نکته اینجا بود که در نسخه ی اصلی فیلم، کاراکتر «گلیس» بعد از مرگ، ماجرای غم انگیزش را برای دیگر مُرده ها تعریف می کرد. به همین خاطر کارگردان تصمیم گرفت فیلم را دوباره از اول فیلمبرداری کند.

۲- لیگ عدالت (Justice League)

سازندگان فیلم «لیگ عدالت» ابتدا آن را دنباله ای برای فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) در نظر داشتند، اما این فیلم سوپر قهرمانی در گیشه به شدت شکست خورد. زمانی که «لیگ عدالت» هنوز در دست تولید بود، از آنجایی که کارگردانان فیلم در مورد آینده ی فیلم نگران بودند، تصمیم گرفتند با توجه به نقدها و نظرات منفی، ۲۰ درصد از فیلم را تغییر دهند.

به همین دلیل تمامی صحنه های کاراکتر «ویکتور استون» که به قبل از «تغییر شکل» او مربوط می شد، حذف شدند. بخش زیادی از دیالوگ های این شخصیت هم حذف شدند و به تنها چند جمله کاهش یافتند. تقریباً تمامی سکانس های مربوط به این ابرقهرمان دوباره فیلمبرداری شدند و بخش مربوط به باز شدن تابوت او هم بعداً به فیلم اضافه شد. یکی دیگر از مواردی که بعداً به فیلم اضافه شد اشاره ای است که در فیلم به گذشته ی کاراکتر «زن شگفت انگیز» می شود. تغییرات جزئی دیگری هم در فیلم ایجاد شد که جو فیلم را به کلی دگرگون کرد.

۳- رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)

طبق وبسایت IMDB، «رستگاری در شاوشنک» یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما است. این فیلم نه تنها جوایز بسیاری دریافت کرده و بارها نامزد جوایز مختلفی شده، بلکه محبوبیت زیادی هم در میان مخاطبان سینما دارد.

فرانک دارابونت، کارگردان کار، در ابتدا پایان چندان خوش بینانه ای برای فیلمش در نظر نگرفته بود. در اصل قرار بود این سؤال در ذهن تماشاچیان شکل بگیرد که آیا کاراکتر «رِد» موفق می شد بعد از سال ها زندگی پشت میله های زندان، زندگی آزادانه ای را در پیش بگیرد یا نه، که احتمالاً جواب این سؤال منفی بود. گروهی که به تماشای نسخه ی آزمایشی فیلم نشستند، مخالف چنین پایان بندی بدبینانه ای بودند و کارگردان کار چاره ای جز تغییر پایان فیلم نداشت. در حقیقت، صحنه ی ملاقات دوباره ی «رِد» با «اَندی» بعداً به فیلم اضافه شد.

۴- جهش یافته های جدید (The New Mutants)

خبر ساخت فیلم «جهش یافته های جدید» اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. نویسندگان فیلم قول ساخت فیلمی منحصر به فرد و خلاقانه را به مخاصبان سینما دادند. اما تریلری که در سال ۲۰۱۷ از فیلم منتشر شد نشان داد فیلم ژانر کاملاً متفاوتی با آنچه تصور می شد دارد. در حقیقت، معلوم شد «جهش یافته های جدید» یک فیلم ترسناک واقعی است و همین مسأله طرفداران فیلم های ابرقهرمانی را حسابی گیج کرده بود. موج اظهار نظرهای منفی از آن حکایت داشت که فیلم با شکست رو به رو خواهد شد، به همین دلیل، اکران فیلم یک سال به تعویق افتاد تا فیلم دوباره فیلمبرداری شود. اما بعد از ادغام شرکت های فیلمسازی دیزنی و فاکس، نمایش این فیلم به سال ۲۰۲۰ موکول شد.

۵- تایتانیک (Titanic)

اولین نسخه ی تدوین شده ی فیلم «تایتانیک»، ۵ ساعت بود. شاید کمتر کسی باشد که با جذاب و پرکشش بودن این فیلم موافق نباشد، اما با این وجود هم ۵ ساعت مدت زمان خیلی زیادی محسوب می شود.

جیمز کامرون، کارگردان کار، نظر تماشاچیان اولیه ی فیلمش را پذیرفت و ۴۵ دقیقه از آن را حذف کرد، از جمله صحنه های مربوط به کوه یخ شناوری که از بیرون پنجره دیده می شد، درگیری «جک» و «کالدون» و همینطور نجات بازماندگان کشتی. علاوه بر این، کامرون تصمیم گرفت پایان نسبتاً خنده آور فیلم را تغییر دهد. در نسخه ی ابتدایی فیلم، رز بر سر تصاحب گردنبند الماسش با یک گنج یاب درگیر شده بود. کامرون بعداً پایان تراژیکی که همه ی ما دیده ایم را جایگزین آن کرد.

۶- جوخه انتحار (Suicide Squad)

با وجود مثبت بودن نقدهای اولیه ی فیلم «جوخه انتحار»، پروژه به کارگردان کار برگشت داده شد. سازندگان فیلم نگران بودند همان اتفاقی برای «جوخه انتحار» بیفتد که برای فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (Batman v Superman: Dawn of Justice) رخ داده بود. به همین دلیل فضای تاریک و دراماتیک نسخه ی اصلی را تغییر دادند و آن را به فیلم شادتر و مثبت تری تبدیل کردند. در نسخه اصلی، تمرکز اصلی بر روی رابطه ی میان کاراکترهای «هارلی» و «جوکر» بود. نسخه ی نهایی فیلم از سمت تقریباً همه ی نشریات معروف و منتقدین، نقدهای بسیار منفی ای دریافت کرد.

۷- فیلم «دِدپول ۲» (Deadpool 2)

اولین تماشاچیان فیلم «دِدپول ۲» از آن اظهار نارضایتی کردند. آن ها کاراکتر بامزه ی اصلی فیلم را دوست داشتند، اما از اینکه مدت زمان کمی در فیلم به کاراکترهای «کیبل» و «دومینو» اختصاص داده شده بود ناراضی بودند. سازندگان فیلم تصمیم گرفتند رضایت مخاطبان را جلب کنند و به این ترتیب، سکانس های بیشتری را به این دو کاراکتر اختصاص دادند. علاوه بر این، آن ها تصمیم گرفتند صحنه ی پست کردیت فیلم را که در آن «دِدپول» در زمان سفر می کرد، حذف کنند چون معتقد بودند وجود آن دیگر ضرورتی ندارد.

۸- «زن زیبا» (Pretty Woman)

کمدی رمانتیک «زن زیبا» ابتدا یک درام اجتماعی کاملاً جدی بود. کارگردان کار، در ابتدا در نظر داشت شخصیت «ویوین» زنی معتاد باشد که برای خرید مواد مخدرش از راه روسپی گری پول درمی آورد. در پایان فیلم قرار بود «ادوارد» این زن زیبا را از ماشینش بیرون بیندازد و پولی که به «ویوین» بدهکار بود را هم به طرفش پرت کند.

خوشبختانه، شرکت دیزنی با چنین درام تاریکی مخالف بود و از کارگردان فیلم خواست پایان بندی های متفاوتی برای آن بسازد. تماشاچیان نسخه های آزمایشی فیلم، خوش بینانه ترین پایان بندی را انتخاب کردند و سازندگان فیلم هم تصمیم گرفتند بسیاری از صحنه های فیلم را دوباره فیلمبرداری کنند و فیلم را بیشتر شبیه یک کمدی کنند.

۹- شکارچیان روح (Ghostbusters)

طرفداران در ابتدا معتقد بودند بازسازی این کمدی علمی تخیلی مشهور، ایده ای احمقانه و کاری بی مورد است. اما پل فیگ اصلاً نگران این مسأله نبود چون او قاطعانه تصمیمش را گرفته بود که نسخه ی جدیدی از «شکارچیان روح» را به دنیا عرضه کند.

در نتیجه، وقتی اولین تریلر فیلم منتشر شد، در میان تمامی تریلرهای منتشر شده در سایت یوتیوب بیشترین دیسلایک را دریافت کرد. مشکل اصلی طرفداران این بود که در نسخه بازسازی شده، همه ی شکارچیان روح، زن بودند. سازندگان فیلم تصمیم گرفتند به شیوه ی خودشان به این انتقادات پاسخ دهند، به همین دلیل، بعداً سکانسی به فیلم اضافه کردند که کاراکترهای اصلی را هنگام خواندن نظرات منفی مخاطبان در یوتیوب نشان می داد.

۱۰- سربازان سفینه (Starship Troopers)

فیلم علمی تخیلی هجوآمیز «سربازان سفینه» ابتدا قرار بود یک فیلم رمانتیک باشد. در حقیقت، قرار بود رابطه ی «کارمن» و «جانی» در جریان تمرینات نظامی شان به هم بخورد و «کارمن» با فرمانده اش «زندر» وارد رابطه ی عاشقانه شود. این اتفاقات تماشاچیان نسخه ی آزمایشی را برآشفت چون آن ها می خواستند فیلم تا حد ممکن رمانتیک نباشد و فرمانده هم کشته شود. به همین دلیل، سازندگان فیلم مجبور شدند فیلمنامه را تغییر دهند و برای تبدیل کردن کار به یک فیلم کاملاً اکشن، صحنه های جدیدی را جایگزین کنند.

نوشته ۱۰ فیلم مشهور هالیوودی که برای جلب رضایت تماشاچیان دوباره فیلمبرداری شدند اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.