از «قاپ زنی» تا «دیکتاتور بزرگ»؛ بهترین فیلم های کمدی تمام دوران به انتخاب IMDB

کسی هست که از یک خندیدن خوب خوشش نیاید؟ دلیلی هست که کمدی های بزرگ همیشه پرطرفدار هستند. خندیدن زمان نمی شناسد و فیلم هایی که مخاطب را می خنداند در طول زمان تاثیر خود را از دست نمی دهند. به همین دلیل است که افراد هنگامی که جمعی دوستانه را تشکیل می دهند، برای ساعاتی خوشگذرانی به سراغ فیلم های کمدی می روند. با این وجود، برای ساخت یک فیلم کمدی خوب باید چندین مولفه با یکدیگر تلاقی داشته باشند. فیلم کمدی خوب باید خنده دار و جذاب باشد، دارای پیام باشد، بازیگرانی خوبی در آن نقش آفرینی کنند و البته یک سناریو قوی که همه این مولفه ها را با هم متحد سازد. در ادامه این فهرست قصد داریم بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما از نگاه سایت سینمایی معتبر IMDB به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که در این فهرست فیلم هایی که صرفاً کمدی بوده را انتخاب کرده و سعی کرده ایم فیلم های اکشن و ماجراجویانه با جنبه های کمدی را نادیده بگیریم.

۱۰- قاپ زنی

در فیلم «قاپ زنی» (Snatch) بیش از هر چیز جمعی از بازیگران بااستعداد و مشهور صحبت می کنیم: برد پیت، بنیسیو دل تورو، جیسون استاتهام و وینی جونز. فیلم کمدی «قاپ زنی» در مورد دنیای زیرزمینی و جنایتکارانه شهر لندن است و در آن دو سناریو غیرعادی با هم ترکیب می شوند: یکی تلاش برای پیدا کردن الماس های سرقت شده و دیگری داستان یک توسعه دهنده مسابقات بوکس که توسط یک گروه گانگستری تهدید می شود. «قاپ زنی» آن داستان فیلم های کمدی سنتی را ندارد اما موقعیت هایی در آن خلق شده که دیوانه کننده می شوند و با دیدن آن ها کاری جز خندیدن نمی توانید بکنید. همچنین نمی توانیم سکانسی را فراموش کنیم که برد پیت در نقش یک کولی چنان تند صحبت می کند که برای درک صحبت های او باید حتماٌ از زیرنویس استفاده کنید. بدون شک نقش پیت در این فیلم خنده دارترین و کمیک ترین نقشی است که او تاکنون بازی کرده است.

۹- آملیا

بهترین فیلم های کمدی

فیلم فرانسوی «آملیا» (Amélie) یکی از مشهورترین فیلم های غیرانگلیسی زبان تمام دوران است. این فیلم رمانتیک کمدی مورد تحسین سینماروها و منتقدین قرار گرفته و در فستیوال فیلم های اروپایی جایزه بهترین فیلم را از آنِ خود کرد. همچنین این فیلم توانست دو جایزه بفتا نیز بدست آورده و در ۵ بخش نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد. «آملیا» داستان یک گارسن خجالتی را روایت می کند که با انزواگرایی خود دست و پنجه نرم می کند اما اجازه نمی دهد که این گوشه گیری بر او غالب شده و راه هایی برای تغییر زندگی اطرافیان خود در مسیری مثبت می یابد. آدری تاتو در این فیلم یک بازی فوق العاده قوی از خود ارائه می دهد که سهم اصلی را در موفقیت و جذابیت فیلم داشته است. شاید این فیلم از آن کمدی هایی نباشد که شما را به قهقهه بیندازد اما «آملیا» ترکیبی بی نقص از خنده و دوست داشتنی بودن یک داستان سینمایی است.

۸- دکتر استرنجلاو

بهترین فیلم های کمدی

فیلم «دکتر استرنجلاو» (Dr. Strangelove) که با عنوان «چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و بمب را دوست داشته باشم» (How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb) نیز شناخته می شود، یک کمدی سیاه هجوآمیز سیاسی با کیفیتی فوق العاده است. این فیلم نگاهی کمدی وار به ترس افراد در دوران جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی می اندازد. اگر چه استنلی کوبریک بیشتر بخاطر فیلم هایش در ژانر وحشت و علمی تخیلی شناخته می شود، اما به عنوان کارگردان این فیلم نیز مانند همیشه کاری فوق العاده از خود نشان داده است. در دوران کنونی نیز می بینیم که کمدی های سیاسی در صورت قوی بودن و درست پرداخت شدن داستان با استقبال منتقدین و سینماروها مواجه می شوند. «دکتر استرنجلاو» چنان این کار را خوب انجام داد که در زمره اولین فیلم هایی قرار گرفت که در آرشیو ملی فیلم ایالات متحده نگهداری می شدند.

۷- سه احمق

بهترین فیلم های کمدی

سریال های کمدی که در مورد نوجوانان ساخته می شوند نماد سینمای کمدی امروزی هستند و فیلم «سه احمق» (۳ Idiots) که در سال ۲۰۰۹ ساخته شده یکی از بهترین مثال هاست. این فیلم بر روی زندگی سه دانشجوی مهندسی هندی تمرکز دارد. در این فیلم داستان های موازی بسیاری در دو دوره زمانی متفاوت نقش می شود که فشارهای سیستم آموزشی هند بر دانش آموزان و دانشجویان را به تصویر می کشد. روی کاغذ، داستان فیلم طوری نیست که بتوان آن را در فهرستی اینچنینی از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما دید. با این وجود، این فیلم بسیار بیشتر از انتظار مخاطب را می خنداند و معنا و پیام بسیار مهم و قابل توجهی پشت داستان آن قرار داشت. این فیلم در زمان اکران خود به پرفروش ترین فیلم تاریخ هند تبدیل شد و تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ کشور داشت.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم احساسی برتر تاریخ سینما که ترکیب بی‌نقصی از کمدی و تراژدی هستند [قسمت اول]

۶- روشنایی های شهر

بهترین فیلم های کمدی

اکنون به گذشته ای بسیار دور می رویم. «روشنایی های شهر» (City Lights) فیلمی است که در سال ۱۹۳۱ ساخته شده و چارلی چاپلین افسانه ای در آن بازی می کند. برای این که درک کنید چرا او را نماد و معیار کمدی می دانند بهتر است این فیلم را تماشا کنید. چاپلین نه تنها نقش اصلی «روشنایی های شهر» را بازی می کند بلکه نویسندگی، تهیه کنندگی، کارگردانی و حتی تدوین فیلم را نیز خود بر عهده داشته است. «روشنایی های شهر» یک فیلم صامت است که برای تاثیرگذاری بر کمدی فیزیکی تاکید دارد و در این موضوع نیز به موفقیتی بی بدیل دست می یابد. فیلم داستان شخصیت چاپلین را روایت می کند که عاشق یک زن شده و همزمان با یک میلیونر الکلی نیز دوست می شود. بعد از این دو اتفاق مهم برای چارلی، اتفاق های خنده دار و جالبی به دنبال می آید که جذابیت بی نقصی به این فیلم بخشیده اند.

۵- عصر جدید

بهترین فیلم های کمدی

وقتی از چارلی چاپلین به عنوان نماد و اسطوره ژانر کمدی سخن می گوییم بی دلیل نیست. فیلم «عصر جدید» (Modern Times) یکی دیگر از فیلم هایی است که چاپلین در آن بازی کرده و همزمان کارگردانی، تدوین، نویسندگی و حتی آهنگسازی آن را نیز خود بر عهده داشته است. وقتی کسی به جذابیت و بامزگی چاپلین چنین حجم بالای کاری را در یک فیلم می پذیرد نتیجه اش بدون شک بامزه و سرگرم کننده خواهد بود. در فیلم «عصر جدید» که در سال ۱۹۳۶ ساخته شد، شخصیت مشهور چاپلین با زندگی و امرار معاش در یک دنیای مدرن و صنعتی شده دست و پنجه نرم می کند. این فیلم از لحاظ فرهنگی بسیار قابل توجه بوده و به خوبی و به شکلی عمیق شرایط زندگی در دوران رکود بزرگ اقتصاد ایالات متحده را به تصویر می کشد.

۴- دیکتاتور بزرگ

بهترین فیلم های کمدی

بله، باز هم چارلی چاپلین و این بار هم او همه کارهای اصلی فیلمش را خود انجام می دهد. با این وجود فیلم «دیکتاتور بزرگ» (The Great Dictator) یک فیلم تاریخی و متفاوت برای چاپلین بود. بعد از سال ها ساخت فیلم های صامت، این بار چاپلین برای اولین بار وارد دنیای فیلم های صدادار شد و بهترین موفقیت تجاری دوران کاری چاپلین با این فیلم رقم خورد. فیلم «دیکتاتور بزرگ» یکی از بهترین و شناخته شده ترین فیلم های هجوآمیز تاریخ است که در آن چاپلین نقش یک آرایشگر یهودی تحت تعقیب و دیکتاتوری بیرحم را در انتهای جنگ جهانی اول بازی می کند. «دیکتاتور بزرگ» یکی از بهترین فیلم های چارلی چاپلین بوده و در ۵ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

۳- دست نیافتنی ها

بهترین فیلم های کمدی

فیلم «دست نیافتنی ها» (The Intouchables) فیلمی فرانسوی است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده و جدیدترین فیلم این فهرست به شمار می آید. این کمدی مشهور و تحسین شده فرانسوی داستان یک سرمایه دار را روایت می کند که در اثر سقوط در جریان یک ماجراجویی چتربازی فلح می شود. او مردی را برای انجام کارهای روزانه و مراقبت از خود استخدام می کند اما شخصیت های متفاوت این دو در ادامه باعث خلق موقعیت هایی متفاوت و بامزه می شود. فرانسوا کلوزه و عمر سی شیمی فوق العاده ای در این داستان داشته که باعث شده جذابیت فیلم به مقدار قابل توجهی بالا برود. «دست نیافتنی ها» به فیلمی بسیار موفق در باکس آفیس نیز تبدیل شده و نسخه انگلیسی آن با بازی برایان کرانستون و کوین هارت و با عنوان «قسمت بالایی» (The Upside) نیز ساخته شد.

۲- زندگی زیباست

بهترین فیلم های کمدی

این مورد نیز یکی از فیلم های غیر انگلیسی زبانی است که همه مولفه ها را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد تا به یک کمدی فوق العاده تاثیرگذار تبدیل شود. «زندگی زیباست» (Life Is Beautiful) یک فیلم کمدی-تراژیک ایتالیایی است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شده و یک بار دیگر نشان داده که می توان یک داستان را در شرایطی که ممکن به نظر نمی رسید نیز بامزه و کمیک روایت کرد. این فیلم داستان یک کتابدار یهودی دستگیر شده بدست آلمانی های نازی و پسربچه اش را روایت می کند. داستان و موقعیت تاریک و ترسناک فیلم باعث می شود که شرایط برای درخشش منحصربفرد این کمدی فراهم شود. شخصیت اصلی داستان برای محافظت پسرش از وحشت ها و بیرحمی های دنیای اطراف، از رویاپردازی و قدرت تجسم خود کمک گرفته و فیلمی بسیار بامزه تر و خنده دارتر از آن چیزی که فکر می کنید را خلق می کند. این فیلم جایزه گرند پریکس فستیوال کن ۱۹۹۸ را بدست آورده و در سراسر جهان مورد استقبال منتقدان سینمایی قرار گرفت.

۱- کلاس هرج و مرج

بهترین فیلم های کمدی

در سایت IMDB، فیلم «کلاس هرج و مرج» (The Chaos Class) نمره ۹٫۴ را دریافت کرده و دومین فیلم در این رده بندی عدد ۸٫۶ را مقابل خود می بیند که بزرگ ترین شکاف کیفیتی و نمره دهی در عرصه بهترین فیلم های کمدی از نگاه منتقدان در این سایت محسوب می شود. این فیلم ترکی با عنوان اصلی «Hababam Sinifi» بر اساس رمانی ساخته شده که بر گروهی از دانش آموزان تنبلی متمرکز است که در یک خوابگاه اشتراکی زندگی کرده و به خاطر شوخی های متفاوت خود شناخته شده و رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند. با ورود یک مدیر جدید همه چیز تغییر کرده و هرج و مرج به دنبال آن می آید. جالب است که یک فیلم کمتر شناخته شده ترکیه ای در صدر بهترین فیلم های کمدی از دیدگاه سایت معتبر IMDB قرار دارد. اگر چه «کلاس هرج و مرج» فیلم مشهور و پرطرفداری نبوده و جایزه خاصی نیز بدست نیاورده، در ۷۵ درصد از بررسی های صورت گرفته توسط مخاطبان این سایت نمره کامل ۱۰ را دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید: دوقلوهای دوست داشتنی؛ ۱۰ زوج کمدی برتر تاریخ سینما را بشناسید [قسمت دوم]

نوشته از «قاپ زنی» تا «دیکتاتور بزرگ»؛ بهترین فیلم های کمدی تمام دوران به انتخاب IMDB اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.