«بریکینگ بد»؛ معنای عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سریال‌های تاریخ چیست؟

شاید شما هم یکی از کسانی هستید که سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad) را دیده و از آن لذت برده اید و البته از خود پرسیده اید عنوان این سریال به چه معناست. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شده و پس از ۵ فصل زیبا و بی نقص در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید. گیلیگان در ابتدای راه خود بیشتر وقت خود را صرف ساخت سریال «پرونده های مجهول» (The X-Files) کرد. در آن دوران، گیلیگان به ایده ساخت سریالی دست یافت که در آن شخصیت قهرمان رفته رفته به شخصیت شرور داستان تبدیل می شود.

گیلیگان در ابتدای مسیر ساخت این سریال با مشکلات و موانع بسیاری مواجه شد زیرا بسیاری نتیجه کار او را بسیار شبیه سریال «Weeds» می دانستند. در نهایت شبکه AMC به او شانس ساخت این سریال را داده و گیلیگان سریال «بریکینگ بد» را ساخت. داستان این سریال بر روی شخصیت والتر وایت (برایان کرانستون) متمرکز است، یک معلم شیمی ظاهراً ساده و معمولی که رفته رفته به یک قاچاقی مواد مخدر بسیار بیرحم تبدیل می شود. «بریکینگ بد» در طول دوران انتشار خود مورد ستایش منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و بیش از هر چیز پرداخت دقیق و باجزییات شخصیت ها در آن جلب توجه کرده و آن را از بسیاری سریال ها متمایز می ساخت.

سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad)

توجه به جزییات نیز باعث شده بود که این درام جنایی نسبت به دیگر درام های جنایی متعددی که در حال پخش بود بسیار بیشتر مورد توجه قرار گیرد. گیلیگان اطمینان حاصل کرده بود که سریالش در تمام مدت دارای پیام های و موتیف های پنهان باشد. حتی عنوان سریال نیز معنای خاصی داشت. برای گیلیگان، عبارت «بریکینگ بد» یک عبارت آشنا برای مردم اهل ویرجینیا بود که گیلیگان خود در آنجا متولد شده بود. در این ایالت، عبارت «بریکینگ بد» به معنای «بر پا کردن جهنم» یا «جهنم به پا شدن» است. یک تعریف در معنای عام تر می گوید که «بریکینگ بد» یک عبارت مصطلح به معنای «ورود به زندگی جنایتکارانه» است.

بیشتر بخوانید: اشاره ستارگان سریال «بریکینگ بد» به اتفاقی قریب الوقوع با انتشار همزمان تصویری رازآلود

سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad)

هر دوی این تعریف ها کاملاً با مسیر زندگی ماجراجویانه و پرفراز و نشیب والتر وایت در «بریکینگ بد» همخوانی دارد. اینکه بگوییم این شخصیت در طول ظهور خود به عنوان یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر به نوعی جهنم به پا کرد نمی تواند به طور کامل اتفاقی که رخ داد را تعریف نماید. رفتارها و اقدامات او باعث آشفتگی در دنیا خرید و فروش مواد مخدر صنعتی و وحشت در میان رقبایش، خانواده و البته زندگی شریکش، جسی پینکمن (آرون پال)، شد. بعد از مشخص شدن ابتلای والتر به سرطان، او شغلش را در مدرسه رها کرده و به مسیر خلاف پای نهاد تا نیازهای مالی خانواده اش پس از مرگ خود را تامین نماید.

سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad)

با گذشت زمان، او بیشتر و بیشتر در سبک زندگی جنایتکارانه فرو می رود تا اینکه دیگر نقطه و راهی برای بازگشت وجود ندارد. عنوان سریال می تواند معنای دیگری نیز داشته باشد، وقتی که لوگو سریال را وارد ماجرا کنیم. طراحی لوگوی سریال به نحوی است که دو عنصر در جدول تناوبی بیش از دیگر عناصر مورد توجه قرار می گیرند: Br و Ba. اولین عنصر نماد برومین است، ماده ای شیمیایی که در خاموش کردن یا محدود کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرد. نماد دوم مربوط به عنصر باریوم است، ماده شیمیایی دیگری که اغلب در وسایل آتش بازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده همچنین در صورت گرم شدن یک شعله به رنگ سبز ایجاد می کند.

سریال «بریکینگ بد» (Breaking Bad)

جالب است که هر دو واژه «بریکینگ بد» (Breaking Bad) با عناصری آغاز می شوند که ذاتاً اثرات متضادی داشته انگار که این عناصر اثر یکدیگر را خنثی می کنند. به نحوی، والتر وایت نیز در سریال نقشی مشابه داشت. او اغلب آتش های (هرج و مرج ها و آشوب ها) زیادی ایجاد کرده و سپس وقت زیادی برای خاموش کردن آن ها صرف می نمود. والتر اغلب خود را قهرمان می دانست زیرا به خانواده اش کمک می کرد اما این انگیزه در نهایت در او به اتمام رسیده و نیروی پیش برنده والتر در مسیر خلافکارانه اش قدرت و اعتبار بود. کاملاً مشخص بود که این مرد با تسلط یافتن شور و هیجان زندگی جنایتکارانه اش، انگیزه های سابق خود را از دست داده بود.

بیشتر بخوانید: ۱۵ واقعیت جالبی که در مورد شخصیت «والتر وایت» در سریال «بریکینگ بد» نمی دانستید

نوشته «بریکینگ بد»؛ معنای عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سریال‌های تاریخ چیست؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.