رونمایی از مدل مفهومی «جف بیزوس» برای ساخت جوامع خودمحور و خودکفا در فضا

هفته قبل جف بیزوس، مدیرعامل کمپانی آمازون، در نهایت از ماه نوردی که توسط کمپانی هوافضای او در سال های اخیر در خفا روی آن کار کرده بود رونمایی کرد و در ادامه از برنامه خود برای انتقال انسان ها به ماه برای اسکان در آن سخن گفت. و در این فرآیند او همچنین در مورد ایده جاه طلبانه خود برای مسکونی کردن فضا صحبت کرد. این ماه نورد ساخته شده بر اساس یک نسخه مفهومی که چند دهه قبل توسط فیزیکیدانی به نام جرارد اونیل- همان فیزیکدانی که جف بیزوس خود در طول تحصیلش در دانشگاه پرینستون شاگرد او بود- ارائه شده و به ادعای موسس کمپانی هوافضای Blue Origin می توانید نوید بخش ایجاد زیستگاه های انسانی خودکفا و خودمحور باشد که می تواند یک شهر کامل، مناطق کشاورزی و حتی پارک های ملی در فضا باشد.

اگر چه چنین ایده ای برای آینده نزدیک بسیار دور از دسترس به نظر می رسد اما به گفته جف بیزوس در صورت مواجهه با کاهش شدید منابع روی کره زمین، تغییر رویکرد برای اقامت در فضا «انتخابی ساده» خواهد بود. این اقامتگاه های فضایی که یادآور فیلم «بین ستاره ای» (Interstellar) هستند، می توانند در فاصله ای نزدیک به زمین ساخته شده که مردم بتوانند به طور دائم بین این دو در سفر باشند و به گفته بیزوس می توانند «هر کدام یک میلیون یا بیشتر انسان» را در خود جای دهند، شهرهایی فضایی که «همواره ایده آل ترین آب و هوا را دارند، شبیه آنچه که ماوی ها [مردمان فرازمینی فیلم آواتار] در بهترین روزهای خود داشتند».

زندگی در فضا با جف بیزوس

جف بیزوس در جریان این مراسم خصوصی که در ۹ می در واشنگتن دی سی برگزار شد چنین گفت: «ما باید انتخاب کنیم، آیا سکون و سهمیه بندی را می خواهیم یا پویایی و رشد را؟ انتخاب ساده ای است. می دانیم تنها چیزی که می خواهیم این است که سرمان شلوغ باشد. اگر آن بیرون در منظومه شمسی باشیم می توانیم یک تریلیون انسان را در منظومه شمسی داشته باشیم که بدین معناست که هزاران موتزارت و هزاران انیشتین خواهیم داشت. تمدن بسیار فوق العاده ای خواهد بود».

بیشتر بخوانید: میلیاردرها و سلبریتی های ثروتمند جهان هر ساعت چقدر پول درمی آورند؟

زندگی در فضا با جف بیزوس

این ایده برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ توسط اونیل مطرح شده که بر اساس مدل مفهومی او، جوامع انسانی ساخته شده در فضا نیز چرخیده تا نوعی جاذبه مصنوعی بر اساس نیروی گریز از مرکز ایجاد شود. بیزوس در ادامه صحبت هایش می گوید: «این ها ساختارهای بسیار بزرگی خواهند بود. به طول مایل ها و هر کدام یک میلیون یا بیشتر انسان را در خود جای خواهند داد. برخی از آن ها بسیار تفریح محور خواهند بود، همه آن ها لازم نیست که همین جاذبه را داشته باشند، آن ها می توانند این خاصیت تفریحی را داشته باشند که جاذبه صفر را طوری نگه دارند که بتوانید با بال های خودتان پرواز کنید».

زندگی در فضا با جف بیزوس

به باور جف بیزوس، این زیستگاه های انسانی می توانند نمونه ای مشابه شهرهای زمینی باشند یا معماری آینده نگرانه آن ها از کوچکترین مفاهیم آغاز شود. همچنین در این جوامع انسانی در فضا دیگر نه از باران خبری هست نه از طوفان و نه زلزله. بیزوس در ادامه می گوید: «این جوامع زیبا خواهند بود، مردم از زندگی در این جاها خوششان خواهد آمد. و می توانند نزدیک زمین باشند به طوری که بتوانید برگردید که البته بسیار مهم است زیرا مردم خواهند خواست که به زمین بازگردند.

زندگی در فضا با جف بیزوس

آن ها نخواهند خواست که برای همیشه زمین را ترک کنند. همچنین آن ها بین آن ها رفت و آمد خواهند کرد». به گفته بیزوس، سفری بین کلونی های فضایی مختلف به سادگی «یک سفر روزانه» خواهد بود. اما قبل از محقق شدن این ایده هنوز راه زیادی وجود دارد که باید بپیماییم. به گفته بیزوس: «این کار مدت زمان زیادی طول خواهد کشید، این یک رویای بزرگ است. هزینه پذیرش انجام کارهای جذاب در فضا در شرایط کنونی بسیار بالاست».

جف بیزوس و سفر به ماه

در حالی که این مراسم با رونمایی از تصاویر مفهومی دقیق اقامتگاه های خودکفای فضایی، با فضاهای سرسبز و خانه های آینده نگرانه در درون دیوارهای آن آغاز شد اما ستاره صحبت های مشخص شد که فاصله بسیار کمتری با خانه خودمان دارد، ماه. روی صحنه، بیزوس از مدلی بزرگ رونمایی کرد که اولین ماه نورد کمپانی او با نام «ماه آبی» (Blue Moon) خواهد بود. جف بیزوس درباره این ماه نورد نیز چنین گفته است: «این یک وسیله فوق العاده است و قرار است به ماه برود».

زندگی در فضا با جف بیزوس

بر اساس صحبت های بیزوس، این ماه نورد در سه سال اخیر در حال طراحی و توسعه بوده و قرار است که در سال ۲۰۲۴ با تعدادی سرنشین روی ماه فرود بیاید، برنامه ای که با گفته های مایک پنس، معاون رییس جمهور ایالات متحده همخوانی دارد. سفر این ماه نورد به ماه می تواند گامی مهم و سنگ بنای اقامت انسان در ماه و دیگر اهداف فضایی عمیق تر است.

بیشتر بخوانید: رابطه عاشقانه «جف بیزوس» با «لورن سانچز» که باعث جدایی مالک آمازون از «مکنزی» شد

نوشته رونمایی از مدل مفهومی «جف بیزوس» برای ساخت جوامع خودمحور و خودکفا در فضا اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.