۱۰ فیلم مهیج و دیدنی تاریخ سینما با موضوع «سرقت از بانک» [قسمت اول]

یک سکانس فوق العاده در فیلم «جانوران آمریکایی» (American Animals) ساخته بارت لیتون در سال ۲۰۱۸، وجود دارد که در آن ۴ نفر خود را برای سرقت از بانک آماده می سازند و بدین منظور هر فیلمی با داستان سرقت از بانک که می توانند پیدا کنند را خریداری کره و تماشا می کنند، با این انگیزه که بتوانند از آن ایده بگیرند. البته این بهترین ایده نیست هر چند آن ها فیلم های بسیار خارق العاده ای با این مضمون را تماشا می کنند. فیلم های با موضوع سرقت از بانک از آن دسته فیلم هایی هستند که سرگرم کننده و مهیج بودنشان تضمین شده است.

اگر چه این ژانر از لحاظ کیفیت خروجی ثبات چندانی نداشته اما چیزی در این فیلم های وجود دارد که آن ها را هیجان انگیز ساخته و باعث می شود که تماشاگر براحتی ترغیب شود که روی کاناپه خود لم داده و آن را تماشا کرد. بدین ترتیب می توان گفت که پیدا کردن فیلمی که در موضوع سرقت از بانک بوده اما سرگرم کننده نباشد بسیار سخت است. در حالی که در سال گذشته فیلم های جذابی در این ژانر تولید شد که به یک نمونه از آن ها اشاره کردیم، کلاسیک های سرقت از بانک همچنان به همان زیبایی و مهیجی زمان اکران خود باقی مانده اند. به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم دیدنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع سرقت از بانک (البته منظور هر نوع سرقتی در باب پول یا جواهرات از هر جایی که در اغلب موارد دستبرد به بانک است) را به شما معرفی کنیم.

۱۰- بچه راننده (۲۰۱۷)

سرقت از بانک

فیلم «بچه راننده» (Baby Driver) ساخته ادگار رایت روحی تازه در کالبد ژانر سرقت از بانک دمید که در سال های گذشته تقریباً نماینده خاصی در هالیوود نداشته و هر چند سال یک بار شاهد فیلم های معدود برجسته ای در این ژانر بودیم که آخرین مورد آن ها فیلم «شهر» (The Town) با بازی و کارگردانی بن افلک بود. با کارگردانی انرژتیک و پرهیجان در پشت دوربین، فیلم «بچه راننده» از همان آغاز مشخص بود که قصد تزریق روحی تازه به ژانر سرقت از بانک را دارد و به نظر می رسد که در همین مدت کوتاه از زمان ساخت، در این زمینه موفق بوده است. با تدوین هیجان انگیزش، آهنگ متن بدون توقف و بازی های کاریزماتیک، «بچه راننده» یک فیلم هیجان انگیز با جذابیت کافی برای مخاطب و مقدار کافی مسائل عاطفی است و به همین دلیل موفقیت این فیلم و جذابیت آن برای علاقمندان به این ژانر قابل درک است. با دنباله ای که به احتمال فراوان در راه خواهد بود، نه تنها باید منتظر ادامه داستان شخصیت های فیلم اول باشم بلکه باید امیدوار بود که دنباله آن نیز به اندازه فیلم اصلی ما را هیجان زده کرده و به وجد آورد.

۹- نفوذی (۲۰۰۶)

سرقت از بانک

اسپایک لی کارگردانی است که فیلم های خوب و بحث برانگیزی ساخته که بهترین آن ها «کار درست را بکن» (Do The Right Thing)، «مالکوم ایکس» (Malcolm X) و اخیراً نیز «بلککلنزمن» (BlacKkKlansman) بوده که بابت آن نیز موفق به کسب جایزه اسکار در بخش فیلمنامه شد اما یکی از فیلم های او با نام «نفوذی» (Inside Man) با بازی دنزل واشنگتن، جودی فاستر، کلایو اوون و چیوتل اجیفور به دلایل نامشخصی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. فیلم اسپایک لی در مورد سرقت از بانک از کلیشه های ژانر خود فاصله گرفته و و به همان اندازه که روی بیرون از بانک متمرکز است به آنسوی باجه های بانک نیز می پردازد و در واقع به سرقت از بانک، بیشتر از هر چیز دیگری، به چشم یک ترفند و تردستی جادویی نگاه می کند. همچنین با تدوین هوشمندانه و سکانس های دقیق از مخفی کردن اطلاعات باعث می شود که رازهای اصلی فیلم در تمام طول داستان مخفی مانده و در نهایت در پایان داستان فاش شود. بدین ترتیب وقتی که فیلم تمامی کارت های بازی خود را رو می کند، ذهن مخاطب را منفجر می سازد. به این ها بازی های خوب و تاثیرگذار بازیگران را اضافه کنید و همچنین فیلم برداری بی نقص و موسیقی هیجان انگیز از ترنس بلانچارد را تا در نهایت با یکی از بهترین و هیجان انگیزترین فیلم های ژانر سرقت از بانک روبرو شوید.

بیشتر بخوانید: به یاد ماندنی ترین و مهیج ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع فرار از زندان [قسمت اول]

۸- یازده یار اوشن (۲۰۰۱)

سرقت از بانک

تمامی سه گانه استیون سودربرگ با عنوان «اوشن» می توانستند سه جایگاه در این فهرست را به خود اختصاص دهند، البته به جز (شاید) قسمت سوم که جذابیت دو قسمت قبلی را ندارد. اما در این مطلب ما تلاش کرده ایم کمی تنوع و جذابیت را در انتخاب هایمان دخیل کنیم و به همین دلیل تنها یک مورد از این این سه گانه را در فهرست خود بیاوریم که البته اولین قسمت از این سه گانه جذاب است. سودربرگ کارگردان بسیار خلاق کاریزماتیکی است که حضور او پشت دوربین باعث می شود که جریان فیلم بسیار زیبا و منحصربفرد پیش رود. در «یازده یار اوشن» (Ocean’s Eleven)، سوردبرگ داستانی را روایت می کند که بسیار پیچیده و هیجان انگیز است و اینکه او همواره موفق به ساخت فیلم های مسحور کننده می شود نشان می دهد که سودربرگ یکی از بهترین کارگردانان معاصر سینماست. «یازده یار اوشن» یکی از بهترین و پرستاره ترین فهرست بازیگران تاریخ سینما را دارد که در کنار جذابیت و پیچیدگی داستان، بر متمایز بودن آن نسبت به فیلم های دیگر این ژانر می افزاید.

۷- سارق (۱۹۸۱)

سرقت از بانک

فیلم «سارق» (Thief) که بسیاری آن را اولین تجربه کارگردانی قابل توجه مایکل مان می دانند در سال ۱۹۸۱ و با بازی جیمز کان ساخته شده که داستان سارقی را روایت می کند که قصد دارد از زندگی جنایتکارانه اش دست بکشد اما قبل از آن می خواهد در بزرگ ترین سرقت دوران کاری اش حضور داشته باشد. در تم هایی که به طور خاص برای مایکل مان و فیلم هایش منحصربفرد است، برخلاف دیگر فیلم هایش که رابطه بین پلیس ها و خرابکاران را روایت می کنند، مان در این فیلم نگاهی دردناک و تلخ به سرنوشت مردی دارد که در دام گذشته اش گرفتار شده است و نتیجه ماجراهای او یکی از هیجان انگیزترین و تکان دهنده ترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع سرقت از بانک است.

سرقت از بانک

با لحظاتی احساسی و زیبا که به زندگی که شخصیت جیمز کان در فیلم می توانست داشته باشد اشاره دارند و حسرتی واقعی که می توان در بازی کان دید، بیننده به شدت تحت تاثیر داستان قرار می گیرد. کان به خوبی و به شکلی بی نقص موفق می شود سختی فرار از زندگی در جرم و جنایت را ترسیم می کند و همزمان سکانس هایی بسیار هیجان انگیز از ماجرای سرقت شکل می گیرد که با نماهایی تاثیرگذار از داخل بخش امانات بانک خود، نمونه آن را تنها می توان در فیلم بعدی مان با عنوان «بلک هت» (Blackhat) دید. «سارق» تنها یکی دیگر از فیلم های بی نقص و هیجان انگیز مایکل مان است و نادیده گرفتن آن اشتباه بزرگی است نه تنها برای علاقمندان به ژانر سرقت از بانک بلکه برای علاقمندان به ژانر جنایی در کلیت آن.

۶- بعدازظهر سگی (۱۹۷۵)

سرقت از بانک

سیدنی لومت، کارگردانی که به خاطر نگاه های خارق العاده و خاصش به رئالیسم به خصوص در شهر نیویورک شناخته می شود، فیلم های متعدد بی نقصی در ژانر سرقت از بانک ساخته است. آخرین فیلم او با عنوان «قبل از این که شیطان بداند مرده ای» (Before The Devil Knows You’re Dead) که در سال ۲۰۰۷ اکران شد نیز یکی از بهترین فیلم های ژانر سرقت از بانک به شمار می آید اما ما در این عنوان می خواهیم در مورد فیلم قدیمی تر او با نام «بعدازظهر سگی» (Dog Day Afternoon) است که لومت و آل پاچینو با آن مخاطبان خود را به شدت تحت تاثیر قرار دادند. این فیلم که بر اساس یک ماجرای واقعی سرقت از بانک که بسیار بسیار بد تمام می شود ساخته شده، به ماجرای سرقت از دیدگاه بسیار منحصربفرد و متفاوتی نگه می کند. فیلم با لحظه ورود سارقان به بانک آغاز می شود و سپس به ماجراهای آن ها در درون بانک تمرکز می کند تا تلاش های از روی درماندگی آن ها برای یافتن راه حلی برای مشکلات فراوانی که با آن روبرو شده اند بیابند.

سرقت از بانک

همزمان، لومت بخشی از واکنش های نیروهای پلیس و رسانه ها به این موقعیت را از بیرون از بانک به تصویر می کشد که نمونه آن در کمتر فیلمی در این ژانر دیده شده است. همچنین فیلم «بعدازظهر سگی» به شدت سرگرم کننده بوده و دائماً بی عرضگی سارقان را به تصویر می کشد و در حین داستان نیز با دیالوگ هایی ماندگار از جانب گروگان های داخل بانک و مقامات پلیس روبرو می شویم که بر جذابیت و ماندگاری فیلم لومت می افزاید. این فیلم که نوعی ادای احترام شورشگرانه به یکی از خنده دارترین و مضحک ترین تلاش ها برای سرقت بانک در تاریخ است، یک فیلم بسیار سرگرم کننده، با بازی های خیره کننده و با پایانی تراژیک اما تاثیرگذار است. «بعدازظهر سگی» یکی از آن فیلم هایی است که برای دیدن اوج هنر بازیگری آل پاچینو و البته جان کازال فقید و کارگردانی سیدنی لومت باید آن را دستکم یک بار تماشا کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های تاریخ سینما با موضوع «شخص در برابر سیستم فاسد» [قسمت دوم]

نوشته ۱۰ فیلم مهیج و دیدنی تاریخ سینما با موضوع «سرقت از بانک» [قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.