۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت اول]

ونیز، تورنتو، تلوراید، سن سباستین، نیویورک- این ها تعدادی از فستیوال های سینمایی هستند که در ماه های آینده برگزار شده و بسیاری انتظار آن ها را در پاییز پیش رو می کشند. مانند همیشه، در این فستیوال ها شاهد اکران فیلم های متفاوتی خواهیم بود؛ از جمله برخی فیلم ها که از امیدهای مراسم اسکار ۲۰۱۹ به شمار می آیند. عنوان های بسیار جذابی از سراسر جهان در این فستیوال ها به نمایش درخواهند آمد اما در این میان ۱۵ عنوان در این مطلب انتخاب شده که می توان آن ها را بهترین فیلم هایی دانست که در پاییز پیش رو در فستیوال های مختلف به نمایش درآمده و بسیاری انتظار آن ها را می کشند.

۱۵- ستاره ای متولد می شود

به نظر می رسد که هر نسلی باید نسخه مربوط به دوران خود از فیلم «ستاره ای متولد می شود» (A Star is Born) را داشته باشد. شاید بسیاری از دوستداران صنعت سینما داستان این فیلم را از قبل بدانند اما این موضوع مانع علاقمندی ما به داستان های مشابه و آشنا نخواهد شد؛ البته تا زمانی که روایت و رویکرد جدید به داستان در پیش گرفته شود. به نظر می رسد که استودیو برادران وارنر به موفقیت فیلم جدید خود اطمینان کامل داشت و بردلی کوپر نیز که برخلاف همیشه، در این فیلم در نقش کارگردان حاضر شده، فیلم خود را به چهره های شناخته شده ای مانند رابرت دنیرو، شان پن و باربارا استریسند نشان داده و ستایش و تایید آن ها را دریافت کرده است.

کوپر که علاوه بر کارگردانی فیلم، در آن نیز بازی می کند در مورد این پروژه بسیار هیجان زده بوده و می توان انتظار داشت که بار دیگر شاهد بازی فوق العاده ای از او باشیم. لیدی گاگا نیز اگر چه صدای خوبی دارد و بازی او در سریال های «داستان ترسناک آمریکایی» (American Horror Story) و «فارگو» (Fargo) با واکنش های متفاوتی از جانب تماشاگران و منتقدان روبرو شد اما کسانی که فیلم «ستاره ای متولد می شود» را دیده اند از بازی خیره کننده گاگا اظهار رضایت کرده اند.

۱۴- پیترلو

بهترین فیلم های پاییز 2018

مایک لِی در ساخت فیلم های تحسین شده تبحر خاصی دارد و نمی توان نظری متفاوت نیز در مورد فیلم جدید او با عنوان «پیترلو» (Peterloo) داشت. نسخه سینمایی لِی از ماجرای واقعی کشتار پیترلو در سال ۱۸۱۹ در انگلستان که به مرگ ۱۵ نفر در منچستر منتهی شد یکی دیگر از پروژه های پروسواس و مشتاقانه مایک لِی است که جاه طلبانه ترین و پرهزینه ترین فیلم او تا به امروز نیز به شمار می آید. تاکنون فیلمی در مورد این واقعه ساخته نشده و بسیاری مشتاقانه انتظار تماشای نتیجه این پروژه هیجان انگیز و منحصربفرد را می کشند.

۱۳- پسر زیبا

بهترین فیلم های پاییز 2018

تیموتی شالامه مدتی است که در دنیای بازیگری حضور دارد اما سال گذشته بود که با بازی در فیلم تحسین شده «با نامت مرا صدا بزن» (Call Me by Your Name) به یک بازیگر شناخته شده و پرکار تبدیل شد. بازی متفاوت او در فیلم «لیدی بِرد» (Lady Bird) نیز بر اعتبار او افزود و بدین ترتیب بود که وی پیشنهادهای متعددی را از کارگردانان شناخته شده دریافت می کند.

شاید وی نیاز ندارد مدت زمان زیادی برای دریافت دومین نامزدی اسکار خود صبر کند زیرا وی به زودی در یک فیلم درام پدر و پسری با تم اعتیاد و با عنوان «پسر زیبا» (Beautiful Boy) با استیو کارل همبازی خواهد بود. همچنین این فیلم اولین فیلم انگلیسی زبان فلیکس فن گرونینگن خواهد بود که بیش از پیش بر هیجان تماشاگران برای تماشای این فیلم می افزاید. به نظر می رسد که پاییز امسال، فرصت خوبی برای کارل و شالامه به منظور نشان دادن استعدادهایشان است.

۱۲- کوهستان

بهترین فیلم های پاییز 2018

ریک آلورسون یک کارگردان خاص و گزیده کار است که توصیف فیلم های او برای هر کسی آسان نیست. وقتی که آلبرتو باربرا، ترتیب فیلم هایی که در فستیوال فیلم ونیز امسال به نمایش درمی آیند را اعلام کرد به نظر می رسید که تاکید بیشتری روی فیلم «کوهستان» (The Mountain) با بازی جف گلدبلوم داشت. بر اساس اطلاعات بدست آمده داستان این فیلم در مورد پسر نوجوانی است که بعد از مرگ مادرش با پدر خود که از لحاظ روانی شرایط مساعدی ندارد زندگی می کند.

موضوع اصلی داستان بر اساس تجربیات و اتفاقاتی است که برای این مرد جوان و استادش که یک پزشک متخصص در حوزه جراحی مغز و شوک درمانی است رخ می دهد. جف گلدبلوم نیز با شور و حرارت خاصی در مورد فیلم جدیدش صحبت کرده و به نظر می رسد که بار دیگر شاهد فیلمی خاص و جذاب از آلورسون باشیم.

۱۱- پسر پاک شده

بهترین فیلم های پاییز 2018

خاطرات گارارد کانلی با عنوان «پسر پاک شده» (Boy Erased) که داستان زندگی دوران کودکی او در یک خانواده بنیادگرای اهل آرکانزاس است که وی را به نوعی دین درمانی می کنند مخاطبان و رسانه ها را به شدت به خود جلب کرد. پس از انتشار این خاطرات بود که این شیوه درمان در برخی از ایالت های آمریکا برای کودکان ممنوع اعلام شد. اکنون جوئل ادگرتون قصد دارد با فیلمی به همین عنوان، داستان کانلی را به تصویر بکشد که در آن با راسل کرو، لوکاس هجز، ژاویر دولان و نیکول کیدمن همبازی خواهد بود. داستان فیلم بدون شک جذاب خواهد بود و باید دید که سبک ساختاری فیلم تا چه حد می تواند مانند داستان برای تماشاگر جذابیت داشته باشد.

۱۰- ماری، ملکه اسکاتلند

بهترین فیلم های پاییز 2018

استودیو فوکوس فیچرز فیلم های زیادی برای اکران در پاییز ۲۰۱۸ دارد اما فیلم «ماری، ملکه اسکاتلند» (Mary Queen of Scots)، بدون شک، یکی از بهترین و جذاب ترین این پروژه ها خواهد بود. سایروس رونان و مارگو رابی که برای فیلم های قبلی خود نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند در این درام تاریخی حماسی در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. همانند بسیاری از دیگر فیلم های تاریخی اینچنینی، مخاطبان باید منتظر کمی زیاده روی ها و به اصطلاح «زیاد کردن پیاز داغ» داستان باشند.

همه چیز در این فیلم با واقعیت های تاریخی انطباق کامل نخواهد داشت، از جمله صحنه ای که در آن ملکه الیزابت و ماری استوارت با هم روبرو می شوند. اگر چه این دو در طول زندگی خود نامه های متعددی به یکدیگر نوشتند اما هیچگاه با هم ملاقات نکردند. البته این فیلم به صورت یک فیلم مستند ساخته نشده و در حالی که سازنده سریال «خانه پوشالی» مسئولیت پروژه را بر عهده دارد می توان انتظار فیلمی خوش ساخت را داشت. اگر سایروس رونان برای این فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شود به جوان ترین بازیگر زنی تبدیل خواهد شد که بیشترین نامزدی را در بخش بهترین بازیگر زن در طول تاریخ اسکار داشته است.

۹- پیشتاز

بهترین فیلم های پاییز 2018

کمپین تبلیغاتی گری هارت، از سناتورهای آمریکایی در رقابت های انتخاباتی سال ۱۹۸۸ با یک رسوایی مربوط به روابط عاشقانه خیلی زود به پایان رسید. جیسون ریتمن پس از ساخت چند فیلم پرسروصدا به یکباره فیلم هایی کم اثر ساخت. اما بعد از چندین تجربه ناموفق شاهد بازگشت او با فیلم تحسین شده «تالی» (Tully) بودیم که نشان می داد او هنوز چیزهای زیادی در آستین خود دارد و همین موضوع باعث می شود که بسیاری انتظار پروژه جدید ریتمن با عنوان «پیشتاز» (The Front Runner) را بکشند.

صحبت در مورد این که این فیلم بهتر و قوی تر از دیگر درام سیاسی مورد انتظار پاییز با عنوان «چَینی» (Cheney) است یا خیر بسیار زود به نظر می رسید و باید منتظر رقابت هیو جکمن و کریستین بیل در این دو فیلم بود. علاوه بر جکمن، ورا فارمیگا نیز در این فیلم سیاسی حضور خواهد داشت که همکاری قبلی او با ریتمن نامزدی اسکار را برایش در پی داشت.

۸- اولین انسان

بهترین فیلم های پاییز 2018

دیمین شزل از زمانی که فیلم «ویپلش» (Whiplash) او مورد تحسین و استقبال تماشاگران و منتقدان سینما قرار گرفت همواره مورد توجه قرار گرفته است. او با ساخت فیلم «لا لا لند» (La La Land) بیش از پیش به شهرت رسید و شزل به یکباره عنوان جوان ترین کارگردان دریافت کننده جایزه اسکار تبدیل شد. اکنون وی بار دیگر با رایان گاسلینگ همکاری کرده و فیلم «اولین انسان» (First Man) را ساخته است؛ یک فیلم زندگینامه ای در مورد نیل آرمسترانگ و ماموریت فضایی مشهورش که او را به اولین انسانی تبدیل کرد که در سال ۱۹۶۹ به کره ماه قدم گذاشت.

می توان انتظار داشت که پاییز امسال شاهد فیلم موفق و پرسروصدای دیگری از دیمین شزل و رایان گاسلینگ باشیم که می تواند اسکارهای دیگری را برای این دو در پی داشته باشد. با توجه به دیدگاه های جاه طلبانه شزل و داستان فیلم می توان انتظار فیلمی قابل توجه از دیدگاه تکنیکال نیز باشیم.

ادامه دارد…

۱۰ مورد از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۸ تاکنون که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

۵ فیلم برتر و دیدنی جشنواره سینمایی ساندنس ۲۰۱۸ که باید حتما تماشا کنید

با بهترین فیلم‌های مستند ۲۰۱۸ تا کنون آشنا شوید

نوشته ۱۵ شگفت انگیز؛ فیلم‌هایی که همه منتظر اکران آن‌ها در پاییز ۲۰۱۸ هستند [قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.