۲۰۱۸ از دریچه گوگل: مردم دنیا در سال ۲۰۱۸ بیشتر چه چیزهایی را در گوگل جستجو کردند؟

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی، گوگل ترندترین جستجوها در سراسر دنیا طی سال جاری میلادی در این سایت را منتشر کرده است. این جستجوها مربوط به بازه ی زمانی ۱۲ ماه گذشته و عبارت هایی هستند که میزان جستجوی آن ها در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بیشترین رشد را داشته است. بنابراین این موارد لزوماً بیشترین جستجوهای گوگل نیستند.

متأسفانه ۲۰۱۸ سالی مملوء از تراژدی و مرگ بود و عجیب نیست که بخش عمده ی جستجوهای گوگل مربوط به وقایع تلخ باشد. البته زندگی در کنار تلخی هایش، شیرینی هایی هم دارد و مردم دنیا امسال شاهد اتفاقات خوشایند و مهیجی هم بودند. در ادامه به ۱۰ مورد از ترندترین جستجوهای گوگل در سال ۲۰۱۸ می پردازیم.

۱۰- کیت اسپید

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که جسد کیت اسپید ۵۵ ساله، طراح مد مشهور را در آپارتمانش در نیویورک پیدا کردند. علت مرگ خودکشی اعلام شد.

اسپید در سال ۱۹۹۳ برندی به نام خودش راه اندازی کرد و یک سال بعد از آن، با همسرش اندی ازدواج کرد. طی سال های بعدی، این زوج کسب و کار خود را با همکاری یکدیگر از آپارتمان خود در شهر نیویورک شروع کردند. تا سال ۱۹۹۸، ارزش شرکت آن ها به ۲۷ میلیون دلار رسید.

اسپید و همسرش گرچه در نهایت در سال ۲۰۰۶ شرکت خود را به نیمان مارکوس فروختند، اما علاقه ی این زوج به طراحی کیف های زنانه به اینجا ختم نشد. چند سال بعد، پس از به دنیا آمدن دختر آن ها، این زوج قدرتمندانه به دنیای مد بازگشتند و در سال ۲۰۱۵ برند فرانسیس ولنتاین را که یک شرکت تولید کیف و کفش بود راه اندازی کردند.

۹- استفن هاوکینگ

استفن هاوکینگ در مارس ۲۰۱۸، در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

او یک فیزیکدان نظری بود و کشف های متعددش نگاه دانشمندان به سیاهچاله ها و جهان هستی را متحول کرد. هاوکینگ گرچه از بیماری لو گهریک رنج می برد و توان حرکت کردن نداشت، اما توانست تبدیل به استاد ریاضیات و در نهایت مدیر واحد تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری ِ دانشگاه کمبریج شود. لو گهریک یا همان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نوعی بیماری تخریب گر اعصاب است که سیستم عصبی بدن را نشانه می گیرد.

یکی دیگر از دلایل شهرت هاوکینگ این بود که در سخنرانی هایش موضوعات پیچیده را با بیانی طنز آمیز، ساده و قابل فهم می کرد. هاوکینگ به خاطر شخصیت و خصوصیات اخلاقی منحصر به فردش به فرهنگ عامه هم راه پیدا کرده بود و در چندین برنامه ی تلویزیونی مختلف هم حضور پیدا کرد.

۸- ایکس ایکس ایکس تنتاسیون

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که ایکس ایکس ایکس تنتاسیون، رپر امریکایی، هنگام خروج از یک فروشگاه موتور سیکلت، در ماشین خود به ضرب گلوله به قتل رسید.

پیش از آنکه این اتفاق رخ دهد، این رپر که نام اصلی اش جازه اونفروی بود، در انتظار دادگاه رسیدگی به پرونده ی خشونت خانگی اش مربوط به سال ۲۰۱۶ به سر می برد. اونفروی از طرف نامزد باردارش به ضرب و شتم شدید متهم شده بود. اتهامات او خشونت خانگی به شکل اقدام برای خفه کردن و حبس غیر قانونی و دخالت در شهادت شهود بود.

اونفروی در سال ۲۰۱۶ با تک آهنگ «Look at Me» به شهرت رسید. اولین آلبوم او به نام «۱۷» در چارت ۲۰۰ آهنگ محبوب سایت بیلبورد در رتبه ی دوم قرار گرفت و در سال ۲۰۱۷ به رتبه ی طلایی چارت بیلبورد دست یافت. آلبوم دوم اونفروی به نام «؟» در ماه مارس ۲۰۱۸ در رتبه ی اول چارت آلبوم های پرطرفدار سایت بیلبورد قرار گرفت.

تا اوت ۲۰۱۸، چهار مظنون به اتهام قتل اونفروی دستگیر شدند.

۷- آنتونی بوردین

در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بود که خبر مرگ آنتونی بوردین، مجری برنامه ی «Parts Unknown» شبکه ی سی ان ان، بر اثر خودکشی اعلام شد.

بوردین در سال ۲۰۰۰، کتابی به نام «آشپزخانه ی سری: ماجراجویی در جهان شکم» منتشر کرد که شرح زندگی او به عنوان یک آشپز بود. این کتاب که به یکی از پرفروش ترین کتاب های زمان خودش تبدیل شد، این ستاره ی همه فن حریف را به شهرت زیادی رساند. بوردین علاوه بر نویسندگی، به کار مجری گری تلویزیون هم مشغول بود و در کارنامه ی خود ۴ جایزه ی امی و یک جایزه ی پیبادی داشت. او در مورد مشکلاتی که در گذشته به خاطر مصرف مواد مخدر داشت و راه دشواری که تا رسیدن به شهرت طی کرده بود، زیاد صحبت می کرد.

۶- مگان مارکل

روز نوزدهم ماه مه ۲۰۱۸، پرنس هری، نوه ی ملکه ی بریتانیا و مگان مارکل، بازیگر امریکایی طی مراسمی که آن را جنجالی ترین عروسی سال می دانند با یکدیگر ازدواج کردند. رابطه ی عاطفی مارکل ۳۶ ساله با پرنس هری در اکتبر ۲۰۱۶ و بدون سر و صدا شروع شد که به دنبال آن، مارکل حرفه ی بازیگری را رها و به انگلیس نقل مکان کرد.

در اکتبر ۲۰۱۸، خبر بارداری مارکل رسماً از سوی خاندان سلطنتی اعلام شد. فرزند این زوج در بهار سال آینده به دنیا خواهد آمد.

۵- پلنگ سیاه

در ژانویه ی ۲۰۱۸ فیلم «پلنگ سیاه» در سینماها اکران شد. این اولین فیلم ابرقهرمانی در دنیای سینمایی مارول بود که نقش اول آن را یک سیاه پوست بازی می کرد و منتقدان هم عمدتاً آن را بسیار دوست داشتند.

فیلم پلنگ سیاه تا مارس ۲۰۱۸ در گیشه ی خانگی، به پرفروش ترین فیلم ابرقهرمانی در تمام دوران ها تبدیل شد.

۴- استن لی

استن لی در نوامبر ۲۰۱۸، در سن ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

رئیس و مدیرعامل سابق شرکت مارول کامیکس به چهره ی محبوب دنیای مارول تبدیل شده بود، چرا که کاراکترهای بسیاری از اقتباس های سینمایی مشهور از دل کتاب های کمیک این شرکت بیرون آمده بودند.

۳- مک میلر

در سپتامبر ۲۰۱۸، مک میلر، رپر امریکایی، بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و الکل، در سن ۲۶ سالگی از دنیا رفت.

این رپر و تهیه کننده، در گذشته پرده از مشکلاتی برداشته بود که به خاطر مصرف مواد مخدر گریبانگیرش شده بود. در ماه مه ۲۰۱۸، کمی بعد از پایان یافتن رابطه ی ۲ ساله ی مک میلر با آریانا گرند، خواننده ی مشهور پاپ بود که پلیس خبر تصادف میلر با یک تیر برق را اعلام کرد و این رپر جوان متهم به رانندگی در شرایط مستی شد.

بعد از اعلام خبر مرگ مک میلر، جامعه ی موسیقی همدردی و اندوه خود را نسبت به این اتفاق ابراز کرد. آریانا گرند هم در صفحه ی اینستاگرامش در اینباره نوشت: «باورم نمیشه که دیگه اینجا نیستی. واقعا نمیتونم قبول کنم.»

۲- آویچی

در آوریل ۲۰۱۸، تیم برگلینگ، دی جی و تهیه کننده ی سوئدی که او را با نام هنری اش «آویچی» می شناختند، در سن ۲۸ سالگی از دنیا رفت.

برگلینگ در سال ۲۰۱۶ تور اجراهایش را متوقف کرد. معاینات پزشکی او حاکی از وجود مشکلات متعددی از جمله پانکراتیک یا همان التهاب حاد پانکراس بود که بخشی از آن به دلیل افراط در مصرف مشروبات الکلی بود. گرچه در ابتدا علت مرگ برگلینگ نامشخص بود، اما بعدها مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

برگلینگ در یک دهه ی گذشته تک آهنگ های پرطرفدار زیادی منتشر کرد، از جمله آهنگ «Levels» در سال ۲۰۱۱ و همینطور آهنگ «Wake Me Up» با خوانندگی آلوئه بلاک که به رتبه ی چهارم چارت ۱۰۰ آهنگ پرطرفدار سایت بیلبورد در سال ۲۰۱۳ رسید.

۱- جام جهانی

در ژوئن ۲۰۱۸، تیم های ملی فوتبال ۳۲ کشور دنیا در کشور روسیه دور هم گرد آمدند تا بر سر تصاحب بزرگ ترین جایزه ی بین المللی دنیای فوتبال با یکدیگر رقابت کنند.

تیم ملی فرانسه بعد از پیروزی چشمگیرش در برابر تیم ملی کرواسی، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ شد.

جستجوهای مربوط به جام جهانی، نسبت به سال گذشته در ۲۰۱۸ بیشترین رشد را داشت. این مسأله هم به دلیل محبوبیت این رویداد و هم به خاطر ۴ سال یک بار بودن این تورنمنت بود.

نوشته ۲۰۱۸ از دریچه گوگل: مردم دنیا در سال ۲۰۱۸ بیشتر چه چیزهایی را در گوگل جستجو کردند؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.