آن‌چه برای راه اندازی کسب و کار مد نیاز داریم

شبکه های اجتماعی در به وجود آوردن سبک های جدیدی از کسب و کار موثر بوده اند. اقتصاد آنلاین در حال تحول ژرف و شگرف در تجارت جهانی است و روز به روز شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن در کارآفرینی هستیم که کارآفرینی دیجیتالی، مصداق بارز آن محسوب می شود. یکی از کسب و کارهایی که امروزه وام دار شبکه های اجتماعی شده است و توانسته شمار زیادی از جوانان را با تجربه کم وارد این حوزه کند، عرصه طراحی مد و لباس است. مقوله ای که همیشه جذابیت های هیجان انگیز خود را برای گروه های مختلف سنی داشته و راه اندازی کسب و کار در آن خیلی هم سخت نیست و با جادوی هشتگ ها و دنیای لایک و فالو ها ، می توان مشتریان زیادی جذب کرد.

امروزه استارت آپ های زیادی در عرصه فشن شکل گرفته و شاهد رشد چشمگیر آن در ایران هستیم. استارت آپ هایی که تشکیل شده از دو یا سه طراح لباس و یک مدیرتبلیغاتی انلاین و بس و رقیب جدی برای مزون های سرشناس تهران و مراکز استان ها هستند. بعضی از محصولات استارت آپ های ایرانی مد و لباس توانسته اند نه تنها در شبکه های اجتماعی برای خود اسم و رسمی به پا کنند بلکه در جشنواره های مد و لباس مثل جشنواره مد فجر نیز با استقبال عمومی مواجه شوند.

اگر عاشق استارت آپ هستید، دنیای مد را توصیه می کنیم که خیلی خوب می توان در اینستاگرام آن را توسعه داد. توصیه‌های زیر می تواند راهگشا باشد.

از ظرفیت های دنیای مد و لباس در شبکه های اجتماعی استفاده کنید

تحقیقات‌ خود را کامل کنید.

اگر می‌خواهید در زمینه پوشاک و مد و به طور کل صنعت فشن از طراحی طلا و جواهرات و اکسسوری گرفته تا طراحی پاپوش و شال و مانتو و پابند، موفق شده و حرفی برای گفتن داشته باشید، ضمن اینکه باید خلاق باشید و چیزی جدید برای اراٍئه داشته باشید، بایستی تحقیقات بازاری شما کامل و به روز باشد. بیزینس پلن داشته باشید و با فعالان این عرصه و مشکلاتشان آشنا شوید. گشتی در هشتگ های اینستاگرام کمک خوبی به شناخت نیازها و محدودیت ها و فرصت ها نمی کند.

لازم است مقالات و مصاحبه‌های برندهای مختلفی را که به آن‌ها علاقه دارید، مطالعه کنید. همچنین نیاز است یک سری تحقیقات آنلاین نیز انجام دهید تا درباره‌ی نحوه‌ی راه‌اندازی یک خط تولید پوشاک اطلاعاتی کسب کنید. شما باید برای رشد کسب و کارتان به کیفیت محصولات‌تان اهمیت دهید و شهرت‌تان را به‌خطر نیندازید.

طراحان مد و لباس باید اصول طراحی لباس و مولاژ را نیز فرا بگیرند

یک طرح منحصر به‌فرد ایجاد کنید.

رقابت در کسب و کارهای مرتبط با پوشاک و مد بسیار بالا است. باید طرح منحصر به‌فردی داشته باشید تا متمایز شوید. باید محصول‌تان متفاوت از دیگر محصولات موجود در بازار باشد. مثلا افرادی که در زمینه مد مفهومی (conceptual fashion) فعالیت دارند، چون ایده جدید دارند و مشتریان خاص، متفاوت شده و نگاه ها به آن ها بالا می رود. منحصر به فرد بودن یعنی نوآور و خلاق بودن و تلاش برای خلق ارزش افزوده با ایده های ناب.

یک طرح قیمت‌گذاری مشخص کنید و سرمایه‌ی استارت‌آپ‌تان را تأمین کنید.

برای شروع کسب و کار و ساخت محصولات‌تان به وجه نقد نیاز دارید. نرخ خرده‌فروشی و عمده‌فروشی‌تان را بالاتر از هزینه‌های‌تان تعیین کنید. حاشیه‌ی سودتان باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از هزینه‌های مرتبط‌تان باشد. فریلنسرها و کرادفاندرها و البته شتاب دهنده ها می توانند شما را در این حوزه یاری دهند.

حتما بخوانید: دیدار با کیارا فراگنی، معروف ترین فشن بلاگر جهان

با فشن بلاگرها آشنا شده و از ایده های فرصت آفرین آنان استفاده کنید

یک تولیدکننده پیدا کنید.

تا زمانی‌که شرکت‌ شما نوپا است، دوخت لباس‌ها به‌صورت دستی منطقی است، زیرا مشتریان محدودی دارید. ولی زمانی‌که کسب و کار شما رشد می‌کند، لازم است دوخت لباس‌ها را برون‌سپاری کنید. البته اگر شما اوت کوتور کار کنید و به دنبال مشتریان لاکچری باشید، اوضاع فرق میکند.

در زمینه‌ بازاریابی به مطالعه و تحقیق بپردازید.

یادگیری نحوه‌ی بازاریابی ازجمله ضروریات موفقیت در بازار پوشاک و مد است. راه‌اندازی یک وب‌سایت خوب، یکی از راه‌های جلب مشتری و فروش محصولات‌تان است. تبلیغات و بازاریابی دهان به دهان ازجمله راه‌های خوب بازاریابی محصولات‌تان است که باید به آن‌ها توجه کنید.

به نظرات مشتریان‌تان گوش کنید.

شما می‌بایست به بازخورد مشتریان‌تان گوش کنید. اگر تنها گزینه‌ی پیش روی‌تان است که توسط مشتریان یا فروشندگان به شما پیشنهاد شده است، از بازتولید مدل‌های قدیمی نترسید. بهتر است پیش از آن‌که تغییرات اساسی در محصولات‌تان ایجاد کنید، نظر مشتریان‌تان را بپرسید.

مکان خوبی برای کسب و کارتان بیابید.

انتخاب یک مکان خوب، برای موفقیت کسب و کارتان ضروری است. هیچ چیز بدتر از این نیست که کالای خوب و نیروهای فروش خوب در اختیار داشته باشید ولی مشتری نداشته باشید. مکانی که برای کسب و کارتان انتخاب مي‌کنید بر ترافیک ورودی کسب و کارتان اثرگذار است.

به چیدمان فروشگاه‌ واقعی یا مجازی بها دهید.

پیش از آن که فروشگاه لباس‌فروشی‌ اینترنتی یا واقعی را افتتاح کنید، لازم است از چند عمده‌فروش کمک بخواهید و از ایده‌ها و نکاتی که می‌گویند بهره بگیرید. کسب و کارهای مرتبط با پوشاک و مد بسیار رقابتی هستند و داشتن دانش کافی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از کسب و کار بسیار زمان‌بر و پرهزینه است، ولی یکی از مهمترین بخش‌های کسب و کار به حساب می‌آید.

یک بخش خاص از صنعت پوشاک را انتخاب کنید.

این کار را باید با حفظ وفاداری به نام کسب و کارتان انتخاب کنید. اگر به فروش پوشاک دخترانه علاقه دارید، توصیه می‌کنیم نامی برای کسب و کارتان برگزینید که مشتری با شنیدن آن به ماهیت اصلی کسب و کارتان پی ببرد.

به روز باشید.

شما باید با رویکردهای محلی و جهانی همراه شوید. نباید صرفا به این دلیل که بازار طالب یک جنس است، چیزی بفروشید که تولید، یا قیمت آن، خارج از توان مالی‌تان است. در این شرایط بهترین کار این است که به صحبت مشتریان‌تان گوش کنید. وقتی از مشتریان نظرخواهی کنید، بازخورد بهتری خواهید گرفت. با ترندها همراه شوید.رنگ سال را جدی بگیرید. سلایق افراد با توجه به طرح و استایل سلبریتی های ایرانی و جهانی مدام تغییر میکند و شما هم باید بخشی از این تغییر باشید.

تحصیل در رشته طراحی پارچه ولباس می تواند عاشقان استارت آپ های فشن را یاری داده تا نگاه حرفه ای و آکادمیک به این عرصه رنگارنگ و پولساز داشته باشند.

نوشته آن‌چه برای راه اندازی کسب و کار مد نیاز داریم اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.