گشتی در نمایشگاه جنجالی «آریر گارد»: نقاشی‌هایی به روایت امیر ناصر اخلاقی

برگزاری گالری‌ها در تهران، اتفاق مبارکی برای گردشگری هنری است و اقتصاد هنر را تقویت می کند. اما گاهی، حاشیه های پر رنگ تر از متن پیدا می کند. مثلا فلان رسانه نسبت به نمایش فلان تایلو یا مجسمه ها در فلان گالری، موضع سخت می گیرد و از وزارت ارشاد هم که مجوز صادر کرده است، ممیزی بیش تری لحاظ می کند! نمونه ان را می توان در چند گالری زمستانی تهران مشاهده کرد.

به قول روزنامه جوان: طی هفته‌های اخیر تعدادی نمایشگاه هنری در بعضی از گالری‌های تهران برگزار شده که در برخی از آن‌ها ، موضوعات اروتیک و بخش‌هایی از بدن برهنه سوژه‌ها نمایش داده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با نام «آریرگارد» در گالری هما اشاره کرد و دیگری نمایشگاه آثار محمد مساوات با نام «لثه» در گالری محسن و همچنین نمایشگاه «خارج از مرز» با آثاری از یحیی رویدل در گالری دیلمان. گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو شما را با آثاری که در نمایشگاه آریرگارد نگارخانه هما به نمایش درآمد آشنا میکند. تابلو های رنگ روغن و اکریلیک که روی بوم ۱۵۸ × ۱۵۲ سانتی طراحی شده است.

نمایشگاه آثار امیرناصر اخلاقی با نام آریرگارد تا ۴ دی‌ماه در گالری هما برقرار بود. آریرگارد به اشخاصی گفته می‌شود که چیزهای در حال زوال را دوست دارد و ویرانی برای آریرگارد مترادف شکوه است. آریرگارد انسان نوستالژی‌ست و در نوستالژیا زندگی می­‌کند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برخورد با گالری‌های متخلف گفته بود که اگر آثار روی دیوار رفته خلاف قانون و موازین باشد با آن گالری برخورد جدی انجام خواهد شد و روند اینگونه است با توجه به مورد و تخلفی که صورت گرفته است، جلساتی در شورای گالری‌ها برگزار و درباره خطاها تصمیم‌گیری می‌شود. گاه ممکن است با یک تذکر، اشتباه را گوشزد کنیم، گاه با دعوت از مدیر مسئول گالری نکاتی را متذکر شویم و گاه تا مرحله لغو مجوز گالری هم پیش رویم بنابراین همه برخوردها به نتیجه‌گیری و نظر شورای گالری‌ها بستگی دارد.

هشدار مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به گالری های متخلف

اگر قواعد و قوانین رعایت نشود و بر خلاف موازین آثاری به نمایش در آید، حتما با گالری‌دار برخورد می شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در پاسخ به اینکه این تخلفات در اینکه میزبانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به یک گالری ندهند تاثیر دارد، تصریح کرد: باید به موارد گزارش شده از گالری‌ها رسیدگی شود تا به نتیجه قطعی دست پیدا کنیم. اگر شورای گالری‌ها، گالری‌هایی را که گزارش تخلفشان آمده است مجرم شناخت به صورت جدی با صاحبان آنها برخورد خواهیم کرد که یکی از مصادیق آن این است که اجازه میزبانی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به آنها نخواهیم داد.

آریرگارد

تصویری از نمایشگاه آریرگارد

تایلویی که در نمایشگاه آریرگار به نمایش گذاشته شده است

۲ تابلو نقاشی اثری از امیر ناصر اخلاقی

آثار به نمایش در امده در نگارخانه هما تهران

نمایشگاه آریر گارد تا ۴ دی ماه بر پا بود

نوشته گشتی در نمایشگاه جنجالی «آریر گارد»: نقاشی‌هایی به روایت امیر ناصر اخلاقی اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.