بهشت انیمه: شکوفه گیلاس


بهشت انیمه: شکوفه گیلاس

سری بهشت انیمه‌ با هدف معرفی و نشان دادن موضوعات مختلف انیمه و مانگا در قالبی نو سعی بر این دارد تا خوانندگان و اوتاکو‌ها را هر چه بیشتر با این هنر آشنا کند. پس با اولین قسمت از این سری با ما همراه باشید.

برگرفته از FANDOM

هر ساله، شهرهای کشور ژاپن برای جشن «هانامی» آماده می‌شوند. جشنواره‌ای مربوط به شکوفه‌های گیلاس که در بهار برگزار می‌شود. شکوفه‌های گیلاس که با نام «ساکورا» نیز شناخته می‌شوند، طول عمر کوتاهی دارند. هنگامی که درخت گیلاس شروع به گل دادن می‌کند، گلبرگ‌های ظریف و صورتی آن تا دو هفته بر روی درخت باقی می‌ماند تا اینکه این گلبرگ‌ها می‌ریزند و یا توسط باد از درخت جدا می‌شوند. در نتیجه‌ی آن، این گلبرگ‌های در حال ریزش به نمادی که کم و بیش در انیمه‌ها استفاده می‌شود تبدیل شد.

شروعی تازه

در حالی که در غرب سال تحصیلی از ماه سپتامبر (تقریبا همزمان با شروع سال تحصیلی در ایران) شروع می‌شود، در ژاپن دانش‌آموزان از روز اول ماه اوریل (همزمان با شروع بهار در ایران) راهی مدارس می‌شوند که همزمان با شکوفه دادن درختان گیلاس است. انیمه‌هایی با محوریت مدرسه نیز از این موضوع استفاده کرده و طبیعت ژاپن را به رخ جهانیان می‌کشند. در این مورد، ساکورا بیانگر شروع تازه، امید و آرزوهای جدید است.

معمولا این ویژگی را در انیمه‌های برشی از زندگی مشاهده کرده‌اید. یکی از ملموس‌ترین آن‌ها را می‌توان در انیمه Clannad مشاهده کرد. در ابتدای انیمه پسری به نام Tomoya Okazaki را می‌بینیم که سال تحصیلی جدید را آغاز کرده اما به نظر می‌رسد او از زندگی ناراضی است و به گله و شکایت درباره گذشته می‌پردازد. انیمه این چشم انداز غم انگیز را با تاریکی، رنگ‌های خسته کننده و موسیقی به خوبی نشان می‌دهد. حتی شکوفه ‌های گیلاس نیز الگوی مشابهی را در رنگ‌ها دنبال می‌کنند تا اینکه چشمان Okazaki بر روی Nagisa Furukawa، دختری که در همان مدرسه تحصیل می‌کند، قفل می‌شود و پس از گفت‌ و‌ گویی کوتاه میان آن دو منظره‌ی اطراف آن‌‌ها روحی تازه پیدا می‌کند. شکوفه‌های گیلاس پویایی و رنگ صورتی خود را دوباره به دست می‌آورند. تغییر رنگ شکوفه‌ها از تمی غم انگیز به رنگ‌های شاد نشانگر امیدی است که ممکن است Furukawa در زندگی Okazaki ایجاد کرده باشد.

گلبرگ‌های ساکورا همچنین نشانگر شروع شغل و حرفه‌ی جدید است. در انیمه New Game!، Aoba Suzukaze که تازه از دبیرستان فارغ التحصیل شده، کار جدیدش را در Eagle Shop شروع می‌کند. شرکتی که یکی از بازی‌های مورد علاقه‌اش را منتشر کرده است. داستان انیمه در بهار جریان دارد، زمانی که شکوفه‌های گیلاس شهر را صورتی کرده‌اند.

در روز اول کارش، او در حالی روانه محل کار می‌شود که گلبرگ‌های درخت گیلاس پس زمینه را احاطه کرده‌اند. در این مورد، این شکوفه‌های صورتی نمایان گر چالش‌ها و ماجراجویی‌ها در مقابل اهداف و موقعیت‌هایی است که Aoba در پیش رو دارد.

دوستی

در سال 1912 کشور ژاپن 3000 اصله درخت گیلاس را به آمریکا هدیه داد که اهمیت این شکوفه‌ها را در فرهنگ ژاپن نشان می‌دهد. درختان گیلاس نشانه‌ای از قدردانی کشور ژاپن از آمریکا برای مداخله آن‌ها در جنگ ژاپن و روسیه که در سال‌های 1904 تا 1905 اتقاق افتاد بود. در آن زمان شکوفه‌های گیلاس نماد دوستی، حسن نیت و اتحاد سیاسی بین دو کشور را نشان می‌داد.

این شکوفه‌ها نیز در انیمه‌های گوناگون با همین مضمون به کار گرفته شده است. انیمه‌ای که به طور خاص از این نماد برای دوستی استفاده کرده Beyond the Boundary است. در ابتدای انیمه شاهد اشتباه و سوءتفاهمی از دو شخصیت اصلی نسبت به یکدیگر هستیم. پسری که فکر می‌کند دختر بالا و در لبه‌ی ساختمان قصد خودکشی دارد و دختری که پسرک را با Youmu، ارواحی که از دنیایی دیگر وارد دنیای انسان‌ها می‌شوند، اشتباه گرفته و به قصد کشت به او حمله می‌کند. اما این که چرا Mirai Kuriyama پسر را با این ارواح اشتباه گرفته است یا اینکه چرا پسرک نمی‌میرد را باید در روند تماشای انیمه فهمید!

پس از تلاش‌های فراوان Mirai برای به قتل رساندن Akihito، پسری که او را با Youmu اشتباه گرفته است، Miraiاین قول را می‌دهد که در ازای دعوت او به شام دست از کشتن او بردارد! در راه زفتن به خانه شکوفه‌های گیلاس شروع به ریختن می‌کنند و محیطی صمیمی را می‌سازند تا اینکه آن دو متوجه فعالیت‌های فرا طبیعی در اطراف خود می‌شوند. ناگهان آن‌ها خود را مقابل یک Youmu می‌بینند. Akihito به Mirai کمک می‌کند تا آن موجود را شکست دهند. این اتفاق که با شکوفه‌های گیلاس شروع می‌شود آتش بسی میان آن دو ایجاد و زمینه دوستی میان آن دو را فراهم می‌کند.

نشانه‌ی دیگری از دوستی را می‌توان در شکوفه‌های رنگین‌کمان در انیمه‌ی Fairy Tail پیدا کرد. یک روز قبل از جشنواره سالیانه «تماشای شکوفه گیلاس» Lucy، جادوگری در دنیای Fairy Tail، سرما می‌خورد و نمی‌تواند به جشنواره برود. این جشنواره که یکی از مورد انتظارترین جشنواره‌ها در شهر Magnolia است به خاطر درخشیدن شکوفه‌های گیلاس به رنگ‌های گوناگون در تاریکی شب مشهور است. اعضای دیگر این گروه،Natsu و Happy، که برای Lucy ناراحت هستند تصمیم می‌گیرند تا درخت ساکورا را از ریشه جدا و آن را درون قایقی قرار دهند.

در اواخر شب، Lucy پنجره‌ی خانه‌اش را باز می‌کند و رنگین کمان زیبایی سوار بر قایق را که در کنار خانه‌اش رد می‌شود می‌بیند. روز بعد Lucy می‌فهمد که این کار ایده‌ی Natsu و Happy بوده است. او از این کار خوشحال می‌شود و هر دوی آن‌ها را در آغوش می‌گیرد. در این مورد درخت گیلاس رابطه‌ی میان دوستان را تقویت می‌کند و آن را به سطحی جدید می‌رساند.

مرگ

با وجود زیبایی شکوفه‌های گیلاس، آن‌ها نماد مرگ نیز هستند. این نماد در دوره ژاپن فئودال (1185-1868) بسیار رایج بود. هیچ کس در آن دوره به اندازه یک سامورایی نمی‌توانست این نشانه را به خوبی نشان دهد. جنگجویانی با اخلاق و اعتقاداتی خاص و سخت گیرانه که بر پایه احترام و افتخار زندگی می‌کردند. وظیفه آن‌ها مبارزه تا پای مرگ، نشان دادن و حفظ اعتقادات خود بود. در نتیجه، بسیاری از سامورایی‌ها به اندازه‌ی کافی عمر نکردند و در راه دفاع از سرزمین، کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزیدند و یا Shōgun ،لقبی که فرمانروا به بزرگترین فرمانده ارتش خود می‌داد، کشته می‌شدند. به دلیل عمر کوتاهی که شکوفه‌های گیلاس دارند، این شکوفه‌ها هنگامی که در حال ریزش هستند نمادی از زندگی کوتاه و مرگ را نشان می‌دهند.

در پایان فصل دوم از انیمه‌ی Hakuouki، دشمن زخمی کشنده بر Toshizo Hijikata دستیار فرمانده‌ی Shinsengumi وارد می‌کند. معشوقه‌ی او یعنی Chizuru Yukimura به زخم او رسیدگی می‌کند و ناگهان آن دو خود را در زیر یک درخت گیلاس می‌یابند. اما Kazama Chikage این لحظه‌ی خاطره‌انگیز را برای او خراب می‌کند. حال با وجود چنین شیطانی در مقابل آن‌ها، Hijikata چاره‌ی جز مبارزه با او ندارد. پس از مبارزه‌ی آن دو و در حرکت آخر Hijikata موفق به شکست Kazama می‌شود. با این وجود، این مبارزه او را از قبل نیز ضعیف تر می‌کند. در آستانه‌ی مرگش، او به شکوفه‌هایی که در حال ریختن هستنتد خیره می‌شود و درمی‌یابد که زمان او نیز فرا رسیده است.

ماجراجویی‌های Kenshin Himura در انیمه‌ی Samurai X: Reflection نشانگر این است که یک زندگی چقدر می‌تواند کوتاه باشد. پس از گذشته‌ای خانمان برانداز او خود را برای داشتن زندگی‌ای شاد سرزنش می‌کند که موجب ایجاد تنش ذهنی در او می‌شود. غرق در پشیمانی، Kenshin تصمیم می‌گیرد تا به اقصی نقاط ژاپن سفر و به نیازمندان کمک کند. در طول این ماجراجویی، او دچار بیماری‌ای ناشناخته می‌شود که در طور زمان سلامتی او را به خطر می‌اندازد. در پایان این ماجراجویی، درحالی که او بر اثر این بیماری نفس‌های آخر خود را می‌کشد، به سمت خانه روانه می‌شود. در حالی که شکوفه‌های گیلاس او را به سمت همسرش هدایت می‌کنند، آن‌ها همدیگر را می‌بینند و در زیر درخت گیلاسی می‌نشینند. مردی که زمانی Battōsai افسانه‌ای شناخته می‌شد در حالی که به این شکوفه‌ها خیره شده آغوش همسرش زندگی خود را به پایان می‌رساند.

شروعی تازه بر پایان

شکوفه‌های گیلاس یا ساکورا در انیمه و فرهنگ ژاپن معانی گوناگونی دارند. درختان گیلاس به نوعی زندگی ما را در قالب شکوفه‌های صورتی نشان می‌دهد، از شکوفه‌هایی که میوه می‌هند تا آن‌هایی که با نسیمی ملایم به زندگی خود پایان می‌دهند و آن‌هایی که شروعی تازه را تجربه می‌کنند. هر ساله در بهار، شکوفه‌های گیلاس یادآور این هستند که زندگی چقدر کوتاه و زود گذر است و باید قدر تمام لحظات آن را دانست.

همراهان عزیز پردیس‌گیم، در انتها خوشحال می‌شویم دیدگاه خود در مورد این مقاله را به اشتراک بگذارید 😉

آرشیو مقالات انیمه و کامیک پردیس‌گیم