نقد و بررسی بازی Return of the Obra Dinn

نقد و بررسی بازی Return of the Obra Dinn

"به قلم علیرضا محزون"

وجود سازندگان مستقل باعث می‌شود تا هنوز روزنه‌ی امیدی برای پویایی دنیای گیم باقی بماند؛ سازندگانی که با بودجه‌های محدود در پی قدم نهادن در مسیرهایی هستند که تا کنون هیچ کس جرئتش را نداشته است و مصمم‌اند تا با ایده‌های تازه‌ی خود فرمول‌های قدیمی بازی‌های ویدئویی را به چالش بکشند. Return of the Obra Dinn را نیز می‌توان محصول یکی از همین ایده‌های ناب دانست. این عنوان به وضوح در همه ی زمینه‌ها از گرافیک گرفته تا شیوه‌ی روایت و گیم‌پلی خلاف جریان شنا می‌کند و بدین ترتیب خود را از تمام بازی‌های ساخته‌شده متمایز می‌سازد.

تمام مراحل ساخت Return of the Obra Dinn از طراحی و موسیقی گرفته تا برنامه‌نویسی همه توسط تنها یک نفر انجام شده است. لوکاس پوپ (Lucas Pope) که عنوان تحسین‌شده‌ی Papers, Please را نیز در کارنامه دارد حالا پس از پنج سال دوباره با یک بازی کاملا متفاوت بازگشته است.

کشتی Obra Dinn مدتی پس از حرکت از یکی از بندرهای انگلستان به همراه شصت سرنشین خود ناپدید می‌شود. حالا پس از گذشت روزها خبر می‌رسد که کشتی دوباره پیدا شده است اما خبری ازسرنشینان آن نیست. شما به عنوان بازرس کمپانی هند شرقی که در واقع کشتی متعلق به آن است ماموریت می‌یابید به عرشه‌ی کشتی پای نهاده و پرده از وقایعی که بر آن گذشته است بردارید. برای انجام این ماموریت دو چیز در اختیارتان قرار گرفته است: یک کتاب که قرار است سرگذشت سرنشینان کشتی را در آن بنویسید و یک ساعت جیبی جادویی. اگر در هنگام جستجوی کشتی جسد یکی از سرنشینان آن را پیدا کنید، این ساعت به کمکتان می‌آید تا در زمان حرکت کرده و صحنه‌ی کشته شدن این فرد را مشاهده کنید. حالا هدف نهایی شما این است که نام و سرنوشت تمام شصت سرنشین کشتی را آشکار نمایید.

به جرئت می‌توان Return of the Obra Dinn را یکی از برترین بازی‌های کاراگاهی و معمایی تاریخ بازی‌های ویدئویی دانست. بازی از همان ابتدا شما را درگیر یک ماجرای جنایی بسیار پیچیده می‌کند که حل آن بدون جستجوی دقیق کشتی، بازسازی تمام صحنه‌های مرگ، دقت در کوچکترین جزئیات و سرانجام قدرت استنتاج بالا ممکن نیست. صحنه‌های مرگی را که شما به کمک ساعت جیبی خود در آن‌ها حضور می‌یابید می‌توان بخش‌های گسسته‌ای از واقعیت دانست که درست مانند یک عکس منجمد شده‌اند. با این تفاوت که حالا شما می‌توانید به عنوان یک نظاره‌گر وارد این صحنه‌ها شوید و کوچکترین جزئیات آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

پیچیدگی بازی به خصوص در برخی از معماها بسیار بالاست. برای مثال پی بردن به هویت برخی از قربانیان بدون توجه به جزئیاتی مانند وظیفه‌ی آن‌ها در کشتی، لهجه، نسبت‌های فامیلی و حتی قیافه‌شان ممکن نیست. این پیچیدگی وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم آزمون و خطا نیز چندان به کمکمان نخواهد آمد. سختی بازی شاید در نگاه اول آزاردهنده به نظر برسد اما در واقع یکی از نقاط قوت بازی است. این پیچیدگی باعث می‌شود که برای حل تک تک معماها مانند یک کاراگاه واقعی سرنخ‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید و به معنای واقعی کلمه به فکر فرو روید حتی در لحظاتی که مشغول تجربه‌ی بازی نیستید. و در نهایت با حل آن‌ها احساس رضایت و خوشنودی کنید.

داستان در Return of the Obra Dinn به صورت غیرخطی روایت می‌شود. کتابی که در ابتدای بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد ده فصل دارد. شما در آغاز بازی با پی بردن به سرنوشت کاپیتان، بخش‌های نهایی فصل آخر کتاب را پر می‌کنید و در ادامه با آگاهی یافتن از سرنوشت سایر سرنشینان فصل‌های دیگر را تکمیل می‌کنید. این شیوه‌ی روایت غیرخطی کاملا با فضای رمز‌آلود بازی و هم‌چنین گیم‌پلی آن در هماهنگی است. در واقع سازنده‌ی بازی با روایت داستان به صورت غیرخطی قصد خودنمایی و پیچیده‌گویی ندارد بلکه این روش داستان‌گویی بخشی از هدف بازی برای برانگیختن حس کنجکاویتان و قرار دادن شما در نقش یک کاراگاه تشنه‌ی واقعیت است.

چیزی که در بازی بیش از همه خودنمایی می‌کند گرافیک یک بیتی آن است. یعنی نباید انتظار چیزی بیشتر از رنگ‌های سیاه و سفید را در بازی داشته باشیم. هر چند این انتخاب سازنده‌ی بازی در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما پس از تجربه‌ی بازی در‌می‌یابیم که شاید هر تصمیم دیگری منجر به شکست بازی می‌شد. می‌توان این گرافیک یک بیتی را از چند جنبه‌ی مهم مورد بررسی قرار داد. اول از همه این که این گرافیک یک بیتی به سازنده کمک کرده است تا تمام جزئیات غیرضروری محیط و شخصیت‌ها را حذف کند و در عوض جزئیاتی را برجسته کند که برای حل معماها حیاتی هستند. برای مثال در برخی از صحنه‌های بسیار شلوغ با انبوهی از کاراکترها، انفجارها، امواج دریا و وسایل داخل کشتی، استفاده از تعداد بیت‌های بیشتر قطعا به چیزی جز مخفی ماندن جزئیات مهم و سردرگمی گیمر نمی‌انجامید. علاوه بر این گرافیک یک بیتی بازی در خلق صحنه‌های زیبا و به یاد‌ماندنی بی‌تاثیر نبوده است. به خصوص صحنه‌هایی که با کمک ساعت خود نظاره می‌کنید همه مانند نقاشی‌هایی هستند که با مداد بر روی کاغذ کشیده شده‌اند و قطعا تحسین هر گیمری را برمی‌انگیزند. در نهایت تصمیم لوکاس پوپ برای استفاده از گرافیک یک بیتی به او کمک کرده است تا خشونت بازی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. تقریبا تمام صحنه‌های مرگ سرنشینان کشتی شامل تکه‌تکه شدن، قطع اعضای بدن یا اصابت گلوله است اما انتخاب هوشمنده‌ی سازنده‌ی بازی جزئیات این مرگ‌های فجیع را کاملا حذف کرده و در نتیجه بررسی آن‌ها را برای گیمر قابل تحمل کرده است.

Return of the Obra Dinn را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده‌ی امسال دانست؛ بازی‌ای که پر است از ایده‌های خلاقانه‌ای که پیش از این هیچ بازی‌سازی به سراغشان نرفته بود. لوکاس پوپ موفق می‌شود با انتخاب‌های هوشمندانه‌ای خود در طراحی، روایت داستان و در نهایت گیم‌پلی بازی یک تجربه‌ی فراموش‌نشدنی برای ما خلق کند؛ تجربه‌ای که می‌توان امیدوار بود در آینده در بازی‌های بیشتری شاهدش باشیم.

بازبینی تصویری

این ساعت جیبی شما را با خود به صحنه‌ی مرگ سرنشینان کشتی می‌برد

هدف اصلی شما در بازی پی بردن به هویت و سرنوشت تمام سرنشینان کشتی است

برای حل برخی از معماها توجه به کوچکترین جزئیات ضروری‌ست

گرافیک یک بیتی تا حد زیادی صحنه‌های خشن را تعدیل کرده است

گویا Obra Dinn سرنشینی از ایران هم دارد!

نکات مثبت

گرافیک یک بیتی هماهنگ با دنیای بازی

داستان مرموز و تاثیرگذار

شیوه‌ی روایت داستان

معماهای عالی

سرشار از ایده‌های نو و تجربه‌نشده

سخن آخر

Return of the Obra Dinn ثابت می‌کند که هنوز ایده‌های دست‌نخورده‌ی زیادی در دنیای بازی‌های ویدئویی وجود دارند و هنوز می‌توان عناوینی خلق کرد که نظیرشان ساخته نشده باشد. این بازی قدرت گرافیک یک بیتی، داستان‌سرایی تاثیرگذار و گیم‌پلی منحصربه‌فرد خود را ترکیب می‌کند تا یکی از بهترین تجربه‌های کاراگاهی و معمایی را برای گیمرها به ارمغان آورد. در پایان تنها می‌توان امیدوار بود که هر چه زودتر شاهد بازی بعدی لوکاس پوپ باشیم.

Verdict

Return of the Obra Dinn proves that there are still untouched ideas in the gaming world, and it is possible to create a game that is completely new. The game combines the power of its 1-bit graphic, impressive storytelling, and unique gameplay to make on the best detective and puzzle solving experiences for the gamers. I only hope to see the next Lucas Pope’s game soon.

Score: 10

خرید کنسول، بازی و لوازم جانبی در بخش فروشگاه سایت