نامزدهای فیلم خارجی‌زبان اسکار ۲۰۱۹ اعلام شد: حذف «بدون تاریخ بدون امضا»

شمارش معکوس تا اسکار ۲۰۱۹ میلادی آغاز شده و جهان منتظر مشاهده فهرست نهایی نامزدهای کسب پر افتخار ترین جایزه سینمایی جهان در لس آنجلس است تا هم با طوفان جدید ترین اوت کوتورهای خوش طرح و نقش روی فرش قرمزها آشنا شود و هم با برترین فیلم ها و عوامل تولید که به فهرست نهایی کاندیداهای کسب اسکار راه یافتند، آشنا شود. در این دوره، خبری از فیلم اصغر فرهادی نیست. چون فیلم بدون تاریخ بدون امضا از ایران، به عنوان فیلم خارجی زبان به آکادمی اسکار معرفی شد و این فیلم نیز نتوانست به مرحله بالاتر راه پیدا کند.

نود و یکمین دوره جوایز اسکار یکشنبه ۲۴ فوریه ۲۰۱۹ (بامداد دوشنبه ۶ اسفند به وقت ایران) برگزار می‌شود. سال قبل ۹۲ کشور در این رقابت شرکت کردند که یک رکورد بود و یک زن شگفت‌انگیز به کارگردانی سباستین للیو برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. ایران ۲ بار توانسته با فیلم های اصغر فرهادی، اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را شکار کند.

ساعاتی پیش، اسامی فیلم‌های راه‌یافته به مرحله بعدی رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار ۲۰۱۹، اعلام شد. فیلم بدون تاریخ، بدون امضاء به کارگردانی وحید جلیلوند که به نمایندگی از ایران برای رقابت در این بخش معرفی شده بود موفق نشد به فهرست کوتاه راه پیدا کند. امسال ۸۷ کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نود و یکمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند.

بدون تاریخ بدون امضا از راه یابی به جمع کاندیداهای فیلم های خارجی زبان اسکار ۲۰۱۹ بازماند

حتما بخوانید: پیش بینی اسکار ۲۰۱۹

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان به این شرح است:

  • کلمبیا: پرندگان مهاجر (آدم‌های همیشه مسافر) (Birds of Passage) به کارگردانی کریستینا گایگو و سیرو گرا
  • دانمارک: گناهکار (The Guilty) به کارگردانی گوستاو مولر
  • آلمان: هرگز رو برنگردان (Never Look Away) به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرسمارک
  • ژاپن: جنس‌بلندکن‌ها (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا
  • قراقستان: آیکا (Ayka) به کارگردانی سرگئی دوورتسوی
  • لبنان: کفرناحوم (Capharnaum) به کارگردانی نادین لبکی
  • مکزیک: رُما (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون
  • لهستان: جنگ سرد (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی
  • کره جنوبی: سوختن (Burning) به کارگردانی لی چانگ-دونگ

مرد سگی (Dogman) ساخته ماتیو گارونه از ایتالیا، غروب (Sunset) لاسلو نمش از مجارستان،مرز (Border) علی عباسی از سوئد و دختر (Girl) لوکاس هونت از بلژیک، جزو فیلم‌های مطرح بودند که نتوانستند به فهرست کوتاه راه پیدا کنند.

نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ اعلام شدند

سکانسی از درام آلمانی زبان NEVER LOOK AWAY که کاندید بخش بهتریم فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۹ شد

سکانسی از فیلم دراماتیک جنگ سرد لهستانی ها که موفق به کسب جایزه EUROPEAN FILM AWARD هم شده بود و به جمع کاندیداهای انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۹ نیز راه یافت

تصویری از بازیگر نقش اول فیلم Burning نماینده کره جنوبی که به جمع کاندیداهای نیمه نهایی انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۹ راه یافت

نامزدهای اسکار ۲۰۱۹ اعلام شدند

تصویری از فیلم لبنانی Capharnaum که نامزد بخش فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۹ شده است

جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن ۲۰۱۸ به سامال سامال اسلیامووا بازیگر نقش اول فیلم AYKA تعلق گرفت.

سکانسی از فیلم کلمبیایی THE BIRDS OF PASSAGE که شانس دریافت اسکار ۲۰۱۹ دارد

اسکار ۲۰۱۹

تصویری از فیلم roma مکزیکی ها که یکی از شانس های دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ۲۰۱۹ است

شیوه انتخاب کاندیداهای بخش فیلم خارجی زبان اسکار

نامزدهای بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انتخاب می‌شوند. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی، به عنوان اعضای کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان، هر یک حداقل ۱۵ را می‌بینند و بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

شش فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان راه پیدا می‌کنند. سپس یک کمیته اجرایی پس از اطلاع از شش فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب ۹ فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند.

در مرحله بعد، چهار کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس، لندن و سان فرانسیسکو، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها ۲۲ ژانویه ۲۰۱۹ (۲ بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. در نهایت برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

نوشته نامزدهای فیلم خارجی‌زبان اسکار ۲۰۱۹ اعلام شد: حذف «بدون تاریخ بدون امضا» اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.