فراخوانی طراحان جواهرات و اکسسوری هشتمین «جشنواره مد و لباس فجر»

جشنواره مد و لباس فجر که امسال به ایستگاه هشتم می رسد و تحولی در برگزاری رویدادهای هنری با موضوع فشن در ایران است، با صدور اطلاعیه ای از همه علاقمندان عرصه طراحی جواهرات و اکسسوری خواست تا آثارخود را به بخش رقابتی هشتمین جشنواره مد و لباس ایران که بهمن ماه برگزار می شود ارسال کنند.

طبق فراخوان بخش جواهرات و زیورآلات هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، این برنامه در دو بخش رقابتی و غیررقابتی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار می شود. در بخش رقابتی زیورآلات از متقاضیان و علاقه‌مند به حضور و شرکت خواسته شده طبق اهداف اصلی جشنواره، موضوع نقش مکران در اولویت قرار گیرد.

به‌منظور ترغیب طراحان و تولیدکنندگان فعال در صنعت طلا، جواهرات و زیورآلات در ارائه الگوهای ایرانی اسلامی و افزایش سطح آگاهی طراحان جواهر و لباس، بنیاد ملی مد و لباس اقدام به برگزاری مسابقه طراحی در بخش رقابتی و نشست‌های آموزشی در بخش غیررقابتی و رویدادهای نمایشگاهی در بخش ویترین ملی می‌کند.

الف) بخش رقابتی هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

در این بخش طراحان، طرح‌ها و ساخته‌های خود را با اولویت موضوع نقش مکران ارائه می‌کند.

هر هنرمند می‌تواند با حداکثر پنج اثر در مجموع رسته‌های مختلف در این بخش شرکت کند. طرح‌های ارائه‌شده در صورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی خواهد شد.

۱- طرح

طرح‌ها باید در قطع A4 اجرا شوند و در انتخاب تکنیک طراحی و مواد اجرا محدودیتی وجود ندارد. در داوری آثار این رسته علاوه بر کیفیت راندو و نمایش فلز و گوهر مواردی چون رعایت نکات فنی تولید نیز مورد توجه هیئت داوران قرار می‌گیرد. آثار می‌بایست پس از اسکن در قالب آماده‌ای که در سایت در دسترس است، قرار گرفته و طی مراحل ثبت نام آپلود شود. پس از انجام مراحل داوری، آثار راه‌یافته به بخش نمایش اعلام و از صاحبان آثار دعوت می‌شود که نسبت به تحویل اصل اثر در قطع A4 به دبیرخانه جشنواره اقدام کند.

۲- طرح‌های سه‌بعدی رایانه‌ای

در این بخش طراحان و مدل‌سازان از هر نرم‌افزار مدل‌سازی رایانه‌ای و موتور رندری می‌توانند استفاده نمایند. رندر باید در موقعیتی گرفته شده باشد که نمایانگر بیشترین جزئیات طرح باشد. بدیهی است علاوه بر موارد کلی ذکرشده در بخش معیارهای داوری، در داوری آثار این رسته کیفیت رندر نیز در نظر گرفته می‌شود. رندر طرح باید در قالب آماده‌ای که در سایت در دسترس است قرار گرفته و طی مراحل ثبت نام آپلود شود.

۳-جواهرات و زیورآلات ساخته‌شده

به‌منظور ساخت قطعات می‌توان از روش‌های دستی، ریخته‌گری و دیگر روش‌های مرسوم در زرگری استفاده نمود. در داوری آثار بخش جواهرات و زیورآلات ساخته‌شده، علاوه بر موارد ذکرشده، کیفیت ساخت نیز مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت. تصاویر قطعه می‌بایست در قالب آماده‌ای که در سایت ایران مد دات کام در دسترس است قرار گرفته و طی مراحل ثبت نام آپلود شود. پس از انجام مراحل داوری، آثار راه‌یافته به بخش نمایش اعلام و از صاحبان آثار دعوت می‌شود که نسبت به تحویل اثر به دبیرخانه جشنواره اقدام کند.

داوری آثار در دو مرحله انجام و آثار برتر در هر رسته، از میان آثار راه‌یافته به نمایشگاه آثار منتخب برگزیده خواهند شد.

معیارهای داوری به شرح زیر است:

  • استفاده از عناصر ایرانی اسلامی در طرح
  • رعایت اصول ارگونومی
  • قابلیت تولید و رعایت استانداردهای فنی تولید
  • فلسفه طرح
  • بهره‌گیری خلاقانه از مواد و گوهرها
  • خلاقیت، نوآوری و اصالت طرح

هیئت داوران متشکل از ده نفر است که سه نفر از صاحبان برندهای موفق و فعالان صنعت طلا و جواهر، سه نفر از متخصصین و اساتید رشته‌های مرتبط با طلا و جواهر، سه نفر از برگزیدگان ادوار گذشته جشنواره و یک کارشناس نماد شناس خواهند بود.

ب) بخش غیررقابتی جشنواره مد و لباس فجر

۱- نشست‌های تخصصی: به‌منظور ارتقا درک متقابل نیازهای جامعه طراحان لباس و طراحان جواهر و تعامل این دو گروه در ایجاد فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی در اجتماع و بررسی نیازهای هر یک از طرفین در تولید قطعات کاربردی، نشست‌های تخصصی قبل از شروع جشنواره برگزار خواهد شد. زمان‌بندی و موضوع این نشست‌ها متعاقباً از طریق سایت جشنواره به اطلاع عموم خواهد رسید.

۲- کارگاه‌های آموزشی: این کارگاه‌ها در طول زمان برگزاری جشنواره جهت ارتقا سطح علمی طراحان با موضوعات زیر برگزار می‌شود.

  • معرفی نمادها، علائم و نشانه‌های بیگانه و معارض فرهنگ اسلامی و ایرانی
  • سبک‌های طراحی جواهر
  • نقوش ایرانی و اسلامی در زیورآلات
  • مدل‌سازی رایانه‌ای و جایگاه آن در صنعت زیورآلات
  • گوهرشناسی
  • مواد و فناوری‌های نوین در زیورآلات

هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با موضوع ویژه مکران یا مکوران به‌عنوان سوژه اصلی در بخش‌های رقابتی جشنواره از ٢٦ بهمن‌ماه تا ٢ اسفندماه ۹۷ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

جشنواره مد و لباس فجر

نمایش بخش لباس و طراحی مد جشنواره هشتم مد فجر در تالار وحدت برگزار خواهد شد

حتما بخوانید: آشنایی با رشته کارشناسی طراحی و ساخت جواهرات

نوشته فراخوانی طراحان جواهرات و اکسسوری هشتمین «جشنواره مد و لباس فجر» اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.