RTX 2070 یا GTX 1080؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

RTX 2070 یا GTX 1080؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

"به قلم Will Judd از وب سایت یوروگیمر"

GeForce RTX 2070 دورنمایی جذاب ولی ناامیدکننده دارد: تمامی ویژگی‌های جالب رهگیری پرتو و تکنولوژی یادگیری عمیق موجود در RTX 2080 و 2080 Ti در پکیجی ارزان‌تر. بهرحال کارتِ GTX 1080 از دور خارج شده بازده مشابهی با قیمت پایین‌تر ارائه می‌نماید-پس کدام کارت خرید بهتری برای اکثریت مردم است؟ ما در این مقال با بررسی دقیق ویژگی‌ها، قیمت و بازدهی در بازی‌های متفاوت به ازای این دو کارت قصد پاسخ دادن به همین سوال را داریم.

در ابتدا نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های معرف سری کارت‌های RTX 20 می‌کنیم: قابلیت رهگیری پرتو همزمان و سمپلینگ بر پایه یادگیری عمیق و غیره. آیا این المان‌های تغییردهنده دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل به مهم‌ترین نقطه قوت کارت‌های سری RTX می‌شوند با اینکه صرفا فناوری‌هایی زودگذر برای بالا بردن قیمت کارت‌های گرافیکی هستند؟ این موضوعی پیچیده است و هنوز پاسخ کاملا مشخصی برای آن یافت نمی‌شود ولی تلاش داریم معیار روشنی برای سطح انتظارات در زمان استفاده از این ویژگی‌ها در بازی‌های واقعی تبیین کنیم. همچنین گریزی می‌زنیم به ویژگی‌هایی که کمتر در مورد آنها بحث شده است، منجمله پیشرفت‌هایی برای تولیدکنندگان محتوا و همچنین جامعه طرفدار واقعیت مجازی، که می‌تواند کارت RTX 2070 را به گجتی واجب خرید تبدیل نماید.

پس از آن بازدهی واقعی این دو کارت را در بازی‌های متداول امروزی را در رزولیشن‌های مختلف با هم مقایسه می‌کنیم. همچنین نگاهی گذرا به قیمت‌ این کارت‌ها در بازارهای بین‌المللی می‌اندازیم.

تستRTX 2070 یا GTX 1080؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه ویژگی‌های RTX 2070 در مقابل GTX 1080

سمپلینگ بر پایه یادگیری عمیق(هوش مصنوعی)(DLSS)

با وجود اینکه سری کارت RTX نام خود را از ویژگی رهگیری پرتو همزمان به عاریه گرفته است ولی سمپلینگ بر پایه یادگیری عمیق یا همان DLSS را می‌توان قابلیت مهم‌تری تلقی کرد. DLSS می‌تواند نرخ فریم را در بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، افزایش داده و نتیجتا باعث از گود خارج شدن رقبا از سری GTX شود و همچنین پوششی برای افت بازده ناشی رهگیری پرتو همزمان باشد. در توضیح مختصری برای این ویژگی می‌توان اینگونه گفت که این تکنولوژی، فریمی با رزولوشن پایین رندر کرده و سپس آن را به رزولوشن مانیتور آپ‌اسکیل می‌نماید. این امکان با الگوریتم‌های یادگیری عمیق به وجود می‌آید که با بررسی رزولیشن بالای تصاویر درحال پخش کالیبره می‌شود. در نهایت با استفاده از این قابلیت کارت‌های گرافیک می‌توانند تصویر نهایی با کیفیت بالاترین تنظیمات آنتی‌آلایزینگ را با نیمی از قدرت شیدر‌ها ارئه کنند. نتیجه عملی این مهم بالا رفتن نرخ فریم می‌باشد. به عنوان مثال در دموی Final Fantasy XV که به عنوان یکی از نمونه‌های استفاده عملی از DLSS ما در این مقال می‌باشد، با سوییچ کردن از شیوه های سنتی آنتی آلایزینگ به DLSS نرخ فریم خروجی به میزان 40 درصد افزایش داشت. چنین نتیجه‌ای برای کارت میان‌رده‌ای چون RTX 2070 فوق‌العاده است.

رهگیری پرتو همزمان

رهگیری پرتو به شبیه‌سازی بازتاب واقعی نورها از اجسام مختلف موجود در صحنه اشاره دارد. چنین قابلیتی با توجه به رندر در لحظه بیش از اندازه پیشرو بود ولی متخصصین سخت‌افزار دخیل در طراحی کارت‌های RTX بالاخره آن را ممکن نمودند. با وجود اینکه فعال کردن قابلیت رهگیری پرتو، مخصوصا بر روی کارت‌های رده متوسط RTX 2070، به شدت از بازدهی آن می‌کاهد ولی باعث ارائه تصاویر واقعگرایانه‌ای از نورها و سایه‌ها شده و حتی قابلیت‌های گیم‌پلی منحصربفردی را امکانپذیر می‌کند. اگر رهگیری پرتو بخوبی از طرف توسعه دهندگان پشتیبانی شود، می‌توان افت بازدهی را با استفاده از DLSS جبران نمود. با همه این اوصاف هنوز قضاوت در مورد این ویژگی آینده‌نگرانه زود است.

معماری تورینگ: قابلیت‌های جدید رندرینگ

در کنار قابلیت‌های RTX و DLSS، کارت‌های گرافیک سری 20 شامل اضافات جذاب دیگری هم می‌شوند. به عنوان مثال مدل‌های شیدینگ جدید همانند شیدینگ شبکه‌ای که به GPU امکان کنترل دقیق‌تر بر میزان سطح جزئیات را داده و باعث آزاد شدن منابع CPU و GPU بدون از دست دادن کیفیت اصلی گرافیکی می‌شود. قابلیت هوشمند دیگر شیدینگ متغیر می‌باشد که پردازش عناصر صحنه که در کانون توجه بازیباز قرار ندارد را کاهش می‌دهد. حداقل در دموی بازی ولفنیشتاین 2 که توسعه دهندگان بر اساس کارت‌های RTX بهنیه کرده بودند، این شیوه باعث افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ فریم میشد.

RTX 2070 همانند بقیه کارت‌های سری 20 یک پورت مجازی USB-C را عرضه می‌کند که برای پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی نسل بعد طراحی شده تا دیگر نیازی به کابل‌های جداگانه صدا و تصویر نباشد همچنین پنل‌های 8K هم می‌توانند از طریق کابل DisplayPort 1.4 با سرعت 60Hz به RTX 2070 متصل شوند.

استریمر‌ها و بازیسازان هم ممکن است به دلیل انکودر کارآمدتر NVENC به تهیه این کارت‌ها وسوسه شوند. همچنین ورژن جدید از استانداردهای ویدویی بیشتری پشتیبانی می‌کند و بدون درگیر کردن پردازنده رزولیشن‌های بالاتر را هدف قرار می‌دهد. این دو قابلیت در کنار هم به معنی امکانپذیر شدن استریم 4K بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت می‌باشد.

RTX 2070 در مقابل GTX 1080: بنچمارک‌ها

درحالی که این دو کارت در رده‌های میانی این مقایسه قرار می‌گیرند، بهتر است برای روشن‌تر شدن وضعیت دامنه مقایسه را افزایش دهیم. بنابراین دو کارت رده بالای این نسل و نسل قبل انویدیا و همچنین AMD Vega 64 که درحال حاضر سریع‌ترین کارت تیم سرخ می‌باشد را هم وارد رقابت نمودیم.

Assassin's Creed Unity

برای مقایسه بین دو کارت RTX 2070 و GTX 1080 در این بازی ما از صحنه پیچیده خیابان‌های پاریس بهره بردیم تا ببینیم که کدام کارت با سرعت بیشتری عمل رندرگیری را انجام می‌دهد. هردو کارت تجربه روانی داشتند و در رزولیشن‌1440p ، کارت 2070 متوسط فریم 73 و 1080 متوسط فریم 68 را ارائه کردند. نتایج در رزولیشن 4K هم مشابه بودند و با 37 فریم بر ثانیه کارت 2070 در مقابل 35 فریم بر ثانیه کارت 1080، اختلاف در حد همان 5 درصد بود. هر دوکارت در حالت 1440p و با بالاترین تنظیمات ممکن نرخ فریم خوبی ارائه کردند ولی در کیفیت 4K با نرخ فریمی درحد 30 اختلاف زیادی بین دو کارت وجود نداشت. بطور کل پیشنهاد می‌شود در رزولیشن 4K، سطح جزئیات را در هر دو کارت کمی پایین بیاورید.

Battlefield 1

این عنوان سال 2016 یکی دیگر از چالش‌های بزرگ برای کارت‌های گرافیک می‌باشد. این بازی هیچ کات‌سینی ندارد تا از آن برای انجام تست‌ها بهره ببریم بنابراین ما قطعه قابل تکراری از گیم‌پلی، آنجایی که تانکی انگلیسی را از میان سرزمین‌های مرزی فرانسه عبور می‌دهیم را انتخاب کردیم. GTX 1080 در این صحنه افت داشته و در رزولیشن 1440p گاها تا حوالی 60 فریم پایین می‌آید ولی 2070 تجربه پایدارتری داشته و با تلورانس یک درصدی خود حداقل به نرخ فریم 88 می‌رسد. در حالت کلی هم کارت 2070 توانست 114 فریم بر ثانیه را بصورت متوسط ارئه نماید و کارت 1080 به نرخ فریم 102 دست یافت. اختلافی در حد 10 در صد. این اختلاف در رزولیشن 4K کمتر شده و برای کارت 2070 به نرخ فریم 62 و کارت 1080 به فریم 58 رسید. بهرصورت فرقی ندارد که در چه رزولیشنی بازی را اجرا می‌کند، باید انتظار تجربه‌ای روان داشته باشید و در رزولیشن‌های 1080p و 1440p و با داشتن پردازنده مرکزی قدرتمند حتی می‌توانید نرخ تازه‌سازی تصویر 144Hz هم دست یابید.

Crysis 3

Crysis 3 که در سال 2013 منتشر شده بود، قدیمی‌ترین بنچمارک بوده و هنوز هم سرسختانه کارت‌های گرافیک نوین را به چالش می‌کشد. GTX 1080 عملکرد نسبتا بهتری در بازی‌های قدیمی‌تر داشته و اختلاف در 1440p به میزان 2 فریم بر ثانیه و در کیفیت 4K فقط یک فریم بود. هردو کارت در 1440p فراتر از عالی بوده ولی در 4K از ایده‌آل 60 فریم بر ثانیه پایین‌تر می‌آیند.

Ghost Recon Wildlands

گوست رکون سخت‌ترین چالش برای کارت‌های حاضر بود و با این وصف کارت میانرده RTX 2070 بازهم توانست از کارت نسل قبلی GTX 1080 پیش باشد. بطور متوسط کارت جدیدتر در رزولیشن 1440p با نرخ فریم 51 اجرا شده و در رزولیشن سنگین 4K به نرخ فریم 32 دست یافت که در هر دو حالت تقریبا 5 درصد بهتر از کارت نسل قبل بود. نرخ فریم در 4K چندان خوب نبود ولی باید در نظر داشت که حتی کارت قدرتمند RTX 2080 Ti رد این رزولیشن به نرخ فریمی بهتر از 47 دست نیافته است.

Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider محصول سال 2016 با بنچمارک 3 مرحله‌ای خود کارایی را در سه صحنه مختلف آزمایش می‌کند، هرچند خود بازی آوردگاه سخت‌تری برای کارت‌های گرافیکی می باشد. GTX 1080 و RTX 2070به نتایج تقریبا مشابهی دست یافتند، در رزولیشن 1440p کارت RTX 2070 میزان 95 فریم بر ثانیه را ثبت کرد و GTX 1080 میزان 94 فریم را. به شکل مشابهی در رزولیشن 4K هم به ترتیب فریم 50 و 49 را بدست آوردند.

همانطور که در بنچمارک‌ها دیدیم کارت RTX 2070 با حاشیه به میزان 5 تا 15 درصد کارت GTX 1080 را پشت سر گذاشت. و این بدین معنی است که اگر هر دو کارت قیمت یکسانی داشتند، RTX 2070 مشخصا محبوب‌تر است، حتی اگر با اورکلاک و تنظیمات شخص ثالث GTX 1080 بتواند اختلاف توان را کم کند. بهرحال این فقط یک قطعه از پازل است و تمامی موارد دیگر نشان از عقلانی بودن خرید RTX نسبت به آخرین GTX نسل قبل می‌باشد.

اولا کارت RTX 2070 تازه به بازار عرضه شده بنابراین شاید درایورهای آن به اندازه GTX 1080 به بلوغ نرسیده باشد و می‌توان مطمئن بود که با توسعه درایورها اضافه کارایی از این کارت‌های استخراج خواهد شد. دوما قابلیت DLSS به معنی تقویت دو رقمی فریم‌ریت در بازی‌های پشتیبانی شده است و این می تواند فاصله این دو کار را بیش از پیش کند. و سرانجام اینکه انجین‌های مدرن ظاهرا قرابت بیشتری با کارت‌های سری RTX داشته و می‌توانید مطمئن باشید که توسعه‌دهندگان از شیدرهای جدید و بهبودهای معماری کارت‌های جدید بهره خواهند برد و کارایی را افزایش خواهند داد.

شاید هرکدام از این فاکتورهای به تنهایی خیلی تاثیرگذار نباشند ولی مجموع آنها باعث می‌شود تا کارت‌های سری RTX در آینده کاراتر به نظر برسند. بنابراین اضافه پرداخت عقلانی بنظر می‌رسد.

RTX 2070 در مقابل GTX 1080: قیمت و دسترسی

حال بیایید نگاهی به قیمت و دسترسی این دو کارت بیاندازیم. در حال حاضر هر دو این کارت‌ها به وفور در خرده فروشی‌ها در مناطق بسیاری در دسترس است و به نظر کمبود مختص به کارت‌های رده بالا RTX 2080، RTX 2080 Ti و GTX 1080 Ti می‌باشد.

با نگاه به قیمت‌های دو فروشنده عمده و بزرگ Ebuyer در انگلستان و NewEgg در آمریکا، ارزان‌ترین کارت RTX 2070 با قیمت 480 تا 500 دلار می‌توان تهیه کرد و کارت GTX 1080 با حدود 440 دلار در دسترس است. همچنین می‌توان دامنه انتخاب را به کارت‌های کارکرده و یا رفوربیشد هم گسترش داد که در نظر گرفتن شرایط این مهم بر عهده خریدار می باشد.

با این وصف باید برای خرید RTX 2070 باید 10 درصد مبلغ بیشتری پرداخت کرده و در عوض 5 تا 15 درصد کارایی بیشتری بدست آورد که معامله بدی نخواهد بود. همچنین با در نظر گرفتن قابلیت رهگیری پرتو، DLSS، واقعیت مجازی و … کارت‌های سری جدید انتخاب واضحی بنظر می‌رسند.

مترجم: صادق بستانی