5 بازی مستقلِ امیدوارکننده که احتمالا نامشان را نشنیده‌اید

5 بازی مستقلِ امیدوارکننده که احتمالا نامشان را نشنیده‌اید

"ترجمه‌‌شده از وبسایت gameinformer با اندکی دخل وتصرف"

با افزایش روزافزونِ عناوین بلاک‌باستری همچون Anthem و Days Gone، طبیعتا سکانِ کشتی عمدۀ گیمرها به سویِ بندرگاه ناشران بزرگ متمایل می‌شود. و کم نیستند الماس‌هایی مدفون در گل‌و‌لای که زیر بار چرخ‌دنده‌های عظیم‌الجثه Anthemها که درهم شکسته می‌شوند. بااین حال، هیچ لزومی ندارد که جنگل را تنها برای درختانش ببینیم. ازاین رو، ادامۀ این متن را به معرفی چند اثر مستقلِ امیدوار‌کننده اختصاص خواهیم داد که به احتمال قوی، لایق تجربه و قرض‌گرفتن وقت شما خواهند بود.

از تجربۀ سرکشیدن نوشیدنی‌های ا*کلی در اعماق جنهم گرفته تا دنیایی ساختگی که هیچگاه دیوار برلین در آن فرو نمی‌ریزد، این پنج بازی مستقل به گونه‌ای خود را معرفی می‌کنند که گیم‌پلی و ایدۀ کلی‌اشان، نویدبخشِ عناوینی موفق است.

Mosaic

سال عرضه: تابستان 2019

پلتفرم: Nintendo Switch, PS4, Xbox One, PC

به‌نظر می‌رسد که استودیوی Krillbite، سازندگان آثاری نظیر Among The Sleep، تصمیم بر ساخت عنوانی متفاوت گرفته‌اند. در Among The Sleep، وقایع بازی از نگاه یک نوازد به نمایش درمی‌آمد و این‌بار، شما در نقش فردی بلند‌قامت و لاغراندام ظاهر خواهید شد گرفتار در دنیایِ روزمرگی، در حال پیمودن مسیر محل کارش است. صبر کنید، صبر کنید! هنوز برای قضاوت کردن زود است. Mosaic سعی دارد با تمرکز بر روی اتمسفر و داستان‌سرایی، مخاطب را جذب یا بهتر است بگوییم، غرقِ اتفاقات عجیب خود کند. گفتنی‌ست که Mosaic در دستۀ عناوین سبک وحشت قرار نمی‌گیرد، اما وجود محیط‌های کم‌نور و آغشته به هاله‌های لاجوردی، بی‌گمان شما را با جهانی شاد و رنگارنگ روبرو نخواهد ساخت. سبک بصری اثر نیر یادآور ساختۀ موفق استودیوی PlayDead، یعنی Inside بوده که با بهره‌گیری از نورپردازی‌های به‌شدت خلاقانه، سعی در به‌‌نمایش‌گذاشتنِ پادآرمان‌شهری متشکل از آسمان‌‌خراش‌های بی‌رحم نظام سرمایه‌داری دارد.

Afterparty

سال عرضه: 2019

پلتفرم: PC, Mac

فرض کنید به‌صورتِ کاملا تصادفی، زندگی خود و دوست صمیمیتان به پایان می‌رسید. لحظاتی بعد، دیدگانتان را می‌گشودید و متوجه می‌شدید که در جهنم ابدی گرفتار شده‌اید که تنها راه نجات، خاک‌مالی کردن پوزۀ شیطان است. اما چگونه؟ تا آنجا که می‌توانید، نوشیدنی ا*کلی بنوشید و پیشوای جهنم را با شرکت در این مسابقۀ به‌ظاهر‌ساده شکست دهید.

بازیکنان در Afterparty، کنترل دو شخصیتِ Milo و Lola را به‌دست خواهند گرفت و آنقدر در دنیای زیرین به جست‌وجو می‌پردازند تا بهترین راه شکستِ دشمن قدرتمند‌شان را کشف کنند. به‌نظر می‌رسد که ایدۀ سازندگان بازی در عین عجیب بودن، جالب باشد. به‌هرحال، خالقین Oxenfree، وظیفۀ ساخت اثر را به عهده گرفته‌اند. پس، می‌توان امیدوار بود که شخصیت‌هایی جذاب، به‌همراه دیالوگ‌هایی طبیعی در Afterparty جلوه پیدا کنند.

Felix The Reaper

سال عرضه: 2019

پلتفرم: PC, Mac

بازی بعدی، عنوانی در سبک ماجراجوییِ پازل‌محور است که به طرز جالبی دیدگاهش را در رابطه با مرگ، بیان می‌کند. در اینجا، بازیکنان در نقش Felix، مارشمالویی عاشق و هدفون‌به‌گوش قرار می‌گیرند که می‌بایست مسیرش را با رقصیدن از میان مانع‌ها پیدا کند. اساسا، می‌توانید Felix را خون‌آشامی تصور کنیم که خون‌آشام نیست، اما ضعف اصلی آن‌ها یعنی ناایمن بودن در مقابل نور را به ارث برده، و این وظیفه شماست که به عنوان منجی، او را صحیح‌و‌سالم به مقصد برسانید. راستی، باید به عرضتان برسانیم که به لطف "مجمع مرگ"، گماشتۀ مارشمالویی آن‌ها توانایی کنترل کردن خورشید را داراست. ازاین رو، رسیدن به هدف، تماما به هوش و ذکاوت شما بستگی دارد. شایان ذکر است که موسیقی آپ‌بیت استفاده‌شده در بازی، همچون سری Persona، کاملا با حرکات موزون مارشمالوی دوست‌داشتنی تطابق دارد تا حتی‌الامکان، تجربه‌ای مفرح را برایتان میسر سازد.

ITTA

سال عرضه: 2019

پلتفرم: PC

با قرض گرفتن از سبکِ بصری آثاری چون Hyper Light Drifter و Swords & Sworcery، عنوان ITTA سعی دارد تا ماجرای دختری جوان و گربه‌اش را به‌ تصویر بکشد که قصد عزیمت به جهانی خیالی را کرده‌اند. نحوۀ مبارزه با دشمنان نیز به شکل تیراندازی Twin-Stick است؛ به‌این صورت که هفت‌تیر قدیمی پدرتان را در یک دست، و سلاحی سرد در دیگر دستتان قرار دارد. ظاهرا، ITTA تجربه‌ای مینیمالیستی‌ست که باطنی رمزآلود داشته که تنها به چشمان تیز‌بین شما نیاز دارد.

Griftlands

سال عرضه: 2019

پلتفرم: PC

در نهایت، می‌رسیم به Griftlands که به عنوانِ ساخته‌ای در سبک نقش‌آفرینیِ تخیلی که می‌توان آن را "سندباکس دزدان دریایی" نیز نامید، مخاطبان را با دنیایی پسا-آخرالزمانی آشنا می‌سازد که شرایط حاکم، شما را به جُفت‌وجور کردن نوعی زندگی مجبور می‌سازد. در دنیای Griftlands، کنترل گروهی از مزدوران به دست شما سپرده شده و این شما‌اید که با انتخاب‌های "خوب" و "بد"، خمیرمایۀ خط‌های داستانی را شکل می‌دهید. مهم‌تر اینکه پیشبرد نبردها به شکل "مبارزات نوبتی" است که با تمرکز بر روی تسلیم‌کردن دشمنان، و نه نابود‌کردن بی‌وقفه آن‌ها، قالب‌ریزی شده است. حقیقتا، اطلاعات چندانی از نحوۀ دقیق مبارزات در دست نیست و عجالتا، مجبوریم به متنی از صفحۀ Steam بازی اکتفا کنیم که اینگونه شرح می‌دهد: (( همه چیز با گفت‌وگو امکان‌پذیر و قابل کسب‌شدن است؛ از پول گرفته تا Morality شخصیت‌ها.))

دوستان عزیز پردیسی، بالاخره به پایان این مقاله رسیدم و امیدوارم که از خواندن آن لذت کافی را برده باشید. در آخر، به‌‌نظر شما، کدام یک از عناوین فوق می‌تواند آینده‌ای درخشان را ازآنِ خود کند؟ خوشحال می‌شویم که دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مترجم: امیر رضایی