فرصت تماشای ۶۱ ماکت از مجسمه های شهری تهران

نمایشگاه دو سالانه تهران را باید پاتوقی برای علاقمندان به المان های شهری و مجسمه سازان دانست. گالری گردی در هوای پاک تهران درهفته پایانی پاییز ۹۷ فرصتی برای گردشگران شهر است تا به تماشای جدید ترین دستاوردهای هنرمندان جوان و پیشکوست رفته و از فرصت خرید آثار استفاده کنند. همانطور که میدانید، خرید آثار هنری ارزشمند به دید فاکتور سود آتی، بسیار عالی و سودآوری غیرقابل پیش بینی را برای صاحبان اثر به دنبال می آورد که اتفاقاتی که در حراجی تهران در سالهای اخیر افتاده است را می توان مصداقی بر این ادعا دانست.

در تهران این روزها نمایشگاه آثار ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران این روزها در موسسه صبا برپاست. در این نمایشگاه ۶۱ ماکت از مجسمه‌های برگزیده که از میان ۲۸۰ اثر برای شرکت در دوسالانه مجسمه‌های شهری انتخاب شده‌اند به نمایش درآمده است. مجسمه‌هایی که در این مجموعه دیده می‌شوند آثاری متنوع هستند که موضوعات متنوع، متریال‌های متفاوت و رویکردهای گوناگون دارند و هر کدام می‌توانند توجه بخشی از مخاطبان را به خود جلب کنند.

در پایان نمایشگاه ۱۵ اثر با انتخاب داوران و یک اثر با رای مخاطبان انتخاب می‌شوند تا در طول یک سال آینده ساخته شده و در شهر تهران نصب شوند. پس از آن داوری نهایی از میان آثار نصب شده در شهر صورت گرفته و ۳ اثر برگزیده معرفی می‌شوند.

نمایشگاه دو سالانه تهران را باید پاتوقی برای علاقمندان به المان های شهری و مجسمه سازان دانست.

تعدادی از آثار این مجموعه با استفاده از المان‌هایی شکل گرفته‌اند که به سادگی برای مخاطب قابل شناسایی و ادراک هستند؛ از سوی دیگر با آثاری مواجه می‌شویم که فرم انتزاعی دارند و مخاطب پس از خواندن توضیحات هنرمند می‌تواند مفهوم مورد نظر او را درک کند. نکته مهم در ارائه این نمایشگاه آن است که در کنار هر اثر تصویری قرار گرفته که جانمایی مجسمه در محل مورد نظر هنرمند را نمایش می‌دهد.

مجسمه سازی

مجمسه ای که یادآور مهاجران سوری است که در پی بازگشت به اروپا، قایق آن ها غرق شد و ۱۲۰ نفر ناپدید شد (بیانیه سازنده اثر)

به این ترتیب مخاطب می‌تواند مجسمه را در فضای شهری تصور کند و حتی مناسب بودن یا نبودن محل پیشنهادی هنرمند برای نصب آن اثر را از دید خود بررسی کند. با دیدن بعضی از این تصاویر مخاطب احساس می‌کند دیدگاه هنرمند برای انتخاب محل نصب کاملا مطابق با ساختار و ویژگی‌های ظاهری و مفهومی مجسمه بوده است، اما در بعضی دیگر از تصاویر به نظر می‌رسد مجسمه هیچ سنخیتی با فضایی که برای آن پیشنهاد شده است ندارد. علاوه بر این بعضی از هنرمندان تصاویری از مراحل ساخت اثر و اتودهای اولیه خود را نیز به نمایش گذاشته‌اند و به این ترتیب مخاطب می‌تواند با مراحل طراحی و ساخت یک مجسمه آشنا شود.

نمایشگاه دو سالانه تهران

اثری در نمایشگاه دو سالانه

بخش دیگری از آثار به فرم‌های هندسی و انتزاعی اختصاص دارند. سپیده رزمجو با ورق استیل، سطحی تاخورده و شکسته را نمایش می‌دهد که در عکس بالا مشاهده می کنید. که اگرچه در ماکت آن نمی‌توان شکل نهایی اثر را دریافت، اما در صورت اجرای نهایی قرار است نمای محیط اطراف در سطح صیقلی مجسمه بازنمایانده شود.

۲ اثر به نمایش در آمده در موسسه صبا تهران

نمایشگاه دو سالانه تهران

المان های شهری به نمایش در آمده در دو سالانه موسسه صبا تهران

چیدمانی در نمایشگاه

نمایشگاه دو سالانه تهران

تصویر یکی از آثار به نمایش در امده در دوسالانه مجمسه های شهری تهران

همچنین بر روی دیوار راهروهای نمایشگاه تصاویری از مجسمه‌های مختلف که در طول چندین دهه در فضاهای عمومی تهران نصب شده‌اند به نمایش درآمده است. اگرچه بسیاری از این مجسمه‌ها برای مخاطبان کاملا شناخته شده هستند اما کمتر کسی است که نام هنرمند طراح آنها را بداند.

در این نمایشگاه نیز تنها به نمایش عکسی از مجسمه‌ها اکتفا شده و خبری از مشخصات اثر و هنرمند نیست، بنابراین بار دیگر فرصت برای معرفی درست این آثار به مخاطبان از میان رفته است. ما چهره‌های ماندگار بسیاری از دیر باز تا امروز در کشورمان داریم که بسیاری از آنها جهانی هستند. چرا هیچ تصویری از این نام‌آوران در شهر تهران دیده نمی‌شود؟ ما در این حوزه کم کاری کرده‌ایم و این ستم بزرگی به فرزندان این آب و خاک است. باید به جای آنکه تور لیدرها درباره اشخاص تاثیرگذار فرهنگی، هنری، سیاسی و… حرف بزنند در شهر مابه‌ازاهای تصویری از آنها داشته باشیم.

نمایشگاه آثار ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران تا ۵ دی ماه در گالری‌های خیال و آیینه موسسه صبا ادامه دارد.

نوشته فرصت تماشای ۶۱ ماکت از مجسمه های شهری تهران اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.