راهنمای بازی Warframe: تجهیزاتی که بهتر است همراه خود داشته باشید

راهنمای بازی Warframe: تجهیزاتی که بهتر است همراه خود داشته باشید

همانطور که در مقاله‌ی پیشین توضیح دادیم، وارفریم یکی از پیچیده‌ترین و بهترین عناوین PC به شمار می‌رود که در سالیان اخیر بر روی کنسول‌ها نیز عرضه شده است و به خاطر تماما رایگان بودنش، موفق شده تا تعداد بازیکنان بسیاری را جذب خودش بکند. ما نیز برای آشنایی بیشتر کاربران ایرانی با این بازی، راهنمایی را برای بازیکنان جدید به زبان فارسی منتشر کردیم که با استقبال بسیار گرم شما عزیزان روبرو شد. به همین دلیل، اکنون با قسمت دوم این راهنما در خدمت شما هستیم و می‌خواهیم به معرفی تجهیزاتی بپردازیم که داشتن آن‌ها، شاید بتواند باعث پیشروی سریع‌تر و بهتر شما در این عنوان بشود و شما را از لحاظ زمانی، جلو بیندازد.

دقت داشته باشید که قبل از خواندن این مطلب و برای درک درست محتویات آن، باید تمامی نکات اولیه بازی را فرا گرفته باشید. پس به شدت توصیه می‌کنیم که مقاله راهنمای پیشین، و همچنین اطلاعات موجود در قسمت راهنمای داخل بازی (که حاوی اطلاعات مهمی در مورد سیستم حرکتی، مبارزه و غیره است) را مطالعه کنید.

همان طور که در قسمت پیشین نیز اشاره کردیم، پس از اتمام مراحل آموزشی این شما هستید که می‌توانید به میل خودتان به یافتن قطعات اسلحه‌ها و وارفریم‌های مختلف اقدام کرده و آن‌ها را بسازید. ولی با این حال، اولین وارفریمی که پیشنهاد می‌کنیم به سراغش بروید، Rhino است که به خاطر توانایی خاص Iron Skin می‌تواند تقریبا شکست ناپذیر شود و به همین خاطر، به انتخاب اول بسیاری از بازیکنان جدید تبدیل شده است. این وارفریم از چهار توانایی منحصر به فرد، بهره می‌برد که عبارتند از:

Rhino Charge: وارفریم را با سرعت و در یک خط مستقیم، به سمت جلو حرکت می‌دهد. در طول این حمله، Rhino کاملا ضد ضربه می‌شود و دشمنانی که توسط آن مورد هدف قرار گیرند، ضربه خورده و به اطراف پرتاب می‌شوند. این توانایی همچنین میزانی Impact Damage نیز وارد می‌کند و از این لحاظ، برای استفاده علیه دشمنان دارای سپر دفاعی بالا (مثلا Corpusها) بسیار موثر است. اگر هم این توانایی را در حین فعال بودن توانایی Iron Skin انجام دهید، می‌توانید به دشمنان Blast Damage وارد کنید که آن‌ها را بلافاصله بعد از برخورد حمله، به زمین می‌کوبد. این توانایی همچنین می‌تواند پشت سر هم و به صورت کامبو وار استفاده شود تا در هر بار استفاده‌ی مجدد، انرژی کمتری مصرف کرده و ضربه‌ی بیشتری وارد کند (با سه بار استفاده، ضربه وارده تا 400 درصد و فقط در ازای 25 درصد انرژی مورد نیاز برای فعال سازی این توانایی، افزایش می‌یابد). برای این کار، تنها می‌بایست در فاصله‌های تقریبا یک ثانیه‌ای، از توانایی مجددا استفاده کنید.

Iron Skin: توانایی دوم و نماد Rhino. این توانایی میزان Armor را چندین برابر می‌کند و باعث می‌شود که نه تنها جان بیشتری داشته باشید، بلکه میزان Damage دریافتی از حملات دشمنان نیز کاهش یابد. علاوه بر این، Rhino برای چند ثانیه پس از فعال سازی آن، نسبت به حملات مصون خواهد بود و هر ضربه‌ای که در طول این مدت دریافت کند، به Armor اضافه تبدیل شده و به میزان Armor کلی اضافه خواهد شد. به همین دلیل، بهتر است که Iron Skin در تمام مدت فعال باشد؛ چون Rhino در این حالت و تا زمانی که این میزان از جان اضافه به پایان نرسد، فناناپذیر می‌شود. فقط یادتان باشد که حتما به جمع آوری انرژی بپردازید.

Roar: این توانایی باعث می‌شود که قدرت تمام حملات Rhino و همراهان اطرافش برای مدتی کوتاه، افزایش یابد. البته این افزایش قدرت تنها بر روی اسلحه‌های اولیه و ثانویه انجام می‌شود. پس نه توانایی‌ها و نه اسلحه‌های Melee از این افزایش قرت برخوردار نمی‌شوند.

Rhino Stomp: این یک توانایی برای کنترل جمعیت دشمنان است. خیلی بخواهیم ساده بگوییم، Rhino آن قدر شدید پایش را به زمین می‌کوبد که یک موج انرژی ایجاد شده و زمان در اطرافش کند می‌شود. دشمنانی هم که تحت تاثیر این موج انرژی قرار گیرند، به صورت گیج شده در هوا معلق می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را خیلی راحت از بین ببرید. این توانایی دو نقطه‌ی قوت بزرگ دارد: اول این که حتی دشمنان Level بالا هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند و می‌توانید قبل از این که برای شما دردسر شوند، نقاط ضعفشان را مورد هدف قرار داده و آن‌ها را نابود کنید. دوم هم این که در این حالت، دشمنان نمی‌توانند به شما حمله کنند که باعث می‌شود بتوانید بیشتر زنده بمانید.

این وارفریم همچنین از یک توانایی Passive (بدون نیاز به انرژی و فعال سازی) با نام Heavy Landing نیز بهره می‌برد که بعد از سقوط از ارتفاعات بلند و برخورد به زمین، یک موج انرژی ایجاد می کند و علاوه بر ضربه زدن به تمام دشمنان نزدیک Rhino، آن‌ها را به اطراف پرتاب می‌کند.

برای بدست آوردن این وارفریم، باید هر سه Blueprint او را با شکست دادن باس نهایی مرحله‌ی Fossa در سیاره‌ی Venus بدست بیاورید که مرحله‌ی به شدت پرطرفداری است و اگر وارد یک گروه آنلاین شوید، به راحتی می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه به پایان برسانید. هر بار که شما The Jackal (باس این مرحله) را شکست می‌دهید، می‌توانید یکی از سه قطعه‌ی Rhino را (Chasis, Systems, Neuroptics) بدست آورید. هر کدام از این تجهیزات به 12 ساعت زمان برای ساخته شدن نیاز دارند و باید قبل از اقدام برای ساخت وارفریم Rhino، کاملا به اتمام رسیده باشند. بعد از ساخت این قطعات، تنها کاری که لازم است بکنید، خرید Blueprint این وارفریم از مارکت با قیمت 35 هزار Credits و شروع مرحله‌ی نهایی ساخت آن است که 72 ساعت طول می‌کشد. بعد از اتمام این مدت، Rhino در اختیار شماست و می‌توانید او را همانند سایر وارفریم‌هایتان، ارتقا دهید.

اگر در انتخاب مادهای مناسب مشکل دارید، در این صورت پیشنهاد می‌کنیم که تمرکز خودتان را بر روی اضافه کردن و ارتقای ماد Steel Fiber بگذارید که باعث می‌شود Armor بالای این وارفریم و همچنین توانایی Iron Skin او، بسیار قدرتمندتر از قبل شوند و او را به یک تانک متحرک تبدیل کنند. ماد Vitality نیز گزینه‌ی مناسبی برای کاربران تازه کار است تا در برخی شرایط نادری که Iron Skin در حال محافظت از شما نیست، جان اضافه شده توسط این ماد، مانع از مرگ وارفریم‌تان بشود. از این جا به بعد هم بهتر است بر روی افزایش میزان انرژی موجود و کم کردن مقدار انرژی مصرفی توسط توانایی‌ها تمرکز کنید تا بتوانید در کنار توانایی Iron Skin، از توانایی‌های دیگر هم استفاده کنید و انرژی کم نیاورید. برای کاهش میزان انرژی مصرفی، می‌توانید از ماده Steamline استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای Streamline، از ماد Fleeting Expertise استفاده کنید که اثر بسیار بیشتری نسبت به مورد اول دارد؛ ولی طول توانایی‌ها را نیز کاهش می‌دهد (مثلا میزان کمتری Armor بدست خواهید آورد یا مدت زمان فعال بودن توانایی Roar، کاهش می‌یابد) و برای برگرداندن وضعیت به حالت عادی، باید از ماد Continuity نیز در کنار آن بهره ببرید. برای ترکیب‌های قدرتمندتر (و گران قیمت‌تر) هم می‌توانید به Warframe Builder و یا این ویدئو در یوتیوب مراجعه کنید.

با این حال، چالش اصلی این کار در دریافت Blueprintها نیست، بلکه به جمع آوری منابع مورد نیاز برای ساخت آن برمی‌گردد. قسمت اعظمی از منابعی که برای ساخت این وارفریم نیاز دارید، در سه سیاره‌ی اولیه (Eatrh, Venus, Mercury) یافت می‌شوند و Gallium نیز خیلی راحت در سیاره‌ی Mars قابل دسترسی است. اما جمع آوری Plastids به همین راحتی‌ها نیست. این منبع (که برای ساخت تمام وارفریم‌ها مورد نیاز است) ابتدا در سیاره‌ی Phobos یافت می‌شود؛ اما مقادیر Drop Rate آن بر روی این سیاره، بسیار کم است و جمع آوری آن‌ها خیلی طول می‌کشد. پس بهترین کار این است که راهتان را به سیاره‌هایی مثل Saturn و Uranus که Drop Rate بیشتری دارند، باز کنید و در طول مراحل، به کشتن دشمنان و یا یافتن آیتم‌هایی شبیه به مورد موجود در تصویر بالا بپردازید.

اگر هم نمی‌توانید تا آن موقع صبر کنید، می‌توانید یک تاکسی بگیرید. تاکسی گرفتن در وارفریم یک اصطلاح است و زمانی به کار برده می‌شود که یک بازیکن با سطح بالاتر که به سیاره‌های بیشتری دسترسی دارد، یک بازیکن دیگر را همراه خودش به یکی از مراحل غیر قابل دسترسی توسط او می‌برد تا بتواند منابع لازمش را جمع آوری کند. هرچند که باید در صورت انتخاب این روش، برای مواجهه با دشمنان قدرتمندتر آماده باشید.

دومین موردی که داشتن آن را به شدت پیشنهاد می‌کنیم، شات گان Hek است که می‌توانید Blueprint آن را با خرج مقداری Credit (نیازی به پلاتینوم نیست) از مارکت خریداری کرده و بسازید. این شات گان، یک اسلحه بسیار مناسب برای تازه کاران به شمار می‌رود و با دقت و میزان ضربه‌ی وارده‌ی بسیار بالایش، خیلی راحت می‌تواند که با انتخاب مادهای مناسب، تا زمان به اتمام رساندن کامل Star Chart به شما یاری برساند و به یکی از اسلحه‌های همیشگی‌تان تبدیل شود. تنها بدی این شات گان به شدت قدرتمند، میزان خشاب بسیار پایین آن است. بعد از هر 4 بار شلیک، مجبور به پر کردن مجدد این اسلحه هستید که حدود دو ثانیه طول می‌کشد و البته می‌توانید طول آن را با مادهایی مثل Fast Hands، کاهش دهید. دقت داشته باشید که شات گان Hek محدودیت Mastery Level دارد و تنها بعد از رسیدن به Mastery Level 4 قادر به ساخت و استفاده از آن هستید.

این دو مورد، از تجهیزات به شدت پیشنهاد شده برای هر کاربر جدید در این بازی هستند. اما اگر می‌خواهید پیشروی در بازی برایتان راحت‌تر شود و سریع‌تر بتوانید به یک سری آیتم و ماموریت خاص دسترسی پیدا کنید و یا راحت‌تر به گشت و گذار در محیط‌های جهان باز این عنوان بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم که تجهیزاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را هم به همراه خودتان داشته باشید. اولین مورد، داشتن K-Drive و یا Archwing برای آسان‌تر کردن پروسه‌ی حرکت در محیط‌های جهان باز و یا فرار کردن سریع از دست دشمنان قدرتمند است. در حالت عادی، تنها وسیله شما برای جابجایی‌های سریع، حرکت Bullet Jump است (نشستن + پرش) که اصلا برای جابجایی در محیط‌های بزرگ و یا فرار از دست دشمنان و مخصوصا آن‌هایی که سرعت بالایی دارند، مناسب نیست. پس بدست آوردن یکی از این دو وسیله کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

دسترسی به K-Drive کار زیادی را طلب نمی‌کند. تنها لازم است که ماموریت‌های ابتدایی Fortuna (در سیاره‌ی Venus) را کاملا به اتمام برسانید و سپس K-Drive Launcher را با رفتن به منوی Arsenal و سپس قسمت Gear، روی یکی از جایگاه‌ها قرار دهید. ولی دسترسی به Archwing نیازمند انجام اولین مرحله‌ی آن در Star Chart (برای دریافت قطعات) و سپس بدست آوردن تکنولوژی Archwing Launcher Segment در بخش تحقیقات Clan برای ساخت قطعه Archwing Launcher در Foundry سفینه‌تان است. پس برای ساخت این قطعه باید عضو یک Clan که تحقیقات مربوط به این قطعه را به اتمام رسانده است، باشید.

موارد بعدی، تجهیزات مربوط به ماهی گیری و حفاری می‌باشند که به امتیازات Standing در مکان‌های Cetus و Fortuna نیاز دارند. امتیازات Standing، یک منبع جداگانه هستند که با سیستم Syndicateهای بازی گره خورده‌اند. این امتیازات با انجام ماموریت‌هایی مثل Bountyها و برخی اعمال خاص برای گروه‌های موجود در بازی، افزایش می‌یابند و نشان می‌دهند که چقدر در بین اعضای آن گروه‌ها، محبوب هستید. در نتیجه هرچقدر میزان Standing و رتبه شما بالاتر باشد، می‌توانید به تجهیزات بیشتر و قدرتمندتر در فروشگاه‌های آن‌ها، و یا به یک سری ماموریت‌ها و توانایی‌های جدید دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، امتیازات Standing برای خرید آیتم‌ها از فروشگاه‌های این گروه‌ها و ساخت K-Drive یا اسلحه‌های شخصی سازی شده نیز به کار می‌روند که همین موضوع، اهمیت دریافت آن‌ها را دو چندان می‌کند. توضیحات کامل در مورد Syndicateها و گروه‌های مختلف، مقاله‌ی خاص خودش را می‌طلبد و چون در این مقاله فقط در مورد تجهیزات پیشنهادی سخن می‌گوییم، تنها به تجهیزاتی که می‌توانید در Cetus و Fortuna بدست آورید اشاره می‌کنیم و اطلاعات جامع مربوط به Syndicateها را به زمانی دیگر موکول می‌کنیم.

در حالت عادی، این امتیازات با انجام Bountyها برای Konzu و Eudico، و یا Eventهای تصادفی در محیط‌های جهان باز افزایش می‌یابند که اغلب زمان‌بر است. ولی می‌توانید با خرید یک سری از تجهیزات، این پروسه را بسیار سریع‌تر از قبل انجام دهید و امتیازات را فارم کنید. با این وجود، توجه داشته باشید که میزان Standing دریافتی در هر 24 ساعت، به میزان خاصی محدود شده است و این میزان، برابر با ضرب میزان Mastery Rank شما در عدد 1000 و جمع شدن آن با 1000 است. به عبارتی دیگر:

Mastery Rank x 1000) + 1000 = Daily Standing Limit)

حفاری کردن: لیزر حفاری پیشرفته را در Fortuna از Smokefinger با قیمت 2500 Standing خریداری کنید (خرید لیزر حفاری معمولی از Old Man Sumbaat در Cetus به دلیل ناکارآمد بودنش، پیشنهاد نمی‌شود). سپس بعد از وارد شدن به قسمت‌های جهان باز، آن را انتخاب کنید و شروع به حرکت در کنار صخره‌ها کنید. چنانچه ماده‌ای معدنی در نزدیکی شما وجود داشته باشد، لیزر حفاری شروع به تولید صدا می‌کند و هرچقدر به منطقه‌ی استخراج نزدیک شوید، این صدا سریع‌تر می‌شود و مکان آن نیز بر روی Mini Map نمایان می‌شود. پس از رسیدن به محل استخراج که توسط خطوط قرمز و یا آبی روی سطوح مشخص شده است، دوربین را به سمت آن‌ها نشانه گرفته و دکمه‌ی هدف گیری را نگه دارید تا وارد حالت استخراج شوید. در این حالت، نقاطی نورانی روی سطح آن‌ها نمایان می‌شود و باید با هدف گرفتن آن‌ها و نگه داشتن دکمه‌ی شلیک کردن، عملیات استخراج را آغاز کنید. بعد از انجام این کار، یک نوار دایره‌ای شکل بر روی صفحه نمایان می‌شود که به تدریج پر می‌شود (تصویر بالا) و می‌بایست پس از رسیدن آن به قسمت‌های مشخص شده با علامت‌های []، دکمه را بلافاصله رها کنید تا عملیات با موفقیت به اتمام برسد. با رها کردن دکمه در قسمت‌های به شدت کوچک‌تر ثانویه نیز که به صورت تصادفی نمایان می‌شوند، لوت بیشتری نصیب شما می‌شود ولی ریسک از دست دادن آن‌ها زیاد است.

دقت داشته باشید که به هیچ عنوان پس از شروع عملیات استخراج، نباید دوربین را زیاد تکان دهید وگرنه آن نقطه به صورت کامل از دست می‌رود و کیفیت و تعداد منابع دریافتی کاهش می‌یابد. همچنین توجه داشته باشید که خطوط قرمز روی سنگ‌ها، نشانگر وجود مواد معدنی و خطوط آبی، نشانگر وجود جواهرات هستند که این جواهرات را می‌توانید با Old Man Sumbaat و Smoke Finger در ازای دریافت Standing، تعویض کنید. برای دریافت سریع‌تر این جواهرات، مراجعه به غارها بهترین گزینه موجود است.

ماهیگیری: ماهیگیری علاوه بر میزان Standingای که می‌تواند نصیب شما بکند، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازی است؛ چون شما بالاخره برای ساخت یک سری از تجهیزاتتان و مخصوصا Archwing Launcher، به منابع استخراج شده از ماهی‌ها نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که در مورد ماهیگیری، باید در هر کدام از مناطق جهان باز، از نیزه‌ی ماهیگیری مخصوص همان نقطه استفاده کنید.

Plains of Eidolon: نیزه‌ی ماهیگیری را از Fisher Hai-Luk در Cetus با قیمت 500 Standing خریداری کنید. سپس بعد از وارد شدن به قسمت‌های جهان باز، به دنبال دریاها و دریاچه‌ها بگردید و نیزه را از لیست Gearها انتخاب کنید. سپس با نگه داشتن دکمه راست ماوس، نیزه را آماده‌ی پرتاب کنید. در این حالت، اکثر صداهای محیطی صامت شده و باید با کمی دقت، به دنبال شنیدن صدای حباب‌ها در آب باشید. بعد از شنیدن این صدا، ماهی‌ها را در آب یافته و نیزه را با دقت به سمت آن‌ها پرتاب کنید.

Orb Vallis: نیزه‌ی الکتریکی را از Biz در Fortuna با قیمت 500 Standing خریداری کنید. مراحل ماهیگیری در Orb Vallis تقریبا همانند Plains of Eidolon است؛ البته با این تفاوت که بعد از پرتاب نیزه و برخورد آن به ماهی‌ها، یک نوار بر روی صفحه نمایان می‌شود و باید به محض رسیدن نشانگر به منطقه‌ی قرمز رنگ، بلافاصله دکمه پرتاب را فشار دهید تا ماهی صید شود.

پس از صید ماهی‌ها، دوباره به Fisher Hai-Luk (برای ماهی‌های معمولی) و یا Biz (برای ماهی‌های روباتیک) مراجعه کنید. در اینجا می‌توانید با انتخاب Dismantle Fish، ماهی‌ها را به منابع موردنیازتان تبدیل کنید و یا با استفاده از گزینه‌ی Provide Fish، از آن‌ها برای افزایش میزان Standing استفاده کنید.

K-Drive: شاید باورتان نشود، ولی شما همچنین می‌توانید K-Drive خودتان را بسازید و یا آن را با مادها تقویت کنید که برای این کار، نیاز دارید تا Standing خود با گروه Ventkids را افزایش دهید. برای افزایش Standing خود با گروه Ventkids و دسترسی به قطعات جدید برای ساخت هاوربورد شخصی سازی شده‌ی خودتان، باید در حین استفاده از K-Drive به انجام حرکات نمایشی بپردازید (محدودیتی در مکان انجام حرکات نمایشی نیست و می‌توانید آن‌ها را در هر دو محیط جهان باز انجام دهید). با فشردن دکمه‌های پرش و یا کلید هدف گیری اسلحه به همراه یکی از جهت‌ها در هوا، می‌توانید به انجام این حرکات بپردازید و یا با نگه داشتن دکمه‌ی نشستن، روی ریل‌ها و لوله‌ها Grind کنید. بعد از هر پرش، انجام حرکات و نشستن موفق بر روی زمین، امتیاز حرکات شما محاسبه شده و یک چهارم آن به عنوان Standing به شما داده می‌شود. به عنوان مثال، با کسب امتیاز 2000، میزان 500 Standing به شما داده خواهد شد.

برای فارم کردن این امتیازات و دسترسی سریع‌تر به قطعات، می‌توانید از لوله‌ای در نزدیکی ساختمان Fortuna استفاده کنید. برای این کار، پس از خروج از Fortuna به سمت پشت ساختمان حرکت کنید تا به یک لوله‌ی کاملا مستقیم در نقطه‌ی مشخص شده در تصویر بالا برسید. روی این لوله پریده و عمل Grind کردن را آغاز کنید. سپس هنگامی که در حال نزدیک شدن به انتهای لوله بودید، توانایی پرش را شارژ کرده و به هوا بپرید، در حین انجام تعدای از فنون به سمت عقب بچرخید و قبل از برخورد با لوله در حالت Grind قرار بگیرید تا دوباره به سمت ابتدای آن بازگردید و سپس این مراحل را مجددا تکرار کنید.

اینجاست که پیشنهادات ما در مورد تجهیزات به پایان می‌رسد. اگر به مطالعه‌ی دقیق این راهنما و فراگرفتن راهنمایی‌های بازی پرداخته باشید، اکنون قادر هستید که از تجهیزاتی قدرتمند برای پیشروی در بازی استفاده کنید و میزان Standing خود را در Cetus و Fortuna به راحتی افزایش دهید. از اینجا به بعد، دیگر همه چیز به خود شما بستگی دارد. اگر دانش زبان انگلیسی شما برای مکالمه کردن با کاربران خارجی مناسب است، می‌توانید برای راهنمایی‌های بیشتر به یک Clan خارجی ملحق شوید و با توضیح دادن در مورد تازه کار بودنتان، از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید و یا این که از منابعی مثل راهنمای ابتدایی Digital Extremes، ویکی وارفریم، ویدئوهای iFlynn در یوتیوب، کتابچه‌ی راهنمای DapperMuffin و این راهنمای جامع بازی در استیم استفاده کنید.

اگر هم به زبان انگلیسی مسلط نیستید، نگران نباشید! می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی مختلف پردیس گیم و مخصوصا سرور دیسکورد پردیس گیم به یافتن دوستان جدید بپردازید و آن‌ها را به لیست دوستانتان اضافه کنید، سوالات خودتان را مطرح کنید یا به دنبال هم تیمی‌ها بگردید. در راهنمای بعدی وارفریم در پردیس گیم نیز، در مورد نحوه‌ی تبادل آیتم‌ها و خرید و فروش آن‌ها صحبت خواهیم کرد تا بتوانید بدون نیاز به خرج کردن پول، پلاتینوم مورد نیازتان را بدست آورید. تا آن موقع، از بازی کردن لذت ببرید.

نویسنده و مترجم: پرهام آقاخانی