نقد و بررسی Battlefield V

نقد و بررسی Battlefield V

"به قلم علیرضا محزون"

شاید تعداد بازی‌هایی که در نسل حاضر به جنگ جهانی دوم پرداخته‌اند در مقایسه با نسل‌های قبل کاهش پیدا کرده باشد، اما هنوز پتانسیل زیادی برای خلق بازی‌های ویدئویی در این دوره‌ی تاریخی نهفته است. همین پتانسیل بالا باعث شده است تا فرانچایزهای معروف هر از گاهی دوباره به این نقطه از تاریخ برگردند تا داستان‌های کمتر گفته‌شده‌ای از این دوره‌ی سرنوشت‌ساز را روایت کنند. حالا استودیوی DICE جدیدترین نسخه از فرانچایز محبوب خود یعنی Battlefield V را به جنگ جهانی دوم بازگردانده تا این بار گیمرها را با خود به جبهه‌های نبرد در کوه‌های پربرف اروپا و صحراهای سوزان آفریقا ببرد. BFV را می‌توان یکی از جنجالی‌ترین عناوین عرضه شده توسط EA نیز دانست. تاکید‌های اغراق‌شده‌ی سازندگان بر حضور زنان در بازی، بازخوردهای منفی نسبت به مشکلات نسخه‌های آلفا و بتا و تاخیر در عرضه‌ی بازی از جمله جنجال‌ها و حاشیه‌هایی بودند که پیرامون آن بوجود آمدند و تردید‌هایی را در مورد کیفیت نسخه‌ی نهایی ایجاد کردند. اکنون پس از عرضه‌ی این عنوان می‌توانیم به صورت دقیق‌تر به این نگرانی‌ها و تردید‌ها پاسخ دهیم.

BFV قطعا بازی خوبیست. کافیست تنها یک ساعت بخش چندنفره‌ی این عنوان را تجربه کنید تا دریابید با یکی از بهترین و درگیرکننده‌ترین بازی‌ها از سری BF طرف هستید. هر چند شاید نتوان BFV را یک انقلاب نسبت به نسخه‌ی پیشین دانست اما تقریبا همه‌ی بخش‌های بازی پیشرفت محسوسی داشته‌اند. مد‌های بازی متنوع، نقشه‌های زیبا، مکانیزم‌های تخریب‌پذیری فوق‌العاده و نبردهای نفس‌گیر در زمین و هوا کافی هستند تا هر گیمری را تا ماه‌ها از هر بازی ویدئویی دیگری بی‌نیاز کنند. با این وجود این بازی خالی از اشکال هم نیست. همین کاستی‌ها سبب شده‌اند تا BFV از رسیدن به قله‌ای که استحقاقش را داشت بازبماند.

بزرگترین ایراد نسخه‌ی جدید BF همانند نسخه‌ی پیشین آن، بخش تکنفره یا همان Story mode است. این بخش از بازی با یک هدف مشخص ساخته شده است: روایت رویداد‌هایی از جنگ جهانی دوم که کمتر به آن‌ها بها داده شده است. در بخش تکنفره با چهار خط داستانی کاملا مجزا طرف هستیم که هر کدام سعی می‌کنند ما را در نقش یکی از قهرمانان این دوره قرار دهند. متاسفانه تمام این خطوط داستانی به شدت سطحی و شعاری هستند و ما عملا با یکسری شخصیت پرداخت‌نشده روبه‌رو می‌شویم که به زور در یک داستان غیرقابل‌باور گنجانده شده‌اند. قطعا این بخش از BFV که در پوسته‌ی خود ادعای ادای دین به زنان و سیاه‌پوستان در جنگ جهانی دوم را دارد هر گیمری را از انجامش سرخورده می‌کند. برای مثال در خط داستانی Tirailleur که بازی به ظاهر داستان یک سیاه‌پوست آفریقایی شجاع را در جنگ برای آزادی جنوب فرانسه به تصویر می‌کشد، ما در حقیقت گروهی از سربازان احمق (!) را می‌بینیم که حاضرند برای کشوری که آن‌ها را به بردگی گرفته است کشته شوند.

از نظر گیم‌پلی نیز بخش داستانی چندان دلچسب نیست. به جای نبردهای نفس‌گیر حالا باید مراحلی را طی کنیم که بیشتر بر مخفی‌کاری تاکید دارند. این مخفی‌کاری با توجه به هوش مصنوعی NPCها و طراحی بد مراحل عموما عذاب‌آور می‌شود. با توجه به این موارد اگر DICE به جای پرداختن به چهار خط داستانی مختلف، یک خط داستانی را پی می‌گرفت و سعی می‌کرد داستان یک شخصیت را در مراحل مختلف روایت کند نتیجه‌ی کار قطعا قابل تحمل‌تر می‌شد.

برخلاف بخش تکنفره، مدهای چند‌نفره‌ی BFV عالی از آب درآمده‌اند. شاید کمتر بازی ویدئویی را بتوان پیدا کرد که قادر باشد نبردهایی به این پویایی را در حالت مولتی‌پلیر پیاده کند. حمله‌ی تانک‌ها و سربازها برای تصرف یک نقطه بر روی نقشه، تلاش هم‌تیمی‌ها برای زنده‌کردن یک‌دیگر، بمب‌هایی که از هوا بر سرتان فرو می‌ریزد و ساختمان‌هایی که جلوی چشمتان نابود می‌شوند تنها بخشی از جهان زنده و پویای بازی هستند. همه‌ی این‌ها دست در دست هم می‌دهند تا حس بودن در یک میدان نبرد واقعی را به گیمر منتقل کنند. شاید بتوان گل سرسبد مدهای بازی را Grand Operation دانست که ترکیبی از چندین مد مختلف است. در این مد شما به عنوان مدافع یا مهاجم در یک نبرد 4 روزه شرکت می‌کنید. هر کدام از روز‌های نبرد هدف مشخصی مانند نابودی توپخانه‌ی دشمن، تصرف نقاط و پیشروی در خاک دشمن و یا کشتن تمام نیروهای رقیب دارد. تنوع این ماموریت‌ها و هم‌چنین ویژگی‌های متفاوت هر کدام از کلاس‌های قابل بازی باعث می‌شوند تا بتوانید ساعت‌ها بدون خسته شدن به تجربه آن ادامه دهید.

در BFV هشت نقشه‌ی قابل بازی وجود دارد که از تنوع بالایی برخوردارند. برای مثال نبرد در کوهستان‌های پربرف، بیابان‌های سوزان و شهرهای نابود‌شده بخشی از چیزی‌ست که در بازی انتظار شما را می‌کشد. از طرف دیگر سازندگان سعی کرده‌اند با طراحی درست نقشه‌ها تا حد ممکن بین کلاس‌های مختلف تعادل ایجاد کنند تا برتری کامل یک کلاس در یک نقشه‌ی خاص باعث تلخ شدن تجربه‌ی بازی نشود. هر چند تلاش سازندگان تا مقدار زیادی جواب داده است اما هنوز برتری نسبی کلاس Scout در برخی نقشه‌های برفی و بیابانی به چشم می‌آید.

یکی از مواردی که در BFV نسبت به نسخه‌های قبلی کمی پررنگ‌تر شده، همکاری تیمی است. حالا علاوه بر کلاس Medic، اعضای یک تیم هم می‌توانند همدیگر را Revive کنند. همین موضوع سبب می‌شود که اگر یک تیم قوی داشته باشید شانس زنده ماندن شما در میدان نبرد به مراتب بیشتر شود. از طرف دیگر رهبر هر گروه می‌تواند با توجه به امتیازات بدست آمده درخواست پشتیبانی نماید که یکی ار این پشتیبانی‌ها، بمباران نقطه‌ی خاصی از نقشه را شامل می‌شود که با یک انفجار مهیب و دیوانه‌وار همراه است.

استودیوی DICE موفق شده است تا سطح تخریب‌پذیری محیط را در BFV تا حد زیادی ارتقا دهد. فرو ریختن چندمرحله‌ای ساختمان‌ها بر اثر اصابت گلوله‌ی تانک‌ها یا بمب‌های رهاشده از هواپیماها باعث شده‌اند تا تقریبا هیچ نقطه‌ی امنی بر روی نقشه‌ی بازی وجود نداشته باشد. از سوی دیگر قابلیت سنگرسازی که برای نخستین بار در سری BF شاهدش هستیم در برخی از مدهای بازی به کمک شما می‌آیند تا با ساختن سنگر از دید تک‌تیرانداز‌ها در امام بمانید و یا با بستن کوچه‌ها جلوی پیشروی نیروهای رقیب را بگیرید.

باگ‌ها هم‌چنان در نسخه‌ی نهایی BFV خودنمایی می‌کنند. جالب است که بسیاری از این باگ‌ها دقیقا همان‌هایی هستند که در نسخه‌های آلفا و بتا شاهدشان بودیم. هر چند بسیاری از این باگ‌ها مانند ناقوس کلیسای معلق در هوا چندان به تجربه‌ی کلی بازی آسیب نمی‌رسانند اما برخی دیگر از آن‌ها مانند لودینگ‌های بی‌پایان، تکرار انیمیشن‌های مربوط به استفاده از کمک‌های اولیه و مهمات، گیر کردن در زمین و عمل نکردن Reviveها عملا لذت تجربه‌ی بازی را مختل می‌کنند و شاید حتی شما را مجبور کنند تا بازی را از نو آغاز کنید. به نظر می‌رسد که اگر DICE فرصت بیشتری بین عرضه‌ی نسخه‌ی بتا و نسخه‌ی نهایی بازی داشت شاید می‌توانست بازی کم‌اشکال‌تری را در اختیار طرفداران سری BFV قرار دهد.

با وجود این که مدهای مختلف بخش چندنفره و هشت نقشه‌ای که در هنگام عرضه در BF گنجانده شده‌اند محتوای کافی را برای سرگرم کردن گیمرها در خود دارند، اما هنوز دیدن عبارت Coming soon در بخش‌های مختلف بازی کمی آزار‌دهنده است. برای مثال قابلیت شخصی‌سازی تانک‌ها و هواپیماها و همچنین یکی از خطوط داستانی بخش تکنفره در آینده به بازی اضافه خواهند شد. از سوی دیگر مد بتل‌رویال بازی با نام Firestorm نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت در بهار سال آینده عرضه می‌شود. علاوه بر این تاکنون هیچ اطلاعات جامعی از این مد جدید منتشر نشده است که نشان از چالش‌های پیش‌روی سازندگان برای پیاده‌سازی موفق این مد دارد. همه‌ی این موارد ناخواسته این حس را در گیمر تقویت می‌کنند که با یک بازی ناقص رو‌به‌رو شده است.

در پایان اگر بخواهیم لیستی از پیشرفت‌های عمده‌ی بازی نسبت به نسخه‌های پیشین آماده کنیم قطعا مواردی مانند کیفیت بالای گرافیک فنی، صداگذاری تاثیرگذار، سیستم شوتینگ متحول‌شده براساس ریکویل واقعی و ده‌ها مورد دیگر در این لیست قرار می‌گیرند. همه‌ی این‌ها این پیام روشن را به گیمرها می‌دهند که اگر طرفدار سری BF هستید در تجربه‌ی عنوان BFV شک نکنید چون یکی از درگیرکننده‌ترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌ها از این سری در انتظار شماست. قطعا در آینده‌ای نه چندان دور با عرضه‌ی محتوای بیشتر برای بازی، این عنوان می‌تواند تبدیل به برترین BF تاریخ شود.

بازبینی تصویری

بخش داستانی بازی هم از لحاظ داستان و هم از لحاظ گیم‌پلی سطحی و بی‌ارزش است

ناقوس کلیسای معلق در هوا؛ یکی از باگ‌هایی که هنگام تجربه‌ی بازی قطعا با آن برخورد خواهید کرد

گاهی نبردها برای تصرف نقاط مشخص شده بر روی نقشه دیوانه‌وار و هیجان‌انگیز می‌شوند

تمام نقشه‌های قابل بازی زیبا و منحصر به فرد هستند

گرافیک بازی و افکت های دود و آتش بسیار باکیفیت هستند

خودتان را برای نابود کردن توپخانه‌ی دشمن آماده کنید!

نبردهای هوایی در BFV لذت‌بخش‌تر از گذشته شده‌اند

مد Grand Operation می‌تواند برای مدت‌ها شما را در خود غرق کند

نکات مثبت

بخش چند‌نفره درگیر‌کننده

نقشه‌های زیبا و متنوع

تخریب‌پذیری بالای محیط

امکان ساختن سنگر‌ها و موانع

گرافیک فنی چشم‌نواز

سیستم شوتینگ متحول‌شده

مد Grand Operation

نکات منفی

بخش داستانی بسیار بد

باگ‌های فراوان

کامل نبودن بازی در هنگام عرضه

سخن آخر

Battlefield V یکی از جذاب‌ترین و درگیرکننده‌ترین تجربه‌های مولتی‌پلیر امسال را ارائه می‌دهد. نبردها در BFV دیوانه‌وار هستند و جهان بازی کاملا پویا و زنده است. همه چیز در بازی شامل تخریب‌پذیری، سنگرسازی، مدهای قابل بازی و کلاس‌های مختلف به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی شده‌اند. با این وجود برخی از مشکلات بزرگ مانند بخش داستانی بد و تعداد زیاد باگ‌ها مانع از این می‌شوند که BFV به یک شاهکار تبدیل شود.

Verdict

Battlefield V presents one of the most engaging multiplier experiences of the year. The battles are insane and the game world is dynamic. Everything in the game including destructions, fortifications, playable modes, and classes works perfectly. However, some of the major problems such as bad Story mode and huge number of bugs prevent BFV from becoming a masterpiece.

Score: 8 – Xbox One Version