تحلیل دومین قسمت The Walking Dead: Final Season و نگاهی به آینده

تحلیل قسمت دوم The Walking Dead: The Final Season و نگاهی به آینده

"به قلم علی رجبی"

بعد از ماجرای ورشکستی استودیوی محبوب Telltale Games، بسیاری گمان می‌کردند که این دیگر پایان مسیر مجموعه The Walking Dead است. اما خب خوشبختانه برخلاف انتظارات، ساخت دنباله بازی درنهایت تایید شده و حالا استودیویی دیگر وظیفه ساختش را بر عهده دارد. بدنبال این ماجرا، الان فرصت مناسبی است تا بررسی کنیم که قسمت دوم بازی چگونه عملکردی داشته و برای بهتر شدن باید چه کند.

بعد از کشف حقیقت پشت پرده در رابطه با مرگ کودکان، گروه به طرز بدی از هم پاشیده است. "ای جی" (AJ) که بخاطر کشتن "مارلن" میان اعضای مدرسه گناه‌کار شناخته شده، در تلاش بوده تا کار خود را توجیه کند. در این میان "کلمنتاین" هم سعی می‌کند اعتماد از دست گروه را بدست آورد، کاری که درنهایت در آن شکست خورده و مجبور می‌شود مدرسه را ترک کند. متاسفانه بخت یار آن‌ها نبوده و طی مسیر توسط یک گروه نظامی اسیر می‌شوند. در این لحظه بازی یکی از مهره‌های برنده‌اش را رو. بازگشت یکی از شخصیت‌های قدیمی فصل اول بازی، کسی که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد. "لیلی"، دختر پیرمرد بداخلاق و عجولی که در اولین فصل کشته شد. اگر یادتان باشد، وی یکی از اعضای گروه "لی" را به قتل رساند و با این کار، عموم بازیکنان تصمیم گرفتند که او را رها کنند. هرچند اگر این کار را نمی‌کردند باز هم این ماجرا رخ می‌داد. بعد از آن ماجرا ظاهرا "لیلی" به این گروه پیوسته و الان یکی از رهبران اصلی‌اش شده است.

روایت این قسمت اگر یک نکته فوق قوی داشته باشد، آن باز هم معرفی شخصیت‌های جالب دیگر است. همانند قسمت اول این فصل که تعداد زیادی شخصیت تازه و نوپا را معرفی کرده بود، این قسمت هم همان مسیر درست را ادامه می‌دهد. بنظر می‌رسد که فصل آخر The Walking Dead، دیگر "ریسک" نمی‌کند و اکثر تغییرات جدید را تنها درصورت اطمینان داشتن پیاده می‌کند. از این رو ما شاهد موارد جالبی هستیم، چه قدیمی و چه جدید. داستان بازی درنهایت ختم به مبارزه میان مدرسه و گروه نظامیان می‌شود و قسمت به پایان می‌رسد.

دومین قسمت پیرو عناصری است که در قسمت اول معرفی شدند. نبرد با گروه شلوغی از زامبی‌ها که عموما توسط دو عمل "گیج کردن" و "کشتن" صورت می‌گیرد. همانطور که در نقد قسمت اول اشاره کردیم، بهتر است که کمی بیشتر روی این مبارزات کار شود. اما دقیقا از چه جهت؟ خب، درست است که این عنوان یک بازی تعاملی است، اما وقتی موقعیت‌های قابل بازی داریم بهتر است که به نحوه احسنت از آن‌ها استفاده شود. لزوما به جای داشتن دو انتخاب برای شکست مردگان، می‌شد راه‌های بیشتری را معرفی کرد. مثلا کشتن چندتای آن‌ها بطور همزمان و ساخت QTE‌های بهتر. یا حتی استفاده از ابزار محیطی؛ سنگی یا شی سنگینی در آن اطراف. به هرحال، گیم‌پلی بازی بازهم همان ماجراست و فارغ از این مسئله که مبارزات تقریبا لذت‌بخشند، نمی‌توان از واقعیت تکراری شدن آن‌ها فرار کرد. البته جدای از مبارزه، عنصر مخفی‌کاری هم در سطوح بسیار مبتدی معرفی می‌شود. پرتاب کردن سنگ حالا می‌تواند برای شما چاره ساز باشد. سرانجام مورد استفاده از خون و بوی مردگان هم به بازی اضافه شده است. کاری که "لی" در فصل اول برای عبور از خیابان کرد و خب احتمالا در قسمت‌های بعدی شاهدش خواهیم بود.

در زمینه شخصیت‌پردازی و تعاملات، قسمت دوم عقب‌گردی در راستای مسیر فصل‌های قبلی زده است. به بیانی دیگر، توهم قدیمی حق انتخاب داشتن. در نقاط متعددی از بازی، عواقب انتخابات شما یکسان خواهند بود. برای مثال، مهم نیست که "ای جی" از گروه عذر بخواهد، ان‌هارا تمسخر کند یا کارش را توجیه کند. شما کماکان یک صحنه را خواهید دید که اصلا جالب نیست زیرا گمان می‌رفت که این فصل از آن عادت مسخره کمی فاصله گرفته است. عکس این قضیه برای شخصیت "ای جی" صدق می‌کند. در قسمت اول نقدی بر عدم تاثیرگذاری بر شخصیت این کودک داشتیم، اما الان می‌توان به وضوح تغییر رفتار را دید. اگر شما به وی بگویید که "کشتن بد است"، او احساس گناه بسیار کرده و بعدها حرف شما را گوشزد می‌کند. اما اگر بگویید که کارش درست بوده، وی خود را توجیه می‌کند که ممکن است بعدا هم دردسرساز شود. بطور کلی رشد "ای جی" که یاداور رابطه "لی" و "کلمنتاین" است، در این قسمت به شکوفایی می‌رسد.

از دیگر نکات مثبت می‌توان به وجود نقاط عطف مناسب و به جا اشاره کرد. روایت همچنان روند خود را حفظ می‌کند؛ در مواقعی به اوج می‌رسد و در مواقع دیگر جوی آرام به خود می‌گیرد. برای مثال مبارزه آخر قسمت که حس دلهره و نگرانی خوبی را القا می‌کند. گرافیک فنی بازی نیز همچنان برتر از اثار قبلی بوده و انیمیشن‌های شخصیت‌ها رضایت‌بار است.

"Evil Incarnate"

"از جمله شخصیت‌های خوب این قسمت،‌ آقای زامبی"

"در بی‌رحمانه بودن این قسمت نمی‌توان شک کرد"

قسمت دوم فصل آخر The Walking Dead، یک قدم رو به جلو و سه قدم به عقب برداشته است. با اینکه در شخصیت "ای جی" رشد خوبی صورت گرفته اما در دیگر جهات بخصوص وقتی صحبت از آن "توهم" بخصوص عناوین این سبکی شود، عقب‌گرد داشته است.

با تمامی این حرف‌ها، Skybound در راه بازاحیایی این مجموعه چه کارهایی را می‌تواند برای بهتر شدن انجام دهد؟

1- گیم‌پلی بازی جذاب‌تر شود: آن‌ها می‌توانند با ایجاد مسیر‌های فرعی بیشتر برای پیشروی، از تکرار جلوگیری کنند. درواقع تکرار از جمله مشکلاتی است که بازی‌های Telltale با آن مواجه شده‌اند و مجموعه TWD هم مستثنی از این مسئله نیست. وجود راه‌های بیشتر برای کشتن زامبی‌ها همیشه مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

2- توهم انتخاب داشتن چیزی نیست که بتوان آن را حذف کرد، اما می‌توان آن را پوشاند. این یک حقیقت است که در بازی‌های تعاملی نمی‌توان بی‌نهایت عاقبت در نظر گرفت، شما بی‌چون و چرا در یک الی دو صحنه نهایت شاهد عواقب یکسان خواهید بود و این درون‌مایه عناوین درام تعاملی است. هنر ان است که بتوان این حس را، با وجود بودنش، از میان برد. اگر استودیوی جدید بتواند صحنه‌های بیشتری را برای انتخاب‌ها در نظر بگیرد، این مسئله کمتر رخ خواهد داد. همچنین وقتی گفته می‌شود "این کار عواقبی دارد"، حتما عواقبی را به همراه داشته باشد و صرفا محض دکور نباشد.

3- ترس نداشتن از پیاده کردن فراز و نشیب‌های داستانی بیشتر. The Final Season، موج سینوسی خوبی دارد، با این حال غیبت وجود نقاط حساس بیشتر حس می‌شود. این عنوان یک درام تعاملی است و وجود صحنه‌های پرشور و عاطفی بیشتر، برابر با رغبت بیشتر است.

4- توجه هرچه بیشتر به "ای جی". این کودک پتانسیل بسیاری دارد؛ در یک لحظه قاتلی سرد است و در صحنه دیگر تنها یک بچه 6 ساله. به شخصه باور دارم کلید موفقیت این فصل در این کودک نهفته و اگر بتوان رابطه میان او و "کلمنتاین" را با اوج رساند، بازی به همان تناسب به سطح بالایی دست پیدا خواهد کرد.

و درنهایت، کمی ارتقای بیشتر در زمینه گرافیک! به عقیده من، اگر گرافیک بازی یک جهش ناگهانی داشته باشد، بازیکنان بسیاری را به سمت خود خواهد کشاند. زیرا عناوین Telltale مدت‌هاست که از یک سبک طراحی استفاده کرده‌اند و یک جهش بصری می‌تواند تصویر پیشرفت عظیمی را در ذهن بازیکنان ایجاد کند.

بنابر اخبار اخیر، ساخت باقی قسمت‌ها از سر گرفته شده و حالا همه چشم به انتظار تعیین تاریخ انتشارشان هستیم. آیا Skybound می‌تواند میراث The Walking Dead را به شیوه مناسب تمام کند تا پرونده این بازی یک بار برای همیشه بسته شود؟ تنها با زمان مشخص خواهد شد.