پیش نمایشی بر بازی Darksiders III

پیش نمایش عنوان Darksiders III

اندک بودند کسانی که امید به دیدن نسخه‌ای دیگر از Darksiders را داشتند. بخصوص در این چندسال که عناوین ژانر مربوطه رو به کاهش بوده، دیدن مرگ این مجموعه می‌توانست بسیار دردناک تلقی شود. اما استودیوی THQ Nordic ظاهرا می‌خواهد شور و شوق خود را در غالب خشمی زنانه نشان دهد. جدای از ماجرای این سازنده، داستان بازی از چه قرار است؟ همانند نسخه دوم ما دوباره شاهد روایتی موازی با وقایع قبل از پایان نسخه اول هستیم. این بار در نقش خواهر سوارکاران قرار می‌گیریم، "خشم". زنی مبارزه که از توانایی‌های جادویی زیادی بهره می‌برد و البته استعداد خاصی در از کوره در رفتن دارد. وی از طرف هیئتی که آن‌ها را برای نظم بخشیدن به دنیا انتخاب کرده مامور شده تا زمین را از وجود 7 گناه کبیره پاک کند. گناهانی که در این قسمت به شکل شیاطین درآمده‌اند و هریک دارای قابلیت‌های بخصوصی هستند.

سلاح‌ انتخابی "خشم" یک شلاق جادویی بوده که در مقایسه با برادران خود شاید سبک‌ترین آیتم لیست باشد. بطور کلی سبک مبارزه این شخصیت بخاطر همین سبکی، از سرعت بالایی برخوردار است. شما دائما باید در تکاپو باشید و جایی برای اشتباه قرار ندارد. اما چابکی پاداش‌های خود را خواهد داشت. چیزی که در نسخه‌های قبلی کمتر به آن پرداخته شده بود. همچنین بنظر می‌رسد که "خشم" بیش از هرکس دیگری بر Mana مخصوص این سری یعنی Wrath وابسته است.اما تغییر پایه مبارزات تنها چیزی نیست که سازندگان برای بازیکنان در نظر گرفته‌اند.

به لطف استعداد جادویی "خشم" شما به 5 حالت مختلف دسترسی خواهید داشت. این 5 حالت جادویی هر یک طبیعت "خشم" را به همراه سلاحش تغییر خواهند داد و شما را در مقابل سختی‌ها یاری خواهند کرد. برای مثال اولین حالتی که معرفی شد از جنس آتش بود و The Flame Hollow نام دارد. در این حالت شما می‌توانید از مکان‌های مذاب عبور کنید و یا حین پریدن، یک شتاب آتشین برای بالا رفتن ایجاد کنید. شلاق شما نیز تغییر حالت می‌دهد و به دو سلاح ریزتر و آتشین تبدیل می‌شود. سلاح یاد شده از شلاق شما سریعتر است اما درهمان حال قدرت بیشتری هم دارد که طبیعت آتشین این حالت را توجیه می‌کند.

بنظر می‌اید سومین نسخه بازی بسیار بر این حالات اتکا کند. در نسخه‌های قبلی ما شاهد این بودیم که عموما از ابزاری مثل یک Grapple شیطانی یا وسایلی که پرتال درست می‌کردند استفاده کنیم. اما خوشبختانه به منظور ایجاد تنوع، این بار از ابزاری تازه بهره خواهیم برد. ابزاری که بیشتر به خود شخصیت برمی‌گردند تا هرچیز دیگری و استفاده‌های گوناگونی دارد. این خود کمی از تکراری شدن می‌کاهد زیرا که برخی از ابزار نسخه قبلی دقیقا مانند نسخه اول بودند و حس آشنایی بیش از حد آن‌ها کمی آزاردهنده بود.

در کنار این حالت آتشین، حالت دیگری هم به نمایش گذاشته شده که The Force Hollow نام دارد. همانطور که از نامش پیداست این حالت بیشتر بر روی قدرت تمرکز می‌کند تا سرعت و به همان تبعیت، شخصیت بازی یک چکش بدست خواهد گرفت. این مسئله که هر حالت سلاح انتخابی متمایز و جدیدی دارد واقعا مهم است. زیرا که گویی Darksiders III قرار نیست مثل نسخه دوم از المان‌های بسیار نقش‌آفرینی استفاده کند و مسیری خطی‌تر مثل اولین نسخه را طی خواهد کرد. بنابراین دیدن چنین جزئیاتی مایه فرح و شادی است. نمی‌توان صبر کرد تا دید که دیگر حالات چه توانایی محیطی دیگری به او خواهند داد. اما می‌دانیم که در کنار این سلاح‌ها، شاید شمشیر و چاقوهایی هم قطعا خواهیم بود. فقط امیدوارم که دیگر خبری از کلت‌های دستی برادر حواس پرتمان نباشد!

همچون سنت قدیمی، شاهد بازگشت پازل‌های قدیمی هستیم، پازل‌هایی مثل استفاده از بمب‌های انفجاری. همیشه در این مجموعه مثل عناوین Metroidvania، گشت‌وگذار کردن پاداش بسیاری به شما می‌دهد. امیدواریم که به واسطه وجود قابلیت‌های محرک حالات جدید شما مثل پرش‌های بلندتر، به مکان‌های مخفی جدیدی دسترسی پیدا کنیم. برای مثال، مثل نسخه قبل یک سری مقبره وجود داشته باشد که برای بدست آوردن کلیدش مجبور به جمع‌آوری کتابچه‌های مختلفی باشید. یا چیزی مانند Soul Arbiter که واقعا بعد از آن همه سختی و کشف مناطق، درنهایت به پاداش لایقی می‌رسیم.

آیا با تمامی این تفاسیر، شاهد یک بازی خوب هستیم؟ خب گفتن اینکه Darksiders III یک بازی خوب است یا نه، فارغ از اینکه هنوز بسیار زود است، کار سختی است. لازمه‌های یک بازی خوب را می‌بینیم؛ گیم‌پلی سریع، سلاح‌های متنوع، داستان مناسب هرچند کمی عجیب. اما درکل نمی‌توان قضاوتی بر موفقیت آن کرد، این بازی مثل یک شمشیر 2 لبه است و ممکن است به همان اندازه که شانس موفقیت دارد، شانس شکست داشته باشد.

شخصیت "خشم" در نگاه اول جالب است اما جنم و جذبه برادرانش را ندارد، هرچند که امیدواریم خلاف این قضیه ثابت شود. وجود گناهان کبیره بعنوان دشمنان بازی نیز کمی عجیب جلوه می‌دهد. به این خاطر که چرا تا به حال سخنی از انان به میان نیامده؟ مرگ هم احتمالا برخی از مکان‌های این نسخه را گشته اما چرا وی با انان برخورد نکرده است؟ سوالاتی که تنها با انتشار بازی مشخص می‌شوند. از لحاظ فنی، بازی سنت گذشته را ادامه می‌دهد. گرافیک بازی مثل یک مجله مصور است و درکنار آن، جلوه‌های بصری گرافیکی هم قرار گرفته‌اند. محیط‌هایی که تا به حال دیده شده بد نیستند. کمی خشک می‌زنند اما خب ما تنها بخش کوچکی از این دنیا را دیده‌ایم پس هنوز جای امید است. از جمله نکاتی که باید به آن اشاره کرد، مسئله DLC هاست. وجود بخش Crucible بعنوان یک افزونه پولی کار جالبی نیست. مثل این می‌ماند که Bloody Palace از بازی DMC پولی باشد!

مسئله نگران کننده دوم، خود گیم‌پلی است. بسیاری از مخاطبان بعد از دیدن تریلر‌های بازی اذغان داشته‌اند که بازی بسیار خشک است. این مسئله عموما یکسان بودن ریشه‌های مبارزات با نسخه‌های قبلی است. هرچند که بازی از لحاظ سلاح و رویه مبارزه متفاوت است اما لزوما حسی جدید را برای بازیکن ایجاد نمی‌کند. مشکل یاد شده کمی به سازندگان هم برمی‌گردد. آن‌ها بسیار ناگهانی چند تن از باس‌های اصلی بازی را بعنوان تریلر اولیه به بیرون دادند و این خود شگفتی و تازگی آن‌ها را کور می‌کند. تنها یک چیز می‌تواند بازی را به شور و هیجان لازمه برساند و آن هم وجود کامبوهای مختلف است، بخصوص آن‌هایی که به روند مبارزات سرعت می‌بخشند.

و مسئله آخر هم داستان بازی است. دقیقا تا کی قرار است دائما یک پیش‌مقدمه بر پایان بازی را تجربه کنیم؟ آیا بهتر نبود که برای مثال در کنار "خشم"، برادر آخر هم می‌آمد تا نه تنها کمبود جذبه سوارکار مونث را جبران کند بلکه کمی تنوع بیشتر به گیم‌پلی ببخشد؟ شایدی جوابگو بود اما خب سازندگان برنامه‌های متفاوتی را دارند. احتمالا تا 2 سال دیگر هم به پایان نسخه اصلی نرسیم و دائم عقب گردی بر ماجرای سوارکاران بزنیم. به هرحال کشش داستان هم حدی دارد و خب اگر Darksiders III نتواند رغبت کافی را برای دنبال کردن باقی ماجرا در بازیکن ایجاد کند، مطمئنا مشکلات بسیاری برای مجموعه پیش خواهد آمد.

بعنوان سخن آخر، باید گفت که Darksiders III، لازمه‌های یک بازی خوب را دارد. اما ایا این باعث می‌شود که نسبت به موفقیت آن اطمینان خاطر داشته باشیم؟ لزوما نه. زیرا همانگونه که گوشزد شد، این بازی به همان اندازه هم می‌تواند شکست بخورد! عنوان Darksiders III هفته دیگر سه‌شنبه، مطابق با 6 آذر، منتشر خواهد شد.