میکی ماوس ۹۰ ساله شد؛ جشن تولد دوست داشتنی ترین موش دنیا

امروز یک شنبه مصادف با ۱۸ نوامبر ۲۰۱۸ نودمین سالگرد خلق شدن شخصیت کارتونی دوست داشتنی میکی ماوس (Mickey Mouse) است. دقیقاً ۹۰ سال پیش در چنین روزی بود که شخصیت میکی ماوس برای اولین بار در کارتون «کشتی بخار ویلی» (Steamboat Willie) توسط والت دیزنی نمایش داده شد. نماد کمپانی والت دیزنی در طی نزدیک به یک قرن گذشته تغییرات ظاهری زیادی داشته است و این در حالی است که در سال ۱۹۲۸ برای اولین بار و در شمایلی سیاه و سفید و ساده به روی پرده رفت. در سال ۱۹۳۰ بود که اولین تصویر رنگی از این شخصیت کارتونی با شرت قرمز کوتاه و کفش های بزرگ منتشر شد.

والت دیزنی و برادرش، روی، در کنار یکی از اولین عروسک های میکی ماوس

این شخصیت در فیلم ها، انیمیشن های کوتاه و کارتون های بسیاری حضور داشته است که از بهترین آن ها می توان به فرانچایز «فانتزی» اشاره کرد که اولین مورد آن در سال ۱۹۴۰ منتشر شد. در دهه پنجاه قرن بیستم، شخصیت میکی ماوس چنان مشهور شده بود که جان هنچ تصویری رنگی از او کشید.

میکی ماوس

در ادامه این مطلب قصد داریم از طریق عکس های خاطره انگیز شخصیت میکی ماوس شما را با تاریخچه یکی از محبوب ترین شخصیت های کارتونی تاریخ سینما و تلویزیون آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: والت دیزنی؛ نابغه دنیای فیلم و انیمیشن که رویاهای آمریکایی را به حقیقت تبدیل کرد

اگر چه کارتون «کشتی بخار ویلی» به عنوان اولین حضور شخصیت میکی ماوس بر پرده نقره ای به شمار می رود اما در واقع، شخصیت او اولین بار چند ماه قبل از آن به طور آزمایشی در برابر چشمان تماشاگرانی محدود قرار گرفت. این تصویر اولین میکی ماوس در استوری بورد «دیوانه هواپیما» (Plane Crazy) است که اولین بار در ۱۵ می ۱۹۲۸ به نمایش درآمد.

تصویر میکی ماوس روی پوستری در سال ۱۹۳۳ در کنار مینی ماوس، که او نیز اولین حضور خود را در کنار میکی ماوس در کارتون «کشتی بخار ویلی» تجربه کرد.

والت دیزنی در کنار عروسک های اولیه میکی ماوس

روزهای اول میکی ماوس در کنار دونالد داک. دونالد اردک اولین حضور خود را در کارتون کوتاه «مرغ کوچولوی باهوش» (The Wise Little Hen) در سال ۱۹۳۴ تجربه کرد.

میکی ماوس در حال بازی در نقش یک شاگرد جادوگر در صحنه ای از فیلم «فانتزی» (Fantasia) ساخته والت دیزنی در سال ۱۹۴۰

در سال ۱۹۴۷، کارتون «Fun and Fancy Free» آخرین کارتونی بود که والت دیزنی خود صداپیشگی شخصیت میکی ماوس را بر عهده داشت.

میکی و پلوتو در کارتون کوتاه «میکی و فک دریایی» (Mickey and the Seal) در سال ۱۹۴۸ که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه شد.

در سال ۱۹۸۳، در کارتون «سرود کریسمس میکی» (mickey’s christmas carol) نسخه انیمه منحصربفردی از رمان «سرود کریسمس» اثر چارلز دیکنز بود ساخته شد. در این کارتون میکی ماوس در نقش باب کرتچیت و اسکروج مک داک نیز در نقش ابنزر ظاهر شدند.

بیشتر بخوانید: ۱۹ نکته آزار دهنده درباره کارتون های والت دیزنی که ذهن هر کسی را به هم می ریزند

میکی ماوس در حال عکس گرفتن در مقابل قلعه ای در دیزنی ورلد در سال ۱۹۹۳

والدین و کودکان در سال ۱۹۹۷ در حال یادگیری چگونگی استفاده از اینترنت بودند و میکی ماوس نیز با نکته هایی در مورد امنیت اینترنت به آن ها کمک می کرد.

در سال ۱۹۹۷ شخصیت میکی ماوس با حضور در مجلس سنای فلوریدا در ۲۶ اُمین سالگرد تاسیس دیزنی ورلد، سیاستمداران فلوریدایی را شگفت زده کرد.

میکی ماوس در سال ۲۰۰۰ بار دیگر در نقش جادوگر و این بار در دنباله کارتون «فانتزی» با عنوان «فانتزی ۲۰۰۰» ظاهر شد.

میکی و دوستان در کارتونی با عنوان «Disney’s Mickey Mouse Works» که از سال ۱۹۹۹ روزهای یکشنبه پخش شده و اولین بار بود که شخصیت های میکی، دونالد، گوفی، پلوتو و مینی در یک سریال تلویزیونی اورجینال در کنار هم ظاهر می شدند.

میکی ماوس ورزشکار در کنار کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۹

درست قبل از هزاره جدید، ظاهر میکی ماوس تغییر کرده و روزآمد شد.

میکی ماوس و انریکه ایگلسیاس، خواننده مشهور اسپانیایی با تی شرت های ست هاوایی در کنسرت والت دیزنی در سال ۲۰۰۰

میکی و دوستانش در کارتون «خانه شیاطین میکی» (mickey’s house of villains) در سال ۲۰۰۲ با شیطان روبرو می شوند.

میکی ماوس در نقشی کوتاه در سریال «سکس و شهر» (sex and the city) از شبکه HBO

اول ایمنی! میکی با پوشیدن کلاه و لباس فوتبال همراه با تام بریدی در جشن پس از پیروزی تیم نیو انگلند پاتریوتز در مسابقه سوپر بول در سال ۲۰۰۴ در دیزنی ورلد

میکی در کنار دوستش دونالد داک زمانی که این اردک دوست داشتنی ستاره خود در دنیای مشاهیر هالیوود را در سال ۲۰۰۴ بدست آورد. میکی ماوس سال ۱۹۷۸ و مینی ماوس اوایل سال کنونی به این افتخار دست یافت بودند.

میکی ماوس در بازی ویدیویی «میکی افسانه ای دیزنی» در مقابل اوسوالد خرگوش خوش شانس، شخصیتی که والت دیزنی قبل از میکی ماوس ساخته بود.

سال ۲۰۰۴، میکی در نسخه کارتونی «سه تفنگدار» در کنار دونالد و گوفی

میکی ماوس سه بعدی در کارتون «کلوب خانگی میکی ماوس» که یک برنامه تلویزیونی آموزشی برای کودکان پیش دبستانی بود.

میکی ماوس با لباس ورزشی در کنار دواین وید در سال ۲۰۱۰

میکی ماوس در کنار مارک همیل به سبک «جنگ ستارگان». والت دیزنی حقوق مربوط به فرانچایز «جنگ ستارگان» را پس از خرید استودیو لوکاس فیلم به دست آورد.

به مناسبت جشن ۹۰ سالگی میکی ماوس، کمپانی والت دیزنی نمایشگاهی هنری تاسیس کرده که تاثیر این شخصیت بر فرهنگ عمومی را به تصویر می کشد.

بیشتر بخوانید: ۱۴ نکته جالب درباره کارتون های والت دیزنی که شما را متعجب خواهند کرد

نوشته میکی ماوس ۹۰ ساله شد؛ جشن تولد دوست داشتنی ترین موش دنیا اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.