پیش‌نمایشی بر Battlefield V

پیش نمایشی بر Battlefield V

"به قلم علیرضا محزون"

چند روز بیشتر تا عرضه‌ی جدیدترین نسخه‌ی بازی Battlefield باقی نمانده است و همه منتظرند تا ببینند سرانجام این عنوان پرسر و صدای استودیوی DICE چه خواهد شد. سری BF از زمان تولد خود تا بدین‌جا، مسیر پرافت و خیزی را طی کرده است؛ گاهی طرفدارانش را با یک عرضه‌ی موفق به وجد آورده و گاهی آن‌ها را با کوهی از مشکلات زیر و درشت مایوس کرده است. اما چیزی که نمی‌توان آن را انکار کرد این است که اکنون این سری یکی از محبوب‌ترین فرانچایزهای تاریخ بازی‌های ویدئویی است و میلیون‌ها نفر بی‌صبرانه منتظرند تا BF V را تجربه کنند.

BF V از بسیاری از جهات بازی بسیار مهمی است و شاید آن را بتوان نقطه‌ی عطفی در کارنامه‌ی DICE و EA دانست. پس از فاجعه‌ای که Star Wars Battlefront 2 برای EA به بار آورد و این شرکت را عملا تبدیل به منفورترین عرضه‌کننده‌ی بازی‌های ویدئویی کرد، انتظار می‌رفت که این کمپانی برای بهبود دید منفی بوجود آمده و برگرداندن اعتبار خود دست به هر کاری بزند. اعلام خبر مجانی بودن DLCهای BF V، هر چند برای بسیاری از گیمرها غیرمنتظره بود، اما قطعا باید آن را یکی از قدم‌های مهم EA در همین راستا دانست. سیاستی که شاید در کوتاه مدت از لحاظ اقتصادی چندان به نفعش نباشد اما در دراز مدت با بدست آوردن دل طرفداران سری BF گام مثبتی در ارتقا جایگاه از دست رفته‌اش خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان راهی را که EA برای عرضه‌ی BF V در پیش گرفته است نوعی عذرخواهی و دل‌جویی از مشتریانش تعبیر کرد.

BF V را قطعا می‌توان یک چالش اساسی برای DICE نیز دانست. اکثر گیمرها و منتقدان معتقدند که BF 1 بازی بسیار موفقی بود. بخشی از این موفقیت قطعا به دلیل جسارت سازندگان و انتخاب جنگ جهانی اول به عنوان بستری برای بازی بود. حالا تکرار دوباره‌ی این موفقیت قطعا کار راحتی نیست. سختی این موضوع وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم بازی قرار است جنگ جهانی دوم را روایت کند. هر چند هنوز هم پتانسیل بسیاری در جنگ جهانی دوم برای خلق یک بازی ویدئویی وجود دارد، اما نزدیکی دو جنگ جهانی از نظر زمانی، این نگرانی را برای بسیاری از طرفداران سری BF بوجود آورده است که نسخه‌ی جدید تا چه اندازه با نسخه‌ی قبلی متفاوت خواهد بود. خوشبختانه اخبار منتشر شده از بازی، تریلرها و نسخه‌های آزمایشی همگی این نوید را می‌دهند که تغییرات ایجاد شده در نسخه‌ی جدید به اندازه‌ای هست که بتواند طرفداران این سری را به خرید آن ترغیب کند، هر چند برای مطمئن شدن از این موضوع باید تا روز عرضه‌ی بازی صبر کنیم.

یکی از نکات مثبت سری BF طراحی بی‌نظیر نقشه‌های بازی است. با توجه به اطلاعاتی که تا کنون منتشر شده است در هنگام عرضه‌ی بازی 8 نقشه در دسترس خواهد بود که این نقشه‌ها میدان‌های نبرد در شمال آفریقا، فرانسه، نروژ و هلند را به تصویر می‌کشند. با توجه به تنوع جغرافیایی که سازنده‌ها برای این نقشه‌ها در نظر گرفته‌اند باید منتظر نبردهای خونین در صحراهای سوزان، کوه‌های پر از برف و حتی شهرهای ویران‌شده باشیم. علاوه بر زیبایی بصری این نقشه‌ها، DICE تمام تلاش خود را کرده است تا همه‌ی کلاس‌های قابل بازی به یک تعادل نسبی برسند و طراحی یک نقشه باعث برتری یا ناکارآمدی یک کلاس خاص نشود. برای مثال در نقشه‌هایی که برای بتای آزاد بازی در دسترس بودند تنوع محیط کاملا به چشم می‌آمد و هر کلاس می‌توانست مکان ایده‌ال خود را برای نبرد بر روی نقشه پیدا کند.

از نگاه مکانیزم‌های تخریب‌پذیری و ساخت‌وساز، BF V یک قدم رو به جلو برای این سری به حساب می‌آید. حالا محیط بازی بیشتر از همیشه قابلیت تخریب دارد و گلوله‌های تانک‌ها و بمب‌های رها شده از هواپیماها می‌توانند در چندین مرحله به ساختمان‌ها آسیب برسانند. علاوه بر این شما حتی می‌توانید با تانک خود به میان یک خانه برانید و آن را بر سر مدافعانش تخریب کنید. مکانیزم سنگرسازی نیز که برای اولین بار به این سری اضافه شده است بسیار جالب به نظر می‌آید. قطعا در مدهایی که تصرف نقاط تعیین شده بر روی نقشه برای کسب پیروزی حیاتی است ساختن سنگر و تیربار می‌تواند تغییرات بسیاری در گیم‌پلی بوجود آورد و به نوعی بعد تاکتیکی بازی را برجسته کند.

مدهای قابل بازی در BF V تقریبا مشابه BF 1 خواهند بود با این تفاوت که Grand Operation جای Operation را گرفته است. در این مد جدید شما باید به عنوان مهاجم یا مدافع در یک عملیات بزرگ نظامی چند روزه شرکت کنید. هر روز از عملیات هدف مشخصی دارد که رسیدن به این اهداف ضامن پیروزی شما در بازی است. برای مثال در یکی از نقشه‌ها نیروهای متفقین به پایگاه نیروهای آلمانی مستقر در نروژ حمله می‌کنند. در روز اول وظیفه‌ی شما نابودی توپخانه‌ی دشمن است و در روز‌های بعدی باید نقاط حساس مشخص شده بر روی نقشه را به تصرف درآورید. نکته‌ای که هنوز چندان روشن نیست این است که آیا شکست در یکی از روزهای عملیات برای نیروی مهاجم به معنای شکست کامل آن است و یا حتی پس از شکست نیز امکان ادامه‌ی عملیات در روز‌های بعدی وجود دارد و این شکست و پیروزی چگونه عملیات را در روزهای بعدی تحت تاثیر قرار خواهند داد. علاوه بر این یک مد کوآپ نیز به بازی اضافه شده است که به گیمرها اجازه می‌دهد به صورت 4 نفره یک عملیات را به پایان برسانند.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات اعلام شده توسط DICE در عنوان جدید BF، تغییر کامل سیستم گان‌پلی بازی است. چیزی که در BF 1 بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای را آزار می‌داد سیستم انحراف تصادفی گلوله‌ها و هم‌چنین visual recoil (ریکویل بصری) بود. حالا در نسخه‌ی جدید هر دوی این مکانیزم‌ها حذف شده‌اند و جای خود را به ریکویل واقعی داده‌اند. به عبارت دیگر هر کدام از اسلحه‌های موجود در بازی یک ریکویل ثابت و مشخص دارند که گیمر می‌تواند به مرور با آن‌ها آشنا شود و گلوله‌ها را دقیقا به جایی که می‌خواهد هدایت کند. علاوه بر این، ارتقا اسلحه‌ها می‌تواند میزان ریکویل افقی و عمودی را کاهش دهد و در نتیجه کنترل تفنگ را راحت‌تر کند.

علاوه بر نکات مثبت و پیشرفت‌هایی که در BF V شاهدش خواهیم بود، دو نگرانی اصلی پیرامون بازی وجود دارد. اولین نگرانی عدم عرضه‌ی مد بتل رویال با نام Firestorm در روز انتشار بازی است. در واقع طرفداران این سری اگر می‌خواهند این مد جدید را تجربه کنند باید تا بهار سال آینده منتظر بمانند. هر چند همیشه عرضه‌ی با تاخیر یک بازی یا مد بهتر از انتشار آن با کوهی از باگ و مشکلات است؛ اما نمی‌توان این نکته را نیز انکار کرد که در عصر فرمانروایی بازی‌های بتل‌رویال، تاخیر در عرضه‌ی این مد برای EA گران تمام خواهد شد. از سوی دیگر اطلاعات منتشر شده از مد Firestorm بسیار محدود است و مشخص نیست که چگونه می‌توان با وجود تانک‌ها و سایر وسایل نقلیه یه نوعی به یک تعادل در بازی دست یافت و آیا برای مثال امکان تجربه‌ی این مد به صورت یک‌نفره نیز وجود خواهد داشت.

نگرانی مهم دیگر حول بازی، جنجالی بود که سازندگان BF V با تاکید فراوان بر نقش زنان در عنوان جدید خود به راه انداختند. هر چند نمی‌توان حضور زنان در جنگ جهانی دوم را انکار کرد اما تاکید بر این موضوع و پرداختن به آن وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که بازی یک داستان جذاب و روایت منسجم از این واقعه‌ی تاریخی را ارائه دهد. این در حالی است که بخش داستانی سری Battlefield حداقل در چند نسخه‌ی اخیر از بدترین بخش‌های بازی بوده است و بسیار بعید است که در نسخه‌ی جدید نیز شاهد یک داستان‌سرایی قوی باشیم. اگر تمام این جوانب را در نظر گرفت می‌توان به این نتیجه رسید که این جنجال‌های بی‌مورد نه تنها به جایی نمی‌رسند بلکه به محبوبیت و فروش بازی نیز ضربه می‌زنند.

سخن پایانی

خیلی دشوار است که از هم‌اکنون در مورد موفقیت یا شکست BF V نظر داد اما می‌توان امیدوار بود که اگر سازندگان باگ‌ها و مشکلاتی را که در نسخه‌های آزمایشی با آن مواجه بودیم برطرف کنند و برخی مکانیزم‌های آزاردهنده‌ی آن را تغییر دهند شاهد یک بازی سرگرم‌کننده‌ی دیگر از سری BF باشیم. با همه‌ی این‌ها، در زمانی که دو بازی Red dead Redeption 2 و Call of Duty تقریبا تمام بازار فروش بازی‌های ویدئویی را تسخیر کرده‌اند، BF V به چیزی شبیه به معجزه نیاز دارد تا بتواند به رقابت با این دو غول صنعت گیم امیدوار باشد.