پیش نمایشی بر بازی Hitman 2

پیش نمایشی بر بازی هیتمن 2

"به قلم عرفان حائری"

هیتمن 2، دنباله مستقیمی بر فصل قبلی خود یعنی HITMAN™ است. شاید بتوان گفت بزرگترین تفاوت این عنوان با فصل قبلی خود، منتشر شدن یکباره تمام مراحل اصلی است. اگر یادتان باشد در عنوان قبلی، باید به طور معمول حدود دو ماه برای مرحله جدید صبر میکردیم که گاهی نیز با تاخیر مواجه می‌شدند. هرچند عرضه اپیزودیک، یک ویژگی منفی حساب نمی‌شود اما این سیستم جلوی خیلی از ویژگی های کلیدی سری هیتمن را گرفته بود و باعث شد تا هیتمن 2016 نتواند موفقیت مورد انتظار را کسب کند. همین موضوع سبب شد تا Square Enix این فرانچیز را رها کند و استودیوی IO-Interactive به یک استودیوی مستقل تبدیل شود که البته کمی بعد از مستقل شدن آن، استودیو سرگرمی برادران وارنر وارد بازی شد و از این پس قرار است فرانچیز هیتمن با حمایت وارنر به کار خود ادامه دهد.

با اینکه در فصل اول بازی، داستان خیلی کند پیش می‌رفت و شاهد داستان خاصی در آن نبودیم، اما در پایان بازی با تصویری از کودکی مامور 47 مواجه شدیم که شوق طرفداران را برای دنباله بازی بسیار بالا برد. بنابراین می‌توانیم در هیتمن 2 شاهد ریشه های شخصیت 47 باشیم که تا به حال افشا نشده است و امید می‌رود از لحاظ داستانی با داستان جدی تر و قوی تری مواجه شویم. هیتمن 2 درست مانند فصل قبلی خود داری 6 مکان اصلی خواهد بود. (که البته این بار قرار است دو مکان جدید نیز در دی ال سی ها معرفی شوند) این 6 مکان، که تا به حال گیمپلی دوتای از آن ها (میامی و کلمبیا) به نمایش گذاشته شده است و مابقی صرفا در یک تیزر کوتاه معرفی شده اند. اینطور که به نظر می‌آید مکان های دیگر فضای متفاوتی با دو مکان نمایش داده شده دارند و باید منتظر سورپرایز های بیشتری در این بازی باشیم.

علاوه بر اپیزودیک محور بودن بازی، دو چیزی که باعث می‌شد فصل اول آنطور که باید حس "هیتمن" بودن را منتقل نکند، اتمسفر بازی و موسیقی آن بود که ظاهرا در هیتمن 2 هر دو این موارد تغییر کرده اند. آهنگساز بازی در هیتمن 2 تغییر نکرده است، اما با یک موسیقی متفاوت تر که هماهنگی بیشتری با اتمسفر مراحل دارد، طرف هستیم که بیشتر حس "هیتمن" بودن را به شما انتقال می‌دهند. با توجه به اینکه بازگشت جسپر کید به این سری تقریبا غیر ممکن است؛ هرگز شاهد موسیقی مشابه سری کلاسیک نخواهیم بود، اما قطعه هایی که تا به حال از هیتمن 2 به بیرون درز کرده است تا حد زیادی درخور اسم هیتمن است. این موضوع در تمامی نمایش های بازی به خصوص نمایش های مرحله کلمبیا احساس می‌شود که موسیقی متناسب با محیط اطراف بوده و بر خلاف فصل اول، کاملا به جا و در زمان مناسب پخش می‌شود و قرار نیست موسیقی شما را تنها بگذارد. اما غیر از موسیقی، اتمسفر بازی، تا حد زیادی تغییر کرده و با وجود یکسان بودن موتور گرافیکی بازی و گیمپلی کلی مشابه فصل اول، نتیجه بسیار متفاوتی را ارائه داده است. از رنگ بندی جدید منو بازی و رابط کاربری بهبود یافته بازی گرفته تا حال و هوای محیط ها، شخصیت پردازی ها، لهجه های افراد بومی در هر مکان، داستانک های داخل هر مرحله و خیلی جزئیات دیگر که توانسته حال و هوای هیتمن های کلاسیک و حتی Absolution، را به بازی برگرداند و بدین ترتیب بازی وارد فضای تاریک تری نسبت به فصل اول می‌شود.

پایه اصلی هیتمن 2 با فصل قبل یکسان است؛ بنابراین، بسیاری از موارد در گیمپلی بازی، مشابه فصل قبل است. اما ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است که گیمپلی بازی را تا حد زیادی بهبود بخشیده. خصوصا در زمینه مخفی کاری که با پیشرفته تر شدن هوش مصنوعی NPC ها، بازی چالش برانگیز تر شده و البته قابلیت های جدیدی مانند پنهان شدن در میان بوته ها و مخفی شدن در جمعیت به بازی اضافه شده که راه های بیشتری را برای مخفیانه جلو رفتن در مراحل، برای شما باز می‌کند. حالت تصویر در تصویر نیز می‌تواند در این راه به شما کمک کند و اگر یکی از اجسادی که شما مسبب مرگ آن هستید توسط NPC ها کشف شود، شما می‌توانید تصویر آن را در بالا مشاهده کنید و متوجه شوید ماموران در آن منطقه ممکن است به شما مشکوک شوند، پس اگر می‌خواهید به آنجا بازگردید باید حواستان را جمع کنید. همچنین بازگشت کیف دستی معروف مامور 47 نیز سطح مخفی کاری بازی را بالاتر برده است؛ چرا که اینبار علاوه بر اسنایپر می‌توانید هرچیزی را درون آن مخفی کنید و در موقعیت مناسب از آن استفاده کنید. اینگونه می‌توانید بهتر برنامه ریزی کنید و خیلی تمیز و شیک هدف مورد نظر را از سر راه بردارید و هیچ ردی از خود به جا نگذارید.

با وجود اینکه هیتمن در واقع یک مخفی کاری است و شما را در نقش قاتل خاموش قرار می‌دهد، اما مبارزات همیشه در بازی وجود داشته و در Absolution نیز به اوج می‌رسد. (که باعث کم رنگ شدن مخفی کاری و در نتیجه نارضایتی طرفدارن قدیمی می‌شود) در سری جدید هیتمن دوباره مخفی کاری در اولویت قرار می‌گیرد که در نگاه اول، به نظر خوب می‌آید اما هیتمن 2016 (خصوصا در اپیزودهای اول) تبدیل به بازی ای شده که راهی جز مخفی کاری در آن وجود ندارد و هجوم آوردن در دل دشمن نتیجه ای جز مرگ نخواهد داشت. این مرگ زود هنگام، ناشی از عدم بهینه بودن مبارزات است که باعث هدر رفتن پتانسیل بسیاری از سلاح ها شده است. مشکل این ماجرا در واقع سختی آن نیست، گویی مبارزات بازی اصلا کامل طراحی نشده اند و سازندگان می‌خواستند وارد مبارزات مستقیم نشوید و بازی را صرفا از طریق مخفی کاری از پیش ببرید. این در حالیست که حتی در هیتمن های کلاسیک می‌توانید در مبارزات گرم با کمی چالش جان سالم به در ببرید و اگر در مخفی کاری اشتباه کنید، هنوز شانسی برای تمام کردن مرحله به صورت اکشن دارید. خوشبختانه مبارزات گرم در هیتمن 2 پیشرفت چشمگیری داشته اند و کار کردن با اسلحه ها بسیار جذاب تر شده است و می‌توان حس یک بازی اکشن را از آن گرفت. حتی انیمیشن های جدید برای آن طراحی شده است که مامور 47 وقتی میزان سلامتی پایینی داشته باشد دست خود را بر روی شکم نگه می‌دارد که حس فیلم های اکشن را القا می‌کند. مامور ها در این بازی حتی از نارنجک استفاده می‌کنند و اگر زیادی خراب کاری کرده باشید با چالش ها زیادی مواجه خواهید بود که باعث بالا رفتن هیجان بازی و البته سخت تر شدن آن خواهد شد که اینبار منطقی تر و قابل حضم تر خواهد بود. ناگفته نماند که بازی اکنون سه درجه سختی دارد. درجه سختی Casual، هوش مصنوعی سطحی تر و مبارزات آسان تری ارائه می‌دهد که برای افرادی که با قوانین سری هیتمن آشنا نیستند و بازی برایشان سخت است گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. درجه سختی Professional در واقع حالت پیش فرض فصل قبل حساب می‌شود و درجه سختی Master را می‌توان جایگزین درجه سختی Pro در فصل قبل حساب کرد.

فرمول جدید هیتمن، محیط های بسیار وسیعی را در هر مرحله ارائه می‌دهد که ارزش تکرار مرحله را بیشتر می‌کند و بعد از یک بار انجام آن قطعا راضی نمی‌شوید؛ چرا که هنوز چیز های زیادی در آن محیط وجود دارد که کشف نکرده اید. شاید حتی به بخش هایی از آن محیط سر نزده باشید و شاید هنوز بتوانید راه جدید برای از بین بردن هدف های خود پیدا کنید. این سیستم که از نقاط قوت فصل اول به شمار می‌رود، در هیتمن 2 نیز وجود دارد و اینبار با محیط هایی بزرگتر از فصل قبل رو به رو خواهید شد که بیش از پیش حس زنده بودن دارند. به طور مثال در میامی یک مسابقه اتوموبیل رانی در جریان است که بعد از چند دقیقه، به پایان می‌رسد و اگر در حین مسابقه سراغ هدف خود نرفته باشید، به جای رو به رو شدن با اتوموبیل هدف، باید با خود او مواجه شوید. در کلمبیا نیز سیستم آب و هوای داینامیک وجود دارد و شاهد نورپردازی های مختلف در این محیط جنگلی زیبا خواهید بود که دائما در حال تغییر است و حتی می‌توانید حیواناتی را در این جنگل پیدا کنید و اگر بخواهید می‌توانید از یک اسب آبی برای از بین بردن هدف خود استفاده کنید. با توجه به این ها، این احتمال وجود دارد که در ما بقی مکان ها، شاهد مراحل بارانی یا برفی و تغییرات آب و هوایی بیشتری در این بازی باشیم که می‌تواند فضای جذاب تری را ایجاد کند.

در هیتمن های کلاسیک، راهنمای خاصی وجود نداشت، شما باید مسیر از بین بردن تارگت را خودتان کشف می‌کردید. در Absolution بازی به سمت خطی شدن رفت و آزادی عمل تا حدی از بازیباز گرفته شده بود. اما در فرمول جدید هیتمن چند مسیر با راهنمایی کامل وجود دارد و همچنین مسیر هایی وجود دارند که باید خودتان کشف شان کنید اما برای شان یک چالش در نظر گرفته شده است تا بتوانید از آن طریق امتیاز کسب کنید و به وسیله امتیاز ها بتوانید سلاح های جدیدی را آزاد کنید. اما این روش بیشتر مناسب طرفدارن هاردکور مجموعه هیتمن بود؛ چرا که انجام دادن این چالش ها، کار هر کسی نیست و برای خیلی از افراد، آزاد کردن سلاح موردعلاقه شان دشوار بود. در هیتمن 2 شاهد دو تغییر بزرگ در این بخش خواهیم بود. اول از همه چالش های کلاسیک مانند Silent Assassin, Sniper Assassin, Suit Only و… اکنون بخش جداگانه ای دارند و با توجه به اضافه شدن درجه سختی جدید به بازی، هر کدام از این چالش ها نیز در درجه سختی های متفاوت امتیاز متفاوتی دارند و اگر در هر سه درجه سختی بتوانید مرحله را به صورت Silent Assassin انجام دهید، امتیاز بیشتری خواهید گرفت.

در هیتمن 2، شما یک پروفایل خواهید داشت و بعد از انجام مراحل و چالش های آن، بازی به شما تعدادی XP می‌دهد که باعث بالا رفتن لول پروفایل تان و همچنین بالا رفتن Location Mastery شما خواهد شد. اما این XP ها چگونه به دست می‌آیند؟ بر خلاف فصل قبل شما مجبور نیستید تا صرفا از طریق چالش های از پیش تعیین شده XP دریافت کنید. در هیتمن 2، شما راه های زیادی برای این‌کار دارید. از مواردی که شامل امتیاز می‌شوند می‌توان به کشف محیط های جدید، بی صدا به قتل رساندن هدف، هدشات کردن دشمن و … اشاره کرد. از این رو، راه های زیادی برای ارتقا Location Mastery شما وجود دارد که در نتیجه، می‌توان سلاح های بازی را سریع تر آزاد کرد.

شخصی سازی اسلحه در هیتمن های کلاسیک وجود داشت اما رفته رفته کم رنگ شد تا اینکه به طور کل از بازی حذف شد. با وجود اینکه هنوز هم خبری از شخصی سازی سلاح ها نیست اما در نمایش های بازی، برای بسیاری از سلاح ها MK II وجود دارد که هم از لحاظ ظاهری و هم کارایی با نسخه قبلی خود متفاوت است. از این رو شاهد تنوع سلاح بیشتری نسبت به فصل قبل خواهیم بود و ظاهرا بازی به جای شخصی سازی تعداد سلاح ها را بیشتر کرده است و به نسخه های جدید، ظاهر متفاوتی داده است تا به نوعی عدم وجود شخصی سازی را جبران کند.

تلاش IO برای موفقیت هیتمن 2 همچنان ادامه دارد و در این بازی، شاهد دو گیم مود جدید خواهیم بود:

اسنایپر اساسین که در واقع چیزی مشابه با بازی موبایلی هیتمن: اسنایپر است. با این تفاوت که داری بخش CO-OP آنلاین می‌باشد. اولین مپ از این بخش همزمان با معرفی این عنوان، برای پیش خرید کنندگان قابل بازی بوده و قرار است در دی ال سی ها مپ های بیشتری به این مود اضافه شود. اسنایپر اساسین به صورت تک نفره نیز جذابیت فراوانی دارد و می‌توانید هر از چندگاهی سراغ آن بیایید و برای انجام دادن چالش های آن تلاش کنید. البته اگر بتوانید با دوستان خود به صورت CO-OP بازی کنید، قطعا بیشتر از آن لذت خواهید برد و می‌توانید با یکدیگر برای از بین بردن تارگت ها برنامه ریزی کنید.

از آنجایی که یک مود اسنایپر برای خیلی ها جذابیت چندانی ندارد؛ در هیتمن 2 با مود جدیدی به نام گوست مود همراه خواهیم بود. گوست مود، در واقع بخش آنلاین 1V1 است که همزمان با شما یک مامور 47 دیگر نیز مرحله را آغاز می‌کند. بازی به شما به صورت آنلاین هدف جدید می‌دهد و هر دو باید برای از بین بردن او اقدام کنید. اما هر کدام ورژن خودتان از آن هدف را خواهید داشت و اگر رقیب تان هدف خود را از بین ببرد شما هنوز چند ثانیه فرصت دارید تا هدف خود را از سر راه بردارید. می‌توان گفت هر کدام از شما در یک دنیای موازی وارد مرحله شده اید اما می‌توانید یکدیگر را به صورت روح مشاهده کنید. این مود در روز لانچ برای میامی در دسترس خواهد بود و به زودی در تمامی مکان ها، از جمله مکان های فصل قبل در دسترس قرار می‌گیرد.

هدف های فراری که یکی از بهترین بخش های فصل قبل بودند، به بازی برگشته اند و اولین هدف فراری از هیتمن 2 قرار است یک هفته پس از لانچ به مدت ده روز در دسترس قرار بگیرد و نیازی نیست مانند فصل قبل چند ماه تا رسیدن اولین هدف فراری صبر کنیم. همچنین، اولین هدف فراری قرار است بازیگر معروف، Sean Bean، باشد که تا به حال در فیلم و سریال های زیادی کشته شده است و این بار سرنوشت او در دستان شما خواهد بود.

در نهایت باید گفت هیتمن 2 مسیر زیادی را طی کرده است تا به بهترین نسخه سری تبدیل شود. از بهبود گرافیکی و رابط کاربری بازی گرفته تا المان های جدید گیمپلی و مود های آنلاین که بسیار جذاب به نظر می‌آیند. اما هنوز نمی‌توان به طور قطعی از موفقیت این عنوان سخن گفت و باید تا زمان انتشار منتظر بمانیم و ببینیم آیا این سری قرار است به دوران اوج خود بازگردد یا خیر؟ هیتمن 2 در تاریخ 22 آبان برای هر سه پلتفرم اصلی عرضه خواهد شد و بعد از آن باید منتظر رونمایی از دو دی ال سی بازی بمانیم.