۱۵ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با بن مایه قاتل زنجیره ای [قسمت اول]

شاید بگویید چرا این روزها این همه در مورد فیلم ترسناک مطلب می نویسیم! سوال بجایی است اما شاید فراموش کرده اید که در سال های اخیر ژانر وحشت یکی از موفق ترین ژانرهای سینمایی بوده و مخاطبان بسیاری پیدا کرده است. علاوه بر این، جشن هالووین نزدیک است و اشتیاق نسبت به فیلم ترسناک یا هر چیزی که برای لحظاتی شما و اطرافیانتان را بترساند بیش از هر زمان دیگری در سال است. از این رو تصمیم گرفتیم که مطلبی دیگر در باب ژانر وحشت و این بار در مورد فیلم های ترسناک با بن مایه قاتل زنجیره ای یا همان قاتل سریالی خودمان! بنویسیم که یکی از هیجان انگیزترین و ترسناک ترین نسخه ها در ژانر وحشت به شمار می آید.

در شرایطی که فیلم های ترسناک متعددی با استفاده از عناصر وحشت زا مانند موجودات فضایی، ارواح، خون آشام ها، گرگینه ها، زامبی ها و هیولاهای انتقامجو ساخته می شود، معمولاً فیلم های ترسناک با مضمون قاتل زنجیره ای نادیده گرفته می شوند یا دستکم آن طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرند. اما چنین فیلم هایی می توانند وحشتی بی مثال را همراه با هیجانی فراتر از حد تصور در مخاطب ایجاد کنند که تا مدت ها پس از پایان فیلم با او باقی خواهند ماند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با بن مایه قاتلین زنجیره ای آشنا کنیم که تماشای آن ها در شب های مصادف با جشن هالووین را به شما توصیه می کنیم.

هشدار اسپویل: پیش از مطالعه این مطلب سینمایی به اطلاعتان می رسانیم که در برخی از موارد ناچاراً مجبور با بازگویی قسمتی از داستان فیلم هستیم که در همین ابتدا از شما بابت این موضوع عذرخواهی می کنیم.

۱۵- روانی آمریکایی (۲۰۰۰)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

فیلم ترسناک روانشناسانه و هجوآمیز «روانی آمریکایی» (American Psycho) بر اساس رمان تکان دهنده برت ایستون الیس که داستان آن در سال ۱۹۸۷ می گذرد ساخته شده است. کریستین بین با مهارت تمام نقش یک سرمایه گذار ثروتمند اما عاطل و باطل نیویورکی به نام پاتریک بیتمن را بازی می کند، مردی که علاقه زیادی به قتل و به خصوص قتل زناان دارد. جزییات مربوط به دهه ۱۹۸۰ با نکته سنجی تمام در داخل داستان، اعم از لباس ها و لوکیشن ها، گنجانده شده و تمام خشونت های ترسناکی که بیتمن خلق می کند، علیرغم واضحیت ترسناکشان، حالت کمیک نیز دارد.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

بیتمن شخصیتی نارسیستیک دارد، لاابالی، بی عار و بسیار مغرور است و می توان ذات مصرف گرایی را در رفتارها و سبک زندگی او دید. این فیلم ترسناک با بن مایه قاتل سریالی در واقع محملی برای انتقاد از اجتماع است که رقابت برای مصرف گرایی را به سخره می گیرد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک و دلهره آوری که هیچگاه نباید به تنهایی نگاه کنید

۱۴- دکتر فیبس خبیث (۱۹۷۱)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

وینسنت پرایس در قالب شخصیت اصلی فیلم ترسناک و کمدی سیاه «دکتر فیبس خبیث» (The Abominable Dr. Phibes) یکی از نمادین ترین شخصیت های دوران زندگی اش را با مهارت و ژست های کمیک خاصی بازی کرده است. آنتون فیبس (پرایس) در حالی که شانس از او روی گردانده و همه چیز بر علیه اوست، پیش از حاضر شدن بر بالین همسر بیمارش، در یک حادثه رانندگی به شدت مجروح می شود، صورتش زخم های بسیار بدی برداشته و در نهایت همسرش نیز بدون حضور او جان می بازد.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

اکنون که همه او را مرده انگاشته اند، فیبس جراحان را در مرگ همسرش مقصر می داند و با الهام گرفتن از یکی از آیات کتاب مقدس و به طور ویژه آیه ۷ بیماری مصر، دست به قتل هایی هولناک می زند.د این فیلم به دلیل استفاده منحصربفرد خود از موسیقی و طراحی دکور زیبایش به یک فیلم ترسناک موزیکال تشبیه شده است. این فیلم ترسناک پر از خونریزی یکی از بهترین فیلم های ترسناک با محوریت قاتلین سریالی است که تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود. دنباله این فیلم با عنوان «دکتر فیبس دوباره بر می خیزد» (Dr. Phibes Rises Again) که سال بعد از فیلم اول ساخته شد را نیز فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: کابوس های زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت دوم]

۱۳- ماری آمریکایی (۲۰۱۲)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

جن و سیلویا سوسکا، دو خواهر-کارگردانی که در ژانر وحشت فیلم های خوبی می سازند، رفته رفته خود را به عنوان ملکه های حاکم بر ژانر وحشت مطرح کرده و با بازسازی اخیرشان از فیلم ترسناک علمی تخیلی دیوید کراننبرگ با عنوان «هار» (Rabid) که قرار است در ماه های آینده اکران شود خواهند توانست تاج این ژانر را بر سر بگذارند. فیلم ترسناک «ماری آمریکایی» (American Mary) شاهکار خواهران سوسکا با داستانی فمینیستی در مورد انتقام از متجاوز است که اگر چه مورد توجه چندانی قرار نگرفت اما بدون شک از فیلم های مورد علاقه دوستداران فیلم های ترسناک پر از خونریزی و شکنجه است.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

کاترین ایزابل نقش شخصیت معروف ماری میسون را بازی می کند، یک دانشجوی رشته پزشکی که به دلیل مشکلات مالی برای پرداخت شهریه به صورت غیرقانونی و در دنیایی زیرزمینی دست به انجام جراحی های سودآور می زند. اما منظور دقیقاً چه جور جراحی هایی است؟! بهتر است فقط به گفتن این نکته اکتفا کنیم که منظورمان تغییراتی شدید در بدن افراد است و خبری از کشتار و خونریزی هایی که در دیگر فیلم های اینچنینی با بن مایه قاتل سریالی دیده می شود نیست. خواهران کانادایی، این فیلم را با مهارت و نبوغی حیرت انگیز و بدون هیچ گونه عجله ای برای به پایان رساندن داستان خود ساخته اند. اگر چه برخی از صحنه های این فیلم ترسناک برای مخاطبان تفننی ژانر وحشت سخت است اما بدون شک، طرفداران این ژانر از تماشای آن لذت خواهند برد.

۱۲- انسان سگ را گاز می گیرد (۱۹۹۲)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

کمدی سیاه و ترسناک «انسان سگ را گاز می گیرد» (Man Bites Dog) یک مستند دروغین هولناک به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی رمی بلوو، کارگردان و نویسنده بلژیکی است. این فیلم داستان یک گروه فیلم بردار مستند را روایت می کند که وحشیگری های جذاب اما خوف انگیز یک قاتل سریالی کاریزماتیک به نام بن را از طریق دوربین خود ثبت می کنند اما در نهایت تنها به ثبت جنایات اکتفا نکرده و خود به همدستی، تهییج و مشارکت در قتل های هولناک او روی می آورند. این فیلم سیاه و پر از خشونت آشکار از ابتدا تا به انتها به کابوسی تبدیل می شود که یک لحظه غیرقابل تماشا و وحشیانه است و لحظه ای دیگر جذاب و بسیار دوست داشتنی.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

نکته بارز این فیلم که قبل از تماشا باید در مورد آن به شما هشدار دهیم، این است که فیلم ترسناک «انسان سگ را گاز می گیرد» تأملی بسیار ترسناک از ماهیت سینمای خشونت از روشی بسیار دقیق و ریسک آمیز است. این فیلم از همان ابتدا نیز قرار نبود که مورد توجه عامه طرفداران ژانر وحشت قرار بگیرد اما کسانی که توان تماشای آن را داشته باشند، چنین اثر اورجینال و جذابی را خواهند ستود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی برتر و دیدنی قرن ۲۱ را بشناسید [قسمت دوم]

۱۱- هنری: تصویر یک قاتل زنجیره ای (۱۹۸۶)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

هنگام تماشای فیلم ترسناک «هنری: تصویر یک قاتل زنجیره ای» (Henry: Portrait of a Serial Killer) تحت تاثیر فضای غرب میانه غم انگیز و بیروح فیلم که عامدانه انتخاب شده قرار نگیرید زیرا در این فیلم، جان مک ناتون به شکلی بی سابقه و فراموش نشدنی به بررسی روح خبیث موجود در انسان ها پرداخته است. این فیلم که به نحوی بر اساس زندگی یک قاتل زنجیره ای واقعی به نام هنری لی لوکاس ساخته شده، مایکل روکر را در یک بازی ماندگار در نقش اول خود دارد. بدین ترتیب این فیلم ترسناک حالتی شبه مستند به خود می گیرد که بسیاری از سکانس های آن با چنان ظرافت و شجاعتی گرفته شده که بیشتر به یک مستند شباهت دارد تا یک فیلم. تماشای این فیلم چندان هم ساده نیست.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

داستان فیلم بسیار واقعی و غیرانسانی جلوه می کند و اگر امروز به این فیلم نگاه کنید فکر خواهید کرد که فیلم های دیگری با سبک مشابه که در آینده ساخته شده و بسیار نیز موفق بودند، از جمله «سکوت بره ها» (Silence of the Lamb) و «هفت» (Se7en) نیز با الهام از این فیلم ساخته شده اند، فیلم هایی که به سبکی متفاوت دیو سیرتی، بی عاطفگی و بد دلی انسان ها را به تصویر می کشند.

۱۰- جیغ (۱۹۹۶)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

یکی از اولین و پرطرفدارترین فیلم های ترسناک اسلشر، فیلم ترسناک «جیغ» (Scream) به کارگردانی وس کریون بود که بعدها با دنباله های متعددی همراه شد. در این فیلم و برخلاف دیگر فیلم های ترسناک، بازیگران جوان متعددی وجود داشتند که بعد از «جیغ» به شهرت رسیدند، بازیگرانی مانند درو بریمور، کورتنی کاکس، جیمی کندی و رز مک گووان. اگر چه بعدها نیز دنباله هایی از این فیلم ترسناک ساخته شد اما هیچکدام به اندازه نسخه اورجینال مورد استقبال قرار نگرفت.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

داستان در مورد یک گروه دختر و پسر نوجوان است که توسط یک قاتل نقاب به صورت کشته می شوند. از ویژگی های منحصر بفرد این فیلم می توان به ساختار کمیک و جوک های متعدد ارائه شده در آن اشاره کرد. داستان خلاقانه، ترسناک، بامزه و پر از کشتار و خونریزی، باعث شده که «جیغ» حتی پس از ۲۰ سال نیز مانند عنوانش ترسناک و مهیج باشد.

۹- خانه ای که جک ساخت (۲۰۱۸)

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

در سال های اخیر به نظر می رسد که برند فیلم سازی لارس وون تریه، فیلمساز دانمارکی، باعث ایجاد نظراتی متضاد در میان منتقدان و سینماروها شده باشد. بسیاری از کسانی که در برای اولین بار در یک فستیوال سینمایی به تماشای فیلم «خانه ای که جک ساخت» (The House That Jack Built) نشسته بودند در لحظه ای که شخصیت جک (با بازی استادانه مت دیلون) در یک سلاخی خشن، سینه های یک زن درمانده و نگران به نام سیمپل را می بُرد (مازکتومی) صندلی های خود را به دلیل خشونت بالای سکانس ترک کردند.

فیلم ترسناک قاتل زنجیره ای

این فیلم داستان ۱۲ سال از زندگی یک قاتل زنجیره ای بدنام در مناطق شمال غربی ایالات متحده را روایت می کند که گاهی با نام «آقای سفسطه» از او یاد می شود. این فیلم ترسناک نئو اسلشر، ساختارشکن و بسیار تعمق برانگیز است که برای علاقمندان به این سبک از سینمای وحشت گزینه ای دیدنی با داستانی شدید! ترسناک است.

قسمت دوم این مطلب را از طریق این لینک مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با مضمون فرقه های مذهبی [قسمت دوم]

نوشته ۱۵ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با بن مایه قاتل زنجیره ای [قسمت اول] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.