۲۰۰ سال تحقیق در آتش سوخت؛ آتش‌سوزی بزرگ در موزه ملی برزیل

آتش‌سوزی بزرگی در موزه ملی برزیل در ریو دو ژانیرو در گرفته است. این موزه بیش از ۲۰ میلیون شیء در مجموعه‌هایش دارد. این قدیمی‌ترین نهاد علمی برزیل و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخ طبیعی آمریکای لاتین است.

«مایکل تمر» رئیس جمهور برزیل در این رابطه گفت: «این روز غمگینی برای همه برزیلی‌هاست. ویران شدن ساختمان موزه که روزی کاخ امپراتور‌ها بوده است یک فقدان بزرگ برای برزیل است. نتیجه ۲۰۰ سال کار و تحقیق و دانش از بین رفت».

این در حالیست که این موزه اوایل سال جاری میلادی دویستمین سالگردش را جشن گرفت.

در مجموعه تاریخ طبیعی این موزه از جمله اشیای مهمی مانند استخوان دایناسور و اسکلت یک زن از ۱۲ هزار سال پیش هم بوده که قدیمی‌ترین نمونه یافت‌شده در قاره آمریکاست. هزاران شیء مرتبط با تاریخ برزیل و دیگر کشورها، از جمله آثاری از مصر، در این موزه نگه داشته می‌شد.

هنوز معلوم نیست که آیا کسی هم در این آتش‌سوزی آسیب دیده است یا نه. بر اساس تصاویر منتشره، آتش در سرتاسر ساختمان گسترده شده است. علت آتش‌سوزی هم هنوز معلوم نیست.

این حادثه که دیروز ساعت ۵ بعدازظهر و بعد از اتمام بازدید از این موزه اتفاق افتاد و از تلویزیون به صورت زنده پخش شد.

موزه ملی برزیل به دانشگاه فدرال ریو دو ژانیرو و وزارت آموزش برزیل وابسته است و در سال ۱۸۱۸ تاسیس شده است. این موزه و موسسه تحقیقاتی‌، در پارک عمومی کوئینتا دا بوآ یا Quinta da Boa Vista واقع شده است.

ظرفیت‌های گردشگری ریو دو ژانیرو

این موزه یکی از ظرفیت‌های گردشگری ریو دو ژانیرو محسوب می‌شد و سوختن آن به معنای واقعی یک تراژدی فرهنگی بشمار می‌رود. از دیگر جاذبه‌های این شهر ساحلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مجمسه مسیح منجی

مجمسه مسیح منجی

مجمسه مسیح منجی

مجسمه عظیم مسیح منجی نماد شهر ریو و برزیل است و البته پنجمین مجسمه بزرگ دنیا محسوب می‌شود. این مجسمه بتنی، مجسمه‌ای از حضرت عیسی است که در طی سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۳۱ ساخته شده و ۳۸ متر طول دارد. دستان باز و گشوده مجسمه مسیح نشان از آغوش باز مسیح برای همه انسان‌ها دارد.

این مجسمه توسط مجسمه‌ساز فرانسوی پل لاندوسکی ساخته شده است و بر کوه‌ کورکووادو قرار دارد.

تئاتر شهر ریو

تئاتر شهر ریو

تئاتر شهر ریو

تئاتر شهر ریو یا Theatro Municipal، ساختمان زیبا و سفید رنگی در مرکز شهر ریو دوژانیرو است که معمارش برای ساخت و طراحی آن از خانه اپرای پاریس الهام گرفته است. ساختمان تئاتر شهر در اوایل قرن ۲۰ ساخته شده و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سالن‌های تئاتر کشور برزیل در نظر گرفته می‌شود. تئاتر شهر ریو نه تنها برای برگزاری تئاتر بلکه برای اجرای کنسرت‌های مختلف موسیقی مورد استفاده است.

جزیره پاکوئتا

جزیره پاکوئتا

جزیره پاکوئتا

جزیره پاکوئتا یا Paquetá Island در خلیج گانابارا شهر ریو قرار دارد. از ویژگی‌های بارز این جزیره ممنوعیت ورود خودرو است. در نتیجه تنها با دوچرخه و کالسکه و اسب امکان گردش در جزیره پاکوئتا را خواهید داشت. در این جزیره تعداد زیادی درخت چشمگیر بائوباب قرار دارد.

موزه فردا ریو دو ژانیرو

موزه فردا ریو دو ژانیرو

موزه جدید فردا در شهر ریو، یکی از زیباترین و مدرن‌ترین ساختمان‌های موزه در ریودوژانیرو است که تنها خود بنا ۳۰۰ میلیون یورو ارزش دارد. موزه فردا در واقع نوعی موزه زمان است که ۵ قسمت و بخش متفاوت دارد. این موزه ترکیبی از علم و معماری نوآرانه است که هدفش ارتقاء وضعیت شهرهای دنیاست. این موزه در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده است.

جنگل آمازون

جنگل آمازون

شهر ریودوژانیرو به جنگل‌های فوق‌العاده و سرسبز آمازون بسیار نزدیک است و محال است که بتوانید از آن چشم بپوشید!

در واقع جنگل‌های بارانی آمازون با تنوع بی‌نظیر گیاهان و جانورانش از آن جاهایی است که همه جوره غافلگیرتان می کند. جنگل های بارانی آمازون، جنگلی پهن برگ با آب و هوای استوایی و گرم سیری که بیشتر امریکا جنوبی را پوشش می دهد. این جنگل وسعتی در حدود ۷ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می دهد که بخش عمده آن در حدود ۶۰ درصد در برزیل واقع شده است. طبیعت خارق العاده، آبشارهای چشمگیر، تنوع رنگین گل‌ها و حیوانات از جاذبه‌های آمازون است.

نوشته ۲۰۰ سال تحقیق در آتش سوخت؛ آتش‌سوزی بزرگ در موزه ملی برزیل اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.