پایان معمای فان بینگ بینگ؛ اعتراف رسانه‌ای ستاره زن سینمای چین و محکومیت ۱۳۰ میلیون دلاری

چند هفته پیش در همین رسانه خبری مبنی بر غیبت بی دلیل فان بینگ بینگ، مشهورترین ستاره زن سینمای چین منتشر شد که بدون هیچ اطلاع قبلی برای بیش از سه ماه ناپدید شده و هیچ کسی از او خبر نداشت. همه از همان ابتدا می دانستند که پای حزب کمونیست چین در میان است و آن ها فان بینگ بینگ را دستگیر کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. در حالی که رسانه های دولتی یا مقامات قضایی کشور هیچ اشاره ای به این موضوع نمی کردند، شایعات بسیاری در مورد علت غیبت ناگهانی یا همان دستگیری احتمالی وی بر سر زبان ها افتاد بود زیرا این اتفاق قبلاً نیز برای دیگر شخصیت های مشهور چینی که خط قرمز حکومت را رد کرده و یا خواسته های سیستم کمونیست را اجرا نکرده بودند رخ داده بود.

در نهایت روز چهارشنبه رسانه دولتی چین اعلام کرد که فان بینگ بینگ، مشهورترین بازیگر زن چین که سابقه بازی در چندین فیلم هالیوودی را نیز دارد به دلیل فرار مالیاتی به پرداخت جریمه ای هنگفت محکوم شده است. این اولین خبری بود که پس از ناپدید شدن رازآلود این چهره سرشناس سینمای چین در ماه ژوئن گذشته (خرداد ماه) در مورد او در رسانه های دولتی کشور منتشر می شد. بر اساس گزارش آژانس خبری شین هوا، فان بینگ بینگ باید به خاطر گزارش نادرست میزان دریافتی خود از محل پروژه های سینمایی مختلف، مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار به عنوان جریمه و مالیات معوقه بپردازد.

Fan Bingbing

در این گزارش چنین آمده که خانم فان با استفاده از قراردادهای صوری موسوم به «یین یانگ» مقامات اداره مالیات چین را فریب داده و بدین ترتیب از پرداخت میلیون ها دلار مالیات سرباز زده است. به خانم فان و کمپانی های مربوط به او دستور داده شده که مبلغ ۴۲ میلیون دلار به عنوان مالیات های عقب افتاده و دیگر هزینه های مربوط به این مالیات ها و ۸۶ میلیون دلار دیگر نیز به عنوان جریمه فرار مالیاتی بپردازند. از آن جایی که وی برای اولین بار است که مرتکب چنین خلافی می شود، دولت چین اعلام کرده که هیچ پرونده تخلفاتی علیه وی تنظیم نخواهد شد، در صورتی که مبلغ تعیین شده را پرداخت کند. در گزارش آژانس خبری شین هوا هیچ اشاره ای به مهلت تعیین شده برای پرداخت این مبلغ نشده است.

Fan Bingbing

این موضوع به عنوان هشداری به دیگر سلبریتی های مشهور چین و مقامات اداره مالیات چین تلقی می شود که گفته می شود تحقیقاتی وسیع را برای تحصیل تمامی مالیات های عقب افتاده و جلوگیری از فرار مالیاتی بیشتر در صنعت سرگرمی چین براه انداخته است. بر اساس این برنامه در صورتی که این افراد تا ۳۱ دسامبر (دی ماه) نسبت به پرداخت مالیات های معوقه خود اقدام نکنند برای آن ها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

Fan Bingbing

از اواسط خرداد بود که هیچ کس از فان بینگ بینگ خبری نداشت. وی به یکباره و یک ماه پس از این که چوی یونگ یوان، از مجریان سابق بخش خبری شبکه دولتی CCTV او را به فرار مالیاتی وسیع متهم کرده بود ناپدید شد. غیبت فان باعث گمانه زنی های زیادی در میان مردم و فعالان اجتماعی شده بود و بسیاری بر این باور بودند که او توسط مقامات دولتی دستگیر شده است. بر اساس گزارش شین هوا، وی در تمام این مدت در استان جیانگسو تحت بازجویی مقامات اداره مالیات قرار داشته است اما جزییاتی در مورد محل سکونت یا حضور فعلی این بازیگر سرشناس ارائه نشده است.

Fan Bingbing

ناپدید شدن یکی از مشهورترین و ثروتمندترین ستارگان سینمای چین بسیاری را در صنعت سرگرمی این کشور در شوک فرو برد که در سال های گذشته توانسته بود از کمپین ضد فساد دولت ژی جین پینگ در امان بماند. قراردادهای موسوم به «یین یانگ» نوعی فرار مالیاتی است که در آن ابتدا یک قرارداد با رقم بسیار پایین تر به مقامات اداره مالیات چین ارائه می شود و در ادامه قراردادی واقعی با رقمی بسیار بزرگ تر بین دو طرف امضا می شود که تمامی آن بدون پرداخت ذره ای مالیات به جیب شخص می رود.

Fan Bingbing

به گفته شبکه خبری شین هوا، تحقیقات در مورد فرار مالیاتی فان بینگ بینگ با گزارش رقم قرارداد او در فیلم «حمله هوایی» (Air Strike)- فیلمی جدید و هنوز منتشر نشده با حضور فان بینگ بینگ، لیو یی و بروس ویلیس در مورد بمباران چونگ کینگ توسط ژاپنی ها در طول جنگ دوم جهانی- آغاز شد. علاوه بر فان، مقامات اداره مالیات چین گفته اند که مدیر برنامه های او، مو انگوانگ، سعی در منحرف کردن تحقیقات داشته و به کارکنان کمپانی های متعلق به خانم فان و خودش دستور داده که مدارک مربوط به حساب ها را مخفی و یا نابود سازند. این فرد نیز اکنون در بازداشت به سر برده و تحقیقات در مورد تخلفات او ادامه دارد. چندین نفر از مقامات اداره مالیات ایالت جیانگسو نیز در فرار مالیاتی خانم فان بینگ بینگ مقصر شناخته شده اند.

Fan Bingbing

گفته می شود که خانم فان در یک پیام بلند در رسانه های اجتماعی بابت فرار مالیاتی خود از هوادارانش عذرخواهی کرده است، عملی که در میان اشخاصی که توسط دولت این کشور بازداشت می شوند بسیار مرسوم بوده و فعالان اجتماعی آن را اعترافی اجباری می دانند که از طرف مقامات دولتی به این افراد تحمیل می شود. در واقع این افراد تنها در صورت پذیرفتن جرم خود به صورت علنی و اظهار پشیمانی از این عمل می توانند بار دیگر به فعالیت های گذشته خود باز گردند. باید دید که خانم فان بعد از غیبتی سه ماهه و پرداخت جریمه ای هنگفت، چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و چگونه با مقامات سیاسی کشورش و خواسته های آنان کنار خواهد آمد.

در زندان های موسوم به «مراکز بازآموزی» چین برای مسلمانان اویغور چه می گذرد؟

۳۳ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد چین که شما را حیرت زده خواهد ساخت

سلبریتی های سرشناسی که به دلایلی خاص اجازه سفر به چین را ندارند

نوشته پایان معمای فان بینگ بینگ؛ اعتراف رسانه‌ای ستاره زن سینمای چین و محکومیت ۱۳۰ میلیون دلاری اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.