۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی برتر و دیدنی قرن ۲۱ را بشناسید [قسمت دوم]

ژانر ترسناک ریشه در ادبیات گوتیک دارد و به وجود آورندگان ماهیت هایی مانند فرانکشتاین و ومپایر را می توان الهام بخش فیلم های این ژانر در کلیت آن دانست. در این میان،همواره ارتباط خاصی بین ژانر ترسناک و علمی تخیلی وجود داشته که در نهایت به شکل گیری ژانر جدیدی به نام «ژانر ترسناک علمی تخیلی» منجر شده است. ترس از ناشناخته ها چیزی است که بیش از هر چیز دیگری انسان را به وحشت می اندازد. به همین دلیل است که هیولاها بسیار ترسناک تر از قاتلان هستند؛ هر چند امکان مواجهه با مورد دوم بسیار بیشتر است.

چه احساس ترسناک تری ازاین وجود دارد که حس کنید بر دنیایی که در آن ساکن هستید هیچ کنترلی ندارید؟ و این هنگامی است که پای علم به میان می آید و با رقصیدن به دور ترس، محصولی رسانه ای تولید می کند که باعث ایجاد وحشتی بی سابقه در درون شما می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین و جذاب ترین فیلم های ترسناک علمی-تخیلی قرن ۲۱ آشنا کنیم. قسمت اول این مطلب را می توانید از طریق این لینک مطالعه نمایید.

۵- دیوانه ها (۲۰۱۰)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «دیوانه ها» (The Crazies) ساخته برک ایزنر از آن دسته فیلم های زامبی محوری است که تمامی عناصی کلاسیک این ژانر را در خود دارد. یک روز پس از پایان کار، کلانتر دیوید داتن و معاونش راسل کلن در حال تماشای یک مسابقه محلی بیسبال هستند که شخصیت همیشه مست شهر با یک اسلحه در وسط میدان ظاهر می شود و کلانتر چاره ای جز کشتن او نمی یابد. همه تصور می کنند او مانند همیشه مست کرده اما کالبد شکافی هیچ ردی از الکل در بدن او پیدا نمی کند و از همین لحظه است که مشخص می شود یک جای کار می لنگد. همسر کلانتر یک پزشک است که با مواردی عجیب و ناشناخته در بیمارستان محلی مواجه می شود. شهردار نیز موضوع را جدی نمی گیرد و بدین ترتیب کلانتر، همسر و معاونش باید بعد از قرنطینه شدن تمامی شهر با زامبی ها روبرو شده و برای زنده ماندن تلاش کنند.

فیلم ترسناک علمی تخیلی

دولت با هدف جلوگیری از انتشار بیماری ویروسی که انسان ها را به زامبی تبدیل می کند، تصمیم می گیرد تمامی راه های ورودی و خروجی شهر را مسدود کرده و حتی افرادی در درون شهر که هنوز به ویروس مبتلا نشده اند را نیز به قتل برساند. نوشتن سناریوهایی اینچنینی از فیلم های ترسناک علمی تخیلی کار ساده است زیرا تنها با زامبی ها و قهرمان داستان نیاز دارید. ابتدا همه چیز رازآلود است و یکباره وحشت آغاز می شود. اما اگر چیز جدیدی برای ارایه و اضافه کردن به این ژانر نداشته باشید اثر شما هیچ معنایی نداشت و توفیقی کسب نخواهد کرد. فیلم ترسناک علمی تخیلی «دیوانه ها» اما چیزهای جدیدی برای گفتن دارد که در دیگر فیلم های زامبی محور ندیده اید و همین موضوع تماشای این فیلم را جذاب می سازد.

۴- خزیدن (۲۰۰۶)

فیلم ترسناک علمی تخیلی

روزگاری جیمز گان یکی از بهترین و سرشناس ترین کارگردانان هالیوود بود که شیفته سینما بوده و در هر ژانری فیلم می ساخت. فیلم «خزیدن» (Slither) به کارگردانی او بدون شک یکی از بهترین فیلم های ترسناک علمی تخیلی قرن ۲۱ محسوب می شود که سرشار از کشتار، تنش، شوخی و البته جذابیت تماشاست. این فیلم که اولین تجربه کارگردانی جیمز گان با بازی ناتان فیلیون و الیزابت بنکس بود، ترکیبی از تمامی عناصر فیلم های ترسناک دهه ۸۰ مانند ترس بدنی و اثر موجودات دیگر موجود در بدن انسان را به شمار می رفت.

فیلم ترسناک علمی تخیلی

یک شهاب سنگ به زمین برخورد می کند و بدین ترتیب کرم هایی فرازمینی که به مغز مردم شهر نفوذ می کنند براه می افتند. قربانیان به زامبی هایی کریه تبدیل می شوند که آلت دست یک موجود فضایی ترسناک هستند. فیلم ترسناک علمی تخیلی «خزیدن» را باید سرآمد فیلم های درجه دوم این ژانر دانست که علیرغم موفقیت نه چندان زیاد تجاری، یک فیلم کالت در ژانر ترسناک علمی تخیلی به شمار می آید.

۳- حمله به بلوک (۲۰۱۳)

فیلم ترسناک علمی تخیلی

فیلم ترسناک علمی تخیلی «حمله به بلوک» (Attack the Block) به نویسندگی و کارگردانی جو کورنیش، کارگردان بریتانیایی، به سرعت مورد توجه طرفداران ژانر ترسناک قرار گرفت. با حضور جان بویگا و جودی ویتاکر، فیلم از بازی های پخته و قدرتمندی برخوردار است و داستان نیز زیبایی ها و جذابیت های خاص خود را دارد. گروهی نوجوان در جنوب لندن سعی می کنند از محله خود در برابر حمله موجودات فضایی دفاع کنند. اگر فیلم «شان می میرد» (Shaun of the Dead) را دیده باشید متوجه شباهت های این دو خواهید شد. از نقاط مشترک دو فیلم می توان به بازی نیک فراست در هر دو اشاره کرد.

فیلم ترسناک علمی تخیلی

کورنیش گفته که تماشای فیلم «نشانه ها» (Signs) اثر ام نایت شیامالان الهام بخش او در ساخت فیلم «حمله به بلوک» بوده است. فیلم با یک زورگیری آغاز می شود که در زندگی واقعی برای کورنیش اتفاق افتاده است. رفته رفته شخصیت های مجزا شکل می گیرند و از موقعیت های آشنای چنین فیلم هایی به بهترین شکل ممکن استفاده می شود. در نهایت به این نتیجه گرانبهای اخلاقی می رسیم که هر عملی عواقب مثبت یا منفی خاص خودش را دارد.

۲- پاندروم (۲۰۰۹)

فیلم ترسناک علمی تخیلی

فیلم ترسناک علمی تخیلی «پاندروم» (Pandorum) ما را به فضا برده و بر روی دو فضانورد با بازی دنیس کواید و بن فاستر متمرکز می سازد. این دو بعد از سال ها خواب، در یک سفینه فضایی ظاهراً متروکه و در حالی که دچار فراموشی شده اند بیدار می شوند و خیلی زود درمی یابند که تنها نیستند. فیلم «پاندروم» که تنها توانست ۲۰ میلیون دلار از هزینه ۳۳ میلیون دلاری ساخت خود را جبران کند به تاریک ترین گوشه های این ژانر سقوط کرد و با ورشکستگی استودیو تولید کننده به فیلمی خوب اما شوم تبدیل شد.

فیلم ترسناک علمی تخیلی

این فیلم کلاسیک علمی تخیلی از بازیگران سرشناسی سود می برد که بازی های قابل توجه آن ها نیز سهم زیادی در جذابیت فیلم دارد. بدون پرداختن به داستان های گذشته طولانی، مخاطب به یکباره در دنیایی ناشناخته و ترسناک می یابد. مخاطب به طور تمام و کمال اضطراب و وحشت شخصیت های اصلی داستان را در چنین دنیای بیرحم و ناشناخته ای درک می کند. تمامی فیلم مانند یک چرخ و فلک است که در نهایت به پایانی غیرقابل انتظار و شوکه کننده ختم می شود.

۱- ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲)

فیلم ترسناک علمی تخیلی

در صدر این فهرست یکی از بهترین فیلم های تاریخ ژانر ترسناک علمی تخیلی و فیلم مورد علاقه شخص نویسنده در این ژانر قرار دارد. فیلم «۲۸ روز بعد» (۲۸ Days Later) به کارگردانی دنی بویل یک فیلم جریان ساز بود. دنی بویل با این فیلم توانست موج جدیدی که رومرو در ژانر ترسناک زامبی محور آغاز کرده بود را یک مرحله بالاتر ببرد. زامبی ها در فیلم های این دو هیچگاه موجودهایی ساده و بی منظور نبوده اند. رومرو همواره در فیلم های خود از زامبی ها به عنوان نمادهایی برای انتقاد از مصرف گرایی و جوامع مصرف گرا استفاده کرده است. در فیلم کالت کلاسیک بویل نیز، وی با استفاده از زامبی ها بر طبیعت و خشونت ذاتی انسان متمرکز می شود.

فیلم ترسناک علمی تخیلی

در حالی که بسیاری از فیلم های زامبی محور پس از «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) بیشتر به این موجودات خوفناک و کشت و کشتارهایی که ایجاد می کنند متمرکز شده اند، بویل یک گام به عقب برداشته و به معنای آشوب و طغیان اجتماعی و تاثیر آن بر جامعه و قوانین آن می پردازد. فیلم ترسناک علمی تخیلی «۲۸ روز بعد» یک فیلم هوشمندانه و جذاب است که شخصیت هایش را به موقعیت هایی می برد که همه چیز به درک آن ها از طبیعت انسان بستگی دارد.

چرا ژانر ترسناک در سال های اخیر تا به این حد پرطرفدار و پرفروش شده است؟

کابوس های زنده: ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانه برتر و جذاب سینما در قرن ۲۱ [قسمت اول]

نوشته ۱۰ فیلم ترسناک علمی تخیلی برتر و دیدنی قرن ۲۱ را بشناسید [قسمت دوم] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.