داستان دبی: چگونه بیابانی برهوت به قطب تجاری خاورمیانه تبدیل شد؟

پیش از برج خلیفه، پیش از برج العرب، همه از مرکز تجارت جهانی دبی سخن می گفتند. این بنای زیبا که در سال ۱۹۷۹ تکمیل شد به یکباره قلمرو هوایی امارات را تصاحب کرده و به نماد جاه طلبانه دبی به عنوان یک مرکز تجاری منطقه ای و شروع سیر صعودی رشد اقتصادی و مالی در این کشور عربی کوچک تبدیل شد. این آسمانخراش ۳۹ طبقه ای به طول ۴۸۹ فوت (۱۴۹ متر) در دوران خود بلندترین ساختمان از بمبئی تا آتن به شمار می رفت.

از شایعات دیوانه واری در مورد راست نبودن برج گرفته تا این که سازندگان برای ساخت آن مجبور به شستن شن های ساحلی شده اند، مرکز تجارت جهانی دبی سرگذشت جذاب و البته کمتر شناخته شده ای دارد. به این بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم سیر زمانی تبدیل شدن دبی از یک بیابان سوزان به یکی از شلوغ ترین هاب های تجاری و تفریحی جهان را بررسی کنیم.

سال ۱۹۶۶: در دبی نفت کشف می شود

در سال ۱۹۶۶ بود که مقادیر قابل توجهی نفت در ساحل منطقه فاتح کشف شد. عملیات استخراج در سال ۱۹۶۹ آغاز شده و در دهه ۱۹۷۰ ساخت سه مخزن نفت زیردریایی غول پیکر که هر کدام گنجایش نیم میلیون بشکه نفت را داشت به پایان رسید. از این سه مخزن بزرگ به عنوان «اهرام سه گانه دبی» یاد می شود.

سال ۱۹۷۲: بندر رشید افتتاح می شود

دوبی

دبی با ساخت یک بندر در عمق دریا که دارای ۱۱ اسکله بوده و بعدها تعداد آن ها به ۳۵ مورد افزایش یافت نام خود را به عنوان یک هاب دریایی مهم و کلیدی در خلیج فارس تثبیت کرد.

سال ۱۹۷۹: مرکز تجارت جهانی دبی گشایش یافت

دوبی

شهر دبی به برج مرکز تجارت جهانی خوشامد می گوید. این برج زیبا و خارق العاده که توسط یک معمار بریتانیایی به نام جان هریس طراحی شده، بیش از ۱۴۹ متر طول دارد که تنها ساختمان بلند دبی در آن زمان محسوب شده و به کانون صنعت و تجارت در حال شکوفایی شهر تبدیل شد.

سال ۱۹۷۹: بندر جبل علی افتتاح می شود

دوبی

بندر جبل علی در دوران خود بزرگ ترین بندر دست ساز جهان بود که به دلیل وسعت و بزرگی اش از فضا نیز قابل مشاهده است. با توسعه های انجام گرفته، این بندر در سال ۲۰۱۸ توانایی تخلیه و بارگیری ۲۲ میلیون کانتینر را دارد.

سال ۱۹۸۵: اولین منطقه آزاد تجاری شکل می گیرد

دوبی

اولین منطقه آزاد تجاری با عنوان جفزا (منطقه تجاری آزاد جبل علی) افتتاح شده و کمپانی های بین المللی با پیشنهاد مالکیت صد در صدی تجارت و معافیت از مالیات به این منطقه سرازیر می شوند. بدین ترتیب شکل گیری مناطق آزاد تجاری در دبی آغاز شده که در نهایت تعداد آن ها به بیش از ۲۰ منطقه می رسد.

سال ۱۹۸۵: خطوط هوایی امارات ایرلاینز شروع به کار می کند

دوبی

خطوط هوایی امارات ایرلاینز با پشتیبانی خانواده سلطنتی اولین پرواز خود را در ۲۵ اکتبر به انجام می رساند که شامل پروازهایی به کراچی در پاکستان و بمبئی در هند است. در سال اول فعالیت این خط هوایی، بیش از ۲۸۸٫۰۰۰ مسافر توسط هواپیماهای اماراتی جابجا می شوند.

سال ۱۹۹۹: برج العرب به اولین مهمانهایش خوشامد می گوید

دوبی

اکنون نوبت به افتتاح بلندترین ساختمان دبی و بلندترین هتل جهان در دوران خود رسیده بود. برج العرب که بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شد استانداردهای جدیدی در زمینه خدمات لوکس به دنیای گردشگری ارایه داد و باند فرود منحصربفرد روی آن نیز به یک مکان ویژه برای بدلکاری ها و رویدادهای پرسروصدا تبدیل شد.

سال ۲۰۰۱: ساخت نخل جمیره آغاز شد

دوبی

یک فرآیند زمین سازی بزرگ در سال ۲۰۰۱ در شمال جبل علی در دبی آغاز شد که در طی آن، دستگاه هایی خاص شن موجود در بستر دریا را پمپاژ می کردند. در نتیجه بعد از مدتی یک جزیره به شکل نخل و موج شکنی به شکل هلال از کف دریا سربرآورد که بعد از تکمیل شدن بیش از ۵۶۰ هکتار مساحت داشت. بعدها هتل ها و ساختمان های مسکونی شخصی در این منطقه ساخته شده و با استفاده از جاده زمینی و مونوریل به خاک اصلی دبی متصل گردید.

سال ۲۰۰۵: خرید و فروش عمده طلا و کالاها در دبی آغاز شد

دوبی

مرکز خرید و فروش طلای مشهور دبی با نام «شهر طلا» اولین بورس بین المللی کالاها و فلزات گرانبها بود که در منطقه افتتاح می شد. در این مرکز تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۰۴ میلیادر دلار کالا خرید و فروش شد و تعداد اعضای تجاری آن در سراسر جهان به بیش از ۲۰۰ کمپانی بزرگ رسید.

سال ۲۰۰۸: مرکز خرید دبی مال افتتاح شد

دوبی

مجتمع تجاری دبی مال با بیش از ۵٫۴ میلیون فوت مکعب مساحت و ۱٫۲۰۰ مغازه و فروشگاه بزرگ به عنوان بزرگترین فروشگاه جهان رکوردشکنی کرد. علاوه بر حضور برندهای مشهور، آکواریوم بزرگ و بازار طلای مدرن آن از دیگر جاذبه های این مرکز فروش بزرگ به شمار می آیند.

سال ۲۰۱۰: برج خلیفه تکمیل می شود

دوبی

برج خلیفه که رکورد بلندترین ساختمان جهان را شکست بیش از ۸۲۸ متر طول دارد و از ۲۰۰ طبقه تشکیل شده است. برای ساخت این برج عظیم و خارق العاده بیش از ۶ سال زمان و ۲۲ میلیون ساعت کار صرف شد تا برج خلیفه به مهم ترین سازه جدید شهر دبی تبدیل شود.

سال ۲۰۱۳: بدست آوردن میزبانی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰

دوبی

شهر دبی در سال ۲۰۱۳ به اولین شهر در خاورمیانه تبدیل شد که میزبانی برگزاری نمایشگاه جهانی اکسپو را بدست می آورد. دبی در رقابت با روسیه، برزیل و ترکیه توانست به این موفقیت بزرگ دست یابد. در جنوب شهر محلی به مساحت ۴۳۸ هکتار برای برپایی این رویداد بین المللی نوآورانه و فرهنگی به مدت ۶ ماه مشخص و آماده سازی شد که انتظار می رود در این مدت بیش از ۲۵ میلیون بیننده را به خود جلب نماید.

سال ۲۰۱۴: فرودگاه بین المللی دبی صدرنشین می شود

دوبی

فرودگاه بین المللی دبی به عنوان پررفت و آمدترین فرودگاه جهان جای فرودگاه هیثرو لندن را می گیرد. ۳ ترمینال این فرودگاه به بیش از ۱۰۰ خط هوایی خدمات ارایه کرده و با داشتن پروازهایی به ۲۴۰ میلیون شهر بزرگ و کوچک دنیا، تعداد مسافران آن در انتهای سال ۲۰۱۸ به بیش از ۹۰ میلیون نفر خواهد رسید.

سال ۲۰۱۵: مرکز فضایی محمد بن رشید ساخته می شود

دوبی

در سال ۲۰۱۴، مرکز تحقیقاتی جدیدی در کنار موسسه تکنولوژی و علوم پیشرفته امارات ساخته می شود که از آن با نام مرکز فضایی محمد بن رشید یاد می شود، مرکزی که عملیات و تحقیقات فضایی امارات در آن انجام می شوند.

پیشرفت ها و فعالیت های توسعه محور دبی و کشور امارات همچنان ادامه دارد به نحوی که بخش زیادی از تبادلات تجاری و اقتصادی خاورمیانه در این کشور کوچک عربی متمرکز است. اگر چه فهرست پیشرفت های خیره کننده این منطقه شیخ نشین ثروتمند در این مطلب به پایان رسید اما بدون شک هر ساله پروژه های عظیم و خارق العاده جدیدی در این کشور اجرا و تکمیل می شوند که بر اهمیت ژئوپلتیک دبی خواهند افزود و بیش از پیش ثروت، شهرت و اعتبار را به این منظقه کوچک سرازیر خواهد کرد.

طرح دوبی برای ساخت یک مرکز خرید عظیم و بسیار پیشرفته با بودجه ای ۲ میلیارد دلاری

۱۳ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد دوبی که جهانیان از آن بی اطلاعند

باز هم اولینی دیگر برای دوبی؛ جنگل بارانی در دل هتل

نوشته داستان دبی: چگونه بیابانی برهوت به قطب تجاری خاورمیانه تبدیل شد؟ اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.