نگاهی به سریال های شبکه نمایش خانگی ایران؛ از قهوه تلخ تا شهرزاد

سریال های شبکه های خانگی بخش از اقتصاد صنعت سرگرمی ایران هستند. در گزارش امروز سرویس هنری روزیاتو نگاهی داریم به موفقیت و شکست شماری از آن ها. با ما همراه باشید و نظرات خودر ا درباره این سریال ها در اختیار ما قرار دهید.

قهوه تلخ مهران مدیری

بعد از سریال موفق شب های برره که از تلویزیون پخش شد، مهران مدیری در همان لوکیشن ، قهوه تلخ را ساخت که سال ۱۳۸۹ وارد بازار شد. سیامک انصاری بازیگر اصلی بود و شبیه همان نقشش در برره را داشت. آدم عاقلی که میان یک سری دیوانه گیر افتاده است. قرار بود قهوه تلخ چیزی شبیه به یک کمدی تاریخی باشد. این سریال در زمان پخش خود موفق ترین سریال رسانه خانگی و پر فروش ترین سریال رسانه خانگی لقب گرفت . قرعه کشی هفتگی یک دیگر از دلایلی بود که مخاطبان این سریال را زیاد کرد و البته به موازات زیاد شدن مخاطبان، قاچاق آن هم بالا گرفت.

شش قسمت اخر سریال قهوه تلخ به دلایل نامعلومی پخش نشد و در نتیجه سریال بعد از ۱۰۲ قسمت بی نتیجه رها شد. عاملی که اعتماد خیلی از مخاطبان را نسبت به شبکه نمایش خانگی سلب کرد.

قلب یخی محمد حسین لطیفی و سامان مقدم

سال ۱۳۸۹ محمد حسین لطیفی جای خالی یک سریال درام و غیر کمدی را در شبکه خانگی حس کرد. سریال، روایت چند داستان مختلف است. جنازه دختری به نام چیستا (الناز شاکردوست) که در مزون ویدا (نسرین مقانلو) کار می کرده پیدا می شود. پسر ویدا در یک درگیری به زندان می افتد و شیوا (مهراوه شریفی نیا) خواهر ویدا، وکالت فردی را که متهم به قتل همسر و فرزند خود است (حسین یاری) به عهده می گیرد. با اشاره به سازمان های فراماسونری و حتی شیطان پرستی و غیره، قلب یخی در وهله اول توانست توجه ها را به خودش جلب کند. فصل اول در ۱۱ قسمت ارائه شد اما برای ادامه قصه باید فصل دوم را هم می دیدید که ۱۶ قسمت داشت.

بعد لطیفی کنار رفت و سامان مقدم با ستاره هایی مثل هدیه تهرانی و هانیه توسلی سریال را ادامه داد. قصه شلوغ و در همش زیادی کش پیدا کرد و بعد از مدتی دیگر سر و ته داستان را نمی شد تشخیص داد. مردم از آن همه اغراق قصه خسته شدند و رهایش کردند.

شهرزاد حسن فتحی

این مهم ترین ، بهترین و پر مخاطب ترین سریال شبکه نمایش خانگی تا به امروز است. سر و ته قصه تا حدودی به هم خورد. اگر چه پایان های دراماتیک ضعیف، سریال دوست ها را نا امید کرد. سریالی که ستاره هایش را بزرگ تر کرد. خواننده اش را محبوب تر (محسن چاوشی) و خلاصه همه چیز حور شد که نتیجه یک کار حرفه ای دوست داشتنی از کار دربیاد. مهم ترین نقطه قوت سریال، قصه آن بود که مهم ترین نقطه ضعف سریال های شکست خورده یک دهه اخیر به شمار می رود.

کاراکتر هایی که دنبال کردن سرنوشت آن ها برای تماشاگر جذاب بود نیز از دیگر نقاط قوت شهرزاد به شمار می رود. استاد علی نصیریان، یکی از پنج تن سینمای ایران، این قدر بزرگ است که در هر نقشی، میلیون ها مخاطب را با خود همراه کند. نقش بزرگ آقا، یک کاراکتر درجه یک به حساب می آمد. از همه مهم تر اینکه سریال وقتی شروع شد که فیلمبرداری اش به پایان رسیده بود و همه مطمئن بودند که تا پایان قصه را خواهند دید.

حتی فصل اول به گونه ای تمام شد که اگر کسی فصل دوم را نمی دید، قصه برایش سرانجام یافته بود. حسن فتحی در قد و قواره های سعدی سینمای ایران (مرحوم علی حاتمی) گام بر می دارد و از شب دهم به بعد، نشان داد که کارهایش را میتوان جدی گرفت.

ساخت ایران محمد حسین لطیفی

امین حیایی، در هر سه فصل بازی در نقش غلامحسین را بر عهده دارد که کاراکتر اصلی سریال است و یک دزد خرده پا، خشایار الوند، جزو فیلمنامه نویسان سریال بود که بعد از فصل اول از مجموعه کنار رفت. ساخت ایران یکی از آن سریال هایی بود که به دلیل حضور بازیگران ستاره، سر و صدای زیادی به پا کرد و در مورد هزینه هایش هم حرف های زیادی زدند.

محمد رضا گلزار و فرهاد اصلانی از دیگر بازیگران این سریال هستند که در ایران و فرانسه و لبنان فیلمبرداری شد. نکته جالب اینکه بعد از پخش در شبکه نمایش خانگی، شبکه آی فیلم هم آن را نشان داد. از آن سریال هایی بود که خوشبختانه به پایان رسید و ساخت ایران ۲ هم به تازگی توزیع و در حال نمایش است. به اندازه ای که ستاره داشت تاثیر گذار نبود اما شکستی هم تجربه نکرد.

عالیجناب سام قریبیان

سام قریبیان، خودش فیلمنامه سریال عالی جناب را نوشته و این بار هم فضا و حال و هوای کارش مثل گناهکاران و ۳۶۰ درجه، در هر دوی این فیلم ها فضایی معمایی و پلیسی وجود دارد. فضای سریال در بستر انتخابات ریاست جمهوری شکل میگیرد. فصل اول سریال، شش قسمت داشت. شور و حالی که میتوانست در جامعه ایجاد کند را به دلیل وقفه های متعدد در پخشش از دست داد.

عاشقانه منوچر هادی

سریالی که از سال ۹۵ ، پخش آن شروع شد با بازی گلزار، مهناز افشار و ساره بیات و تعداد دیگر از بازیگران حرفه ای سینما، داستان چند زوج است که مساله یکی از آنها، بحرانی می شود. یکی ، دو قسمت آن به دلایل مختلف از حجاب بازیگرانش گرفته تا اختلاف سرمایه گذاران ، دیر پخش شد ولی در کل،‌ مخاطبش را پیدا کرد. موفقیت عاشقانه می توانست از مقدار کنونی بیشتر شود.

عشق تعطیل نیست بیژن بیرنگ

قرار بود بیژن بیرنگ سریالی در مایه سیت کام مشهور فرندز (دوستان) بسازد. سال ۱۳۹۳ این سریال در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه ای تولید شد یا حداقل خبر این بود که تعداد اپیزودهایش آن قدر است. آن هم با بازی مهناز افشار و محمد رضا گلزار که یادآور فیلم آتش بس بود.

موفقیت خوبی نداشت. اول اینکه کپی برداری بیرنگ از روی سریال فرزند تا حد دکور هم پیش رفته بود و توی ذوق می زد. نکته بعدی اینکه مشخص بود عوامل فیلم با هم هماهنگ نیستند. کما اینکه بازیگران سر ناسازگاری برداشتند و ضعف متن را دلیل خودشان برای عدم همکاری اعلام کردند و بیرنگ هم از بازی بازیگرانش ایراد گرفت. دست آخر هم توزیع سریال خوب نبود.

به نظر شما بهترین سریال شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر کدام است؟

نوشته نگاهی به سریال های شبکه نمایش خانگی ایران؛ از قهوه تلخ تا شهرزاد اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.