A.Human : نمایشگاه هنری از پوست و گوشت انسان

A.Human یک چیدمان هنری بسیار عجیب است که با نوآوری نشان می‌دهد شاید آینده مد و فشن به چنین ایده‌های ترسناک و چندش‌آوری برسد؛ فکر کنید، قرار است اندام‌های بدن جای لباس را بگیرند!

قرار است از آینده‌ای تاریک و مبهم صحبت کنیم. آینده بشر که مرزهای ابتکار و ایجاد تنوع را به‌کل جابه‌جا کرده و پوست، گوشت و موی خود انسان قرار است لباس‌ها یا زیورآلات او را در آینده تشکیل دهند!

داستان از این قرار است که هفته گذشته نمایشگاه اینستالیشن (چیدمان) جدید و عجیبی در شهر نیویورک آغاز به کار کرد که چیدمانی متشکل از انسان، علم و تخیل را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه که در اولین روزها با بلیط ۴۰ دلاری آغاز به کار کرد، در حال حاضر بلیطش ۲۸ دلار قیمت دارد و تا آخر ماه سپتامبر برپاست.

بدون شک این متفاوت‌ترین نمایشگاه هنری است که علاقه‌مندان از آن بازدید می‌کنند. در هر گوشه نیم‌تنه‌ای از انسان‌ها با چیدمان‌های متفاوت به نمایش گذاشته شده است. همه نیم‌تنه‌ها، ماکت یا مانکن نیستند، بلکه تعدادی از آنها انسان‌های زنده‌ای هستند که مد جدید A.Human را نمایش می‌دهند.

تمامی آثار هنری موجود در این نمایشگاه به شکل اعضای بدن انسان تهیه شده‌اند. با وجود اینکه این طرح‌ها همچون کابوس به نظر می‌رسند اما برخی اعتقاد دارند که با نهایت ظرافت و زیبایی تهیه شده‌اند.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

این نمایشگاه علمی-تخیلی در تالار نمایش منهتن برپاست، جایی که طراح افسانه‌ای یعنی A. Huxley قرار است کالکشن ۲۰۱۹ خود برای هفته مد نیویورک را در آنجا به معرض نمایش بگذارد.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

فضای نمایشگاه را کارگردان تئاتر موسوم به مایکل کانتس طراحی کرده است: نمایشگاه از یک دالان تاریک، مملو از جعبه‌های چوبی و کثیف شروع شده و به فضایی روشن و مملو از دالان‌های پر شده از آینه می‌رسد.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

در اوایل دالان نمایشگاه با یک یقه سلطنتی مواجه می‌شوید که از گوشت و پوست انسانی ساخته شده و دور گردن مردی است که تا شانه درون خاک، دفن شده.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

در ادامه، سکوهایی را خواهید دید که پاهایی با کفش‌های پاشنه بلند از جنس پوست و گوشت را مشاهده خواهید کرد که بسیار ترسناک به‌نظر می‌رسد.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

کمی جلوتر نیم تنه‌ی زنی را مشاهده خواهید کرد که شانه‌هایش به شکل شاخ تزئین شده‌اند. این مدل زنده دایما به دیوار آینه‌ای روبه‌روی خود خیره شده و خیلی به ندرت پلک می‌زند.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

اگر به مد بدنی علاقه ندارید، می‌توانید به اتاقی بروید که با یک قلب در حال تپیدن به غار تبدیل شده است. یا درون حلقه‌ بزرگی که از دست‌های در حال چنگ زدن انسان ژست بگیرید.

در حال خروج از این اتاق می‌توانید قلب تپنده را به سلیقه شخصی خود تغییر شکل داده و سپس آن راروی تی‌شرت خود چاپ کنید. با این کار قبل از این ایملنت پر از رگ و خون می‌توانید بفهمید روی بدن شما چه شکلی پیدا خواهد کرد.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

A.Human توسط یک گروه سرگرمی موسوم به Society of Spectacle تولید شده و سرمایه مالی توسط کارشناس فروشی موسوم به سیمون هاک تامین شده که برای دوستی نزدیک خود با خانواده کارداشیان شهرت دارد.

این نمایشگاه و آثار آن برای رسانه‌های اجتماعی طراحی و ساخته شده‌اند. در جشن افتتاحیه نمایشگاه، عکاسان اجازه ورود پیدا کردند. همچنین کیم کارداشیان یک ایمپلنت اختصاصی را پوشید و عکس آن را در اینستاگرام خود به نمایش گذاشت. ایملنت‌ها شبیه اندام‌های مصنوعی انسان هستند.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

خالق این آثار، Huck در بیانیه‌ی افتتاح این نمایشگاه علمی تخیلی گفت: «ما دوست داریم مردم بتوانند همانند عکس‌های سرگرم‌کننده که با اپ‌های مختلف می‌گیرند، لباس پوشیده و بیرون بروند. این یک تجربه بسیار هیجان‌انگیز است. اما سوال اصلی ما از علاقه‌مندان و کسانی که از نمایشگاه دیدن می‌کنند این است که اگر فرصت تغییر اندام‌های بدن خود همچون عوض کردن لباس را داشته باشند، آیا دست به این کار خواهند زد؟»

هوک همچنین گفته که او قصد ندارد حسی همچون ویران‌شهر (جامعه‌ای خیالی در داستان‌های علمی-تخیلی است که در آن ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند) را به نمایش بگذارد، بلکه قصدش این است که آینده روشن سایبورگ‌ها (یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی) را تداعی کند. البته با این تفکر که قرار نیست این مردم نیروی ماورایی داشته باشند یا نامیرا و ابدی باشند.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

به گفته هوک، A.Human برای روبه‌رو شدن با یک چالش بزرگ طراحی شده است: «ما چگونه می‌توانیم چنین طرح‌هایی را بسازیم بدون این که موجب ترس و وحشت مردم نشویم؟»

تماشای شاخ‌های تیز روی شانه‌های انسان بدون شک ترسناک است. اما جالب اینجاست که بازخوردهای اینستاگرامی این نمایشگاه بسیار مثبت‌تر از انتظار بوده، البته تعداد کامنت‌هایی که اموجی بالا آوردن گذاشته‌اند هم کم نیست.

ایمپلنت‌های A.Humanظاهرا قابل قبول هستند اما در واقعیت بسیار خیالی و توهمی به‌نظر می‌رسند. به ادعای طراح این آثار و برگزار کننده‌های نمایشگاه آنها می‌خواهند به جایی برسند که دگرگون کردن اندام‌های بدن به آسانی واکس زدن کفش باشد.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

هوک همچنین در این رابطه گفته: «از تابو و قضاوت کردن بپرهیزید. هر انسانی این حق را دارد اندام‌هایی که دوست دارد را خودش بسازد. ما کسی را مجبور نمی‌کنیم این چیزها را دوست داشته باشد. اما این سوال را می‌پرسیم در دنیا دنبال چه چیزی هستند؟»

A.Human از بازدیدکننده‌ها می‌خواهد تا زیبایی‌ را در چیزهایی ببینند که تا پیش از این به عنوان عوامل وحشت و ترس از اندام‌ها به حساب می‌آوردند. در واقع هدفشان افزودن فاکتورهای جدید به استاندارهای کنونی و ساختارشکنی در زندگی عادی مردم است.

A.Human : وقتی گوشت و پوست قرار است جای لباس را بگیرند

نظر شما در مورد این نمایشگاه چیست؟ آیا می‌توان چنین ابتکاری را به عنوان طرح‌های مد و فشن در آینده بشر به حساب آورد؟

نوشته A.Human : نمایشگاه هنری از پوست و گوشت انسان اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.