معرفی فیلم به وقت شام ابراهیم حاتمی کیا

به وقت شام

به وقت شام جدید‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا و یکی از فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است.

به وقت شام، جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا بوده که قرار است در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شود. حاتمی کیا یکی از برجسته‌ترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران است که از سال ۱۳۵۹ تا به امروز در زمینه‌های کارگردانی، نویسندگی، تدوین و بازیگری مشغول فعالیت است. او که آثار فاخری همچون بادیگارد، به رنگ ارغوان، آژانس شیشه‌ای، از کرخه تا راین و… را در رزومه هنری خود دارد، این بار با فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران به جشنواره فیلم فجر آمده است. این فیلم که با سرمایه گذاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج ساخته شده، فیلمبرداری خود را در ماه خرداد آغاز کرده و بیشتر صحنه‌های آن در لوکیشن‌های نظامی مانند فرودگاه‌های نظامی تهران، شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز و… فیلمبرداری شده است. این فیلم با بازی بابک حمیدیان، هادی حجازی‌فر و جمعی از بازیگران سوری و لبنانی، روایتگر دو خلبان ایرانی است که قصد دارند تعدادی از مردم شهر تدمر را از محاصره داعش نجات دهند.

معرفی فیلم به وقت شام ابراهیم حاتمی کیا

بازیگران این فیلم: بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر، بازیگران خارجی این اثر: خالدالسید، بیار داغر، منذر زین الدین، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث مفتی، علی سکر، محمد شعبان، سامر خلیلی

سایر عوامل: نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا، فیلمبرداری: مهدی جعفری، تدوین: مهرداد خوشبخت، موسیقی: کارن همایون‌فر، سرمایه گذار: سازمان هنری رسانه ای اوج، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، صدابرداری: طاهرپیشوایی، مدیر تولید: عبدالله شهباززاده، طراح صحنه: بابک پناهی، طراح لباس: نازی پرتوزاده، مدیرنامه ریزی و دستیار اول: علیرضا صالحی، بازیگردان: امیرشهاب اسماعیلی، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، جلوه های بصری: سید هادی اسلامی، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، عکس: اسماعیل حاتمی کیا.

جهت دانلود فیلم به وقت شام به سایت هکس دانلود مراجعه کنید.

نشست خبری فیلم سینمایی به وقت شام در سوریه همزمان با اکران در شهرهای مختلف این کشور با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم برگزار شد.

حاتمی‌کیا در ابتدای این نشست که با حضور گسترده رسانه‌های سوری همراه بود، گفت: بنده قبل از اینکه جنگ در سوریه آغاز شود دو بار به اینجا آمده بودم و فضای سوریه را تا حدی می‌شناختم.  آنچه که در سوریه رخ داده، این است که کسانی که در اینجا درحال جنگ هستند همه مدعی دین هستند و مدعی اینکه با نگاه اسلامی در حال جنگند، که همین مسئله باعث پیچیدگی موضوع می‌شود و به نظرم سینما می‌توانست بخشی از این موضوع را باز کند.

 به وقت شام

وی در ادمه افزود: خدا را شاکرم قبل از وقوع فاجعه در بوسنی، من فرصت پیدا کردم در روزهایی که هنوز جنگ به اتمام نرسیده بود فیلمی داستانی از شرایط موجود در آنجا بسازم،که متاسفانه هرگز موفق به دیدار با افراد بوسنیایی و مشاهده واکنش آنها نسبت به فیلمم نشدم. ولی در مقابل بسیار خوشحالم که موفق به دیدن واکنش مردمان سوری نسبت به دیدن فیلم «به وقت شام» شدم.
این کارگردان ادامه داد: من از جهت فیلمسازی مایل بودم که کاملا صفر تا صد این فیلم را در سوریه بسازم اما شرایط به گونه‌ای بود که امکان ساختن فیلم در اینجا ـ مثلا در شهر تدمر ـ از ما سلب شد.
حاتمی‌کیا در خصوص استفاده از بازیگران سوری در این فیلم اظهار داشت: قاعدتا بنده برای انتخاب بازیگرها در فیلم همیشه از کمک بازیگردان استفاده می‌کنم. برای این فیلم هم سعی کردم از کسی استفاده کنم که شناخت نسبتا دقیقی نسبت به این محیط و بازیگرانش دارند.
وی در خصوص فیلمسازی فیلمنامه فیلم سینمایی «به وقت شام» و انتخاب موضوع گفت: من اولین فیلمساز ایرانی نیستم که در سوریه فیلم ساخته است و قبل از بنده آقای سیف‌الله داد فیلم «بازمانده» را در سوریه ساخت.

 به وقت شام

از نظر کارگردانی شکل دکوپاژ فیلم (پشت هم قرار دادن نماها و شکل حرکت دوربین و زوایه نگاه دوربین و …) یادآور اکشن‌های هالیوودی است که از نظر زیبایی‌شناسی قدم رو به جلویی برای حاتمی‌کیا به حساب نمی‌آید. متاسفانه خبری از اتفاقات مهیجی که در اکشن‌های قبلی حاتمی‌کیا دیده می‌شد مثل سکانس درخشان پایانی «بادیگارد» یا صحنه سقوط هلی‌کوپتر در «چ» نیست. متاسفانه خبری از دیالوگ‌نویسی‌های پرانرژی و جذاب «به رنگ ارغوان» یا «ارتفاع پست» نیست. از همه مهم‌تر خبری از دغدغه‌های اخلاقی و خود درگیری‌های شخصیت اصلی مثل «چمران» یا حاج‌کاظم در «آژانس شیشه‌ای» هم نیست. اگر به دنبال دیدن اکشن هم‌رده با اکشن‌های درجه دو آمریکایی می‌گردید احتمالاً از تماشای به وقت شام لذت می‌برید.