فساد در سینمای ایران به روایت بهنوش بختیاری و حمید فرخ نژاد

فساد در سینمای ایران از زبان مسئولان و هنرپیشه ها و کارگردانان و فعالان این عرصه، بارها شنیده شده است و چیز عجیبی نیست. فساد در سینما مثل فساد در صنعت و فساد در ورزش و فساد در بانکداری و فساد در سرمایه گذاری، بخشی از اکوسیستم کسب و کار است که نه تنها در ایران بلکه درهمه جای دنیا، مشاهده و رصد می شود و افشا گری در آن، تابو نیست و اهتمامی برای آگاه سازی و تلاش برای برون رفت از معضلات است.

منظور از فساد در سینما، تنها جنبه اخلاقی قضیه نیست. به آموزشگاه های بازیگری و دفاتر کارگردان و پشت صحنه فیلم ها و پول های هنگفت برای گرفتن نقش و این چیزها ربطی ندارد. بخشی از فساد در سینما و سریال سازی امروز را می توان در پول های کثیفی دانست که منشا نامعلوم داشته و وارد این صنعت شده و فضای بلبشویی را رقم می زند که بخشی از ان را در جریان رسیدگی به پرونده جرایم متهمان فساد و اختلال در بانک سرمایه با داستان آقا داماد، شاهد هستیم.

در سینمای پس از انقلاب ایران وضع كمی متفاوت بوده و از سینمای ضد ستاره دهه شصت به سینمای ستاره محور دهه نود رسیده‌ایم و كم كم با بالا رفتن دستمزدهای تعداد محدودی از بازیگران، علاقمندان بسیاری روانه آموزشگاه‌های بازیگری شده و پس از گذراندن یك دوره كوتاه مدت قصد ورود به این رشته را می‌كنند.

همین امر پای برخی عناصر نامطلوب را به سینمای ایران كشانده و فساد را در ابعاد مختلف رقم زده است. از پیشنهادهای غیراخلاقی به علاقمندان بازیگری و بازیگران تازه كار گرفته تا پول گرفتن از آنها و فروش نقش كه تمامی آنها در نهایت به پیكره سینمای كشورمان لطمه وارد می كند.

در چند سال اخیر، موجی از مهاجرت برخی بازیگران نه چندان شناخته شده به تركیه و شبكه‌های ماهواره‌ای مستقر در آنجا باز شده است. هدف این شبكه‌ها هم استفاده از بازیگران ذكر شده برای حضور در سریال‌های فارسی زبان و جلب نظر مخاطبان داخل ایران است.

اخیرا بهنوش بختیاری که یکی از پربننده ترین صفحات اینستاگرام ایرانیان را در اختیار دارد و مثل برخی از سلبریتی ها، در هر حوزه ای وارد انتقاد و نظر و بیان دیدگاه می شود، جنبه هایی از فساد در سینمای امروز ایران را منتشر کرد. حمید فرخ نژاد،‌هنرپیشه فعال فیلم های طنز سینمای ایران نیز در پی انتقاد روزنامه کیهان به استفاده از یک بازیگر مدل هندی که فوتوشوت های خاصی در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته، واکنش داد. این گزارش، مروری دارد بر اینستانوشته این دو.

فساد در سینمای ایران

بختیاری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

تلفنی با آقای غلامحسین لطفی بازیگر…کارگردان و تهیه کننده تلویزیون صحبت میکردم. تنها در قزوین زندگی میکند و شش سال است که پیشنهاد کاری نداشتن…..میدونم که اوضاع میزونی ندارن…..هرچند که سرشار از مناعت طبع هستن….
کارگردانان و تهیه کنندگان محترم تا زنده ایم به هنرمند احترام بگذاریم و احترام یعنی پیشنهاد کار به کسی که بلد اون کار است…

.نه آقا و خانمی که پورشه دارد…پارتیش به راه….مشروب و کوکائینشم به راه……یه پولیم میده تا بازی کنه…. یادمه آقای لطفی کارگردان سریال زیبا و خاطره انگیز آینه بودن و ما چقدر از دیدن این سریال شبهای قشنگی کنار خانواده رقم‌میزدیم.

کنایه حمید فرخ نژاد به روزنامه کیهان

حمید فرخ‌نژاد با انتشار تصویری از خود کنار ایشی گوپتا بازیگر زن فیلم سینمایی «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور در اینستاگرام، به گزارش دیروز روزنامه کیهان که به انتقاد از حضور این بازیگر زن در فیلمی ایرانی پرداخته بود، واکنش نشان داد نوشت: «اگر می‌خواهید به ورطه فساد کشیده نشوید و بنیان خانواده و دودمانتان به باد نرود و فرزندانتان معتاد نشوند و دچار حمله قلبی نشوید و اخرتتان به باد نرود این فیلم را نبینید!

فساد در سینمای ایران

فرخ نژاد نوشت که نظر روزنامه کیهان درباره فیلم ضاله، مستهجن و شنیع دختر شیطان این بود:

یک پروژه سینمایی در سکوت خبری، پذیرای یک مدل عکس‌های غیراخلاقی بود. این بازیگر که به‌سختی می‌توان عکسی قابل‌انتشار از وی پیدا کرد، سال‌هاست که به‌عنوان مدل عکس‌های مستهجن فعالیت می‌کند و حتی صفحه شخصی وی نیز مملو از چنین تصاویری است.

فساد در سینمای ایران

استفاده از بازیگران خارجی امری مرسوم در سینمای ماست، به‌ویژه در تولیدات مشترک بین ایران و دیگر کشورها، شاهد حضور بازیگران غیروطنی هستیم؛ اما مشخص نیست که سازمان سینمایی وزارت ارشاد چگونه مجوز بازی یک مدل غیراخلاقی را در فیلمی داخلی داده است؟

گفتنی است، کارگردان این فیلم سال‌ها قبل به‌عنوان هنرجویی مذهبی و ارزشی، با بهره از امکانات برخی از نهادها فیلم‌ساز شد؛ اما سال‌هاست که به ساخت فیلم‌های سخیف و «هندی» مشغول است و در تازه‌ترین فعالیت خود نیز همکاری با مدلی بدکاره را پذیرفته است.

واکنش رسانه ها به دو اینستانوشته بهنوش بختیاری و حمید فرخ نژاد در روزهای اخیر متفاوت است. در اولین واکنش، اکران فیلم دختر شیطان در استان قم متوقف شد و این احتمال وجود دارد که اکران دختر شیطان، به فرجام رحمان ۱۴۰۰ بیانجامد.

نوشته فساد در سینمای ایران به روایت بهنوش بختیاری و حمید فرخ نژاد اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.