خوانندگان مشهوری که در کنسرت خود لب زده اند

گرچه لب زدن خوانندگان در اجراهای زنده ی خودشان، برای مخاطبان هرگز قابل قبول نبوده و آن ها این کار را نوعی کلاهبرداری می دانند، اما حقیقت آن است که بعضی از خوانندگان مشهور دنیا هم به لب زدن روی آهنگ هایشان در اجراهای زنده ی خود اقرار کرده اند و البته هر کدام دلایل خودشان را برای این کار داشته اند. اما بعضی از خوانندگان هم بوده اند که با آنکه دست شان رو شد ولی هرگز به لب زدن خود اقرار نکردند. در ادامه به تعدادی از این خوانندگان خواهیم پرداخت.

۱- کیتی پری

در سال ۲۰۱۳، کیتی پری هنگام اجرای یکی از آهنگ های خود به نام Roar در مراسم NRJ Music Awards فرانسه (که نامزد دریافت جایزه ی گرمی هم شده بود)، آنقدر با آهنگ در حال پخش ناهماهنگ لب می زد که مجری برنامه اجرای او را قطع کرد و از او خواست که از اول شروع کند.

مجری به پری گفت: «اگه اجازه بدید یه بار دیگه از اول شروع کنیم. یه مشکل کوچیک پیش اومده بود.» این بار، وقتی پری دوباره اجرای خود را شروع کرد، دیگر به نظر می آمد که واقعاً در حال خواندن است.

بعد از این اجرا، مسئولین برگزاری مراسم، طی یک عذرخواهی عمومی بیان کردند که اجرای پری زنده و واقعی بود و فقط یک مشکل فنی پیش آمده بود: «در ابتدای اجرای کیتی، یک میکس اشتباه از آهنگ او به طور تصادفی روی اجرای زنده ی او پخش شد.»

۲- بیانسه

در سال ۲۰۱۳، بیانسه در مراسم تحلیف باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، آهنگی به نام The Star-Spangled Banner را اجرا کرد. اما کمی بعد، رسانه ها مدعی شدند بیانسه در این اجرا لب زده بود.

بیانسه در نهایت این ادعا را تأیید کرد و بیان کرد به دلیل آنکه فرصت کافی برای هماهنگ کردن همه ی امور اجرا را نداشته و به ویژه به این خاطر که کار ساوند چک اجرا به نحو مناسبی انجام نشده بود، از اجرای زنده در مراسم تحلیف خودداری کرد.

او در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۳ در اینباره اظهار کرد: «من آدم کمال گرایی ام و اینطوری ام که تا آخرین نفس تمرین می کنم ولی اون روز فرصت تمرین با گروه ارکستر رو نداشتم.»

بیانسه برای اثبات توانایی اش در آوازخوانی، در همان کنفرانس خبری یک نسخه ی آکاپلا از همان آهنگ را اجرا کرد که با تشویق خبرنگاران حاضر رو به رو شد. بیانسه اجرای خود را با این جمله به پایان رساند: «خیلی ممنونم دوستان، سؤال دیگه ای نیست؟»

۳- جاستین بیبر

مدتی قبل، خبرنگاری به نام مورگان استوارت، بیبر را متهم کرد که در اجرای کوتاهی که در کنار آریانا گرانده، خواننده ی مشهور، در فستیوال کوچلا داشت، لب زنی کرده بود.

بیبر تأیید کرد که روی یک آهنگ ضبط شده لب زده بود اما بیان کرد که آن خبرنگار نباید از اجرای او انتقاد می کرد و این کار او اشتباه بود. بیبر گفت آدم هایی مثل استوارت «همان بچه قلدرهای دوران مدرسه هستند که باعث می شوند بچه ها خودکشی کنند.»

به علاوه، از قرار معلوم او تلویحاً بیان کرد که خوانندگان مشهور معمولاً وقتی اجرای کوتاهی در کنسرت خوانندگان دیگر دارند روی قطعات ضبط شده لب می زنند. به گفته ی بیبر، تصمیم او برای لب زدن روی آهنگ ضبط شده، امری کاملاً عادی بود، به ویژه آنکه از آخرین باری که او اجرای زنده داشت، مدتی گذشته بود.

۴- اشلی سیمپسون

یکی از مشهورترین نمونه های لب زنی خوانندگان، مربوط به اجرای اشلی سیمپسون در سال ۲۰۰۴ در یک برنامه ی زنده ی تلویزیونی به نام Saturday Night Live می شود. او در این برنامه یکی از آهنگ های خود به نام Pieces of Me را اجرا کرد.

سیمپسون مشغول رقصیدن بود و با آنکه میکروفون را پایین، در نزدیکی کمرش گرفته بود، صدای او کماکان پخش می شد. کمی بعد از این اتفاق، سیپمسون صحنه را ترک کرد.

این ماجرا واکنش منفی رسانه ها را به دنبال داشت. جو سیمپسون، پدر اشلی، که در آن زمان مدیر برنامه ی دخترش هم بود، در مصاحبه ای بیان کرد که صدای اشلی به خاطر مشکل رفلاکس اسید معده اش، گرفته بود و به همین خاطر او روی آهنگ ضبط شده اش لب زنی کرد: «اونم مثل هر هنرمند دیگه ای تو آمریکا، یه نسخه ی ضبط شده از آهنگهاش داره که ازشون استفاده میکنه تا وقتی صداش خوب نیست شما مجبور نشید صدای وحشتناکش رو از تلویزیون ملی بشنوین. هیچ کس دوست نداره همچین صدایی رو بشنوه.» جو سیمپسون گفته بود که اشلی پیش از آن اتفاق، هرگز هنگام اجرا روی صحنه از هیچ «کمک اضافه» ای استفاده نکرده بود.

در سال ۲۰۱۸، اشلی سیمپسون در مصاحبه ای، با اشاره به ماجرای لب زنی اش، اظهار کرد که از واکنشش به آن اتفاق بد پشیمان است اما این تجربه او را به «خواننده و انسانی بهتر» تبدیل کرد.

۵- شِر

در سال ۲۰۱۳، شِر، به همراه مادرش جورجیا هالت، در برنامه ی تلویزیونی Ellen حاضر شد تا آلبوم جدید هالت را تبلیغ کند.

شر و هالت در این برنامه یکی از آهنگ های آلبوم را با یکدیگر اجرا کردند، اما در بخش هایی از اجرا به نظر می آمد که صدای شر روی صدای خودش پخش می شد و از اینجا بود که گمانه زنی تماشاچیان در مورد لب زنی آن ها آغاز شد.

اما شِر این اتهام را رد نکرد و توئیت های او در واکنش به این مسأله، از تأیید این ادعا حکایت داشتند. شر در توئیتی درباره ی مادرش گفته بود: «واسه کی مهم بود که اون زنده بخونه.» علاوه بر این، شِر در مصاحبه ای بیان کرد که مادرش در آن زمان مبتلا به ذات الریه شده بود.

شر همچنین در توئیتی بیان کرد که او خوشحال بود که حال مادرش آنقدری خوب بود که بتواند در برنامه ی تلویزیونی حضور پیدا کند.

۶- ریتا اورا

ریتا اورا در سال ۲۰۱۸، در مراسم رژه ی روز شکرگزاری یک فروشگاه زنجیره ای به نام Macy’s، اجرای زنده داشت. اما بعد از آنکه بسیاری متوجه شدند لب های اورا با صدای در حال پخشش کاملاً هماهنگ نیست، این خواننده مورد انتقاد قرار گرفت.

فروشگاه Macy’s بعداً در توئیتی به خاطر مشکلات فنی پیش آمده در مراسم عذرخواهی کرد و بیان کرد که این مشکلات روی اجرای بعضی از خواننده های شرکت کننده در مراسم هم تأثیری منفی داشتند. با این حال، با توجه به محدودیت های فنی ای که در برگزاری این مراسم وجود دارد، لب زنی خوانندگان امری طبیعی به نظر می رسد.

کمی بعدتر در همان روز، جان لجند، دیگر خواننده ی شرکت کننده در این مراسم در توئیتی بیان کرد: «یه واقعیت خنده دار: همه ی ما مجبوریم تو این رژه لب زنی کنیم چون اون ارابه های متحرک، فضایی که برای ملزومات صوتی یه اجرای زنده نیازه رو ندارن.»

اورا در پاسخ به توئیت لجند، از او تشکر کرد که چیزی را گفته بود که او هم قصد گفتنش را داشت. علاوه بر این، او اظهار کرد که همه ی اجراهای او ۱۰۰ درصد زنده هستند و همیشه بوده اند.

۷- فیفتی سنت

در سال ۲۰۰۷، فیفتی سنت، در مراسم BET Awards، به اجرای یکی از آهنگ های خود به نام Amusement Park پرداخت. با شروع اجرا، فیفتی سنت مصراع اول آهنگ خود را جا انداخت و این در حالی بود که صدای او کماکان در حال پخش بود. در حقیقت، در آن لحظات، فیفتی سنت به جای آواز خواندن، در حال واکنش نشان دادن به جمعیت حاضر بود.

فیفتی سنت بعداً در مصاحبه ای بیان کرد که یکی از رقصنده های اجرا با او برخورده کرده و حواس او را پرت کرده بود، به همین خاطر او هنگام شروع آهنگ تمرکزش را از دست داده بود.

گرچه فیفتی سنت هرگز به صراحت لب زنی خود را تأیید نکرد اما تلویحاً بیان کرد که آن اجرا طبق برنامه پیش نرفته بود.

۸- ماریا کری

در سال ۲۰۱۶، هنگام اجرای کری در مراسم Dick Clark’s New Year’s Rockin’ Eve، وقتی حضار متوجه ناهماهنگی فاحش اجرای او شدند، در حالی که آهنگ ضبط شده هنوز در حال پخش بود، کری شروع به دویدن، رقصیدن و صحبت کردن روی صحنه کرد.

کری در حین اجرا رو به حضار گفت: «ما داریم بعضی از قسمت های آهنگ رو از دست میدیم ولی همینه دیگه، کاریش نمیشه کرد. بذاریم حضار آهنگ رو بخونن.» علاوه بر این، کری اظهار کرد چیزی که قرار بود بخواند را نمی تواند بشنود و کار ساوند چک اجرا انجام نشده بود.

ماریا کری بعدها در مصاحبه ای بیان کرد که این تجربه او را «سرافکنده» کرد.

۹- بریتنی اسپیرز

اسپیرز بارها به لب زنی در اجراهای زنده ی خود متهم شده است. او در سال ۲۰۱۷، در مصاحبه ای، در پاسخ به انتقاد رسانه ها بیان کرد که این اتهامات واقعاً او را آزار می دهد: «خیلیا فکر میکنن که من زنده نمی خونم. من تو اجراهام زیاد می رقصم، به خاطر همین یه مقداری از آهنگ های ضبط شده استفاده می کنم، اما اجراهای من یه ترکیبی از صدای زنده ی خودم و آهنگ ضبط شده است. این حرفا واقعاً ناراحتم میکنه چون من تو اجراهام همزمان می رقصم و می خونم ولی هیچ کس تا حالا به خاطر این تحسینم نکرده.»

۱۰- رد هات چیلی پپرز

در سال ۲۰۱۴، گروه راک رد هات چیلی پپرز در حال اجرای یکی از آهنگ های خود به نام Give It Away، در میان برنامه ی مسابقات فوتبال آمریکایی Super Bowl XLVIII بود که تماشاچیان متوجه شدند گیتارهای اعضای گروه اصلاً وصل نبودند تا صدایی از آن ها تولید شود. به همین دلیل این گروه متهم شدند که اجرای آن ها واقعاً زنده نبود.

این گروه موسیقی در پاسخ به این اتهام، اقرار کردند که موسیقی آهنگ از قبل ضبط شده بود اما بخش آواز را زنده اجرا کردند.

فلی، یکی از اعضای گروه، طی نامه ی سرگشاده ای که در وبسایت رسمی گروه رد هات چیلی پپرز منتشر شد اظهار کرد از آنجایی که اجرای زنده ریسک وقوع مشکلات فنی را داشت، تهیه کنندگان میان برنامه ی Super Bowl خواستند که بخشی از اجرای آن ها ضبط شده باشد: «به ما گفته شد که بخش آواز زنده اجرا می شود اما باس، درامز و گیتار ضبط می شوند. هیچ جایی برای بحث وجود نداشت.»

۱۱- ویکتوریا بکهام

ویکتوریا بکهام، خواننده ی سابق گروه موسیقی اسپایس گرلز و طراح مد، در سال ۲۰۱۶، در مصاحبه ای ادعا کرد که زمانی که در گروه اسپایس گرلز فعالیت داشت، در اجراهای زنده معمولاً میکروفون او را خاموش می کردند: «اونا میکروفون منو خاموش می کردن و میذاشتن که فقط بقیه ی گروه بخونن. ولی در نهایت من به موفقیت رسیدم و حالا میکروفون من خوب کار میکنه و واقعاً روشنه.»

با این حال، ملانی بی، دیگر عضو گروه اسپایس گرلز، در مصاحبه ای ادعای بکهام را رد کرد: «آرزوشه که کاش اینطور بود و میکروفونش رو قطع می کردن. ما زنده میخوندیم، همه ی آهنگهامون رو باهم می نوشتیم و زنده ضبط می کردیم و زنده هم اجراشون میکردیم. میکروفون اونو خاموش نمیکردن، نه تا جایی که من خبر دارم. شاید خودش مخفیانه خواسته بوده که این کارو بکنن. نمیدونم ماجرا چی بوده.»

نوشته خوانندگان مشهوری که در کنسرت خود لب زده اند اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.