کاراکترهای میلیون دلاری؛ با گران قیمت ترین نقش های تاریخ هالیوود آشنا شوید

این روزها در هالیوود کمتر بازیگری برای یک فیلم دستمزدهای نجومی می گیرد، دست کم در مقایسه با دورانی که تماشاچی های سینما صرفاً به خاطر ستاره ی اصلی فیلم به دیدن آن می رفتند. در گذشته، وجود یک بازیگر خاص، برای تضمین موفقیت یک فیلم کافی بود. ستاره هایی مثل ویل اسمیت، تام کروز و جیم کری در دهه ی ۹۰ میلادی درآمدهای هنگفتی از قِبل بازی در سینما داشتند، صرفاً به این خاطر که اسم آن ها جمعیت زیادی را به سینماها می کشاند. برای مثال، جیم کری در سال ۱۹۹۶ تنها برای بازی در فیلم «پسر کابلی» (The Cable Guy) بیست میلیون دلار دریافت کرد (مسأله ای که امروزه کمتر در هالیوود رخ می دهد)، چون انتظار می رفت به خاطر حضور او، فیلم در هفته ی اول اکرانش دست کم ۲۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. با این حال هنوز هم بازیگرانی در هالیوود هستند که روی اسم آن ها برای فروش فیلم حساب می شود و به همین دلیل دستمزدهای کلانی به آن ها پرداخت می شود، مثل رایان رینولدز که برای بازی در فیلم Six Underground که هنوز پخش نشده، ۲۷ میلیون دلار دریافت کرده است. در ادامه به گران قیمت ترین نقش های هالیوودی می پردازیم.

۱۷- اما استون: «میا» در «لالا لند» (La La Land)

دستمزد: ۲۶ میلیون دلار

استون در سال ۲۰۱۷ در صدر فهرست پردرآمدترین بازیگران زن در سایت فوربس قرار گرفت. بیشتر درآمد آن سال او مربوط به نقشی می شد که در فیلم «لالا لند» داشت. او برای این نقش در سال ۲۰۱۶ برنده ی جایزه ی اسکار شد.

۱۶- رایان رینولدز: در «سیکس آندرگراوند» (Six Underground)

دستمزد: ۲۷ میلیون دلار

تاریخ پخش این فیلم هنوز مشخص نیست، اما مبلغ قرارداد رینولدز در این فیلم ۲۷ میلیون دلار اعلام شده. این فیلم که قرار است از شبکه ی نتفلیکس پخش شود، کارگردانی آن به عهده ی مایکل بی بوده و داستان آن درباره ی شش میلیاردر است که تصمیم می گیرند با افراد شرور مبارزه کنند.

۱۵- آرنولد شوارتزنگر: «ترمیناتور» در «ترمیناتور ۳: خیزش ماشین ها» (Terminator 3: Rise of the Machines)

دستمزد: ۲۹ میلیون دلار

شوارتزنگر در قراردادی متعهد شده بود در صورت برآورده شدن شرایط مورد نظرش، در قسمت سوم مجموعه فیلم های «ترمیناتور» هم بازی کند. یکی از این شرایط، پرداخت بی برو برگرد ۲۹/۲۵ میلیون دلار به او بود، یعنی فارغ از میزان فروش فیلم، این مبلغ باید به شوارتزنگر پرداخت می شد.

۱۴- جیم کری: «کارل آلن» در «مرد بله بگو» (Yes Man)

دستمزد: ۳۰ میلیون دلار

طبق شنیده ها، به خواست کری، دستمزدش برای بازی در این فیلم با یک سهم از مالکیت فیلم معاوضه شد.

۱۳- تام هنکس: «فرمانده جان میلر» در «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan)

دستمزد: ۴۰ میلیون دلار

در هالیوود یک نوع قرارداد وجود دارد که بر اساس آن بازیگر به جای یک دستمزد از پیش پرداخت شده، فقط بخشی از درآمد حاصل از فروش فیلم در سینما را دریافت می کند. تام هنکس در چندین فیلم چنین قراردادی داشته. او برای بازی در فیلم «نجات سرباز رایان» دست کم ۴۰ میلیون دلار دریافت کرد، اما این گران قیمت ترین قرارداد او در سینما محسوب نمی شود.

۱۲- کامرون دیاز: «الیزابت هالزی» در «معلم بد» (Bad Teacher)

دستمزد: ۴۲ میلیون دلار

دیاز برای شروع بازی در این فیلم، پیشاپیش، یک میلیون دلار دریافت کرد، اما طبق قراردادش، بخشی از درآمد حاصل از فروش فیلم هم به او تعلق می گرفت. به همین دلیل، بازی در این فیلم، بیشتر از ۴۰ میلیون دلار نصیب دیاز کرد. قرارداد دیاز برای بازی در این فیلم را یکی از «افسانه ای» ترین قراردادهای تاریخ هالیوود می دانند.

۱۱- رابرت داونی جونیور: «تونی استارک/ مرد آهنین» در «انتقام جویان» (The Avengers)

دستمزد: ۵۰ میلیون دلار

اینکه داونی جونیور از نقشش در دنیای سینمایی مارول درآمد زیادی کسب کند اصلاً موضوع عجیبی نیست و او خود تأیید کرده است که تنها برای اولین قسمت از مجموعه فیلم های «انتقام جویان» ۵۰ میلیون دلار دریافت کرده است.

۱۰- لئوناردو دیکاپریو: «دام کاب» در «تلقین» (Inception)

دستمزد: ۵۰ میلیون دلار

دیکاپریو تنها از قِبل سهمش از درآمد حاصل از فروش این فیلم، دست کم ۵۰ میلیون دلار دریافت کرده، اما قرارداد او شامل درآمدهای مربوط به پخش فیلم در شبکه های نمایش خانگی و تلویزیون هم می شد. موفقیت «تلقین» در گیشه حتمی نبود و به همین دلیل فیلم ریسک داری محسوب می شد، در نتیجه، دیکاپریو قبول کرد مبلغی که پیشاپیش، برای شروع بازی در این فیلم دریافت می کند کمتر از دستمزدهای معمولش باشد اما در عوض در درآمد حاصل از فروش فیلم با کریستوفر نولان، کارگردان فیلم، سهیم شود.

۹- جک نیکلسون: «جوکر» در «بتمن» (Batman)

دستمزد: ۵۰ میلیون دلار

نیکلسون گرچه در سال ۱۹۸۹، برای شروع بازی در این فیلم، پیشاپیش، ۶ میلیون دلار دریافت کرد، اما طبق شنیده ها، او سهم قابل توجهی هم از درآمدهای مختلف سه گانه های بتمن دارد، با اینکه اصلاً در این فیلم ها حضور نداشته.

۸- جانی دپ: «جک گنجشکه» در «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

دستمزد: ۵۵ میلیون دلار

طبق گزارش سایت فوربس در سال ۲۰۱۰، «سوار بر امواج ناشناخته» -که چهارمین قسمت از مجموعه فیلم های «دزدان دریایی کارائیب» بود و در سال ۲۰۱۱ اکران شد- پرهزینه ترین فیلم ساخته شده تا آن زمان بود، به طوری که کار تولید این فیلم بیشتر از ۴۱۰ میلیون دلار هزینه برداشت. بخش زیادی از این هزینه ها مربوط به دستمزدهای بازیگران و گروه تولید فیلم بود. جانی دپ به تنهایی ۵۵ میلیون دلار بابت دستمزدش خرج روی دست سازندگان فیلم گذاشته بود.

در سال ۲۰۱۱، دپ اقرار کرد که او برای این مجموعه فیلم «دستمزد خیلی بالایی گرفته». طبق شنیده ها، بازی در مجموعه فیلم های «دزدان دریایی کارائیب» در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار نصیب دپ کرده.

۷- تام هنکس: «فارست گامپ» در «فارست گامپ» (Forrest Gump)

دستمزد: ۶۰ میلیون دلار

فیلم پرفروش «فارست گامپ» از دیگر فیلم های تام هنکس است که طبق قرارداد آن، فقط بخشی از درآمد حاصل از فروش فیلم در سینما به او تعلق گرفته. طبق تخمین ها، بازی در این فیلم، ۶۰ میلیون دلار نصیب هنکس کرد.

۶- هریسون فورد: «ایندیانا جونز» در «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull)

دستمزد: ۶۵ میلیون دلار

کمپانی فیلمسازی پارامونت برای برگرداندن فورد به چهارمین فیلم از مجموعه فیلم های «ایندیانا جونز» طی قراردادی قبول کرد که فورد بخش زیادی از درآمدهای فیلم را با استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم و جورج لوکاس، تهیه کننده ی فیلم سهیم شود.

۵- جانی دپ: «مد هتر» در «آلیس در سرزمین عجایب» (Alice in Wonderland)

دستمزد: ۶۸ میلیون دلار

دپ برای بازی در آین فیلم ۵۰ میلیون پوند دریافت کرد که در آن زمان معادل ۶۸ میلیون دلار بود.

۴- ساندرا بولاک: «دکتر رایان استون» در «جاذبه» (Gravity)

دستمزد: ۷۰ میلیون دلار

بولاک برای شروع بازی در این فیلم، پیشاپیش، ۲۰ میلیون دلار دریافت کرد که در نوع خود مبلغ بسیار زیادی محسوب می شود. اما طبق قرارداد او، ۱۵ درصد از درآمد حاصل از فروش فیلم هم به او تعلق می گرفت. بولاک در مجموع، دست کم ۷۰ میلیون دلار برای بازی در این فیلم دریافت کرده است.

۳- تام کروز: «ایتن هانت» در «مأموریت: غیر ممکن – پروتکل شبح» (Mission: Impossible — Ghost Protocol)

دستمزد: ۷۵ میلیون دلار

کروز برای بازی در چهارمین قسمت از این مجموعه فیلم، ۷۵ میلیون دلار دریافت کرد، مسأله ای که موجب شد کروز در در سال ۲۰۱۲ در صدر فهرست قدرتمندترین بازیگران مرد در سایت فوربس قرار بگیرد.

۲- ویل اسمیت: «مأمور جی.» در «مردان سیاهپوش ۳» (Men in Black 3)

دستمزد: ۱۰۰ میلیون دلار

طبق قرارداد ویل اسمیت، فقط بخشی از درآمد حاصل از فروش فیلم در سینما به او تعلق می گرفت. سومین قسمت از این مجموعه فیلم، در مجموع ۶۲۴ میلیون دلار فروش داشت که ۱۰۰ میلیون دلار از آن نصیب اسمیت شد.

۱- کیانو ریوز: «نئو» در سه گانه ی «ماتریکس» (The Matrix)

دستمزد: در مجموع ۲۵۰ میلیون دلار

کیانو ریوز برای بازی در سه گانه ی «ماتریکس» در مجموع ۲۵۰ میلیون دلار دریافت کرد.

نوشته کاراکترهای میلیون دلاری؛ با گران قیمت ترین نقش های تاریخ هالیوود آشنا شوید اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.