انتخاب بازی‌ رومیزی برتر برای «جایزه فاخر» در تی‌هاب

انتخاب بازی‌ رومیزی برتر برای «جایزه فاخر» در تی‌هاب

با حمایت دکتر مهرداد فاخر کارآفرین برتر پستی کشور، روز ۱۳ اردیبهشت ماه جاری طی مراسمی خلاقانه‌ترین بازی‌های رومیزی (فکری) کشور که بیانگر تاثیر پُست در زندگی باشد، انتخاب و معرفی می‌شوند. این مراسم در تی هاب، مدرن‌ترین هاب پستی کشور، برگزار خواهد شد و در پایان جایزه فاخر به تیم برتر تعلق می‌گیرد.
پیشنهاد برگزاری مسابقه‌ی طراحی بازی رومیزی با رویکرد مفهوم پست و با هدف بیان تاثیر پست در زندگی بشر در روز جهانی پست، توسط دکتر مهرداد فاخر مدیرعامل اولین پست خصوصی کشور مطرح شد و طی آن از بازی‌سازان، طراحان و افراد خلاق ایرانی دعوت شد تا یک بازی را با مفهوم پست و برای ارائه در سطح ملی و جهانی تولید کنند.
کمبود بازیهای فکری برای نوجوانان به ویژه در این سنین که ذهن فعالی دارند به شدت احساس می‌شود اما روزه به دلیل عدم حمایت لازم از تولید و تبلیغ بازی‌های رومیزی جذاب، فکر بچه‌ها تنها معطوف به بازیهای رایانه‌ای شده و به همین دلیل آن‌ها بسیاری از ضرورت‌های اجتماعی از جمله مهارت‌های ارتباطی چهره به چهره را نمی آموزند.

همچنین بسیاری از وسایل بازی‌ در دسترس کودکان (چه رایانه‌ای و چه رومیزی) کمتر با هدف آموزش مسایل اجتماعی یا خدمات شهری طراحی شده‌اند. از این رو مسابقه‌ی طراحی یک بازی رومیزی با رویکرد آشنایی با فرهنگ پست می‌تواند بسیار مثبت باشد.
باید در نظر داشت که پست ابتدا در ایران و در دوره هخامنشان پایه گذاری شد و با تاسیس چاپارخانه‌ها پیام‌ها به تمام کشور ارسال می‌شدند اما امروزه ایرانیان به نسبت سایر کشورهای جهان کمتر از خدمات پستی بهره می‌برند.
آمارها نشان می‌دهد مردم در کشورهایی مثل سوئیس ، ژاپن، امریکا و هلند هر هفته از خدمات پستی استفاده می‌کنند اما در ایران شاید ارسال یا دریافت یک نامه یا یک بسته پستی به ندرت برای یک شهروند اتفاق بیفتد. در حالی که شبکه پست می‌تواند تا حد قابل توجهی هزینه‌ ارسال بسته‌ها، ترافیک سطح شهر، مصرف سرانه سوخت و متعاقب آن آلودگی هوای شهرها را کاهش دهد.
یکی از مهمترین اهداف مسابقه‌ی «جایزه فاخر» ترویج فرهنگ بهره گیری از خدمات پستی است و به همین جهت از شرکت کنندگان در مسابقه خواسته شد بازی‌های خود را بر اساس آموزش مفهوم پست و ارزشمندی آن طراحی کنند.
این مسابقه با شعار «بازی بساز، بازی ببر» آغاز شد و جوایز زیر برای برترین بازی‌ها در نظر گرفته شده است؛
جایزه بازی برتر: بازی GloomHaven که عنوان بهترین بازی رومیزی دنیا 2017 و 2018
جایزه بازی دوم: یک اسکوتر برقی مینی برای بزرگسالان
جایزه بازی سوم: یک دستگاه کنسول بازی ایکس باکس وان ۱ ترابایت
اما مهمترین جایزه این رویداد «جایزه فاخر» نام دارد. در این رویداد دکتر مهرداد فاخر مرد اول پست خصوصی کشور در راستای تعهداتش به کارآفرینی و صنعت پست ایران، شخصا از تولید و انتشار بازی‌های برتر حمایت و سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مراسم تعیین بازی‌های برتر روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه جاری به میزبانی تی هاب و با حمایت مجموعه شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ فاخر از جمله تیپاکس، پست وان، افراز پایانه ایرانیان، تی‌نکست، تی پی ایکس، اکتیران، خوگر و خوگر پلاس، تی تک، تی شاپ و مهان پوش فاخر ایرانیان و با حضور مهمانانی چون مدیران ارشد پست ایران، مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اساتید دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی و دانشگاه تهران و مسئولان ارشد هلدینگ فاخر و جمعی از فعالان و علاقه‌مندان بازی‌های فکری و رومیزی در «تی‌هاب» (هاب مدرن پستی ایران) برگزار می‌شود.
تاکنون بیش از یکصد شرکت کننده در این مسابقه شرکت کرده اند از این میان ۱۵ بازی به مرحله گزینش نهایی رسیده است.
این انتخاب‌ها توسط هیات داوران متخصص در حوزه بازی رومیزی انجام می‌شود.
اعضای هیات داوران سابقه طراحی بازی رومیزی با موضوع پست:
– حمید رضا زیارتی باهر مدرس و طراح حوزه بازی و سرگرمی
– دکتر امید نژادکاظم فعال حوزه گیمیفیکیشن و هم‌بنیانگذار گروه
– هانی فتوت مدیرعامل «سرزمین ذهن زیبا»
– دکتر قنبری آذر طراح بازی و مدرس دانشگاه
– مرتضی آشوری اینفلوئنسر و فعال حوزه بازی
مهندس حامد ابقایی نیا ریس شورای سیاست‌گذاری، زیارتی باهر دبیر علمی و دکتر امید نژادکاظم دبیر اجرایی رویداد را به عهده داشته‌اند.
اما شاید آنچه برای مخاطبان حوزه بازی و سرگرمی و کسب و کارها و استارتاپ‌های این صنعت جذاب باشد، دو پنل گفتگو با حضور افراد سرشناس و تاثیرگذار این عرصه است.
پنل اول که با حضور مهندس هانی فتوت از «سرزمین ذهن زیبا»، اشکان جواهری هم‌بنیان‌گذار «دورهمی» و بازی‌های مانند «شب مافیا»، امیر آیین هم‌بنیان‌گذار تیم و رسانه «رومیز» و موسس «کافه برد»، دکتر کیومرث قنبری آذر مدرس و منتقد بازی‌های رومیزی و مرتضی آشوری فعال و مدرس بازی‌های رومیزی و مدیر سایت سیاره بازی برگزار می‌شود به گفتگو در مورد بازی رومیزی یا بردگیم و وضعیت آن در ایران و جهان می‌پردازد.
و پنل دوم که به گفتگو در مورد چالش‌ها و فرصت‌های کسب‌وکارهای بردگیم در اکوسیستم مربوطه اش در ایران می پردازد از مهندس محمدرضا سبحان مدیر باشگاه کارآفرینی و نوآوری «تیوان»، سهراب مستقیم هم‌بنیانگذار شرکت فربود انگاره ، دکتر امین نصری بنیانگذار مجموعه کافه‌های «فکرکده»، صمد خطیبی هم‌بنیانگذار گروه باهمزی و علیرضا لولاگر مدیر ارشد بخش بازی هوپا تشکیل شده است.
دبیرخانه رویداد برای علاقمندان به حضور در این مراسم نیز ظرفیت محدودی در نظر گرفته است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت ایوند به آدرس evnd.co/N10Ym برای تهیه بلیت شرکت در آن اقدام کنند.