چگونه در عصر شکوفایی بتل رویال‌ها، شاهد سقوط Overwatch هستیم؟

بازی Overwatch تقریبا از هر نظر، یک بازی موفق است. بازی تاثیر فرهنگی گسترده‌ای داشت، حتی خارج از ژانر شوتر اول-شخص نیز افراد زیادی را به خود جذب کرد و پول زیادی را برای Blizzard به ارمغان آورد … اما وقتی من در سال 2019 آن را با سایر بازی‌های رقابتی آنلاین مقایسه می‌کنم، بازی منسوخ شده به نظر می‌رسد. با پردیس‌گیم همراه باشید تا دیدگاه نویسنده سایت پولیگان در مورد شرایط کنونی بازی اورواچ را مطالعه کنیم.

چگونه در عصر شکوفایی بتل رویال‌ها، شاهد سقوط Overwatch هستیم؟

"به قلم Cass Marshall از وبسایت Polygon"

بازی Overwatch تقریبا از هر نظر، یک بازی موفق است. بازی تاثیر فرهنگی گسترده‌ای داشت، حتی خارج از ژانر شوتر اول-شخص نیز افراد زیادی را به خود جذب کرد و پول زیادی را برای Blizzard به ارمغان آورد.

اما وقتی من در سال 2019 آن را با سایر بازی‌های رقابتی آنلاین مقایسه می‌کنم، بازی منسوخ شده به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین بخش مشکل آن است که Blizzard نمی‌تواند به سرعت تحول و به روز شدن بازی‌های مختلفی مانند Fortnite ،Apex Legends و یا حتی Destiny 2 برسد.

مزیت بزرگ Overwatch نسبت به این عناوین، ارائه یک بازی رقابتی همیشگی و یک دنیای غنی شده از پشتوانه داستانی و روایت‌های مختلف بوده است اما این مهم نیست: Overwatch از همه نظر با سرعت بسیار پایین به روز شده است.

داستان به آرامی به ناکجاآباد می‌رود!

Blizzard در سال 2016 بازی Overwatch را عرضه و پس از آن، 5 انیمیشن کوتاه به طرفداران ارائه کرد. این شرکت 2 انیمیشن کوتاه دیگر در سال 2017 و 2 انیمیشن دیگر نیز در سال 2018 به انتشار رساند و به نظر می‌رسد امسال هم شاهد دو انیمیشن کوتاه باشیم.

طرفدارانی که به داستان در جریان اهمیت می‌دهند و نسبت به روابط قهرمانان و تاریخچه آن‌ها شوق دارند، دو گزینه پیش رویشان است: صبر کردن را یاد بگیرید یا تسلیم شوید.

آخرین کامیک رسمی Overwatch با نام "Searching" در سپتامبر 2017 (شهریور 1396) منتشر شد. داستان‌های کوتاهی مانند "Bastet" جذاب هستند و من به طور حتم امید دارم که در آینده چیزهای بیشتری در رابطه با آن مشاهده کنم اما ما اصلا نمی‌دانیم که آیا شماره‌های بیشتری از آن در راه است یا خیر. از طرفی هم مشخص نیست که آیا قرار است به پس‌زمینه داستانی قهرمانان و روابط بین آن‌ها اشاره شود یا این که رویه‌ حال حاضر ادامه خواهد یافت.

عرضه محتویات بیشتر یا جمع و جور کردن رشته‌های داستانی پراکنده گزینه‌های پیش روی Blizzard است، جواب هر چه که باشد، در نهایت باید چیزی شایسته به طرفداران ارائه شود. عنوانی که با یک داستان جذاب معرفی شد، برای طولانی مدت از پتانسیل آن استفاده نشد و طرفداران را منتظر گذاشت، این برای بازی‌ای که در دنیایی خارق‌العاده جریان دارد بسیار زجر آور است.

مشکل THE BRIGITTE

مشکل ما با داستان بازی مطرح شد اما شما همیشه می‌توانید روایت پس‌زمینه‌ای را نادیده بگیرید. مشکل آن‌جا است که سرعت کند عمدی و آگاهانه ارائه محتویات برای Overwatch به گیمپلی راه پیدا می‌کند. این بدان معنا نیست که بازی هیچوقت تغییر نمی‌کند و یا این که از زمان انتشار آن شاهد هیچ چیز جدید یا جذابی نبوده‌ایم اما سرعت بین این به روز رسانی‌ها باعث می‌شود حتی شخصیت‌های جذاب بازی نیز به پتانسیل خود نرسند و از آن‌ها به خوبی بهره برده نشود.

بهترین مثال برای این موضوع در داستان و پیش‌زمینه Brigitte دیده می‌شود.

عرضه Brigitte باعث شد متای رقابتی و هیجانی قبلی به پایان برسد و جای خود را به متای GOATS بدهد که برای ماه‌ها غالب بود و قوی ظاهر شد. در حالی که استراتژی سه- تانک، سه-ساپورت در هیچ سطحی از بازی‌ها شایع نیست، Brigitte قهرمانی مرموز است. او یک سپر کوچک ایجاد می‌کند که توانایی محافظت از او و یارانش که پشت سر او هستند را دارد، پس از آن او رو به جلو حرکت می‌کند و برای مدت یک ثانیه دشمن را بی‌حرکت(Stun) می‌کند.

این موضوع برای خیلی وقت پیش نیست اما بازی Ovetwatch یک عنوان سرعتی است و شخصیت‌هایی مثل گنجی و تریسر که خط سلامتیشان 150 است با یک ضربه سپر به موقع کشته می‌شوند. حتی تانک‌هایی مانند وینستون یا رودهاگ که خط سلامتی بیشتری دارند هم به شدت با ضربه سپر آسیب می‌بینند. همچنین زمانی که Stun شدند و قسمتی از خط سلامتی آن‌ها خالی شد، بقیه تیم حریف می‌توانند به راحتی کار آن‌ها را تمام کنند.

Brigitte در مارس سال 2018 عرضه شد. قابلیت "ضربه سپر" (Shield Bash) او نیز برای اولین بار در تاریخ 3 می همان سال ضعیف شد و سپس دوباره در 22 می شاهد ضعیف شدن آن از طریق کاهش منطقه اثرگذاری و افزایش یک ثانیه‌ای مدت زمان استفاده دوباره از آن بودیم. قابلیت Ultimate آن، Rally، نیز در همان ماه مه ضعیف شد و armor کمتری به یاران این قهرمان می‌داد.

"ضربه سپر" در ماه آگوست دوباره ضعیف و یک ثانیه دیگر به زمان مورد نیاز برای استفاده از آن اضافه شد. در ماه سپتامبر نیز این قابلیت دوباره تغییر کرد، حال بازیکنان می‌توانستند هنگامی که Brigitte این قابلیت را انجام می‌دهد او را حرکت دهند، از طرف دیگر این به روز رسانی به Brigitte اجازه می‌داد تا دشمنانی که برای حرکت بعدی شارژ می‌شوند را به زمین بیاندازد. در اکتبر نیز سپر او ضعیف شد و به اندازه 100 واحد آسیب کمتری را به دشمن وارد می‌کرد. آخرین نرف آن نیز به ماه دسامبر گذشته بر می‌گردد که آسیب آن 90 درصد کاهش یافت و همچنین قابلیت گذشتن از موانع در هنگام استفاده از آن نیز حذف شد.

Brigitte تقریبا برای یک سال کامل بر بازی سلطه داشت و Blizzard به طور دائم در تلاش بود تا این شخصیت را به تعادلی قابل قبول برساند. حتما چنین موضوعی باعث رنجش بسیاری از بازیکنان شده و برای مدت زیادی آن‌ها را درگیر کرده است. تنها عرضه یک قهرمان ساپورت قدرتمند دیگر جایگاه Brigitte تهدید شد و برای باری دیگر متا را دستخوش تغییراتی کرد.

دست ما در بازی بسته شده و سرعت واکنش و به روز رسانی‌های کامل از سوی Blizzard ما را قفل کرده است. Brigitte برای من خیلی مهم نیست چرا که قهرمان اصلی و دائمی من Pharah است و من همیشه در آسمان هستم اما وقتی در توییتر از بازیکنان سوال کردم که آیا تغییرات جدید موجب نارضایتی آن‌ها شده است یا خیر، جواب‌هایی که به من دادند مثبت بود. بسیاری از بازیکنان در رابطه با Brigitte ناراحت بودند و عده زیادی دلشان برای Mercy قدیمی و احیای همگانی تنگ شده بود.

این دسته از مشکلات مرتبط با عدم تعادل برای هر بازی آنلاینی عادی است اما سرعت پایین واکنش Blizzard و به روز رسانی‌های کند بازی بدان معنا است که احتمال دارد هفته‌ها (یا حتی ماه‌ها) برای اعمال تعادل در رابطه با برخی شخصیت‌ها صبر کنید، شاید برخی اوقات قهرمان اصلی شما غیر قابل استفاده شود.

همچنین نسبت به سایر بازی‌های رقابتی آنلاین، فاصله زیادی میان پچ‌ها و به روز رسانی‌های تعادلی Overwatch وجود دارد. متای Dive برای ماه‌ها برقرار بود و کسادی را به سطحی بالاتر رساند چرا که این متا به صورت تاثیرگذاری حل شد. اگر شما به بردن اهمیت می‌دادید، تنها یک راه برای بازی کردن وجود داشت و همه آن شیوه را در پیش گرفته بودند. این از آن دسته چیزهایی است که بازی‌ای مثل Fortnite در یک هفته مشکل را حل می‌کرد، در صورتی که به نظر می‌رسد Blizzard در حمایت از Overwatch با مشکل رو به رو شده و گیر افتاده است. سرعت به روز رسانی از سوی آن‌ها آنقدر پایین است که انگار انقلاب بازی‌های زنده و سرویسی هیچگاه صورت نگرفته.

به طرز عجیب و خنده‌داری، این سرعت به روز رسانی می‌‎تواند برای برخی از بازیکنان بیش از حد سریع باشد. دوست من که به صورت تفننی بازی می‌کند بخاطر این به روز رسانی‌ها و تغییرات متعدد تحت فشار قرار گرفت و از بازی دور شد. وقتی شخصیت مورد علاقه این افراد تغییر کند و از پایه ساختارش عوض شود دیگر به آن بر نمی‌گردند و برداشتن یک قهرمان در بازی چه هدفی دارد وقتی قرار است به زودی با تغییر مواجه شود؟

در بازی‌هایی مانند League of Legends که 143 شخصیت مختلف دارد، به اندازه کافی همپوشانی و گستردگی میان قهرمانان وجود دارد که بازیکنان بتوانند یک شخصیت مشابه با قهرمان اصلی خود که تغییرات شدیدی بر آن اعمال شده پیدا کنند. در Overwatch تعداد 30 شخصیت وجود دارد. لیست بلند بالایی از قهرمانان دیده نمی‌شود و ضعیف شدن یک قهرمان تاثیرگذاری شدیدی بر نحوه بازی برخی بازیکنان خواهد گذاشت.

جمعی از طرفداران در هم شکسته

هر عنوان رقابتی که به طور مداوم به روز رسانی می‌شود با خطر حذف محتویات مورد علاقه طرفداران رو به رو است. این موقعیت زمانی خطرناک‌ می‌شود که بازیکنان سطح بالاتر علایق خاص خود را دارند و گرایش و علاقه آن‌ها نسبت به بازیکنان سطح‌های دیگر متفاوت است. Mercy بازسازی شده و تغییر یافته برای متای حرفه‌ای و بازیکنان سطح بالا مناسب است اما تغییر رخ داده برای طرفداران سطح پایین‌تر دردناک است چرا که باید دوباره بازی را یاد بگیرند.

این دو موقعیت باعث شده هر دو گروه از طرفداران به دلایلی مختلف از بازی ناامید و خسته شوند. اگر شما طرفدار Mercy هستید و بازیابی کردن یارانتان از مرگ را با یک Mass Rez به موقع دوست داشتید، چنین چیزی از شما گرفته شده است اما احتمالا بازیکنان حرفه‌ای حتی امید دارند تغییرات بیشتری در آینده رخ دهد و قهرمانان بیش از حد قدرتمند به بازی وارد شوند و آن را رقابتی‌تر از همیشه کنند.

طرفدارانی که بازی را بر اساس ظاهر و پیشینه شخصیت‌ها خریداری کردند به شدت ناامید خواهند شد چرا که Blizzard به چنین چیزی اهمیت نمی‌دهد و تمام تمرکزش را بر روی به روز رسانی‌های گیمپلی گذاشته است. بازیکنانی که به فاکتورهای رقابتی اهمیت می‌دهند خواهان حل سریع مشکلات گیمپلی هستند و بازیکنان تفننی از تغییرات مداوم شخصیت‌ها خسته شده‌اند چرا که آن‌ها را مجبور می‌کند که از استراتژی همیشگی خود فاصله بگیرند.

این شرایط برای یک بازی سرویس محور بد است چرا که حل مشکلات آن برای یک گروه از مخاطبین به معنای نابود کردن آن برای گروه دیگر است.

ویژگی‌های برجسه و امیدهایی که داریم

من از موارد مثبت Overwatch در برنامه‌های مختلف آن در سال استفاده می‌کنم (بازی کردن یک قهرمان جدید، دیدن اسکین‌های رویدادها و بازی کردن کمپین Archive) و بعد از آن دلیل دیگری برای بازی کردن نمی‌بینم. من به کمپین داستانی Archive ماه آوریل امید دارم و وجود یک قهرمان جدید و تریلر سینمایی سه ماهه تابستان نیز موضوع را جذاب‌تر می‌کند. کسی چه می‌داند پس از آن چه رخ خواهد داد؟

رونمایی‌ها و اعلامیه‌های مختلفی وجود دارند که به تعهد Blizzard به Overwatch اشاره می‌کنند: از هودی‌های Mercy گرفته تا مونوپولی Overwatch همگی قابل خریداری هستند اما بازاریابی و ارائه چنین مواردی به تنهایی نمی‌تواند یک بازی را زنده نگه دارد.

Overwatch بخاطر جامعه بازیکنان فعال خود در منابعی مانندTumblr معروف است. روزانه شاهد تعداد زیادی فن آرت،داستان‌های طرفداران و Memeهای مختلف از بازی هستیم اما این بدان معنا نیست که این افراد روزانه وقت خود را صرف انجام بازی می‌کنند.

سایر بازی‌ها به تدریج یاد گرفتند که چگونه با به روز رسانی‌های به موقع خود طرفداران را علاقه‌مند نگه دارند و از جذایت بازی کاسته نشود اما Blizzard چگونه می‌تواند یک بازی با ثبات‌تر برای طرفداران تفننی و یک عنوان سریع‌تر و در حال تکامل را در عرصه حرفه‌ای ارائه دهد؟ همچنین در این میان باید داستان بازی به شکل بهتری روایت و از پتاسنیل آن استفاده شود. شاید چنین چیزی یک ماموریت غیرممکن باشد.

شخصا Overwatch را پشت سر نمی‌گذارم و آن را رها نمی‌کنم. بازی ویژگی‌های مختلفی دارد که من به آن‌ها علاقه دارم و باعث می‌شوند بازی را به طور کامل رها نکنم اما من از نحوه حل مشکلات بازی از سوی Blizzard و جدایی میان بازیکنان حرفه‌ای و تفننی خسته شده‌ام. شما نمی‌توانید همه را راضی و خوشحال نگه دارید اما به نظر نمی‌رسد Overwatch کسی را راضی کند.

من نسبت به آینده Overwatch کنجکاو هستم اما این کنجکاوی در طول زمان کم‌تر می‌شود. با کمرنگ‌تر شدن اهمیت بازی‌های تک‌نفره و عرضه بیشتر عناوین آنلاین رقابتی، می‌خواهم بدانم سرمایه‌گذاری من تا کی می‌تواند باقی بماند و از آن سودی به من برسد.

مترجم: محمد حسین کریمی