ممنوعه برای رمانتیک ها؛ ۱۰ مورد از بهترین فیلم های ضد عشق تاریخ سینما [قسمت دوم]

در معنای ادبی و شاعرانه، مفهوم رمانس (romance) احساس رازآلودگی، هیجان و دور از دسترس بودن است، فراری دوست داشتنی از زمینی و مادی بودن زندگی روزمره. اگر این تعریف برای شما قابل قبول باشد، شاید سفر به یک خانه نفرین شده یا جن زده می تواند رمانتیک ترین تجربه در زندگی یک شخص لقب گیرد اما در واقع نمی توان چنین چیزی را بهترین نمونه رمانس در نظر گرفت. برای رمانس معانی و اشارات ضمنی و پنهان متفاوتی وجود دارد: این معنا می تواند در قالب سفر تنها به یک جنگل یا یک راه حل راضی کننده برای گرسنگی مفرط در طول شب یا یک بانجی جامپینگ هیجان انگیز و ماجراجویانه تعریف شود. علیرغم تمامی این ایدئولوژی ها متفاوت در مورد رمانس، بهترین و معمول ترین ایده در مورد آن همواره به هیجان عشق منسوب می شود زیرا حس رمانتیک عشق در طول نسل ها به عنوان دستاورد اصلی و ذاتی زندگی انسانی انگاشته شده است. بدین ترتیب می توان رمانس را مرتبط با داشتن ارتباط با دیگران تعریف کرد؛ خواه یک ارتباط رسمی مانند ازدواج باشد یا یک رابطه شخصی بدون رسمیت که در صورت بهم خوردن آن زندگی شخص می تواند به یکباره از هم بپاشد.

عشق چیزی غیر از نوری نیست که ایده خودشیفتگی را در قالب مهربانی نسبت به یک شریک زندگی انتخاب شده پنهان و عرضه می دارد. ممکن است آفتاب روز تازه ای طلوع کند و ناگهاه به این نتیجه برسید که شریک زندگی یا معشوقتان دیگر آن کسی نیست که دیروز بود یا در ابتدا به نظر می رسید. این تغییر و دگرگونی یک شخصیت نیست بلکه کشفی صرف است که از طریق افزایش اطلاعات در مورد زندگی دیگر اشخاص بدست می آید.فیلم های عاشقانه همواره از بهترین و پرطرفدارترین فیلم های ژانر سینما بوده اند. با این وجود برخی فیلم ها نیز ساخته شده اند که می توان آن ها را فیلم های ضد عشق و عاشقی دانست زیرا این فیلم ها افراد را از وارد شدن به یک رابطه عاشقانه می ترسانند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین فیلم هایی که پیامی ضد عاشقانه دارند آشنا کنیم.

قسمت اول این مطلب سینمایی را نیز می توانید از طریق این لینک مطالعه نمایید.

۶- چشمان کاملاً بسته (۱۹۹۹)

فیلم های ضد عاشقانه

در آخرین فریم فیلم سازی استنلی کوبریک با عنوان «چشمان کاملاً بسته» (Eyes Wide Shut)، شخصیت آلیس (نیکول کیدمن) تحت تاثیر حسادت، خشم جنسی و تمام خودپرستی که در فیلم موج می زند قرار می گیرد. به جای در پیش گرفتن مسیری مستقیم برای خارج کردن زندگی زناشویی خود از رکود و کرختی، شخصیت آلیس عامدانه حسادت شوهرش، بیلی (تام کروز)، را با فانتزی های جنسی خود تحرک می کند. او بعد از اینکه شوهرش را در حال خوش و بش با زنان دیگر می بیند، دوست دارد در این زمینه با او رقابت کند.

فیلم های ضد عاشقانه

در طول مدت حضور نسبتاً کم آلیس در داستان، بیشتر این زمان را صرف نگاه کردن به خود در آینه می گذارند. او با آرایش چشم در انعکاس خود در آینه طرز فکرش در مورد زندگی و ظاهر آن را به نمایش می گذارد، به همین دلیل است که در اولین سکانس از فیلم او را در دستشویی می بینیم، جایی که غریزه حیوانی آلیس هنوز هم روی تصویرش از خود متمرکز شده است. فیلم «چشمان کاملاً بسته» بزرگ ترین بررسی ازدواج و زندگی زناشویی و مشکلات ناشی از نارضایتی جنسی در آن در تاریخ سینماست که ممکن است بسیاری از مجردها را ترغیب کند که قید بزرگ ترین شب زندگی شان را بزنند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم عاشقانه تاثیرگذاری که تماشای آن‌ها در دوران عشق و عاشقی توصیه می‌شود

۷- ماه تلخ (۱۹۹۲)

فیلم های ضد عاشقانه

درام جنجالی رومن پولانسکی با عنوان «ماه تلخ» (Bitter Moon) مانند یک داستان عاشقانه حماسی بین نایجل و فیونا آغاز می شود که در حال جشن گرفتن هفتمین سالگرد عروسی خود در میانه اقیانوس و سوار بر یک کشتی تفریحی هستند تا اینکه طوفانی که در آسمان شروع می شود روایت این داستان عاشقانه را به کلی تغییر می دهد. به سبکی معمول، ازدواج زوج جوان داستان در مقایسه با نتیجه تجربی رابطه بین اسکار ویلچرنشین و میمی قرار می گیرد. اسکار شروع به بازگویی داستان عشق دوران جوانی خود برای نایجل می کند و در میانه ماجرا، داستان پیچشی فمنیستی و بیرحمانه را تجربه کرده و اکنون میمی سعی می کند بیرحمی و شقاوتی که اسکار در حقش کرده را جبران نماید. وقتی که داستان اسکار به پایان می رسد، سیر داستان با خشونت بیشتری همراه شده است و رابطه زوج جوان به شکلی چالش برانگیز به بوته آزمایش گذاشته می شود. در پایان داستان، اسکار که از زندگی خسته شده و نمی خواهد زندگی زوج دیگری را خراب کنند، خود و میمی را به قتل می رساند.

۸- بی وفا (۲۰۰۲)

فیلم های ضد عاشقانه

در فیلم «بی وفا» (Unfaithful) یک بار دیگر آدرین لین به درون دنیای تاریک روابط خارج از ازدواج می رود. در این فیلم درام اروتیک، شخصیت کانی سامر با بازی دیان لین که از زندگی یکنواخت و سرد زناشویی اش خسته شده در طی یک اتفاق با مردی غریبه آشنا شده و با او وارد رابطه می شود. لین در این فیلم بهترین بازی خود به عنوان یک زن میانسال وفادار را بازی می کند که به یکباره توسط مردی جوان و خوش سیما اغوا شد و مرتکب خیانت می شود. بیننده در این داستان با ضعف شخصیتی و تسلیم شدن شخصیت او همزاد پنداری می کند. این فیلم می خواهد بگوید که خیانت مانند یک دست انداز در خیابان بغلی است که می تواند عواقب متفاوتی داشته باشد. همچنین فیلم می خواهد عواقب یک رابطه عاشقانه و اینکه چگونه می تواند شخصیت و زندگی افراد را به طور کلی تغییر داده و عواقب سختی در پی داشته باشد را به تصویر بکشد.

۹- ۴۵ سال (۲۰۱۵)

فیلم های ضد عاشقانه

آیا صداقت نمی تواند بین زوجی که ۴۵ سال با هم زندگی کرده اند وجود داشته باشد. در فیلم «۴۵ سال» (۴۵ Years) جف تنها یک بار به طور خلاصه در مورد عشق گذشته اش، کاتیا، با همسرش، کاتیا، صحبت می کند و هیچ جزییاتی از این رابطه را بیان نمی کند. در حالی که جف و همسرش، کیت، به سالگرد ازدواجشان نزدیک می شوند، نامه ای به دست جف می رسد که در آن ادعا شده جنازه کاتیا در سوییس پیدا شده است. جف نیز بدون اینکه همسرش را در جریان بگذرد به سوییس می رود تا از ماجرا سر در بیاورد. اکنون پس از ۴۵ سال، کیت شروع به پرسش در مورد هدف ازدواجش با جف می کند و سپس پس از جستجوهای بسیار عکسی از کاتیا را که توسط جف در اتاق زیر شیروانی مخفی شده پیدا می کند.

فیلم های ضد عاشقانه

عکسی که در برابر چشمان اوست شباهت بسیار زیادی با دوران جوانی خود او دارد و نام آن ها نیز یکی است. همچنین او پس از اینکه متوجه می شود کاتیا در هنگام مرگش باردار بوده، تصمیم خود و همسرش برای بچه دار نشدن را نیز مورد سوال قرار می دهد. این فیلم حال و هوایی شبیه «سرگیجه» (Vertigo) هیچکاک دارد، جایی که هدف ازدواج تنها نگه داشتن خاطرات یک عشق قدیمی به شکلی پیچیده است. مطالعه ای دقیق از یک ازدواج از پیش برنامه ریزی شده، «۴۵ سال» ماهیت واقعی عشق یا ضد عشق در زندگی نرمال مردم را به شکلی زیبا و البته نامتعارف به تصویر می کشد.

۱۰- نزدیک تر (۲۰۰۴)

فیلم «نزدیک تر» (Closer) می خواهد به ما بگوید که همه انسان ها موجوداتی خیانتکار و بدرد نخور هستند که برای رسیدن به اهداف خود دست به هر کار و خیانت و حقه ای خواهند زد. این فیلم داستان ۴ زن و مرد لندنی را روایت می کند که در یک رابطه بسیار پیچیده سعی می کنند تا جایی که می توانند به دیگر شخصیت ها آسیب روحی وارد کنند. ترس از خیانت باعث می شود که همه شخصیت ها مانند بچه ها رفتار کنند که آن ها را در چشم مخاطب منفور می سازد. با این وجود لحظاتی از زندگی و اعمال این شخصیت ها قابل درک و همزاد پنداری است.

در پایان فیلم شما را با نگرانی و استرس به حال خود رها می کند با این سوال که آیا عاشق کسی بودن ارزشش را دارد؟ آیا همه خیانت می کنند؟ با تمام تلخی ها و ناامیدی های موجود در داستان، فیلم «نزدیک تر» یک فیلم دوست داشتنی است که اگر با بخش هایی از داستان آن همزاد پنداری نکرده و آن را نپذیرید بدون شک به خود دروغ گفته اید. هیچ چیز به اندازه عشق و ترس از خیانت باعث نمی شود که مانند بچه ها رفتار کنیم.

بیشتر بخوانید: عشق و وفاداری در هالیوود؛ با زوج های هالیوودی آشنا شوید که پایدارترین ازدواج را داشته‎اند

نوشته ممنوعه برای رمانتیک ها؛ ۱۰ مورد از بهترین فیلم های ضد عشق تاریخ سینما [قسمت دوم] اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.