۱۰ نکته‌ای که باید پیش از تجربه‌ی Mortal Kombat 11 بدانید

10 نکته‌ای که باید پیش از تجربه Mortal Kombat 11 بدانید

به قلم پرهام آقاخانی

اگر اخبار مربوط به چند وقت اخیر را با دقت دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که ما اکنون باری دیگر در رنسانس بازی‌های فایتینگ قرار داریم. سری‌های بسیاری بودند که به ناگهان، حیاتی دوباره یافته و خودشان را مجددا بر سر زبان‌ها انداختند و تازه واردان جدیدی نیز وارد میدان نبرد شدند. حالا نوبتی هم که باشد، نوبت Mortal Kombat است. پس از 4 سال انتظار، بالاخره مورتال کامبت 11 تا چند روز دیگر در دستان علاقمندان این ژانر قرار خواهد گرفت و دوباره آن‌ها را در مبارزات خونین درگیر خواهد کرد. به همین منظور، بیایید تا نگاهی داشته باشیم بر 10 نکته‌ای که قبل از تجربه‌ی آن باید بدانید.

1- داستان این نسخه نیز باری دیگر بر دستکاری کردن در روند زمانی تمرکز دارد

داستان این نسخه پس از وقایع مورتال کامبت 10 رخ می‌دهد. پس از آلوده شدن منبع حیات Earthrealm در Jinsei Chamber به دست Shinnok، رایدن که از شدت مبارزه بسیار زخمی شده است، تلاش می‌کند تا آن را با نیروی خودش پاکسازی کند. اما او در این میان، جان خودش را از دست می‌دهد و در Netherrealm احیا می‌شود. از آنجایی هم که افراد احیا شده در Netherrealm بیشتر به ذات منفی خود تمایل پیدا می‌کنند، رایدن نیز گرفتار این وضعیت شده و به این نتیجه می‌رسد که تنها راه نجات Earthrealm از شر متجاوزان، نابود کردن تمامی آن‌هاست. این موضوع به همراه دستکاری‌های مداوم رایدن در روند زمانی، در نهایت باعث جلب توجه Kronica می‌شود؛ یک فرد مرموز که از توانایی کنترل جریان زمان بهره می‌برد و برای متوقف کردن این وضعیت، تصمیم می‌گیرد که شخصا وارد عمل شود تا رایدن را نابود کند. به همین دلیل، او دست به تلفیق گذشته و حال می‌زند؛ عملی که باعث وارد شدن نسخه‌ی جوان‌تر کارکترها به زمان حال می‌شود.

به جز متون فوق، هیچ اطلاعات دیگری از روند داستانی همانند چگونگی تلفیق گذشته و حال و یا جریانات پشت پرده‌ی بازگشت یک سری از شخصیت‌های کشته شده در بازی‌های قدیمی، در دسترس نیست و باید با تجربه‌ی بازی به آ‌ن‌ها دست یافت. علاوه بر این، عنوان شده که مورتال کامبت 11 درست همانند Injustice 2 از چند پایان مختلف بهره می‌برد و بسته به انتخاب‌های بازیکن در طول داستان، پایان‌های مختلفی به او ارائه خواهد شد.

2- 25 مبارز در زمان لانچ، قابل دسترسی خواهد بود

سازندگان بازی از همان ابتدای کار عنوان کرده بودند که می‌خواهند توجه بیشتری به کارکترهای کلاسیک داشته باشند و تا حدی این کار را انجام داده‌اند؛ چون تمام کارکترهای موجود در راستر دومین نسخه‌ی سری (به جز رپتایل و ملینا)، در این عنوان نیز حضور دارند. هرچند که انتخاب برخی از کارکترهای نسخه‌ی قبلی با انتقادات فراوانی روبرو شده است. تاکنون تایید شده که راستر مورتال کامبت 11 به شرح زیر خواهد بود:

Baraka, Cassie Cage, Cetrion, D'vorah, Erron Black, Geras, Jade, Jacqui Briggs, Jax, Johnny Cage, Kabal, Kano, Kitana, Kollector, Kotal Khan, Kung Lao, Liu Kang, Noob Saibot, Raiden, Scorpion, Skarlet, Sonya Blade, Sub-Zero

علاوه بر کارکترهای فوق، شائوکان نیز با پیش خرید کردن بازی، بدون هزینه‌ی اضافه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین بر طبق لیک‌هایی که اخیرا در دسترس قرار گرفته است، به نظر می‌رسد که آخرین شخصیت موجود در راستر بازی، Frost (شاگرد ساب زیرو که ابتدا در نسخه‌ی Deadly Alliance حضور یافت) باشد و با رسیدن به چپتر 4 در بخش داستانی یا خریداری کردنش به عنوان یک DLC، قابل بازی خواهد شد. با احتساب او و شائوکان، تعداد کارکترهای قابل بازی این عنوان در زمان لانچ به 25 نفر می‌رسد.

3- تغییرات بزرگی در سیستم مبارزه ایجاد شده است

سیستم مبارزه‌ی بازی تقریبا دست نخورده باقی مانده است و بزرگترین تغییر و ریسک ایجاد شده در آن، به نوار انرژی برمی‌گردد که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن قسمت‌های بسیاری از بازی شده است. در این نسخه، نوار انرژی به دو بخش تدافعی و تهاجمی تقسیم شده است که هر کدام از آن‌ها از دو قسمت تشکیل می‌شوند. در نتیجه، بازیکن دیگر آن آزادی عملی که در سایر بازی‌های فایتینگ برای استفاده از نوار انرژی داشته را در اختیار ندارد و نمی‌تواند تمام این نوارها را برای دفاع یا حمله استفاده کند. ولی در عوض، این نوارها اکنون به صورت کاملا اتوماتیک شروع به پر شدن می‌کنند و نیازی به ضربه زدن مداوم به حریف یا دریافت ضربات او نیست.

این موضوع همچنین باعث شده تا X-Rayها، ماهیت اصلی خود را از دست داده و این بار با عنوان Fatal Blow معرفی شوند. در مورتال کامبت 11، فعال سازی این حرکات تنها در هنگام رسیدن نوار جان به مقادیر بحرانی ممکن است و فقط یک بار می‌توان از آن‌ها در طول یک مبارزه استفاده کرد. این موضوع سبب شده تا این ویژگی اکنون به عنوان یک مکانیک High Risk & High Reward تلقی شود و برخلاف قبل، نقش بسیار بیشتری در تعیین نتیجه‌ی یک مبارزه ایفا کند. علاوه بر این موارد، اکنون توانایی استفاده از فنون خاص از انحصار سیستم Gear خارج شده است و می‌توان 3 حرکت مختلف را از بین موارد یک لیست از پیش تعیین شده، برای هر کارکتر انتخاب کرد.

4- تغییرات عمده‌ای در سیستم Gearها صورت گرفته است

سیستم Gearها در این بازی با تغییرات خوشایندی مواجه شده است. در مورتال کامبت 11، تمام تجهیزات جنبه‌ی تزئینی دارند و همانطور که قبلا اشاره کردیم، هیچ ویژگی خاص یا حرکت جدیدی را به کارکتر اعطا نمی‌کنند. علاوه بر این، اکنون می‌توان تا حتی تجهیزات هر کارکتر را نیز شخصی سازی کرد. مثلا می‌توانید از اسلحه‌ی دیگری به جای تبر یخی Sub-Zero استفاده کنید یا سر کلاسیک قلاب Scorpion را با یک مدل دیگر عوض کنید. البته تنها نکته‌ی منفی اینجاست که برای آنلاک کردن این تجهیزات، نیاز به ارتباط مداوم اینترنتی دارید.

ولی با این حال، این بار آن‌ها به سبک عناوین RPG از سوکت‌های مختلفی برای Equip کردن آیتم‌هایی با نام Augments نیز بهره می‌برند. Augmentها در واقع جایگزینی برای نسخه‌های پیشین این سیستم و همان تجهیزاتی هستند که با پیشروی در بازی و بدون نیاز به استفاده از امثال لوت باکس‌ها، به بازیکن اعطا می‌شوند و با قرار دادنشان بر روی Gearها، می‌توان ویژگی‌های جدیدی را به آن‌ها اضافه کرد. مثلا می‌توان میزان جان دریافتی از حملات خون محور Skarlet را بیشتر کرد یا میزان دفاع کارکترها در برابر حملات را بهبود بخشید.

5- ویژگی‌های دیگری نیز در بخش شخصی سازی قابل دسترسی است

علاوه بر Gearها، مورتال کامبت 11 همچنین از سکانس‌های سینمایی و Emoteهای قابل شخصی سازی بهره می‌برد. هر کارکتر از چندین انیمیشن ورود به مبارزه، پایان مبارزه و Tauntهای بعد از اتمام راند برخوردار است که این موضوع باعث شده تا بازیکنان بتوانند به شخصی سازی این موارد نیز بپردازند. همچنین این اجازه به بازیکنان داده شده تا ست‌های مختلف Gearها و لباس‌ها را به صورت جداگانه، ذخیره سازی کرده و آن‌ها را به دلخواه خود، نامگذاری کنند. حتی می‌توان در بخش AI Behavior، به شخصی سازی رفتار کارکترها در حالت کنترل شده توسط هوش مصنوعی پرداخت. به عبارتی دیگر، می‌توان هوش مصنوعی هر کارکتر را به صورت جداگانه و در قسمت‌های مختلف (مثل Grappling و Zoning)، تقویت یا تضعیف کرد تا بتوانید به تقویت مهارت‌های خود در مقابله با تکنیک‌های هر کارکتر بپردازید.

5- بازی در هنگام لانچ از محتویات کافی بهره خواهد برد

این بازی درست همانند نسخه‌های پیشین، از بخش‌های داستانی، آرکید، Challenge، مبارزه‌ی Versus و همچنین Towerها بهره می‌برد. از این لحاظ، هیچ نگرانی‌ای در بحث مودهای قابل بازی وجود ندارد و نباید انتظار فجایعی همچون Vanilla Street Fighter V یا TEKKEN 7 و BlazBlue Cross Tag Battle را داشت. هرچند که یک سری از مودهای پیشین بازی مثل بخش Tag Team که در نسخه‌ی نهم وجود داشت، در این نسخه نیز غایب هستند.

همچنین قرار است که بخش Krypt نیز به صورتی کاملا نو و جدید باز گردد. اطلاعات زیادی در مورد این بخش منتشر نشده است؛ ولی بر طب آن چیزی که می‌دانیم، Krypt جدید در جزیره‌ی Shang Tsung جریان خواهد داشت و بازیکن می‌بایست در نقش یک شخصیت نامعلوم، به گشت و گذار در این منطقه پرداخته و جوایز مختلف را باز کند. البته متاسفانه این بخش نیز درست همانند Gearها به ارتباط اینترنتی مداوم نیاز خواهد داشت.

7- محتویات متعددی پس از عرضه‌ی بازی به آن اضافه خواهند شد

درست همانند Mortal Kombat X، این بازی نیز از یک Kombat Pack بهره خواهد برد که شامل 6 کارکتر مختلف می‌شود. اولین کارکتر معرفی شده در این پک، Shang Tsung است؛ ولی همچنان حتی هیچ اشاره‌ای به سایر کارکترهای احتمالی آن نشده است. در کنار Kombat Pack نیز، قرار است تا تعدادی لباس ویژه و Gearهای اختصاصی نیز در دسترس خریداران نسخه‌ی پریمیوم بازی قرار بگیرد. به جز این موارد، قرار است تا سایر محتویات همانند حرکات ویژه‌ی بیشتر برای شخصی سازی کارکترها، به صورت کاملا رایگان و در قالب آپدیت‌های مختلف برای بازی عرضه شود.

8- بازی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده می‌کند

سازندگان تایید کرده‌اند که واحد پولی ثانویه‌ای در بازی با نام Time Crystals وجود دارد که هم قابل دریافت از داخل خود بازی است و هم با پول واقعی قابل خرید خواهد بود. اما آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند که این واحد پولی جدید، به هیچ عنوان ربطی به ذات مبارزات و لوت باکس‌ها ندارد و تنها برای خرید موارد تزئینی‌ای همچون Gearهای مختلف، انیمیشن‌های ورود و پیروزی متفاوت و همچنین سکه‌های Easy Fatality استفاده می‌شود.

9- برخلاف تصور عده‌ای بسیار، بازی از موتور گرافیکی آنریل 4 استفاده نمی‌کند

با وجود شایعات پی در پی مبنی بر استفاده کردن این بازی از نسخه چهارم موتور Unreal Engine، خلاف این موضوع به اثبات رسیده است و بر طبق اطلاعات منتشر شده از Kombat Kast بیستم مارچ 2019، مورتال کامبت 11 توسط نسخه‌ای ویرایش شده از Unreal Engine 3 توسعه یافته است. اما آیا این موضوع، تاثیری منفی بر تجربه‌ی بازی خواهد گذاشت؟ مسلما خیر، چون گرافیک بازی همچنان با این وجود، بسیار خوب به نظر می‌رسد و تنها کسانی از این تغییر ناراحت خواهند شد که فکر می‌کنند موتورهای قدیمی هیچ چیزی برای عرضه کردن ندارند.

10- سیستم مورد نیاز نسخه‌ی PC اعلام شده و به شرح زیر می‌باشد

حداقل سیستم مورد نیاز:

OS: 64-bit Windows 7 / Windows 10

Processor: Intel Core i5-750, 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 965, 3.4 GHz or AMD Ryzen™ 3 1200, 3.1 GHz

Memory: 8 GB RAM

Graphics: NVIDIA® GeForce™ GTX 670 or NVIDIA® GeForce™ GTX 1050 / AMD® Radeon™ HD 7950 or AMD® Radeon™ R9 270

DirectX: Version 11

Network: Broadband Internet connection

سیستم پیشنهادی:

OS: 64-bit Windows 7 / Windows 10

Processor: Intel Core i5-2300, 2.8 GHz / AMD FX-6300, 3.5GHz or AMD Ryzen™ 5 1400, 3.2 GHz

Memory: 8 GB RAM

Graphics: NVIDIA® GeForce™ GTX 780 or NVIDIA® GeForce™ GTX 1060-6GB / AMD® Radeon™ R9 290 or RX 570

DirectX: Version 11

Network: Broadband Internet connection

همچنین لازم به ذکر است که این نسخه از بازی، توسط استودیوی QLOCد(Mortal Kombat X, DmC: Devil May Cry) پورت شده و از قفل نرم افزاری Denuvo Anti-Tamper استفاده خواهد کرد.

یازدهمین نسخه‌ی اصلی در سری مورتال کامبت در تاریخ 23 آپریل 2019 (3 اردیبهشت 1398) برای پلتفرم‌های Nintendo Switch و PC و PlayStation 4 و Xbox One عرضه خواهد شد. در انتها، دیدگاه شما در مورد Mortal Kombat 11 چیست؟ آیا این عنوان با وجود تغییرات گسترده‌ای که در قسمت‌های مختلفش صورت گرفته است، همچنان می‌تواند طرفدارانش را راضی نگه دارد و یا در این راه شکست خواهد خورد؟