اولین اطلاعات رسمی از PS5: مشخصات سخت‌افزاری، تایید قابلیت Backwards، پشتیبانی از VR و 8K و دیگر چیزها

اولین اطلاعات رسمی از PS5: مشخصات سخت‌افزاری، تایید قابلیت Backwards، پشتیبانی از VR و 8K و دیگر چیزها

به تازگی Sony اطلاعاتی جدید و تازه را از نسل بعدی کنسول‌‌های PlayStation به اشتراک گذاشته است. به گزارش پردیس‌گیم و به نقل از GameSpot، در مصاحبه‌ای با وبسایت Wired، "مارک سرنی" از Sony که رهبر تیم طراحی معماری کنسول PS4 نیز بوده و اکنون برروی کنسول بعدی Sony کار می‌کند، جزئیاتی را از قطعات و مشخصات کنسول نسل بعدی PlayStation به اشتراک گذاشته و درباره برخی از ویژگی‌های جذاب و جدید PS5 صحبت کرده است.

قابلیت Backwards Compatible

در این مصاحبه "سرنی" از کنسول نامی نبرده، اگرچه عقل حکم می‌کند که وی درباره PlayStation 5 صحبت می‌کند طبق گفته‌های او نسل بعدی PlayStation تقریبا بر مبنای معماری PS4 است که بعنی PS5 از Backwards Compatible پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین "سرنی" تایید کرد که این کنسول تماما دیجیتالی نخواهد بود و دیسک‌های فیزیکی نیز در آن قابل استفاده خواهند بود. مقاله Wired طبق گفته‌های "سرنی" ادعا دارد که انتقال از PS4 به PS5 به صورت "ملایم" خواهد بود و اضافه می‌کند که بسیاری از بازی‌ها هم برای PS4 و هم برای کنسول نسل بعدی منتشر خواهند شد.

با توجه به این صبحت‌ها، احتمال اینکه عنوانی نظیر Death Stranding برروی هر 2 کنسول عرضه شده و برروی PS5 از ویژگی‌های گرافیکی بهتری برخوردار باشد نیز وجود دارد. حتی زمانی که Wired از "سرنی" پرسید که آیا Death Stranding برروی PS5 عرضه خواهد شد یا نه، "سرنی" لبخند زده و پاسخی نداده و چند لحظه بعد سخنگویی از Sony تکرار کرده که این بازی برروی PS4 منتشر خواهد شد.

مشخصات سخت‌افزاری

این کنسول حاوی یک تراشه AMD و یک CPU براساس نسل سوم Ryzen خواهد بود. این CPU هشت هسته‌ای دارای میکروچیپ 7 نانومتری Zen 2 بوده و به کنسول کمک می‌کند تا از روزولوشن 8K پشتیبانی کند. البته تصویر نهایی بسته به تلوزیون‌های مختلف کاربران متفاوت خواهد بود.

گرافیک نیز توسط مدلی سفارشی از خط Navi پردازنده‌های Readon پردازش خواهد شد. چیپ گرافیکی این کنسول از ویژگی‌هایی نظیر Ray Tracing که کم‌کم در فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی در حال محبوب‌شدن است نیز پشتیبانی خواهد کرد. اگرچه این ویژگی یک تکنیک خاص در نورپردازی است، ولی "سرنی" می‌گوید که این ویژگی در مفاهیمی بیشتر از نورپردازی نظیر ساخت محیط‌های واقع‌گرایانه نیز کمک می‌کند.

"اگر می‌خواهید آزمایش کنید که آیا بازیکن می‌تواند منابع خاصی از صدا را تشخیص دهد یا آیا دشمنان می‌توانند صدای پای بازیکن را بشنوند، Ray Tracing به کمک‌تان خواهد آمد. این‌ها همگی همانند فرستادن پرتویی از نور در محیط هستند و ویژگی‌ها و سیستم‌های پردازش یکسانی دارند."

صداگذاری بهتر و پشتیبانی از واقعیت‌مجازی

در واقع صدا یکی زمینه‌هایی است که "سرنی" مشتاقانه درباره آن صحبت کرده است. چیپ AMD به کار رفته قابلیت صداگذاری 3بعدی را فراهم خواهد کرد که یکی از فاکتورهای اصلی ارائه‌ی تجربه‌ای جذاب و غرق‌کننده در هر بازی است. این بحث سبب شد تا صحبت به VR نیز کشیده شود و با اینکه "سرنی" عرضه یا عدم عرضه نسلی جدید از هدست‌های واقعیت‌مجازی Sony را تایید نکرد، ولی گفت که کنسول نسل بعدی از هدست فعلی این شرکت پشتیبانی خواهد کرد.

استفاده از هارد SSD و افزایش سرعت کلیِ کنسول

یکی از فاکتورها و ویژگی‌های مهم PlayStation بعدی هارد درایو آن است. براساس گفته‌های "سرنی"، توسعه‌دهندگان به Sony گفته‌اند که در سخت‌افزار جدید خواهان درایوی با حالت استوارتر و قوی‌تر و چیزی برخلاف نمونه‌های کندتر به کار رفته در کنسول‌های فعلی هستند. چیزی همانند هاردهای SSD‌ـی که اکنون در لپتاپ‌ها شایع شده‌اند؛ از این رو Sony قصد دارد تا هاردی SSD و اختصاصی و همگام با سخت‌افزار را در PlayStation بعدی به کار ببرد.

"سرنی" تغییری را که هاردهای SSD به صنعت بازی خواهند آورد را با صحنه‌ای از بارگذاریِ بازی Spider-Man در PS4 Pro و کیت توسعه PlayStation بعدی، به خوبی نشان داد. در PS4 Pro، این کار نزدیک به 15 ثانیه به طول انجامید در حالی که کیت توسعه PlayStation 5 تنها در 0.8 ثانیه بازی را بازگذاری کرد. "سرنی" اضافه کرد که این سرعت و ویژگی بر پردازشِ کلی دنیای بازی نیز تاثیر خواهد گذاشت و برای مثال سبب می‌شود تا اسپایدرمن سریع‌تر از گدشته در دنیای بازی حرکت کند. در سخت‌افزار جدید، دوربین در سطح شهر بسیار سریع‌تر حرکت می‌کند چرا که سخت‌افزار می‌توانید نیازمندی‌های لازم جهت پردازش سریع‌تر دنیای بازی را به راحتی فراهم کند.

"سرعت خام پردازش مهم است ولی جزئیات مکانیزم‌های ورودی و خروجی نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. من یک PS4 Pro را برداشته و سپس یک هارد SSD را که تقریبا به اندازه خود کنسول قیمت داشت را به آن متصل کردم؛ سرعت کنسول تا یک سوم افزایش داشت. "

"سرنی" هیچ صحبتی درباره سرویس‌ها و یا دیدگاه کلی Sony و PlayStation در رابطه با نسل بعدی کنسول‌ها نکرد و تنها تمرکز خود را برروی صحبت در رابطه با ویژگی‌های سخت‌افزاری PlayStation بعدی قرار داد. در حال حاضر مشخص نیست که که کنسول در چه زمانی به صورت کامل معرفی خواهد شد؛ در گذشته مراسم E3 برای این کار در نظر گرفته می‌شد ولی از آن جایی که Sony امسال در E3 حضور نخواهد داشت، رویدادهای PlayStation Experience و یا چیزی همانند دایرکت‌های Nintendo برای معرفی کامل کنسول محتمل به نظر می‌رسند. البته اگر قرار باشد در 2019 از PS5 رونمایی شود!

با اینکه برنامه‌های Sony مشخص نیستند ولی Microsoft کم و بیش در رابطه با اهداف و برنامه‌های خود صحبت کرده است. این شرکت آمریکایی در E3 2019 حضور خواهد داشت و بنابر گفته‌های رئیس بخش Xbox شرکت Microsoft یعنی "فیل اسپنسر"، این E3 "یکی از بزرگ‌ترین‌هایی که بازیکنان تا کنون دیده‌اند، خواهد بود". در سال 2018 Microsoft تایید کرد که Xbox بعدی در دست توسعه است و با توجه به شایعات مختلف نیز انتظار می‌رود در E3 امسال شاهد حداقل بخشی از برنامه‌های Microsoft برای نسل بعدی باشیم.

نظر شما چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.