بازیگرانی که برای ایفای نقش هایشان تغییرات زیادی کردند

از میان بازی های فراموش نشدنی تاریخ سینما، بعضی نقش ها به یاد ماندنی تر شده اند چرا که بازیگران برای ایفای آن ها تلاش زیادی برای تغییر ظاهر خود کردند، مثلا هفته ها به خود گرسنگی دادند یا آن قدر وزن اضافه کردند که حتی به سختی می توانستند حرکت کنند و یا گریم زیادی داشتند. در ادامه به ماجرای ۱۴ بازیگری می پردازیم که برای ایفای نقش هایشان تغییرات ظاهری زیادی کردند.

۱- جرد لتو

باشگاه خریداران دالاس (Dallas Buyers Club) : جرد لتو برای ایفای نقشش در این فیلم ۱۴ کیلوگرم وزن کم کرد و در نهایت موفق به دریافت اسکار شد. لتو در دوران فیلمبرداری این فیلم هرگز از نقشش دور نشد. او حتی خریدهای شخصی اش را هم در قالب آن شخص انجام می داد و همین باعث جلب توجه و نگاه خیره ی مردم به او می شد.

لتو در مصاحبه ای در اینباره می گوید: «بدنت شرایط عجیبی پیدا می کنه. گاهی وقتا حتی نمی تونی آب تو دستات نگه داری. اما مسأله ی من بیشترین وزنی که می تونم کم کنم نیست. برای من بیشتر مهمه که بتونم اون کاراکتر رو نمایش بدم.»

قسمت ۲۷ (Chapter 27) : لتو برای بازی در نقش مارک دیوید چپمن حدود ۳۰ کیلوگرم وزن اضافه کرد که عوارض آن بالا رفتن کلسترول، نقرس، پشت درد و نامنظم شدن ضربان قلب بود. او حتی به خاطر اضافه شدیدش چند باری مجبور شد از ویلچر استفاده کند. به گفته ی لتو او بعد از آن دیگر هرگز نتوانست به طور کامل به فرم بدنی سابقش بازگردد.

۲- چارلیز ترون

هیولا (Monster) : ترون برای بازی در نقش آیلین وورنوس نه تنها ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرد، بلکه مجبور شد تغییرات ظاهری زیادی در خود ایجاد کند، از تغییر رنگ موها و تراشیدن ابروها تا استفاده از دندان مصنوعی و گریمی که پوست او را لکه دار و پیر نشان می داد.

این تصمیم خود ترون بود که به جای استفاده از لباس های مخصوصی که بازیگر را چاق نشان می دهد، وزن اضافه کند تا بتواند مانند آیلین «حرکت کند و خودش را ابراز کند».

۳- کریستین بیل

حقه بازی امریکایی (American Hustle) : بیل برای دستیابی به ویژگی های فیزیکی نقشش ۱۸ کیلوگرم وزن اضافه کرد، مدل موهایش را تغییر داد، خمیده راه می رفت و در نهایت دو تا از دیسک های کمرش بیرون زد.

وقتی از او درباره ی رژیم غذایی اش پرسیدند فقط گفت: «یک عالمه شیرینی پای خوردم.» به علاوه او اقرار کرد که ابتدا تصور می کرد می تواند در عرض دو ماه وزنی که اضافه کرده بود را کم کند اما این کار در واقع شش ماه طول کشید.

ماشین کار (The Machinist) : بیل برای ایفای نقش ترور رزنیک ۲۸/۵ کیلوگرم وزن کم کرد. تهیه کنندگان فیلم ادعا می کنند که بیل در حقیقت قصد داشت وزن خود را به ۴۵ کیلوگرم برساند اما آن ها به او اجازه ندادند وزنش را کمتر از ۵۴ کیلوگرم کند تا سلامتی او بیشتر از این به خطر نیفتد.

برد اندرسون، کارگردان فیلم در اولین روز فیلمبرداری از دیدن بیل شوکه شده بود چون او از بیل نخواسته بود تا این حد خودش را لاغر کند. اما جالب آنکه بیل اقرار کرد که از این پروسه لذت برده بود و یک سال بعد برای بازی در نقش بتمن در فیلم «آغاز بتمن» (Batman Begins) دوباره وزن اضافه کرد.

۴- گوئینت پالترو

هال ظاهربین (Shallow Hal) : پالترو برای بازی در نقش زنی فربه باید چهار ساعت گریم می شد. او حتی با همان گریم در میان مردم ظاهر می شد اما هیچ کس او را نمی شناخت یا به او خیره نمی شد.

۵- متیو مک کانهی

باشگاه خریداران دالاس (Dallas Buyers Club) : مک کانهی برای بازی در نقش یک بیمار مبتلا به ایدز ۲۱ کیلوگرم وزن کم کرد. او در دو هفته ی اول این پروسه با سوزاندن ۱۸۰۰ کالری در روز ۴ کیلوگرم کم کرد. رژیم غذایی او تنها ۱۴۲ گرم ماهی و سبزیجات بود.

به گفته ی مک کانهی رسیدن به وزن ۷۲ کیلوگرم واقعا برایش سخت بود اما بعد از آن دیگر به راحتی توانست وزنش را به ۶۸ کیلوگرم برساند. مک کانهی بیان کرده است در آن زمان شاید «۳۵ درصد از انرژی اش را از دست داد».

۶- جیک جیلنهال

چپ دست (Southpaw) : جیلنهال برای بازی در نقش مشت زنی به نام بیلی هوپ مجبور شد در زمانی کوتاه اندامی عضلانی پیدا کند. برای این منظور او به مدت پنج ماه، هر روز دو بار ورزش می کرد. دو هزار دراز و نشست در روز، ۱۳ کیلومتر دویدن و تمرینات بدنی مختلف، بخشی از برنامه ی فشرده ی ورزشی جیلنهال بود.

۷- کیت بلانشت

من آنجا نیستم (I’m Not There) : بلانشت در این فیلم نقش باب دیلن، خواننده ی مشهور امریکایی در دهه ی ۱۹۶۰ را بر عهده داشت و گریم او شامل کلاه گیس، عینک آفتابی و لباس مردانه می شد. به علاوه او، او نوعی جوراب می پوشید که به گفته ی خودش «کمک می کرد مثل مردها راه برود.»

۸- ادوارد نورتون

تاریخ مجهول امریکا (American History X) : ادوارد نورتون برای بازی در نقش درک وینیارد سرش را به طور کامل تراشید و ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه کرد. او هفت بار در روز غذا می خورد و رژیم غذایی اش بیشتر مرغ، بوقلمون و ماهی بود.

۹- مارلون براندو

پدرخوانده (The Godfather) : مارلون براندو برای نقش فراموش نشدنی اش در این فیلم، با الهام از یک گانگستر واقعی به نام فرانک کاستلو، صدای خاص او را تقلید کرد. او علاوه بر کاهش وزن، گونه هایش را با پنبه پر می کرد، وسیله ی مخصوصی در دهانش می گذاشت که ساخت دندان پزشک بود و گریم زیادی داشت که او را پیرتر نشان می داد. در نهایت تمامی این تلاش ها منجر به دریافت جایزه ی اسکار شد.

۱۰- ال فانینگ

سه نسل (Three Generations) : فانینگ که در این فیلم نقش یک تراجنسیتی را بر عهده داشت، موهایش را کوتاه و تیره کرده بود و لباس مردانه می پوشید. علیرغم اینکه این فیلم با انتقاداتی رو به رو شد، بازی فانینگ مورد تحسین واقع شد.

۱۱- رابرت دنیرو

گاو خشمگین (Raging Bull) : دنیرو برای ایفای نقش مشت زنی حرفه ای به نام جیک لاموتا ۲۷ کیلوگرم وزن اضافه کرد. او برای آنکه خود را آماده ی این نقش کند تمرینات ورزشی سختی انجام داد و بعد از آن در سه مسابقه ی بوکس شرکت کرد که در دو تای آن ها پیروز شد.

۱۲- رونی مارا

دختری با خالکوبی اژدها (The Girl with the Dragon Tattoo) : مارا برای بازی در نقش لیزبت وزن زیادی کم کرد، با آنکه دیوید فینچر، کارگردان فیلم از او نخواسته بود. مارا این کار را کرد تا کاراکتر لیزبت ظاهری استخوانی داشته باشد. به علاوه تمام پیرسینگ های روی بدن او واقعی بودند.

۱۳- وینسنت دونوفریو

غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket) : دونوفریو برای بازی در نقش سرباز پایل ۳۲ کیلوگرم وزن اضافه کرد. اضافه کردن این وزن ۷ ماه و کم کردن آن ۹ ماه طول کشید. این بیشترین وزنی است که تا به حال یک بازیگر برای ایفای نقشش اضافه کرده است.

۱۴- تام هنکس

فیلادلفیا (Philadelphia) : تام هنکس که در این فیلم نقش یک بیمار مبتلا به ایدز را بر عهده داشت، مجبور شد ۱۴ کیلوگرم وزن کم کند تا برای سکانس های مربوط به دادگاه آنطور که باید ضعیف و لاغر به نظر برسد. گفته می شود متیو مک کانهی پیش از بازی در فیلم «خریداران دالاس» برای کاهش وزن با هنکس مشورت کرد.

نوشته بازیگرانی که برای ایفای نقش هایشان تغییرات زیادی کردند اولین بار در روزیاتو پدیدار شد.