سازنده Borderlands 3 پس از Review Bombing در پلتفرم Steam از انحصاری بودن در Epic دفاع کرد

مدیر عامل Borderlands 3 پس از Review Bombing در پلتفرم Steam از انحصاری بودن در Epic دفاع کرد

اصلاً جای تعجب ندارد که توسعه دهندگان هیچ دل خوشی از review bombing ندارند و حالا می‌توان مدیر عامل Gearbox Software آقای رندی پیچ‌فورد را نیز به این لیست اضافه کرد. به دنبال review bomb شدن گسترده‌ی بازی‌های Borderlands در بازار دیجیتالی Steam، پیچ‌فورد از این موضوع به عنوان دفاعی برای تصمیم خود برای انحصاری شدن Borderlands 3 در شرکت رقیب استفاده می‌کند. حتی با توجه به اینکه به نظر وی، این کارها بی‌معنی است.

اگر جریان اخبار دنیای بازی‌های ویدئویی را دنبال کرده باشید، مطمئناً درباره فعالیت‌های Epic Games برای به دست آوردن بازی‌های قدیمی و جدید روی فروشگاه خود چیزهایی شنیده‌اید. با اینکه توسعه دهندگان بابت رقابت به وجود آمده بسیار خوشحال هستند، گیمرها چندان علاقه‌ای به این موضوع نشان نمی‌دهند و اکثراً درمورد نبود شیوه‌ی درست رقابتی، کمبود ویژگی‌ها و نقض‌های امنیتی در Epic Game Store شکایت دارند.

و با اینکه Borderlands 3 یکی از مورد انتظارترین بازی‌های نسل فعلی است، وقتی مشخص شد این عنوان برای 6 ماه در انحصار Epic Game Store قرار خواهد داشت، در میان گیمرهای PC موجی از افکار منفی گسترش پیدا کرد. درست مثل Metro Exodus، بسیاری از این گیمرهای عصبانی نظرات خود را روی نسخه‌های پیشین شبکه‌ی Steam ثبت کردند؛

به گزارش پردیس گیم و به نقل از dualshockers، با فوران کردن این reviewها، پیچ‌فورد در حساب توئیتر خود مخالفت خود را با این شیوه به اشتراک گذاشته.

"خنده‌دار است، این استفاده نادرست روی Steam ممکن بوده و آن‌ها هیچ علاقه‌ای برای درست کردن این سوءاستفاده ندارند. این موضوع باعث شده به نوعی بابت تصمیم 2k برای مهاجرت به ناشر جدید خوشحال و راضی باشم."

اگرچه به طرز عجیبی، در این مخالفت موضوعاتی نهفته شده؛ "علاقه نداشتن Steam برای درست کردن این استفاده‌ی نادرست" از reviewها که طرز فکر وی برای تصمیم 2K Games به مهاجرت در Epic Games Store را نشان می‌دهد و اینکه احتمالاً در آینده استراتژی Gearbox برای کار با Steam تغییر پیدا خواهد کرد.

ولی این… حقیقت ندارد. خب، حداقل قسمتی از آن. Steam حرکت‌های مختلفی برای به حداقل رساندن review bombing انجام داده. همانطور که در گزارشات قبلی نیز اشاره کردیم، ظاهراً بازی‌های Borderlands اولین عنوان‌هایی هستند که از سیستم review تغییر پیدا کرده‌ی Steam که در آن نقدهای تازه به ثبت رسیده‌ی بازی‌های قدیمی را فیلتر می‌کند، سود می‌برند.

استیم نیز دست به کار شده و به این توئیت پاسخ داده؛ "Borderlands 2 از اولین بازی‌هایی است که در Steam از سیستم نقد جدید سود می‌برد. بیش از 4000 نقد از محاسبات امتیازهای بازی حذف شده."

پس با اینکه بسیاری با این ایده موافق نیستند که ناشرین برای به دست آوردن سود بیشتر از فروش‌ها دست به بستن قراردادهای انحصاری بزنند، اینطور که پیداست استفاده از review bombing تأثیر مثبتی در این تصمیم گیری‌ها نخواهد گذاشت.

علاوه بر این، علت اصلی review bombing در استیم ندیده گرفته شده… فقدان توانایی برقراری ارتباط و احساس "شنیده شدن" صدای جامعه طرفداران. یکی از توسعه دهندگان در صنعت گیمینگ، چت فالیسزیک (Chet Faliszek) در حساب توئیتر خود گفته؛

"نکته: پدیده‌ی Review bombing بیش از پیش تأیید می‌کند که بازیکنان هیچ راه ارتباطی با توسعه دهندگان ندارند و تنها راه شنیدن صدایشان همین مسیری است که در دسترس دارند.

یا می‌توانیم این نقدها را حذف کنیم یا مشکل ارتباطی را برطرف سازیم."

وقتی موضوع پایرسی شدن نرم‌افزارها مطرح می‌شود، بنیان‌گذار Valve و Steam یعنی گیب نیول (Gabe “GabeN” Newell) نیز چنین عقیده‌ای دارد؛

"فکر می‌کنیم سوءتفاهم‌های اساسی بزرگی درمورد پایرسی وجود دارد. پایرسی تقریباً همیشه یک مشکل خدماتی است و نه مشکل قیمت گذاری. اگر یک پایرت در هر جایی از جهان محصولی را ارائه دهد که هفت روز هفته و 24 ساعته و به راحتی از طریق کامپیوتر شخصی خودتان در دسترس است درحالی که فروشندگان قانونی می‌گویند این محصول منحصر به منطقه‌ی خاصی است، 3 ماه بعد از انتشار در آمریکا به کشور شما می‌آییم و قرار است فقط در فروشگاه‌های خاصی در دسترس قرار گیرد، آن وقت خدماتی که پایرت ارائه می‌دهد ارزش بیشتری دارد."

به شکل مشابهی، review bombing را نیز از همین دیدگاه می‌توان در نظر گرفت، روشی ناخوشایند برای گیمرها که به وسیله آن بتوانند صدای خود را به گوش سازندگان برسانند درحالی که هیچ راه دیگری وجود ندارد. با اینکه Epic Games Store قابلیت ثبت نقد درمورد بازی‌ها را حذف کرده، چنین اقدامی فقط صورت مسئله را پاک می‌کند و تأثیری روی مسئله‌ی اصلی یا عواقب آن بر طرفداران یا طرز فکر آن‌ها درمورد یک سری بازی یا شیوه‌ی کاری توسعه دهندگان نمی‌گذارد.

در هر صورت، Borderlands 3 برای کامپیوترهای شخصی، PS4 و Xbox One در 22 شهریور ماه عرضه می‌شود؛ 6 ماه بعد این بازی به Steam نیز خواهد آمد، البته اگر Gearbox، 2K Games و پیچ‌فورد تا آن موقع نظرشان عوض نشود.